Seagate Desktop 1TB vs Western Digital Green 1TB

Pagina: 1
Acties:

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
Beste medetweakers,

Ik ben op zoek naar harde schijf om naast mijn boot ssd (Samsung 840 PRO 128GB) te gebruiken.
Het gaat dus puur om zuivere opslag.
Ik heb zelf al gezocht/vergeleken en zit nu te twijfelen tussen volgende schijven:

Western Digital 1TB Caviar Green
Artikelnummer: WD10EZRX
http://www.sicomputers.nl...green-23961.html?___SID=U

Seagate Desktop 1TB
Artikelnummer: ST1000DM003
http://www.sicomputers.nl...tb-sata-hdd.html?___SID=U

Nu lijkt mij de WD de stilste/zuinigste van beide hoewel de Seagate 1TB het kleinere broertje/zusje is van de alom geprezen 4TB variant hier op Tweakers?
Mij gaat het echter alleen om opslag en dus niet als bootschijf...
Kortom welke van beide is dé allerbeste keuze voor desktop opslagschijf naast mijn bootssd (Samsung 840 PRO 128GB)?
Beiden kosten nagenoeg evenveel dus waarmee doe ik beste koop in mijn situatie?

Graag ook deskundige onderbouwing/motivatie (zodat we nog wat bijleren)!

Dank bij voorbaat.

Mvg,
Conroe

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 02:24
Conroe schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:46:
Mij gaat het echter alleen om opslag en dus niet als bootschijf...
Kortom welke van beide is dé allerbeste keuze voor desktop opslagschijf naast mijn bootssd (Samsung 840 PRO 128GB)?
Beiden kosten nagenoeg evenveel dus waarmee doe ik beste koop in mijn situatie?

Graag ook deskundige onderbouwing/motivatie (zodat we nog wat bijleren)!
Wat zijn je eigen voors en tegens? Wat heb je zelf al uitgezocht?

Lijkt een beetje op dit topic: Advies harde-schijf
De WD Blue WD10EZEX, 1TB is ook wel een optie.

Gooi het even in de Pricewatch vergelijker dan kan je zelf het verschil zien :)
http://tweakers.net/price...;305872;297054/categorie/

Bij 2TB (ipv 1TB) heb je overigens een betere prijs/kwaliteit verhouding.

• Conroe
Schrijf ik toch. ;)
Ik neig naar de Seagate Desktop 1TB gezien dit het kleinere broertje/zusje is van de alom geprezen 4TB variant?
Beide schijven halen 7200RPM maar lijkt me dat de WD meestal niet zo snel draait als Seagate omwille van zuinigheid/stilte?
Stil/zuinig is natuurlijk mooi meegenomen maar voor mij moet schijf ook betrouwbaar zijn gezien deze voor data opslag gebruikt zal worden!
Kortom wat is wijsheid?

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02 15:45
Moeilijk te zeggen. Veel mensen hebben slechte ervaringen met WD, anderen (waaronder ikzelf) hebben er nooit problemen mee gehad. Zelfde geldt voor seagate. Harddisks blijven gevoelige beestjes. Prestatiegewijs is de seagate makkelijk de winnaar. Is ruim de snellere schijf op papier. Wel staan ze niet direct bekend als stille schijven. De WD zal iets zuiniger zijn (en dan ook echt IETS, scheelt meestal nauwelijks) maar ook stiller en langzamer. Kun je ook nog WD blue pakken, wat de mainstream schijven van WD zijn (zou ongeveer gelijk met de seagate moeten presteren) of de WD Black, wat in theorie hoge prestatie schijven zijn, maar wel een t*ringherrie maken.

Als t eigenlijk allemaal geen donder uitmaakt en je wil gewoon 1TB opslag zonder gedoe, pak dan lekker de goedkoopste in de PW, is momenteel de pricewatch: Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB

• Conroe
WD zou dus stiller en iets zuiniger zijn dan Seagate als ik het goed begrijp?
Rest mij alleen nog de vraag of dit opweegt tegen het performance verschil?
Lijkt me dat iets sneller dataschijf toch ook zo zijn voordelen heeft?
Hoewel ik wel waarde hecht aan stil systeem.
Maar valt al bij al wel mee zeker?
Alles komt te zitten in Fractal Design 4 behuizing...

• Apiaan
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-06-2025
Wd blue wdezex10 is een goede hdd, snel,stil en heeft een goede kwaliteit je os start op in ongeveer 18sec.

• Conroe
@ Apiaan:

Dit is bij mij dus niet geval. Zoals in TS gescreven gebruik ik SSD als bootschijf. Dataschijf is dus enkel voor opslag bedoeld!

• Apiaan
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-06-2025
Dan is de wd blue nogsteeds beter

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
De WD Green zou ik absoluut links laten liggen. Elke HDD doet aan head-parking om wat energie te besparen. De WD green al 8 seconden, een 'normale' schijf pas na 5 minuten. Een WD Green kan in slechts één dag al honderden head-parkings hebben gedaan, dat haal je nog geeneens met een andere schijf in een maand.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 21:55

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Het is echt lood om oud ijzer.... het is idd maar net de vraag uit welke batch zo'n schijf komt en hoe ermee omgesprongen is in het logistieke kanaal.....

