• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Hallo jongens,

Ik ben toch voor de Canon 700d gegaan. Ik heb het gisteren gekocht maar heb een (waarschijnlijk noob) vraag.

Handmatig focussen met live view gaat prima, maar focussen terwijl ik door de viewfinder kijk lukt niet. Het draaien van de focus ring lijkt geen enkel effect te hebben op de scherpte van het beeld door de viewfinder. Autofocus door de viewfinder gaat wel goed.

Wat doe ik fout?

De dioptrie heb ik in het meest linkse stand omdat dat mij een scherp beeld gaf bij een bepaalde brandpuntsafstand. Echter zodra ik de brandpuntsafstand verander dan is het beeld onscherp en kan niet gefocust worden met de focus ring.

[ Voor 3% gewijzigd door ObiTewodros op 05-11-2015 09:11 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Even om uit te sluiten dat het aan de dioptrie ligt: zie je de cijfertjes onderin de viewfinder ook scherp bij die extreme dioptriestand?

Welke lens gebruik je?
Heb je de lens/camera ook op manual focus ingesteld (geen idee of dat invloed heeft, ik heb geen ervaring met Canon).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Welke lens heb je bij de 700D? En je moet hem inderdaad wel op manual focus zetten via de schakelaar op de lens maar neem aan dat je dat wel gedaan hebt.

Je dioptrie inderdaad wel aanpassen zodat je de tekens en teksten kan lezen onderin de viewfinder. Dan zul je toch wel verschil moeten zien tijdens manual focus via de viewfinder.

• ObiTewodros
Orion84 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:16:
Even om uit te sluiten dat het aan de dioptrie ligt: zie je de cijfertjes onderin de viewfinder ook scherp bij die extreme dioptriestand?

Welke lens gebruik je?
Heb je de lens/camera ook op manual focus ingesteld (geen idee of dat invloed heeft, ik heb geen ervaring met Canon).
Die cijfertjes onderin zag ik in ieder geval wel scherp tijdens autofocus, herinner me niet of het ook scherp was tijdens handmatige focus, zal ik over een half uur kijken, ben nu onderweg. Ik gebruik de 18-55mm stm kitlens en ik had die switch op de lens op M gezet.
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:20:
Welke lens heb je bij de 700D? En je moet hem inderdaad wel op manual focus zetten via de schakelaar op de lens maar neem aan dat je dat wel gedaan hebt.

Je dioptrie inderdaad wel aanpassen zodat je de tekens en teksten kan lezen onderin de viewfinder. Dan zul je toch wel verschil moeten zien tijdens manual focus via de viewfinder.
De cijfers zag ik wel scherp bij autofocus modus, lijkt me niet dat je de dioptrie moet wijziging als je naar Manual modus gaat?

Ik hoop niet dat ik de camera nu al terug moet brengen :P
De focus mode heeft inderdaad geen invloed op de scherpte van de display in de viewfinder nee.

offtopic:
Doe eens niet 3 keer achter elkaar posten. Je kan gewoon je bericht aanpassen als je nog iets toe wilt voegen.
Sorry.

Edit:
Grote fail van mij denk ik. Geen idee wat ik gisteren fout deed, maar als ik nu probeer, dan kan ik wel gewoon handmatig focussen door de viewfinder. Het was laat gisteren dus heb vast iets over het hoofd gezien.

[ Voor 46% gewijzigd door ObiTewodros op 05-11-2015 09:56 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De focus mode heeft inderdaad geen invloed op de scherpte van de display in de viewfinder nee.

offtopic:
Doe eens niet 3 keer achter elkaar posten. Je kan gewoon je bericht aanpassen als je nog iets toe wilt voegen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11 17:04

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Heb het even een eigen topic gegeven omdat het wat offtopic ging en niet meer thuis hoorde in het verzamel topic.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

ObiTewodros schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:22:
[...]

Edit:
Grote fail van mij denk ik. Geen idee wat ik gisteren fout deed, maar als ik nu probeer, dan kan ik wel gewoon handmatig focussen door de viewfinder. Het was laat gisteren dus heb vast iets over het hoofd gezien.
Veel dingen kan je pas wijzigen na het half indrukken van de shutter button. Die STM lenzen hebben een sleep functie en zijn focus by wire. Om hem daar uit te krijgen kan je de shutter button even half indrukken. Dus als je volgende keer weer merkt probeer dat eens.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2015 10:39 ]

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11 13:38
ObiTewodros schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:09:
Ik ben toch voor de Canon 700d gegaan. Ik heb het gisteren gekocht maar heb een (waarschijnlijk noob) vraag.

