Server bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een server gaan bouwen, die een x aantal sites host (prive site, bedrijfs site, misschien een paar extra sites van klanten/vrienden), en een modded minecraft- en teamspeak-server als het even kan.

Gaat waarschijnlijk op een ubuntu-variant server OS draaien, peripherals zijn niet nodig. Alleen de binnenkant van de case (+ case zelf :p )

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 400-500 zit het max wel voor aankoopkosten, hierbij zijn upgrades natuurlijk uitgesloten. (Wel 'makkelijke' upgrades zoals extra RAM of een harde schijf erbij, geen cpu vervangen)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het idee dat een server een gigantische fuckload aan RAM heeft, en altijd een (of meerdere) Intel Xeon's, maar die gaan snel tot 600 euro, en dat gaat me net iets te hoog.
SSDtje zal leuk zijn voor opstarten, videokaart denk ik niet want je bedient servers meestal via SSH (al zou t wel handig zijn om via een schermpje te kunnen bedienen - cpu met ingebouwde gpu of een klein dedicated gpu-tje misschien?).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Tsja, het is een server dus die gaat dag en nacht aanstaan. Liefst dus een stille case en een ietsjepietsje zuinige voeding (geen beefy gpu gaat daar wel bij helpen, denkik)

Ga je overklokken?
Ligt eraan of de cpu het toelaat en of het qua performance veel extra geeft.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat het verschil is qua hardware tussen een 'normale' pc en een server, en mijn google-fu helpt ook niet zo veel... Wat ik hoop te krijgen, is een duwtje in de goede richting qua serverparts. Een kant-en-klaar lijstje is natuurlijk ook leuk, maar het gaat me meer om 'waarom' zodat ik daarna zelf de 'wat' kan uitzoeken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Diamundo op 02-11-2015 03:11 ]

Ik denk na over de woorden van het leven.

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 15:31
Je wilt dus een zelfbouw thuisserver voor een klein budget?
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2015#Thuisserver

Voor servers met betere long-term support is een Dell PowerEdge of HP Proliant server aan te raden (filter).
Nieuwe server welke kiezen

Overigens wordt wel verwacht dat je eerst met een eigen opzet komt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ketho op 02-11-2015 08:27 ]

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Onderdelen die vaker bij een server anders zijn vergeleken een desktop zijn oa het mainboard, cpu en werkgeheugen in de basis.
Zo wil je dat je mainboard ECC ondersteund maar ook oa XEON cpu's.

Waarom ECC? Ze zouden fouten automatische moeten corrigeren, daar waar dat bij non-ecc ( wat je standaard in desktops ziet ) niet het geval is

Waarom xeon? Ze staan bekent om hun stabiliteit

Wat is er anders aan het mainboard? Persoonlijk vind ik het prettig ( in ieder geval op werk ) indien ze voldoende geheugen sloten hebben, inprincipe voor een kleine thuis server heb je aan 2a4 sloten genoeg, op werk zit ik met 8 a 16 sloten per server.
Uiteraard moeten ze xeon en ECC ondersteunen.

Dan nog de opslag, ''vroegah'' zag je veelal exclusievere types hdd, zoals een sas schijf of scsi ( ook zie ik regelmatig op kantoren nog tapes voorbij komen ivm de veiligheid en weinig kans op verlies van data ). In jou geval en situatie zou een SSD leuk zijn, een 7200rpm kan uiteraard ook maar nu de ssd's leuk geprijst zijn en geen nadelen heeft tegenover een ordinaire? hdd zou ik er een SSD in plaatsen.
Hierbij adviseer ik om het uiteraard in raid te doen om de uptime een betere boost te kunnen geven.
Tevens draait het bij een server niet alleen maar om de snelheid, maar voornamelijk om de stabiliteit en zekerheid.
De keuze voor een SSD zou niet alleen vanwege de snelheid zijn maar eerder de stabiliteit en veiligheid, ik wil niet weten hoeveel standaard hdd's ik al gesleten heb in de afgelopen jaren, ze zijn zo ''onveilig'' als de pest op dat gebied. Bij een standaard hdd is het gewoon een kwestie van geduld voordat je hem hoort kratsen, schuren en piepen en vervolgens een enkeltje milieupark (je weet wel die plaatselijke stort, niet het plaatselijke wandelpark :P ) kan geven.

