Advies harde-schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba1961
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-07-2022
Goedemiddag,
mijn dochter heeft destijds op jullie advies, mijn dank nog hiervoor, een PC met alles erop en eraan gekocht.
Nu is ze op zoek naar een 2de HD die ze meer gebruikt als opslag en om spellen te installeren (de 1ste schijf is een Samsung 840 SSD).

Haar keuze heeft zich beperkt tot 1 van de volgende 2:

- Seagate Barracuda 7200.14 1TB type ST1000DM003

- Western Digital Blue 1TB type WD10EZEX

De oude HD (een WDC6400) begint nu herrie te maken, dat doet hij alleen maar als een spel wordt opgestart, een soort van zoemend eentonige geluid.

Welke zouden jullie advieseren?
Budget: €. 50 a 70,= euro maximaal (indien andere wordt aangeraden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 01:28
Ze zijn beiden prima, en qua prijs en prestatie's verschilt het niet zo veel (vergelijk).
Het is dan meer een kwestie van persoonlijke voorkeur / de goedkoopste als je de knoop wilt doorhakken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 45,95€ 45,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
Importeer producten

Met dat budget zijn de 2TB varianten ook nog een optie voor de prijs/kwaliteit verhouding (vergelijk).

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 67,95
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 80,83€ 80,83
Importeer producten

[ Voor 31% gewijzigd door Ketho op 24-10-2015 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ketho schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 16:31:
Met dat budget zijn de 2TB varianten ook nog een optie voor de prijs/kwaliteit verhouding (vergelijk).

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 67,95
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 80,83€ 80,83
Importeer producten
Ik heb zelf de 2TB Seagate die hier wordt genoemd in mijn gamesysteem. Het is een zeer snelle harde schijf (200MB/s), in dat opzicht zeker een aanrader. Wel belangrijk om te noemen is dat de schijf niet heel stil is (ik hoor hem regelmatig over de CPU-koeler heen, plus dat hij nog wel eens wat klikgeluiden maakt). Ook schijnen ze niet superbetrouwbaar te zijn (maakt mij niets uit, staan alleen games op geïnstalleerd). Ik hoop dat je wat aan bovenstaande informatie hebt!

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Als geluid een punt is kan je ook kijken naar de 5400 rpm WD green serie i.p.v. de blue die op 7200 rpm draait. Het snelheidsverschil valt reuze mee, zeker voor data opslag, maar ze zijn merkbaar een stuk stiller.
In mijn systeem zijn de HDD's de ergste herrie makers dus daar komt geen 7200 rpm meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 16:47
nieuws: Onderzoek: harde schijven van Hitachi zijn het betrouwbaarst

Seagate komt daar en ook in mijn eigen ervaring niet best uit de test kwa betrouwbaarheid.
Dus in jouw lijstje zou ik eerder gaan voor de WD. Deze is alleen 5400 rpm, dus ik zou verder kijken voor een 7200 rpm bijvoorbeeld:
pricewatch: Toshiba DT01ACA100, 1TB
En als je een 10tje meer wilt neerleggen kan je voor deze gaan:
pricewatch: Hitachi Deskstar 7K1000.D, 1TB

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat "onderzoek" van Backblaze is en blijft behoorlijke gatenkaas, en ik zou er daarom helemaal niks van aantrekken: http://www.tweaktown.com/...story-covered/index5.html

Overigens, als het plaatje goed herinner is Toshiba onderdeel van Seagate, Hitachi is weer van WD.

7200RPM schijven luider? Merk er niks van in mijn Define R4, in een goede kast merk je echt geen verschil, in een goedkope rammelbak misschien wel.

Pak gewoon de goedkoopste die aan je eisen voldoet, probleem opgelost

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
RobinHood schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:48:
Dat "onderzoek" van Backblaze is en blijft behoorlijke gatenkaas, en ik zou er daarom helemaal niks van aantrekken: http://www.tweaktown.com/...story-covered/index5.html

Overigens, als het plaatje goed herinner is Toshiba onderdeel van Seagate, Hitachi is weer van WD.

7200RPM schijven luider? Merk er niks van in mijn Define R4, in een goede kast merk je echt geen verschil, in een goedkope rammelbak misschien wel.

Pak gewoon de goedkoopste die aan je eisen voldoet, probleem opgelost
Wikipedia: List of computer hardware manufacturers
Wikipedia: List of defunct hard disk manufacturers
Volgens deze lijstjes is Toshiba een op zichzelf staand merk naast WD en Seagate. (toegegeven ik weet niet hoe actueel die zijn)

En of de test 100% accuraat is betwijfel ik idd ook maar het zegt wel iets. Daarnaast is het ook een stukje eigen ervaring met verschillende schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat zou ook nog eens kunnen ja, dat Toshiba nog onafhankelijk is. Ik had laatst een mooi plaatje, maar, die ben ik weer kwijt ;(

Eigen ervaringen, tja, ik ben daar vaak wat voorzichtig mee, want het is allemaal N=1. Mijn ervaringen met WD en Seagate zijn beiden prima, Samsung deed kut bij mij, maar, dat zegt op zich niet heel veel. Nvidia faalde bij mij ook altijd, maar dat maakt Nvidia niet slecht.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Axewi schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:42:
Dus in jouw lijstje zou ik eerder gaan voor de WD. Deze is alleen 5400 rpm, dus ik zou verder kijken voor een 7200 rpm bijvoorbeeld:
pricewatch: Toshiba DT01ACA100, 1TB
7200 RPM is niet altijd beter dan 5400 RPM ;)

Prestatiegerichte opslag kiezen gaat niet meer over RPM

[ Voor 6% gewijzigd door Ketho op 27-10-2015 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba1961
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-07-2022
Bedankt allemaal: haar keuze is uiteindelijk gevallen op:
- Western Digital Blue 1TB type WD10EZEX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Dat linkje wat je stuurt gaat over SSHD's ik quoute: "Als u twee harde schijven heeft met een identiek ontwerp en dezelfde oppervlaktedichtheid, is de schijf met 7200 RPM ongeveer 33% sneller dan de schijf met 5400 RPM. Deze specificatie is dus belangrijk als u de verwachte prestaties van een harde schijf wilt beoordelen of verschillende HDD-modellen wilt vergelijken."

Of de genoemde hdd's dezelfde oppevlaktedichtheid hebben? Geen idee maar ik verwacht dat schijven rond dezelde prijs met dezelfde groote ook een soortgelijke oppevlaktedichtheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Axewi schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 08:27:
[...]
Dat linkje wat je stuurt gaat over SSHD's ik quoute:
[...]
Of de genoemde hdd's dezelfde oppevlaktedichtheid hebben? Geen idee maar ik verwacht dat schijven rond dezelde prijs met dezelfde groote ook een soortgelijke oppevlaktedichtheid hebben.
Daar heb je idd wel een punt.

Voor normale HDD's van 1 of 2 TB met een hogere oppevlaktedichtheid zou het denk ik niet meer uit moeten maken of het 7200 RPM is..
Pagina: 1