Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:45

DON PAPA

Tweaker-fan

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hdDR1HYEicaAghZICrEP0o5o/full.jpg

DJI OSMO Ervaringen & Discussie

DJI heeft deze gestabiliseerde handheld camera op de markt gebracht met tal van accessoires en uitbreidingsmogelijkheden.

Dronebouwer DJI heeft een gestabiliseerde handheld camera op de markt gebracht, de DJI Osmo. De Osmo bevat een 4k-camera met een 12-megapixelresolutie en afstandsbediening in de handgreep. Hij is uit te breiden met verschillende accessoires, zoals een fiets- of automount, of een driepoot.

Ook is het mogelijk een smartphone aan te sluiten als externe zoeker. De belangrijkste troef van de camera is volgens het bedrijf echter de kwaliteit van de beeldstabilisatie, die wordt bereikt door middel van een cardanische ophanging van de bolvormige camera. De motorisch aangedreven, cardanische ophanging of gimbal maakt gebruik van drie assen, waardoor onverwachte handbewegingen niet meer tot onrustig beeld moeten leiden. DJI past de techniek die voor de ophanging wordt gebruikt ook toe bij zijn drones.

De bediening van de camera bevindt zich in het handvat. De Osmo wordt standaard geleverd met de Zenmuse X3-camera, maar is compatibel met de Zenmuse X5 en Zenmuse X5R, waarbij R staat voor raw. Deze camera's zijn los te verkrijgen. De sensormaat van de X3 met 12-megapixel is 1/2,3". De X3 heeft een bereik van 100 tot 3200 iso en kan tot 4k-materiaal opnemen. De 16-megapixelversies van de Zenmuse-camera's hebben een micro-four-thirds-sensor met een bereik van 100 tot 25.600 iso en kunnen gebruikmaken van verwisselbare objectieven.

De Osmo met de X3-camera is verkrijgbaar vanaf 749 euro.
.
Beelden
Technische Specificaties
Camera
Model: X3/FC350H
Sensor: Sony Exmor R CMOS; 1/2.3” | Effective pixels: 12.40M (Total pixels: 12.76M)
Electronische sluiter snelheid: 8sec - 1/8000sec (tot 30sec in M mode)
Audio output: twee kanaals, 48 KHz; AAC

Video resolutie en modes

UHD:
  • 4K (4096 x 2160) 24/25p
  • UHD 4K (3840 x 2160) 24/25/30p
  • 2.7K (2704 x 1520) 24/25/30p
FHD:
  • 1920 x 1080 24/25/30/48/50/60/120p
HD:
  • 1280 x 720 24/25/30/48/50/60p
Bestandstype: MP4/MOV (MPEG-4 AVC/H.264)
Max. Video Bitrate: 60 Mbps
Video recording modes: Auto, Slow Motion
ISO range: 100-1600

Foto
Opnamekwaliteit: 12MP, 4000 x 3000 pixels
Beeldhoek: 90º (35mm equivalent f/2.8)
ISO range: 100-3200
Modus
Single Shot
Photo Burst Mode: 3/5/7 shots
Auto Exposure Bracketing (AEB): 3/5 bracketed frames @ 0.7EV bias
Interval
Timelapse
Auto Panorama
Selfie Panorama

Audio
Automatische geluidsafstemming op omgeving
Opnamekwaliteit: Mono (48 kHz), Stereo (met externe 3.5mm microfoon).
Compressieformaat: AAC

Lens
Beeldhoek: 90º (35mm equivalent f/2.8)
Lenstype: Vaste lens (f/2.8) 9-element lens

Input
Opslag: MicroSD-kaart, klasse 10/UHS, tot 64GB
Accu: Oplaadbare Li-Ion 1160mAh

Output
Micro-HDMI
USB-poort

Afmetingen en gewicht
Hoogte: 61,8mm
Lengte: 48,2mm
Breedte: 161,5mm
Gewicht: 201gram

Bediening
Via DJI app
Tot 25m afstand
.
In de doos
- 1 x Mobile Device Holder
- 1 x HB01-522365 Intelligent LiPo Battery
- 1 x SOY015A-1260120 Battery Charger
- 1 x Lens Cap
- 1 x Rosette Protection Cap
- 1x Micro SD Kaart 16gb
- 1 x UV filter
- 1 x Wrist Strap
- 1 x Shoulder Strap
- 1 x Storage Case
- 1 x Power Cable
.
Officiele DJI OSMO Accesoires
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ci1IL7pcKQMavuu6zLa8VpkX/full.jpg
Software / Firmware
http://www.dji.com/product/osmo/download
.