[ Voor 23% gewijzigd door LopendeVogel op 02-11-2015 06:05 ]

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Ketho Dankje, die BBG heb ik over het hoofd gezien :)
Ik vind zelf je tweede artikel - ondanks wel leerzaam - niet helemaal relevant.
En ik snap dat ik met een opzetje moet komen, maar da's wat moeilijk als ik niet weet waar ik beginnen moet en alles toch afgekraakt wordt :P

@JeroenC
ECC Memory, nooit van gehoord, is dit zo'n groot probleem? Ik heb mijn desktop ook wel in de buurt van 10+ uur per dag aanstaan, maar volgensmij heb ik nooit last gehad van memory errors (ik vraag me ook af hoe die zich gedragen).
Heb eens wat research gedaan erover, volgensmij is het inderdaad geen probleem om het te hebben over non-ECC memory. Thnx voor de tip!

Heb je verder nog tips over een CPU? Bijvoorbeeld hoeveel cores aangeraden is, of ik bijvoorbeeld hyperthreading wil?
Ik weet daarnaast ook dat er moederborden zijn die twee CPU's (meestal dus XEONs) ondersteunen, wanneer moet ik hier pas aan beginnen te denken? Zou t handig zijn om een mobo met dubbele cpu-slot te halen en over een jaartje een extra cpu erin te gooien, of is dat gewoon compleet overkill voor een simpel thuisservertje? (wat wel modded mc draait, wat vooral RAM vreet als de pest maar volgensmij niet heeel erg CPU-happig)

Motherboard: 8 sloten voor ram is inderdaad wel handig, en uiteraard XEON en ECC heb ik niks tegenin te brengen :P

Opslag: Mijn wens om er een SSD in te gooien is als ik 'm via een CRON job (mijn excuses als ik de term compleet verneuk) 's nachts om 5u wil rebooten, dat t niet zo lang duurt.
Qua schrijfsnelheid maakt niet zoveel uit, t zijn niet echt professionele sites die erop gaan draaien denkik (ook qua grootte niet belangrijk, denk dat ik met ~120GB wel uit de voeten kan) dus ik wou er daarnaast ook gewoon een HDD in gooien, heb namelijk nog een 2.5" van 500GB liggen uit mn laptop waar nu een ssd in zit. Daar doe ik verder toch niks mee dus als die dan toch de pijp uit gaat, maakt niet zoveel uit :P

Ik denk na over de woorden van het leven.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-11 17:56
Het wat kan ik zelf uitzoeken, begint al bij het geheugen en kijken wat je minimale vereisten zijn.

k wil een server gaan bouwen, die een x aantal sites host (prive site, bedrijfs site, misschien een paar extra sites van klanten/vrienden), en een modded minecraft- en teamspeak-server als het even kan.

Waar je dus naar kan kijken is hoeveel geheugen je nodig gaat hebben om al deze zaken soepel op je pc (server) te draaien. Als ict student moet het toch wel lukken om een mooi voorzetje in elkaar te klussen.

Carpe Diem

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 14:05
Het ligt er ook aan wat voor bezoekers je gaat trekken op de sites die je host en hoeveel mensen er in je minecraft en TS server gaan zitten.

Het klinkt voor mij alsof het wel mee zou vallen met de specs die je nodig gaat hebben maar 500 euro is wel een krap budget voor een xeon met ecc geheugen erbij. Misschien is het een idee om hier op de V&A te kijken om kosten te drukken. Zo zag ik vandaag bijvoorbeeld een V&A aangeboden: Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed voorbij komen.
Pagina: 1