Koelkast schakelen met Raspberry Pi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Hallo iedereen

Ik woon in een studentenhuis en heb sinds kort een koel/vries combinatie op mijn kamer staan. Echter maakt deze nogal wat herrie wat soms irritant kan zijn als ik ga slapen. Ik ben op zoek naar een systeem wat de koelkast een bepaalde tijd (zeg: een uur) uitschakelt zodra ik ga slapen zodat hij dan geen herrie maakt. Aangezien een koelkast toch meerdere keren per dag aan en uit gaat ga ik er vanuit dat dit niet zo'n groot probleem is qua koelprestaties.

Een tijdschakelaar heb ik overwogen maar gaat helaas niet werken: de tijden waarop ik ga slapen zijn erg onregelmatig. Ik ben dus op zoek naar iets waarbij ik - zodra ik ga slapen - op de knop kan drukken zodra ik ga slapen en de koelkast dan een uur stil is.

Ik heb zelf het idee om via mijn Raspberry Pi een reverse-relais aan te sturen welke - bij het juiste commando - een uur lang een signaalstroom stuurt naar een reverse-relais welke de koelkast dan uitschakelt. Aangezien ik liever niet heb dat mijn Raspberry 23 uur per dag stroom naar dit relais stuurt ben ik op zoek naar een reverse relais (bestaat dit uberhaupt?).

Dus mijn vraag: vinden jullie dit een goed idee? Of is een andere oplossing misschien geschikter? Of als het wel een goed idee is: waar koop ik dit soort rommel? Ik heb gegoogled maar kon niet echt wat vinden naast autorelais of hele kleine chips.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Je zoekt een NC relais of wisselrelais.
NC=Normally Closed, dus die maakt contact als hij niet bekrachtigd is.

Alleen als je al een recente koelkast, een Pi en knop hebt is dit trouwens een goed idee. Anders kan je beter een recente, stille A++ koelkast kopen.
Ook kan je zoeken op 'tijdrelais'.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
Een normaal relais heeft een Common, Normaly Open en Normaly close contact.
In jouw geval zou je de fase dan over de common en Normaly Close contact aan moeten sluiten. Wanneer relais dan bekrachtigt word dan gaat de verbinding open en worden common en Normally Open met elkaar verbonden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:13
Koop een andere koelkast.
Die maakt niet alleen minder geluid, maar is hoogstwaarschijnlijk ook zuiniger.
Hoeft niet eens duur te zijn, ik heb 1,5j geleden een A+ koelvriescombinatie (AEG) voor 90 euro van Marktplaats kunnen plukken.

Wat je zoekt is eigenlijk dit, maar dan precies andersom (contact verbreken bij indrukken, contact maken na afloop timer). Misschien dat je zo'n ding kunt aanpassen.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 04-11-2015 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet gewoon wennen? Of... is hij niet gewoon ergens stuk wat fibreert en zodoende dus de herrie maakt? Mijn koelkast is ongeveer 5 jaar oud en maakt nagenoeg geen herrie ik ook niet weten wat zo veel herrie moet maken dat je er niet van kunt inslapen.

Een Kaku set met zo'n timer afstandsbediening voldoet ook prima. Druk op de knop, zet hem uit en je laat die timers hem om 02:00 weer aanzetten. Of hoe laat je normaal ook gaat slapen. Al vewacht ik dat je koelkast dan wel flink aan gaat en dus ook herrie gaat maken.

Zo ding bijvoorbeeld: http://www.klikaanklikuit.nl/shop/nl/producten-1/atmt-503/. Even wachten op de 20% kortings acties bij de bouwmarkten voor wat besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 103% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:10 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:13
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 07:41:
[...]
Een Kaku set met zo'n timer afstandsbediening voldoet ook prima. Druk op de knop, zet hem uit en je laat die timers hem om 02:00 weer aanzetten. Of hoe laat je normaal ook gaat slapen. Al vewacht ik dat je koelkast dan wel flink aan gaat en dus ook herrie gaat maken.

[...]
Wel spannend, aangezien KlikAanKlikUit niet aan terugkoppeling doet of het commando goed is ontvangen. Als net op het moment van het 'aan'-commando ook een weerstation in de buurt staat te schreeuwen dan heb je best kans dat de koelkast dus niet aan gaat. Kun je 's ochtends dweilen ;w

Al met al klinkt het wel alsof de topicstarter zich een hoop werk op de hals haalt, voor een simpel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 08:31:
[...]

Wel spannend, aangezien KlikAanKlikUit niet aan terugkoppeling doet of het commando goed is ontvangen. Als net op het moment van het 'aan'-commando ook een weerstation in de buurt staat te schreeuwen dan heb je best kans dat de koelkast dus niet aan gaat. Kun je 's ochtends dweilen ;w

Al met al klinkt het wel alsof de topicstarter zich een hoop werk op de hals haalt, voor een simpel probleem.
Meerdere timers instellen :D. Net zoals met andere Kaku dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 09:00
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 07:41:
Is het niet gewoon wennen? Of... is hij niet gewoon ergens stuk wat fibreert en zodoende dus de herrie maakt? Mijn koelkast is ongeveer 5 jaar oud en maakt nagenoeg geen herrie ik ook niet weten wat zo veel herrie moet maken dat je er niet van kunt inslapen.
Wat voor de een nagenoeg geen herrie is kan voor een ander al oorverdovend zijn als je probeert te slapen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je er last van hebt. Een koelkast die geen geluid produceert (hoe weinig dan ook) moet ik nog tegenkomen. Ik zou hem gelijk aanschaffen! ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LordSinclair schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:11:
[...]

Wat voor de een nagenoeg geen herrie is kan voor een ander al oorverdovend zijn als je probeert te slapen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je er last van hebt. Een koelkast die geen geluid produceert (hoe weinig dan ook) moet ik nog tegenkomen. Ik zou hem gelijk aanschaffen! ;)
Zeker. Alleen voordat de oplossing gekozen wordt om de koelkast dan maar een tijdje uit zetten, zou het maar best zo kunnen zijn dat er iets herrie maakt wat te verhelpen zou zijn. Kost het niets. Misschien staat de koelkast wel ergens tegenaan en trilt dat als de koelkast aanslaat.

Bij mij zit er een fan boven in het koelgedeelte, waarom geen idee, zal vast een reden hebben. Maar als daar iets tegenaanstaat kan ik me maar zo voorstellen dat het herrie maakt als de fan aangaat.
Pagina: 1