Advies over aanschaf zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Wij zijn ons aan het oriënteren op zonnepanelen (netgekoppeld). Ik heb al flink wat gelezen van het topic Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4, alleen is er zoveel keus dat ik het overzicht enigszins kwijt ben.

We hebben een dak die gepositioneerd is op het zuidwesten en tot nu toe zijn er geen obstakels die voor schaduw op het dak zorgen. Er is in de buurt wel een nieuwbouwproject van een appartementencomplex, maar volgens mij gaat dat niet voor schaduw op ons dak zorgen. Het dak heeft een belegbaar oppervlak van 4,5 x 6,5 (bxh) meter en hellingshoek van ca. 40 graden.

Ons verbruik is op dit moment ca. 2200 kW per jaar. Als ik vanwege de ligging/helling van het dak uitga van een omrekenfactor van 0,9 respectievelijk 0,8 dan heb ik ca. 2500 tot 2750 Wp aan panelen nodig. Een klein beetje overcapaciteit vinden we niet erg, maar echt gigantisch terugleveren is (i.v.m. ongunstige tarieven) niet nodig.

Esthetisch vinden we het mooi dat de panelen in een blok liggen (bijvoorbeeld 3x4 zoals op bovenstaande foto) en dat de panelen (incl. bevestigingsmateriaal) helemaal zwart zijn.

Tot slot zou het mooi zijn als de omvormer niet teveel herrie maakt (ik werk erbij in de buurt) en een uitleesmogelijkheid heeft via WiFi.

Waar ik over twijfel is het al dan niet gebruiken van optimizers, micro-inverters en welke panelen en omvormer in onze situatie het meest geschikt is (er is zoveel keus!). Kan iemand van jullie ons een beetje op weg helpen?

[ Voor 9% gewijzigd door Rebunted op 09-11-2015 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa_Piet840
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-08 19:17
Ik heb net een heel traject doorlopen om op twee daken PV panelen te krijgen, veel adviezen gevraagd, offertes, alternatieven etc. Uiteindelijk op het ene dak dunne film panelen en het andere dak mono all black gemonteerd, beide zonder optimizers (ondanks wat schaduw op het ene dak). Dunne film is het enige dat echt zwart is, want ook all black panelen hebben nog de zilveren lijntjes die ik niet mooi vind. Het andere dak ligt uit het zicht, daar maakte me dat niet uit.

De pitch voor de optimizers is dat je anders heel veel vermogen verliest (vogelpoep? rendement weg!) Dat is onzin. Het rendement van de panelen daalt wel maar alleen met het percentage van de schaduwbedekking. Dus alleen met veel en gevarieerde schaduwwerking verdien je ze terug. Ik heb nu een SMA omvormer met schaduwmanagement, dat helpt ook, zeker omdat dunnefilm ook al beter tegen schaduw of bewolking kan.

In jouw situatie lijken me optimizers verspild geld, en een SMA omvormer misschien ook wel. De SMA maakt overigens totaal geen geluid, maar dat doen veel omvormers al niet meer. uitlezen via wifi is ook vrij standaard geloof ik.

Wat mij op is gevallen is dat de prijzen voor panelen per leverancier erg verschillen, veel installateurs hebben gekozen voor 1 merk en kunnen dat heel goedkoop leveren omdat ze er containers van inkopen, als je dan iets anders vraagt is het ineens erg duur.

OM een keuze te maken heb ik simpelweg de prijs/wattpiek van het systeem berekend. Ik kwam uit bij de goedkoopste aanbieder op 1,02€ per Wp inclusief installatie, ex omvormer. En Ex BTW, maar dat kan alleen dit jaar nog.

