CPU+GPU+RAM+mobo+PSU voor Officewerk

Pagina: 1
Acties:

• erikieperikie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn vader z'n PC vertoont BSODs (0x00000116), welke mogelijk zijn op te lossen, maar dan nog: zijn PC is erg oud en toch wel aan vervanging toe nu Windows 10 er is en sommige hardware daar niet lekker mee werkt, dus terug naar W7 gegaan. Ook W7 is niet ideaal meer, want die draait soms controles en updates op de achtergrond en vreet daarbij alle resources op. Hij (en ik) willen niet dat soort PC-onderhoud en updates en antiviruszaken uitzetten. Het moet gewoon een computer zijn die W10 aankan (en dat lukt met W7 nu al niet meer).

Hij gebruikt z'n PC voor werk (Office en soortgelijk kaliber software), internet, fotografie (enkel bestanden beheren, geen zware bewerkingen), etc.: gewoon goed gebruik in 2D omgeving, maar eigenlijk is op dit moment Windows 7/10 te veeleisend voor de oude hardware.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik bouw het systeem zelf. Alles bij elkaar moet het zo min mogelijk kosten. Destijds bouwde ik op basis van een Asus Pundit barebone zijn huidige computer voor een prikkie. Laten we zeggen: minder dan €200, maar €100 is natuurlijk beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het belangrijkste: twee beeldschermen! Ik weet niet precies welke aansluitingen, maar ik vermoed dat VGA/DVI/HDMI ondersteund zijn, dus ene beeldscherm via DVI en andere via HDMI bijv. is een vereiste aan de hardware. Verder zijn muis, toetsenbord, etc. nog allemaal aanwezig, het gaat hier om de PC-kast. HDDs (in- en extern) zijn nog aanwezig en bruikbaar.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU met geïntegreerde GPU (indien multi monitors ondersteund), mobo, RAM, PSU, kast, evt. SSD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo klein mogelijk, bijv. mITX of een compacte uATX-kast. Windows 10x64 ondersteund (dus 4GB RAM lijkt me goed) i.v.m. toekomstbestendigheid (i.e. meer dan 5 jaar gebruiken en Windows up-to-date houden).

Eigen onderzoek
Als CPU+iGPU had ik gevonden dat de FM1 socket CPU's erg goedkoop zijn, maar de FM1 socket lijkt een lastige te zijn om een mobo voor te vinden. Met mobo wordt het al gauw weer ‘duur’, dus misschien is een FM2 of AM1 socket een betere keus? Echter, ik weet niet hoe ‘goed’ deze CPU+iGPU is. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan me voorstellen dat ie het ‘gewoon’ doet, maar dat hij ook snel haperingen vertoont. Wanneer gebeurt dit of kan ik dit verwachten? Wat gebeurt er als ik Office, browser met tabs en muziek aan heb staan? Gaat het dan al haperen en heb ik gewoon 4 cores nodig op hogere kloksnelheid? Wat gebeurt er als ik 1080p YouTube wil afspelen? Ik lees bij verscheidene reviews van CPU+iGPU's in deze categorie dat het maar net gaat. Dat vind ik eigenlijk te matig, dus kan ik dan beter voor de Athlon 5150 of 5350 gaan? pricewatch: AMD Athlon 5150 Boxed pricewatch: AMD Athlon 5350 Boxed

Als ik nu wat moet voorstellen, dan is het volgende lijstje een eerste idee:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,-€ 48,-
1ASRock AM1B-ITX€ 23,50€ 23,50
1Cooler Master Elite 110€ 36,95€ 36,95
1Crucial CT2KIT25664BA160B€ 26,34€ 26,34
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 167,74

Ik vraag me af: waar kan ik nog op besparen, of moet ik juist in iets anders investeren? Bijv.: de 300W PSU is meer dan nodig, maar dit is gewoon een goed merk. Zijn er andere goede die ook genoeg, maar goedkoper zijn? Het RAM is het absolute minimum 4GB op 1600MHz, maar kan ik hier ook 1333 kiezen om nog wat euro's te besparen? Over de kast ben ik erg enthousiast, die lijkt perfect: compact, uitbreidbaar, mooi en degelijk (en bovendien een bekend merk). Que multi monitor support lijkt deze setup dat wel te ondersteunen: het mobo heeft HDMI+DVI+VGA uit, maar ondersteunt de CPU ook meerdere beeldschermen op twee van die aansluitingen?

Een helemaal alternatieve insteek zou weer die van jaren geleden zijn: een barebone kopen. Echter, als ik in die categorie kijk, dan zie ik zoveel verschillende zaken staan, waaronder HTPC's (en dat is niet wat ik zoek), waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. En je zit al snel boven de prijs van mijn huidige voorstel.

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht wat ervaring met de hardware die je adviseert. Heb je multi monitor op iGPU's? Waar moet ik verder nog aan denken? Wat zijn goede koopjes op het moment en waarom? Ik zal ook V&A in de gaten houden voor componenten met korting, maar dat is natuurlijk een risico i.v.m. de toekomstbestendigheid (want het moet gewoon lang meegaan en via V&A weet je nooit wat je krijgt indien gebruikt).

[ Voor 48% gewijzigd door erikieperikie op 01-11-2015 14:11 . Reden: eigen onderzoek toegevoegd ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Aangezien dit ontbreekt sluit ik voorlopig je topic. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best buy guides van juli, september en november.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje maken of naar je eigen profiel importeren en zelf gebruiken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen.. En weer open!

Succes!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 15:31
erikieperikie schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:23:
Bijv.: de 300W PSU is meer dan nodig, maar dit is gewoon een goed merk. Zijn er andere goede die ook genoeg, maar goedkoper zijn?
Nee, goedkoper dan dat gaat ook lastig worden (filter).
Het RAM is het absolute minimum 4GB op 1600MHz, maar kan ik hier ook 1333 kiezen om nog wat euro's te besparen?
Ja, maar dat bespaart je maar een euro en dat is het niet waard (vergelijk).
Que multi monitor support lijkt deze setup dat wel te ondersteunen: het mobo heeft HDMI+DVI+VGA uit, maar ondersteunt de CPU ook meerdere beeldschermen op twee van die aansluitingen?
Ja, de AMD Athlon 5350 (Kabini) ondersteunt 2 monitoren.

Een simpele Haswell Celeron systeem zou voldoende moeten zijn.
• De Intel Celeron G1840 ondersteunt tot 3 monitoren.
• Een SSD is aan te raden, dat is verreweg de grootste upgrade.

reviews: Matx-behuizingen: kleine kastjes met grote prestaties

#Micro-ATXPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,95€ 33,95
1ASRock H81M-HDS R2.0 -- VGA, DVI-D, HDMI€ 43,95€ 43,95
1Crucial Ballistix Sport BLS4G3D1609DS1S00CEU -- 4GB DDR3-1600€ 23,50€ 23,50
1Crucial BX100 120GB€ 61,50€ 61,50
1Fractal Design Core 1100€ 34,70€ 34,70
Importeer productenTotaal€ 230,55

productreview: Cooler Master Elite 110 review door Foritain

#Mini-ITXPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,95€ 33,95
1ASRock H81M-ITX -- VGA, DVI-D, HDMI€ 61,50€ 61,50
1Crucial Ballistix Sport BLS4G3D1609DS1S00CEU -- 4GB DDR3-1600€ 23,50€ 23,50
1Cooler Master Elite 110€ 36,95€ 36,95
Importeer productenTotaal€ 250,35

Een helemaal alternatieve insteek zou weer die van jaren geleden zijn: een barebone kopen. Echter, als ik in die categorie kijk, dan zie ik zoveel verschillende zaken staan, waaronder HTPC's (en dat is niet wat ik zoek), waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. En je zit al snel boven de prijs van mijn huidige voorstel.
Een Intel NUC of Gigabyte Brix is geschikt voor jouw wensen en qua prijs verschilt het niet zoveel hoor.

• De Intel Celeron N3050 ondersteunt tot 3 monitoren.
Alleen kan je dan de harde schijf niet meenemen.

nieuws: Intel voorziet NUC-mini-pc's van Braswell-socs

#NUCPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC5CPYH -- VGA, HDMI, 802.11n/ac€ 139,20€ 139,20
1Crucial CT51264BF160BJ -- 4GB DDR3L-1600€ 19,95€ 19,95
Importeer productenTotaal€ 220,65

nieuws: Gigabyte komt met Brix-minicomputer met Braswell-chip

#BrixPrijsSubtotaal
1Gigabyte BRIX GB-BACE-3000 -- VGA, HDMI, 802.11n/ac€ 123,50€ 123,50
1Crucial CT51264BF160BJ -- 4GB DDR3L-1600€ 19,95€ 19,95
Importeer productenTotaal€ 204,95

[ Voor 255% gewijzigd door Ketho op 01-11-2015 16:31 . Reden: budget nog niet gezien ]

• erikieperikie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:37
Bedankt voor deze uitgebreide reactie. Hier heb ik veel aan, aangezien ik veel van de voorgestelde opties nog niet kende, maar ze zijn wel degelijk de overweging waard.

Het enige wat ik me afvraag is hoe deze systemen het zouden doen in de praktijk. Dat is wat ik beschreef: Win10, Office, enkele tabbladen open, 1080p YouTube aan. Gaat dit gewoon, of is dit al aan haperingen onderhevig?

Bijv. die Intel NUC; de Celeron 3050 heeft twee rekenkernen vs. de vier van de AMD Athlon 5350. Wat voor verschil is dit praktisch en wanneer merk je dit, als je verder soortgelijk RAM en een SSD gebruikt? Het is appels met peren vergelijken, maar de basis grafische frequentie van de NUC Celeron is ongeveer maar de helft van de basisfrequentie van de Athlon. De zeer kleine behuizing is dan wel weer erg gaaf. Is de Celeron 3000 of 3050 voldoende voor de lage eisen die ik hier stel, of kun je beter voor de Athlon gaan, of is die ook niet altijd voldoende?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je eisen zijn niet heel hoog. Voor wat office, internetten, YT'en etc heb je weinig nodig. Een Celeron+SSD kan dat in principe prima aan. Een Kabini zal ietsje trager zijn, maar is op zich ook nog zat.

Overigens, frequenties e.d. zeggen helemaal niks. Zeker niet als ze afkomstig zijn van verschillende fabrikanten.

/sidenote: een NUC celeron is niet gelijk aan een desktop celeron!