Is die met een fluwele handschoen behandeld of is die al door zo'n 3de rangs DPD chauffeur hardhandig behandeld en tijdens het rijden 1000x over drempels in z'n bus gestuitert.... ik bedoel maar..... :)

Speedtouch freak

• Conroe
Haha, you made a smile on my face! :D

Hoe meer ik er zo over nadenk begint mijn voorkeur toch uit te gaan naar Seagate Desktop 1TB als dataschijf.
Draait altijd 7200 RPM, misschien ietsje onzuiniger/luider maar valt wel mee zeker?
Op zich lijkt me deze meest waar voor zijn geld te bieden!
Correct me if I'm wrong!

Hoewel ik mss toch beter de 2TB/3TB versie overweeg hiervan (prijs/GB)?
Is deze 1TB trouwens identiek van techniek aan de 4TB die men momenteel aanraad in de Best Buy Guide?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Mick1990 schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:36:
De WD Green zou ik absoluut links laten liggen. Elke HDD doet aan head-parking om wat energie te besparen. De WD green al 8 seconden, een 'normale' schijf pas na 5 minuten. Een WD Green kan in slechts één dag al honderden head-parkings hebben gedaan, dat haal je nog geeneens met een andere schijf in een maand.
als dat je enige bezwaar is verander je het gewoon in de firmware. en als data opslag gebruik je toch niet altijd je hdd. alleen bij films etc van je hdd streamen is het niet handig. omdat hij dan constant heen en weer gaat. maar bij normaal desktop gebruik merk je dan niet.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
loki504 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:06:
[...]

als dat je enige bezwaar is verander je het gewoon in de firmware. en als data opslag gebruik je toch niet altijd je hdd. alleen bij films etc van je hdd streamen is het niet handig. omdat hij dan constant heen en weer gaat. maar bij normaal desktop gebruik merk je dan niet.
Blue en Green 1TB zijn vrijwel even duur, waarom dan niet meteen voor de blue gaan? En niet iedereen kan zomaar firmware veranderen of durft dat aan i.v.m. garantie o.i.d.

En het lijkt mij dat als je een film kijkt vanaf de Green dat hij dan juist niet aan headparking doet, omdat de schijf constant wordt aangesproken. Juist bij normaal gebruik krijg je veel headparking cycles. Want je leest bijvoorbeeld dit topic. Na 8 sec idle doet de disk aan headparking. Je klikt op reageren en gaat een bericht typen -> head wordt weer vrijgegeven. Typen duurt waarschijnlijk wel langer dan 8 seconden, dus weer een headpark. Als je bericht af is stuur je hem in -> head vrijgegeven. enz

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Nee als je aan het streamen bent kopieert hij steeds tientallen seconden naar je ram. En zal hij steeds heen en weer gaan. En als je iets kopieert zal hij pas stoppen als hij klaar is.

En mag hopen dat zijn browser en progjes gewoon op zijn ssd staan.

[ Voor 15% gewijzigd door loki504 op 03-11-2015 20:10 ]

• Conroe
En wat te denken van de WD Red schijven?
Valt dit aan te raden voor zuiver data-opslag (dus geen NAS)?
Stiller, zuiniger én koeler...

• Conroe
Lijkt me zelfs nog betere optie dan WD Black?
Hoewel nog sneller is Red zuiniger/stiller/koeler voor data-opslag?
Hoewel deze laatste waarschijnlijk beter voor NAS geschikt is of maakt dit niet uit?

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 02:24
Conroe schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:39:
En wat te denken van de WD Red schijven?
Valt dit aan te raden voor zuiver data-opslag (dus geen NAS)?
Stiller, zuiniger én koeler...
Conroe schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:28:
Lijkt me zelfs nog betere optie dan WD Black?
Hoewel nog sneller is Red zuiniger/stiller/koeler voor data-opslag?
Hoewel deze laatste waarschijnlijk beter voor NAS geschikt is of maakt dit niet uit?
Je kan beter even kijken naar het overzicht en waarvoor die gebruikt gaat worden (vergelijk).
  • Blue: Krachtige prestaties en betrouwbaarheid voor dagelijks computerwerk.
  • Green: Koel en stil met enorme capaciteit. (low power, silent)
  • Black: Maximale prestaties voor krachtig computerwerk. (performance)
  • Red: Ontwikkeld en getest voor RAID/NAS-omgevingen.
  • Purple: Gebouwd voor camerabewakingssystemen.
http://www.wdc.com/nl/products/internal/desktop/
http://www.tomshardware.c...een-blue-black-difference

In jouw geval voor puur data opslag zou ik gewoon de WD Blue aanraden :)
Pagina: 1