Round-up UHD-monitoren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Aangezien UHD-schermen redelijk betaalbaar zijn geworden ben ik wel benieuwd naar een vergelijkende round-up. Persoonlijk kijk ik bijvoorbeeld naar pricewatch: LG 27MU67-B Zwart, pricewatch: Dell P2715Q (210-ADVO) Zwart en pricewatch: Asus PB279Q Zwart, maar diepgaande reviews zoals hier de TV's krijgen kom ik niet tegen, laat staan een vergelijkende review.

Software lijkt me ook interessant om aandacht aan te besteden, hoe is het leven in een UHD-wereld? Hoe gaan de laatste versies van Windows, OS X en Linux er mee om, zijn er nog andere gotcha's (oudere schermen: MST, nieuwere schermen moet je soms DP1.2 activeren voor 60hz)?

Is dit iets waar de redactie aandacht zou kunnen en willen besteden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:19
Rafe schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:04:
Is dit iets waar de redactie aandacht zou kunnen en willen besteden?
Absoluut :Y
Een vergelijkende UHD-test hebben we op de agenda staan.

Kijk je zelf alleen naar de 27/28"-formaten, of zou je 24"- en 32"-varianten ook interessant vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Cool! :D Het schermformaat is een beetje een twijfelpunt. 32 inch is in mijn beleving een kleine tv en te groot om op mijn bureau te zetten, 24" (1920x1200) is wat ik nu thuis heb.

Enige context: recentelijk zijn er Dell Ultrasharp 2715H op de bureaus van mijn werk gekomen en de extra schermruimte was natuurlijk welkom. Maar met een Macbook Pro 13" uit 2015 er naast is het verschil qua scherpte wel fors. Als je daar een Dell P2715Q neer zet stijgt je PPI van 107 naar 163, maar met een P2415Q wordt dat 185. Al blijft dat allemaal achter bij 227 van de Macbook.

Welke van de twee Dell-schermen dan fijner werkt (ik programmeer, dus veel tekst) is dan de vraag, en eentje waar ik een antwoord op hoop terug te kunnen vinden in de aankomende round-up :). Op mijn Macbook werk ik onderweg/op de bank op een standje 'more space' (vergelijkbaar met 1440x900) dan standaard omdat de letters dan nog steeds goed leesbaar zijn dankzij de hoge PPI (en bril/lenzen op scherpte). Op een bureau, aangesloten op een extern scherm, zet ik 'm dan vaak wel op standaard omdat het scherm dan verder weg staat.

Edit: pricewatch: LG 27MU67-B Zwart ziet er dankzij ondersteuning voor HDMI2.0 en FreeSync ook interessant uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Rafe op 01-11-2015 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

Graag ook de 40" versies meenemen. Die hebben een geheel eigen uwe case voor UHD: pricewatch: Philips BDM4065UC Zwart

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-09 13:58

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Die heb ik ook al bijna een jaar thuis staan, dus die mogen ze lenen als ze er niet aan kunnen komen :)

Die is overigens net iets te klein, alleen zijn ze nog niet groter te krijgen. Een 48-50" UHD monitor is beter als vervanging van 2x24" schermen. En helemaal met een curve van 1 meter erin zou interesant zijn..

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan