PPI mist bij monitoren, laptops, smartphones en tablets

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Ik ben aan het kijken naar een UHD-scherm en het viel me op dat bij bijvoorbeeld pricewatch: Dell P2715Q (210-ADVO) Zwart wel de dot pitch (0,155mm) staat, maar in mijn beleving wordt er sinds de invoer van het begrip 'Retina' vaker gekeken naar pixels per inch (163,18). Dot pitch lijkt door de redactie voor het laatst in 2008 te zijn gebruikt :P

Bij laptops, telefoons en tablets mist helaas elke vorm van informatie over pixeldichtheid van de schermen.

Nu moet ik er steeds https://www.sven.de/dpi/ bij houden maar het zou makkelijker zijn als Tweakers deze waarde uitrekent zodat het meegenomen kan worden in filters en vergelijkingen :) kan deze afgeleide waarde van schermdiagonaal en resolutie toegevoegd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Topic is afgezakt naar de tweede pagina zonder reactie van de PW-crew, dus bump met hoop op een antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:50

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Rafe schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:26:
Topic is afgezakt naar de tweede pagina zonder reactie van de PW-crew, dus bump met hoop op een antwoord :)
Pixels per inch is helaas niet makkelijk te achterhalen. Deze zul je moeten berekenen aan de hand van schermafmetingen (pixels in de lengte of breedte delen door het aantal inches in lengte of breedte) en hoewel dat vrij simpel is, is het achterhalen van de exacte schermafmetingen weer niet makkelijk. Je hebt niet alleen te maken met verschillende schermdiagonalen, maar ook beeldverhoudingen, de lengte of breedte is dus niet zomaar af te leiden uit het diagonaal.

No can do dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Glaanie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:01:
[...]

Je hebt niet alleen te maken met verschillende schermdiagonalen, maar ook beeldverhoudingen, de lengte of breedte is dus niet zomaar af te leiden uit het diagonaal.

No can do dus :)
Maar voor het berekenen van de verhoudingen kan je de pixels in breedte en hoogte gebruiken, mits die vierkant zijn. Dat lijkt in de meeste gevallen ook zo te zijn. Zo niet, zou er dan per categorie bekeken kunnen worden of deze waarde toevoegen zin heeft?

Op eerdergenoemde PPI-calculatorsite met wederom de Dell P2715Q als voorbeeld komt de dot pitch praktisch overeen:
Invoer:
Horizontal resolution: 3840 pixels
Vertical resolution: 2160 pixels
Diagonal: 27 inches (68.58cm)

Resultaat:
Display size: 23.53" × 13.24" = 311.5in² (59.77cm × 33.62cm = 2009.68cm²) at 163.18 PPI, 0.1557mm dot pitch, 26627 PPI²
Edit dan ook maar meteen de code van Sven er bij halen :P
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
function calc_dpi (x,y,diag) {
    if (y == 0 || x == 0) return;
    var ratio = y/x;
    var xd = Math.sqrt( Math.pow(diag,2) / ( 1 + Math.pow(ratio, 2) ));
    var yd = xd * ratio;
    var pitch = 25.4/(x/xd); // metric
    var result = {
        metricdiag : diag * 2.54,
        sizex : xd,
        sizey : yd,
        area  : xd*yd,
        metricsizex : 2.54*xd,
        metricsizey : 2.54*yd,
        metricarea : xd*yd * 2.54*2.54,
        xppi : x/xd,
        yppi : y/yd,
        dotpitch : pitch,
        sqppi : x/xd*y/yd
    };
    return result;
}

Edit 2 3: aangezien bovenstaande code wat rommelig is heb ik met de wiskunde van Wikipedia snel het volgende gemaakt:
Ruby:
1
2
3
4
5
def calculate_ppi(height_pixels, width_pixels, diagonal_inches)
  diagonal_pixels = Math.sqrt((height_pixels * height_pixels) + (width_pixels * width_pixels))
  ppi = diagonal_pixels / diagonal_inches
  ppi.round(2)
end

Met
puts calculate_ppi(3840, 2160, 27)
komt er 163.18 uit :)

[ Voor 36% gewijzigd door Rafe op 21-11-2015 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Wederom een bump voor de PW-crew.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Rafe schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:42:
Wederom een bump voor de PW-crew.
Ik ga binnenkort eens wat experimenteren. Onze tools wat betreft virtuele specificaties zijn op het wiskundige vlak niet erg uitgebreid, zo kunnen we geen worteltrekken, iets wat vrij essentieel is voor de door jou gebruikte formule. Maar ik ga eens kijken wat er mogelijk is, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.