Handmatig focussen met live view gaat prima, maar focussen terwijl ik door de viewfinder kijk lukt niet. Het draaien van de focus ring lijkt geen enkel effect te hebben op de scherpte van het beeld door de viewfinder. Autofocus door de viewfinder gaat wel goed.

Wat doe ik fout?
Je vraagt advies, je krijgt advies, en je slaat het advies in de wind! Dat heb je dus fout gedaan...

Slechte DSLR's zijn er niet, de 700D is een goede en mooie camera, maar een belangrijke eis van jou was AF bij Live View. En dat kan deze camera niet goed.

Als je toch van tevoren al weet dat je een 700D koopt, waarom heb je hier dan advies ingewonnen?

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ikweethetbeter schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:42:
[...]

Je vraagt advies, je krijgt advies, en je slaat het advies in de wind! Dat heb je dus fout gedaan...

Slechte DSLR's zijn er niet, de 700D is een goede en mooie camera, maar een belangrijke eis van jou was AF bij Live View. En dat kan deze camera niet goed.

Als je toch van tevoren al weet dat je een 700D koopt, waarom heb je hier dan advies ingewonnen?
Waar haal je dit allemaal vandaan? Hij zegt dat AF tijdens LV prima gaat en het hem alleen niet lukt om manueel te focussen zonder AF / LV. Waarschijnlijk Soinar al aangaf gewoon met STM te maken aangezien die een drive-by-wire aansturing hebben in plaats van een (semi-)directe koppeling met de focus motor, zoals met USM in 99% van de gevallen.

Mijn 85mm heeft ook drive-by-wire en dan kun je draaien tot je een ons weegt als de camera uit staat en wellicht ook als de camera op een bepaalde manier ingesteld staat.

Snap dus niet echt waar je reactie op slaat 8)7

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

[...]

Het blijft advies, de TS kan en mag daar mee doen wat ie wilt. Wijkt ie er vanaf dan is het zijn keus.

AF in liveview doet deze 700D best goed met zijn dedicated Phase detect AF punten alleen is deze niet het snelste wat je kunt krijgen. De TS vind dat blijkbaar snel genoeg wat ie in het advies topic al zelf gevonden had via een vergelijking in een video versus tegen een 600D die nog vele malen langzamer is. Verder is het wel erg offtopic... en heeft niets met de vraag van de TS te maken.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Exact, ik heb deze reacties ook afgesplitst van het [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6 topic omdat ObiTewodros een keuze heeft kunnen maken en nu een vraag heeft over zijn camera. Het is hier dan ook niet de bedoeling om die keuze dan nog eens in twijfel te trekken of daar over te discussiëren.

Het probleem is inmiddels ook volgens ObiTewodros opgelost.

www.maartendeboer.net

• ObiTewodros
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:35:
[...]

Veel dingen kan je pas wijzigen na het half indrukken van de shutter button. Die STM lenzen hebben een sleep functie en zijn focus by wire. Om hem daar uit te krijgen kan je de shutter button even half indrukken. Dus als je volgende keer weer merkt probeer dat eens.
Dit heb ik net uitgetest en was inderdaad de reden dat ik gisteren niet kon focussen. Bedankt voor de tip.
[...]

Dit is niet waar, ik heb ieder zijn advies in dit topic serieus genomen. Echter heb ik deze vraag ook op een forum voor astronomie/astrofotografie gesteld, en daar kreeg ik te horen dat ik beter canon kan nemen omdat nikons, naast dat ze minder goede 3rd party software ondersteuning hebben, ook de neiging hebben om sterren weg te filteren tijdens ruis reductie. Dat heeft mij uiteindelijk doen besluiten om toch Canon te nemen. Autofocus tijdens live view vind ik goed genoeg op 700D.

[ Voor 48% gewijzigd door ObiTewodros op 05-11-2015 11:42 ]

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11 13:38
ObiTewodros schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:35:
Dit is niet waar, ik heb ieder zijn advies in dit topic serieus genomen. Echter heb ik deze vraag ook op een forum voor astronomie/astrofotografie gesteld, en daar kreeg ik te horen dat ik beter canon kan nemen omdat nikons, naast dat ze minder goede 3rd party software ondersteuning hebben, ook de neiging hebben om sterren weg te filteren tijdens ruis reductie. Dat heeft mij uiteindelijk doen besluiten om toch Canon te nemen. Autofocus tijdens live view vind ik goed genoeg op 700D.
OK, duidelijk. Een 700D is een goede camera, veel plezier ermee!

• ObiTewodros
ikweethetbeter schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:04:
[...]

OK, duidelijk. Een 700D is een goede camera, veel plezier ermee!
Bedankt, tot nu toe ben ik er dik tevreden mee, jammer dat de wolken exact op de dag verschenen waarop ik de camera heb gekocht :P

[ Voor 23% gewijzigd door ObiTewodros op 05-11-2015 15:51 ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
ObiTewodros schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:35:
Ruisreductie moet je gewoon lekker zelf in de nabewerking doen. Schiet wel in raw voor maximale controle over het eindresultaat.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• ObiTewodros
Universal Creations schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:41:
[...]

Ruisreductie moet je gewoon lekker zelf in de nabewerking doen. Schiet wel in raw voor maximale controle over het eindresultaat.
Ik weet niet tot hoeverre het waar is wat ik zeg, ik heb het ook maar op forums gelezen, maar volgens veel mensen bewerkt/comprimeert nikon ook de raw bestanden zodanig dat je sommige sterren in je foto kwijtraakt.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
Het kan zijn dat dit gebeurt bij long exposure noise reduction. Dit gebeurt namelijk in de camera. De camera maakt dan 2 foto's: 1 normale en meteen daarna nog 1 maar dan met de sluiter dicht. Vervolgens gaat de camera proberen de ruis uit de 2de foto van de eerste af te trekken.
Als je dit niet gebruikt heb je gewoon ruis in je foto, maar die poets je vervolgens weg in je nabewerking waarmee je precies kunt bepalen hoeveel ruis er weggepoetst moet worden en je dus in de gaten kunt houden of er sterren weggepoetst worden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• ObiTewodros
Universal Creations schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:47:
Het kan zijn dat dit gebeurt bij long exposure noise reduction. Dit gebeurt namelijk in de camera. De camera maakt dan 2 foto's: 1 normale en meteen daarna nog 1 maar dan met de sluiter dicht. Vervolgens gaat de camera proberen de ruis uit de 2de foto van de eerste af te trekken.
Als je dit niet gebruikt heb je gewoon ruis in je foto, maar die poets je vervolgens weg in je nabewerking waarmee je precies kunt bepalen hoeveel ruis er weggepoetst moet worden en je dus in de gaten kunt houden of er sterren weggepoetst worden.
Dat klinkt als stacken van meerdere foto's om zo ruis weg te halen. Dat wordt veel gebruikt in astrofotografie. Deepskystacker is een populaire tooltlje ervoor. Het is juist gemaakt voor astrofotografie dus dat haalt de sterren niet weg. Je kan in die software dark frames(dichte sluiter nabootsen door kapje van de lens op te doen) en Light frames toevoegen en het doet precies wat jij beschreven hebt.

Hier meer info over nikon 'star eater'
http://www.astroforum.nl/...0-star-eating-compression

[ Voor 13% gewijzigd door ObiTewodros op 05-11-2015 18:58 ]

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-11 08:38
ObiTewodros schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:54:
[...]

Dat klinkt als stacken van meerdere foto's om zo ruis weg te halen. Dat wordt veel gebruikt in astrofotografie. Deepskystacker is een populaire toontje ervoor. Het is juist gemaakt voor astrofotografie dus dat haalt de sterren niet weg.
Het wordt niet gestacked. De tweede foto is een foto met de sluiter gesloten. Deze foto bevat dus alleen ruis. Door deze foto over de andere heen te leggen, is de camera in staat de ruis te verwijderen. Dit werkt nooit voor 100% en wellicht past de camera ook normale ruisreductie toe, waardoor de sterren alsnog verdwijnen.

Flickr

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nikon geeft je de optie om je RAW's lossy te comprimeren, dus met het verlies van data. Dat kan net genoeg zijn om sterren weg te laten vallen maar zeker weten doe ik het niet ;)

Enfin, je hebt ook gewoon de optie om ongecomprimeerde 14-bit RAW's op te slaan, daar wordt geen ruisreductie op toegepast en zal ook zeker geen sterren weg halen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de ruis er voor zorgt dat sterren weg vallen doordat er net op die plek ruis ontstaat (rode pixel bijv.), dit heb je met Canon of wat voor merk dan ook net zo goed.

www.maartendeboer.net

Pagina: 1