Panelen zijn meestal ongeveer 165x100 cm, dus 4x4 zou prima kunnen. 16 panelen van 280Wp geeft alleen veel teveel opbrengst, dus je kunt dan ook op dunnefilm overstappen (minder opbrengst per m2 maar kosten zijn vergelijkbaar) of 3x3 leggen. Er zijn ok al panelen van 300Wp (LG Solar 300N1K-G4 Full Black) dan zit je mooi op 2700Wp

Omvormer zou ik iets overdimensioneren (niet teveel anders slaat hij niet zo snel aan) Dat geeft je de mogelijkheid om nog panelen bij te plaatsen (delen met de buren? elektrisch gaan verwarmen of koken? Airco?)

Qua merken panelen etc. kan ik niet echt adviseren. Van de partijen die betrouwbaar overkwamen kreeg ik verschillende merken te horen. LG, Solar Frontier, JA Solar, Suntech, Wanxiang

Omvormer merken: SMA, Fronius, Gowatt, Omniksol

Mijn eigen configuratie: Solar Frontier 170-S Dunnefilm panelen, Wanxiang 270Wp all black mono panelen, SMA omvormers (zowel via bluetooth als ethernet uit te lezen) Deze set was overigens 1,39 per Wp inclusief omvormers en installatie.

Alles nog geen week online dus over rendementen zal ik later nog wel een keer berichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Sma met wifi?
Zijn dat nieuwe omvormers?
De mijne heeft alleen bluetooth en ethernet aansluiting.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa_Piet840
je hebt gelijk, geen directe wifi, gaat via de router naar de wifi, post aangepast

[ Voor 10% gewijzigd door Opa_Piet840 op 01-11-2015 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 23:00
Rebunted schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:32:
Wij zijn ons aan het oriënteren op zonnepanelen (netgekoppeld). Ik heb al flink wat gelezen van het topic Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4, alleen is er zoveel keus dat ik het overzicht enigszins kwijt ben.

We hebben een dak die gepositioneerd is op het zuidwesten en tot nu toe zijn er geen obstakels die voor schaduw op het dak zorgen. Er is in de buurt wel een nieuwbouwproject van een appartementencomplex, maar volgens mij gaat dat niet voor schaduw op ons dak zorgen. Het dak heeft een belegbaar oppervlak van 4,5 x 6,5 (bxh) meter en hellingshoek van ca. 40 graden. Foto:

[afbeelding]

Ons verbruik is op dit moment ca. 2200 kW per jaar. Als ik vanwege de ligging/helling van het dak uitga van een omrekenfactor van 0,9 respectievelijk 0,8 dan heb ik ca. 2500 tot 2750 Wp aan panelen nodig. Een klein beetje overcapaciteit vinden we niet erg, maar echt gigantisch terugleveren is (i.v.m. ongunstige tarieven) niet nodig.

Esthetisch vinden we het mooi dat de panelen in een blok liggen (bijvoorbeeld 3x4 zoals op bovenstaande foto) en dat de panelen (incl. bevestigingsmateriaal) helemaal zwart zijn.

Tot slot zou het mooi zijn als de omvormer niet teveel herrie maakt (ik werk erbij in de buurt) en een uitleesmogelijkheid heeft via WiFi.

Waar ik over twijfel is het al dan niet gebruiken van optimizers, micro-inverters en welke panelen en omvormer in onze situatie het meest geschikt is (er is zoveel keus!). Kan iemand van jullie ons een beetje op weg helpen?
Eventjes offtopic maar hebben de bouwers niet het bijbouw gedeelte van de buren deels op jouw erf geplaatst? :|

Overigens als geen grote bomen in de buurt zitten (die dus je panelen belemmeren) dan heb je geen optimizer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien je verbruik zeker geen kinderen? Hou daar rekening mee mochten ze nog komen. Ik verbruikte net zoveel als jij maar nu met pubers het dubbele. Ik zou je dak gewoon volplempen en hoezo slechte teruglevertarieven? Met je overschot kan je natuurlijk ook nog electrisch verwarmen/koken. Zonder schaduw zijn optimizers etc allemaal onzin. Ik heb overigens een beetje last van schaduw en mijn SMA gaat daar fantastisch mee om en heb nog geen dag spijt van dat ding. Ik lees hem uit met een oude smartphone met daarop Felix Solar Log en upload dit naar http://pvoutput.org/list.jsp?id=13421&sid=17748 . Normaal gesproken volledig automatisch maar oude android telefoontje is kapot :'( dus nu wekelijks even handmatig. Nog 1 tip, met jouw ideale makkelijke situatie zou ik ze er zelf opleggen, scheelt je bakken met geld. NB: mocht je iemand daarvoor goedkoop zoeken, maat van me legt ze goedkoop (is een bijverdienste van hem) maar weet natuurlijk niet waar je woont en levert ook panelen. DM me anders als je daar interesse in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
@Opa_Piet840, @Xepos en @Musicmasters:
Dank voor jullie (uitgebreide) reacties. Heel erg nuttig, thx!

Een aantal punten die ik meeneem:
- Optimizers is voor mij niet nodig en een onnodige investering;
- Merken panelen: LG, Solar Frontier, JA Solar, Suntech, Wanxiang. Merken omvormers: SMA, Fronius, Gowatt, Omniksol;
- Er zijn inderdaad nog geen kinderen in het spel, maar het is nooit onverstandig daar alvast rekening mee te houden. Als ik voor een 3 x 4 (h x b) setup ga met 260Wp panelen dan zit ik op 3120Wp. Dan heb ik wat 'buffer', maar ook niet onnodig veel; en
- Bij de offertes die ik ga opvragen, moet ik goed gaan kijken naar de prijs per Wp.

De vragen die ik nog heb:
- De wel of niet SMA omvormer is me nog niet helemaal duidelijk. Kan iemand van jullie mij daar iets meer over uitleggen?
- De BTW regeling geldt alleen nog maar dit jaar?
- Heeft iemand van jullie ervaren met het leggen van de panelen? Vooral het maken van het gak in het dak lijkt me een lastig klusje. Het monteren is volgens mij met de kliksystemen van tegenwoordig niet zo moeilijk (en een beetje handig ben ik nog wel).

offtopic:
De buitenmuur van uitbouw van de buren staat inderdaad voor de helft op onze grond; een (verplicht) afgesproken erfdienstbaarheid. Wel handig als we zelf ooit besluit te gaan uitbouwen, de fundering ligt er al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opa_Piet840 schreef op zondag 01 november 2015 @ 16:43:
En Ex BTW, maar dat kan alleen dit jaar nog.
wil je deze even verduidelijken? weet jij misschien iets wat wij nog niet weten.
Of heb ik de afgelopen periode onder een steen geleefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 23:02:
[...]

wil je deze even verduidelijken? weet jij misschien iets wat wij nog niet weten.
Of heb ik de afgelopen periode onder een steen geleefd?
Jezelf aanmerken als ondernemer en daarmee BTW terugvragen. FF googlen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ziet er uit als een dak vol met panhaken, dus ik zou er niet te "licht" over montage denken.
Maar ik kan me vergissen.
Ik blijf daar liever uit de buurt van. (dus ook geen ervaring mee ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-11-2015 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rebunted schreef op zondag 01 november 2015 @ 22:50:
@Opa_Piet840, @Xepos en @Musicmasters:
Dank voor jullie (uitgebreide) reacties. Heel erg nuttig, thx!

Een aantal punten die ik meeneem:
- Optimizers is voor mij niet nodig en een onnodige investering;
- Merken panelen: LG, Solar Frontier, JA Solar, Suntech, Wanxiang. Merken omvormers: SMA, Fronius, Gowatt, Omniksol;
- Er zijn inderdaad nog geen kinderen in het spel, maar het is nooit onverstandig daar alvast rekening mee te houden. Als ik voor een 3 x 4 (h x b) setup ga met 260Wp panelen dan zit ik op 3120Wp. Dan heb ik wat 'buffer', maar ook niet onnodig veel; en
- Bij de offertes die ik ga opvragen, moet ik goed gaan kijken naar de prijs per Wp.

De vragen die ik nog heb:
- De wel of niet SMA omvormer is me nog niet helemaal duidelijk. Kan iemand van jullie mij daar iets meer over uitleggen?
- De BTW regeling geldt alleen nog maar dit jaar?
- Heeft iemand van jullie ervaren met het leggen van de panelen? Vooral het maken van het gak in het dak lijkt me een lastig klusje. Het monteren is volgens mij met de kliksystemen van tegenwoordig niet zo moeilijk (en een beetje handig ben ik nog wel).

offtopic:
De buitenmuur van uitbouw van de buren staat inderdaad voor de helft op onze grond; een (verplicht) afgesproken erfdienstbaarheid. Wel handig als we zelf ooit besluit te gaan uitbouwen, de fundering ligt er al ;)
Gat boren is niet lastig. Lastig is een aparte groep en leiding naar beneden aanleggen naar de meterkast vanaf de omvormer.

SMA heb ik gekozen vanwege kwaliteit en schaduwmanagement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Ik heb een loze leiding vanaf de meterkast naar de zolder; al was mijn trekveer (15m) te kort om daar doorheen te komen (plus dat het erg stroef ging). Ik moet dus nog even uitzoeken of ik op een andere manier door die leiding kan komen. Probleem is dat dit een 'extra' loze leiding is die niet als kopersoptie is gekozen. Ik kan dus niet klagen bij de aannemer mocht er ergens een knik in zitten. Een eventuele extra groep kan ik wel zelf verzorgen. Evenals het terugvragen van de BTW.

Ik heb snel even een berekening gemaakt op basis van de prijzen bij Winkelman (al reageren deze niet op mijn offerte aanvraag) en excl. eventuele montage. Ik heb hier voor de SMA omvormer gekozen, specifiek voor de 3600TL omdat deze maar 20 euro duurder was dan de 3000TL.

Montage ben ik over aan het twijfelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Rebunted op 09-11-2015 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img908.imageshack.us/img908/2185/DjZVZ9.png

volgens de calculator kom je op 483 euro ex uit

en bij winkelman voor 3 rijen van 4 panelen in het zwart op 566 incl
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 23:09:
[...]

Jezelf aanmerken als ondernemer en daarmee BTW terugvragen. FF googlen. ;)
ja duhh dat snap ik.. Maar lees de tekst nu eens.
Opa_Piet840 schreef op zondag 01 november 2015 @ 16:43: En Ex BTW, maar dat kan alleen dit jaar nog.
Waarom kan dit alleen nog dit jaar en niet volgend jaar?
Ik ben nergens tegen gekomen dat je vanaf volgend jaar de btw niet meer kan terug vragen..

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2015 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 23:39:
[afbeelding]

volgens de calculator kom je op 483 euro ex uit

en bij winkelman voor 3 rijen van 4 panelen in het zwart op 566 incl
Ik heb gekozen voor een 1 rij van 12 panelen en losse eindkapjes, volgens mij heb je dan hetzelfde aan materiaal. Ik zal dit navragen.

Ik kreeg ook nog een tip over de StecaGrid 3600 omvormer i.p.v. de SMA. Hoe kan ik deze objectief vergelijken? Van de Steca kan ik in ieder geval al geen prijzen vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Rebunted op 02-11-2015 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aan de calculator te zien heb je 12 extra dakhaken nodig en idd 4 extra eindkappen.
in vergelijking tot de 1x12 van winkelman.

maar kijk zelf eens, google en dan clickfit calculator. kan je zelf even zien wat elke verandering kost .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Als ik de extra kappen er bij doe, kan ik even goed inderdaad de set voor 3 rijen bestellen.

Wat ik nog moet uitzoeken:
- Verschil tussen SMA en Steca
- Wel of niet zelf monteren
- Clickfit montage of een ander systeem (Valk, Sun Solor, etc.)

[ Voor 48% gewijzigd door Rebunted op 09-11-2015 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Ik ben begonnen met het opvragen van offertes bij verschillende aanbieders. Nu zegt de eerste dat de pijpjes op het dak voor schaduw gaan zorgen op de panelen. In zijn optiek kan ik daarom beter wel kiezen voor micro omvormers of een solor edge systeem.

Wat is jullie mening hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa_Piet840
MBT de BTW teruggaaf: ik kon het ook niet terugvinden op het net, misschien is het uiteindelijk toch gebleven. Misschien een verkooptruc van de installateurs. Succesvolle regelingen duren alleen nooit lang :)

De verhalen over schaduw verschillen van adviseur tot adviseur, ik werd ook erg in de verleiding gebracht om optimizers te nemen, maar ik kreeg het gevoel dat die verkopers wel erg product pusten en de eneco man vertrouwde ik het meest, een echte techneut, die zei niet doen in mijn geval, dat gaf de doorslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kan wel invloed hebben aan het begin en aan het eind vd dag.

Micro omvormers zou ik niet doen. In geval van toekomstige batterij opslag heb je daar weinig aan.
DC -> DC -> AC is dan de weg. En niet DC -> AC -> DC

SMA werkt dat wel weg met optitrac. Maar er zijn meerdere die dat kunnen. Hosola en omnik weer niet.

Steca volgens mij niet zo goed (Rol-co kom er maar in), enkel in combinatie met SF panelen.

Solaredge kan ook, maar dan zijn de prijsverschillen de doorslaggevende factor, tenzij je dat inzicht per paneel wel aantrekkelijk vind.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-11-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-09 22:55
[b]

SMA werkt dat wel weg met optitrac.
Blijft een mooi plaatje! Ik ben ook zo blij met mijn TLST-tje.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Ik ben even aan het rekenen geweest en heb mijn huidige besparing (en daarmee samenhangende terugverdientijd) in kaart gebracht. Daarnaast heb ik een overzicht gemaakt van alle offertes die ik tot nu toe heb ontvangen. Hierbij heb ik de nadruk gelegd op prijs per Wp en de terugverdientijd.

Hierbij heb ik 2 overwegingen:
  1. De goedkoopste offerte gebruikt Suntech panelen en een Hosola omvormer. Suntech panelen staan net als JA Solar panelen goed aangeschreven. De omvormer kwam ik in het PV-topic ook vaak tegen en is 2x zo goedkoop als een SMA. Dus mocht de Hosola eerder stuk gaan (garantietermijn is 10 jaar t.o.v. 5 jaar SMA) en je moet een nieuwe kopen, dan sta je nog quitte t.o.v. het direct aanschaffen van de SMA.
  2. De goedkoopste offerte maakt geen gebruik van optimizers (of een SMA met optitrac). De offerte met optimizers is echter 15,84% duurder. Mijn pijpjes op het dak en de mogelijke schaduw die daarbij komen kijken, kunnen nooit dat verschil in prijs rechtvaardigen.
Wat vinden jullie als kenners van deze gedachtegang? En wat vinden jullie van de offertes?

Laatste vraag: voor 70 euro extra kan ik de HoSola Bright 3000MTL omvormer met dual MPPT krijgen. Zouden jullie dit aanraden?

[ Voor 13% gewijzigd door Rebunted op 09-11-2015 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Klein schopje zodat ik de knoop kan doorhakken. Ik hoor erg graag jullie mening over bovenstaande punten en de offertes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik kan me vinden in je overwegingen. Prijs is ook erg OK.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je de (kleine) verliezen met de pijpjes voor lief kunt nemen, neem je een hosola.
Ook die hebben optimizers trouwens (is niet heel bekend)

Dus zo een ramp is het ook weer niet en naderhand eventeel aanpasbaar.
Ben van mening dat een zonnepaneelsetje gewoonweg niet te duur moet zijn en leuk moet blijven.
Heb je een meer ingewikkelde situatie met schaduw, zou ik wat meer investeren in bijvoorbeeld een sma.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2015 23:24 ]

Pagina: 1