[ Voor 36% gewijzigd door DON PAPA op 10-11-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Topicstarter
Ik wil binnenkort deze camera gaan kopen, dus vroeg mij af of er al mensen zijn die de DJI OSMO al in gebruik hebben en hoe hun ervaring is met deze camera ?

[ Voor 19% gewijzigd door DON PAPA op 10-11-2015 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voel me een dummie, maar bij video staat 4k 24,25 fps en bij UHD 24, 25 en 30. Wat is nu t verschil tussen 4k en UHD 4k dan?

Mooi om te zien dat een bedrijf zich ook ontwikkelt in de andere takken waaronder ook de Ronin serie van hun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 21:36:
Voel me een dummie, maar bij video staat 4k 24,25 fps en bij UHD 24, 25 en 30. Wat is nu t verschil tussen 4k en UHD 4k dan?
Ik heb de tekst over "Video resolutie en modes" even aangepast in de begin post, hopelijk is het zo wat duidelijker...

[ Voor 54% gewijzigd door DON PAPA op 06-11-2015 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen nu deze camera, maar ben er niet echt over te spreken. Er zitten namelijk nog wel wat kinderziektes in de camera, zo moet je eerst de firmware upgrade om in 4K te kunnen gaan filmen, terwijl hij als 4K camera word verkocht. Nu is dat niet zo erg want dan weet je ook meteen hoe het upgrade van de firmware werkt. Wat een veel groter probleem is, is de fan die de chip in de camera moet koelen. Deze fan draait constant en is zo luidruchtig dat je hem gewoon terug hoort op de opnamen die je maakt. DJI heeft op hun forum aangegeven dat ze dit probleem erkennen en hopen dat met een latere firmware te gaan oplossen. Ook het kalibreren van de gimbal is met de Android app nog niet uitvoerbaar, met IOS app werkt dit overigens wel goed. DJI heeft ook voor dit probleem aangegeven dat ze werken aan een oplossing in één van de volgende upgrade van de DJI GO app.

Persoonlijk had ik veel meer van deze camera verwacht, en raad hem op dit moment dan ook nog sterk af tot een ieder geval de kinderziektes er uit zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Topicstarter
Ik heb inmiddels de DJI OSMO weer retour naar de winkel gedaan, het geluid van de fan maakt dat de camera op dit moment gewoon niet normaal met de interne microfoon te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:07
Ga over twee weken naar Spanje en ga de Osmo daar gebruiken. Ook wil ik vanuit het vliegtuig wat opnames maken. Ik vraag mij alleen af: kan/mag dat. Via WiFi wordt de Osmo verbonden met mijn iPhone. Zoeken via Google brengt mij niet ver, maar kan het maken van opnames kwaad hierdoor...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik krijg morgen/vrijdag de dji osmo mobile binnen 👍🏼... ik zal mijn ervaringen delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Topicstarter
Sbakker1982 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:46:
Ik krijg morgen/vrijdag de dji osmo mobile binnen 👍🏼... ik zal mijn ervaringen delen!
Daar ben ik wel heel benieuwd naar, zit er ook over te denken om die te gaan halen namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
EJSEJS schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:25:
[...]

