Is dit een veilige backup ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:00
Beste Tweakers,

Ik heb een nieuwe backup idee, en wil graag jullie advies erover.

Ik maak momenteel incrementele (met wekelijks full backup) van mijn 2 computers en 1 laptop. Die backups worden opgeslagen op de NAS.

Ik heb zelf een mini PC en daarop wil ik Mega installeren. Op die mini PC wil ik dan ook de Syncbackfree installeren. En dan laat ik Syncback elke dag de (gewijzigde) bestanden backuppen naar de "map" van Mega, waar Mega ze dan vervolgens naar de cloud upload.

Is dit een redelijk goede backup ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat is je doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Mijn doel is om de backups in de cloud te beschermen tegen brand/diefstal. En natuurlijk de backups terug downloaden als ik ze nodig heb.

[ Voor 13% gewijzigd door Eric_1993 op 03-11-2015 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-07 07:17
ransomware proof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Ja. Maar die Mini PC gebruik ik dus alleen maar om backups te maken, ik download geen bestanden of doe er verder niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:58

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Eric_1993 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:32:
[...]

Ja. Maar die Mini PC gebruik ik dus alleen maar om backups te maken, ik download geen bestanden of doe er verder niks mee.
Als een en ander gewoon via netwerkshares aan elkaar hangt, dan loop je nog steeds wel een risico dat ransomware ook je backups encrypt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Orion84 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:40:
[...]

Als een en ander gewoon via netwerkshares aan elkaar hangt, dan loop je nog steeds wel een risico dat ransomware ook je backups encrypt.
Hoe kan ik dan het beste de backups van mij naar de cloud uploaden? Zelf gebruik ik BackDrive, maar daar is de uploadsnelheid zo traag dat ik er niks aan heb. Zie topic: Waarom haal ik mijn uploadsnelheid niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:58

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bewaart mega oude versies van bestanden? Want dan zou je het op zich wel op deze manier kunnen doen. Worst case moet je dan via Mega oude versies gaan terugzetten.

En verder helpt het natuurlijk als de systemen die het meest risico hebben besmet te raken met ransomware geen (schrijf) toegang hebben tot je backups. Dus als jouw miniPC niet toegankelijk is voor andere systemen, dan zit je al wel redelijk safe. Je moet dan met name even kijken wat er precies gebeurt als bestanden op je laptop versleuteld worden en daarna naar je NAS worden gestuurd en daarna naar de miniPC en daarna naar Mega. (oftewel: als je pas na een paar dagen ontdekt dat je besmet bent). Kan je dan nog terug?

Idem voor het scenario waar je NAS besmet raakt en alles wat daar op staat versleuteld raakt (en via automatische sync dus ook je backups op de miniPC en Mega overschrijft).

Zelf heb ik mijn belangrijkste data (met name foto en videomateriaal) op een NAS en doe ik een wekelijkse backup naar Amazon Glacier. Dat is niet ideaal, aangezien eventuele corruptie dus binnen een week mogelijk ook de data in Glacier besmet, maar ransomware kan in elk geval niet rechtstreeks bij de data in Glacier.

Daarnaast maak ik zo nu en dan handmatig een backup naar een USB disk die ik daarna weer loskoppel. Daar kan ik dus altijd naar terug, maar dan verlies ik wel data aangezien ik die backup niet heel vaak maak.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Orion84 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:00:
Bewaart mega oude versies van bestanden? Want dan zou je het op zich wel op deze manier kunnen doen. Worst case moet je dan via Mega oude versies gaan terugzetten.

En verder helpt het natuurlijk als de systemen die het meest risico hebben besmet te raken met ransomware geen (schrijf) toegang hebben tot je backups. Dus als jouw miniPC niet toegankelijk is voor andere systemen, dan zit je al wel redelijk safe. Je moet dan met name even kijken wat er precies gebeurt als bestanden op je laptop versleuteld worden en daarna naar je NAS worden gestuurd en daarna naar de miniPC en daarna naar Mega. (oftewel: als je pas na een paar dagen ontdekt dat je besmet bent). Kan je dan nog terug?

Idem voor het scenario waar je NAS besmet raakt en alles wat daar op staat versleuteld raakt (en via automatische sync dus ook je backups op de miniPC en Mega overschrijft).

Zelf heb ik mijn belangrijkste data (met name foto en videomateriaal) op een NAS en doe ik een wekelijkse backup naar Amazon Glacier. Dat is niet ideaal, aangezien eventuele corruptie dus binnen een week mogelijk ook de data in Glacier besmet, maar ransomware kan in elk geval niet rechtstreeks bij de data in Glacier.

Daarnaast maak ik zo nu en dan handmatig een backup naar een USB disk die ik daarna weer loskoppel. Daar kan ik dus altijd naar terug, maar dan verlies ik wel data aangezien ik die backup niet heel vaak maak.
toon volledige bericht
Ik ben sinds deze week ook begonnen met full backups te maken op een extern harde schijf die ik weer loskoppel van de PC. Ik bewaar automatisch 5 full backups en maak het wekelijks. Dus dat is heel safe.

Ik heb verder geen schijfletter toegekend aan de NAS, dus de ransomware kan niet zomaar op de NAS. Wat wel kan is dat de ransomware de bestanden in de map van MEGA encrypt en zo de cloud ook.

Maar heeft iemand een tip waardoor ik dit kan voorkomen? Want er zijn niet zoveel providers die hetzelfde bieden als BackDrive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Eric_1993 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:08:
...Ik heb verder geen schijfletter toegekend aan de NAS, dus de ransomware kan niet zomaar op de NAS...
Gevaarlijke illusie!

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Iemand nog tips over deze methode van backup?
Pagina: 1