Daar ben ik wel heel benieuwd naar, zit er ook over te denken om die te gaan halen namelijk...
Ik heb hem binnen. Geweldig apparaat. Enige jammere vind ik dat in de dji go app je niet kan filmen op 4k 30 fps of 1080p 60fps. Buiten deze app kan je wel met bijv de iphone camera app filmen, Maar dan werken de record knoppen op de dji osmo mobile niet. Voor de rest kan ik hem alleen maar aanbevelen. Mocht je vragen hebben, let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb zelf de Osmo+. Op zich een prima camera, enige nadeel is dat je de meeste dingen met de app op de telefoon moet doen. Dat is niet iets wat ik niet wist natuurlijk, maar toch, in de praktijk is het soms een beetje een gehannes met dat aanzetten, wachten tot de telefoon de wifi vindt, etc. Desalniettemin ben ik er best over te spreken! 1080p120 is mooi, 4K25 ook. Stabilisatie is super. Bijgeleverde mic levert prima acceptabel geluid mits je op de 'conventionele' wijze filmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 17:26
interessant topic. Ik ben zelf geinteresseerd in de Gopro KarmaGrip.

Hier een vergelijking met de http://forum.dji.com/thread-65447-1-1.html
Welliswaar zonder grip bij de Gopro maar je ziet wel duidelijk verschik in de kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
[Vimeo: https://vimeo.com/188577793]

Mijn 1e motion timelapse gemaakt met de Dji osmo mobile (inclusief tripod) in combinatie met een iphone 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-10 11:56
Iemand ervaring met de Osmo Mobile icm de iPhone 7 Plus? En dan met name de OIS? Ik lees dat stabilisatie van de Osmo en die van de iPhone met elkaar conflicteren. Schijnbaar zou de oplossing voor nu de app Filmic Pro zijn?

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-08 18:55
Schijnbaar zit er stabilisatie in de lens van de iphone 7 en die conflictteert met de osmo, dat is dus wel een probleem. Ik kom er nu ook net achter na de eerste serieuze opnames, die slechte kwaliteit films opleveren bij wat meer acie...Zeer irritant, hopelijk kunnen ze dit snel fixen.... Tot dan adviseren ze de ninja walk....

update, gevonden op het DJI forum, die best logisch klinkt. Niet ideaal, maar toch:

I think there is a simple solution to all this. I too have an iPhone 7+ and recently purchased the Osmo Mobile. Whilst the shuddering or jittery images is not ideal it's certainly better than anything I can achieve handheld. And back to the simple solution; for those of you that have the iPhone 7+ there are actually 3 lenses (camera's) on this phone and only one of them is equipped with the hardware OIS.

If you use the front facing camera you won't see any issues no OIS on this lens. If you use the rear facing camera using the native app and press the 2 x zoom button this will use the telephoto lens of the iPhone 7+, again no OIS on this lens. Hey presto, smooth, non-jittery / shuddery motion. Now, granted, not ideal as you either have to use front facing camera or the telephoto lens on the rear meaning everything is 2 x zoom (note optical not digital) but you can work with this and produce great video's.

[ Voor 60% gewijzigd door martijnkoek op 04-12-2016 23:41 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Native iphone app gebruiken... dan valt het mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:07

amphora

Websites & Fotografie

Ik heb sinds een maand de Osmo Mobile en gebruik 'm in combinatie met een iPhone 7.
Mijn ervaringen zijn wisselend. Stabilisatie is uitstekend maar de DJI Go App teleurstellend. Je kan in de app namelijk alleen maar kiezen voor 30fps (4k) of 30/60fps (1080p) en dus niet de in Europa gangbare 24/25 fps standaarden. Dit is op te lossen door Filmic Pro te gebruiken, deze app heeft ook ondersteuning voor de Osmo hardware knoppen maar vereist wel iedere keer bij opstarten een handmatige actie op met de Osmo te koppelen. Filmic Pro heeft verder wel de optie om minder compressie op de beelden toe te passen dus beter geschikt voor nabewerking. Ook de handmatige instel opties zijn top. Filmic Pro schakelt ook de ingebouwde OIS van de iPhone uit om eerder genoemde problemen te voorkomen. Helaas mis je door gebruik van Filmic Pro wel de handige tracking functie.
De motion timelapse optie is op papier geweldig, maar de kwaliteit die de DJI Go App er uit spuugt vind ik ook matig. Te veel compressie voor nabewerking en soms flikkerend beeld omdat de belichting tussen de verschillende frames net iets te veel verschilt. Dit is erg lastig om achteraf te corrigeren. Er zijn betere apps voor timelapses maar er zijn voor zover ik weet geen andere apps die ook de osmo automatisch kunnen draaien tijdens de opnames.
Hopelijk komt DJI met een goede update voor de app maar gezien de DJI Go 4 app uit is (voor de nieuwere drones, maar niet voor Osmo) verwacht ik weinig verbeteringen. Kortom: Hardware top, software meh....

[ Voor 11% gewijzigd door amphora op 19-02-2017 19:50 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik lees net iets teveel mindere aspecten waardoor ik niet meteen tot een aankoop wil overgaan. Ik heb daarbij al een olympus omd em5 mk2 die prima video schiet, alleen ben ik niet happy met hoe ik het ding zelf in de hand heb (ondanks de goede stabilisatie toch vrij vaak schokkende beelden).

Wat zijn betaalbare alternatieven voor de dji osmo?

Is er ook een vergelijkbaar product dat ik met mijn m4/3 camera kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:03
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Vprt8dQ3dZs]
Kost tegen de €600.

[ Voor 34% gewijzigd door Universal Creations op 16-03-2017 10:17 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Nice. Maar best aan de prijs voor hobbymatig video maken. Wellicht even kijken of deze goedkoper is in Japan waar ik binnenkort ben (maar denk het niet, want het ding komt uit China :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

GustavSan schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:49:
Wat zijn betaalbare alternatieven voor de dji osmo?
Osmo Mobile? Gebruiken met je smartphone. Met iPhone 7 vergelijkbaar, zoniet beter dan de normal Osmo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 09:53

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Heeft iemand ervaring hier met de Osmo Mobile? Ik zou hem graag gebruiken icm met mijn S7 edge.

Ik hoor links en rechts dat het motortje van de osmo nogal luidruchtig is?

Zijn er nog alternatieven die te overwegen zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
amphora schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 18:08:
[...]

Osmo Mobile? Gebruiken met je smartphone. Met iPhone 7 vergelijkbaar, zoniet beter dan de normal Osmo.
Ik heb een OnePlus 3 maar vind eerlijk gezegd de video niet fantastisch. Dan is de oplossing met mijn huidige M4/3 camera wellicht beter, want dan heb ik die stabilizer gewoon los bij me die ik dan altijd even tevoorschijn kan halen wanneer ik vids wil schieten.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:51

Don Quijote

El Magnifico

Ik heb recent de Osmo gekocht, en ook gelijk het Osmo mobile opzetstuk. Dus technisch gezien heb ik ze nu beide.

Nu ik ze beide heb kunnen testen zou ik persoonlijk de normale Osmo aan niemand aanbevelen. De beeldkwaliteit is nauwelijks beter dan de kwaliteit van mijn iPhone 7. De koeling van de Osmo camera maakt zoveel geluid dat je geen geluid kunt opnemen zonder de externe microfoon te gebruiken (die je tegenwoordig wel gratis krijgt van DJI) en zelfs dan is het niet best. Het apparaat zit vol met bugs; in 75% van de gevallen filmt hij niet direct wanneer je dit wilt en moet je ofwel de Osmo, ofwel de App opnieuw opstarten. Waardoor het geen optie is om spontane dingen snel te filmen. Ook gebruikt het apparaat op willekeurige momenten de microfoon van je telefoon om geluid op te nemen; waarna het geluid niet wordt opgeslagen in de full-res versie van je opname op de SD kaart, maar alleen in de "thumbnail" op je telefoon. Als je die twee later wilt combineren moet je een super omslachtig process door waarbij je het geluid van de thumbnail via je computer van je telefoon moet halen en met Premier, Resolve of Final Cut weer over je andere film moet leggen.

Wanneer je de Osmo Mobile gebruikt daarentegen heb je geen van de bovenstaande problemen. En houd je over een hele goede gimbal die verbluffend goed stabiliseert.

Kortom. Blijf alsjeblieft weg bij de normale Osmo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
DivWhis schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:21:
Ik heb recent de Osmo gekocht, en ook gelijk het Osmo mobile opzetstuk. Dus technisch gezien heb ik ze nu beide.

Nu ik ze beide heb kunnen testen zou ik persoonlijk de normale Osmo aan niemand aanbevelen. De beeldkwaliteit is nauwelijks beter dan de kwaliteit van mijn iPhone 7. De koeling van de Osmo camera maakt zoveel geluid dat je geen geluid kunt opnemen zonder de externe microfoon te gebruiken (die je tegenwoordig wel gratis krijgt van DJI) en zelfs dan is het niet best. Het apparaat zit vol met bugs; in 75% van de gevallen filmt hij niet direct wanneer je dit wilt en moet je ofwel de Osmo, ofwel de App opnieuw opstarten. Waardoor het geen optie is om spontane dingen snel te filmen. Ook gebruikt het apparaat op willekeurige momenten de microfoon van je telefoon om geluid op te nemen; waarna het geluid niet wordt opgeslagen in de full-res versie van je opname op de SD kaart, maar alleen in de "thumbnail" op je telefoon. Als je die twee later wilt combineren moet je een super omslachtig process door waarbij je het geluid van de thumbnail via je computer van je telefoon moet halen en met Premier, Resolve of Final Cut weer over je andere film moet leggen.

Wanneer je de Osmo Mobile gebruikt daarentegen heb je geen van de bovenstaande problemen. En houd je over een hele goede gimbal die verbluffend goed stabiliseert.

Kortom. Blijf alsjeblieft weg bij de normale Osmo....
Fijn om te weten. Dank voor de input. Wel hoor ik bijna iedereen over een Iphone 7 of Samsung toestel icm de Osmo Mobile en volgens mij zijn die camera's toch wel even net wat beter dan die in mijn Oneplus 3 (hoewel de phone verder fantastisch is en ik ook niet klaag over de foto's)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:03

TradeMarkNL

Videoproducer
Ik wil nog steeds eens een smartphone gimbal aanschaffen. Wat betreft dit ding: ik kan het nergens vinden dus het zal wel niet, maar kan er in de Osmo Mobile zelf een sd-kaart? Leuk zo'n iPhone maar ik heb natuurlijk never-nooit genoeg opslag op dat ding om te filmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

TradeMarkNL schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:00:
Ik wil nog steeds eens een smartphone gimbal aanschaffen. Wat betreft dit ding: ik kan het nergens vinden dus het zal wel niet, maar kan er in de Osmo Mobile zelf een sd-kaart? Leuk zo'n iPhone maar ik heb natuurlijk never-nooit genoeg opslag op dat ding om te filmen...
Helaas, je gebruikt de camera van je telefoon en dus ook de opslag. Dus als je een 16 of 32 GB iPhone hebt dan ben je snel klaar inderdaad. Mede daarom heb ik de 128GB iPhone gekozen toen ik weer mocht.
Ik film 4K met FilmicPro op 100mbit dus ca. 4,5GB per uur. Natuurlijk kan je ook op 50 mbit filmen (iPhone standaard app doet dat geloof ik op 4K) of 1080p ipv 4K maar dan nog is het behelpen als je maar 5GB beschikbaar hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door amphora op 22-05-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:03

TradeMarkNL

Videoproducer
amphora schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:13:
[...]

Helaas, je gebruikt de camera van je telefoon en dus ook de opslag. Dus als je een 16 of 32 GB iPhone hebt dan ben je snel klaar inderdaad. Mede daarom heb ik de 128GB iPhone gekozen toen ik weer mocht.
Ik film 4K met FilmicPro op 100mbit dus ca. 4,5GB per uur. Natuurlijk kan je ook op 50 mbit filmen (iPhone standaard app doet dat geloof ik op 4K) of 1080p ipv 4K maar dan nog is het behelpen als je maar 5GB beschikbaar hebt.
Ik was er al bang voor...Zonde, dan eerst maar een nieuwe telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 14:52

T.E

Ik heb interesse in de DJI Osmo Mobile. Ziet er zeer interessant uit.
Heb een Samsung Galaxy S7 dus kan gewoon uitbreiden met 128 gb kaartjes etc.

Hoe is dit apparaat met water/regen/spetters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand wanneer in nederland de DJI Osmo mobile 2 op de markt komt en tegen welke prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
@Verwijderd Eind februari.

Ik heb er alvast een topic voor gebouwd: [Gimbal] DJI Osmo Mobile 2 ervaringen & discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica