Eerste Gaming PC build rond de €750 v2 - Feedback nodig!

Pagina: 1
Acties:

• Hagdorn
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-09 02:03
Beste vrienden van Tweakers,

1,5 maand geleden postte ik het volgende topic; Eerste Gaming PC build rond de €700 - Feedback nodig!
Ik ben inmiddels een heel stuk wijzer geworden door jullie geweldige advies en eindeloos gestruin op de website, en ik heb ook m'n budget ietsje opgeschroefd.
Ik had anderhalve maand gelden de build nog niet écht nodig, dus ik wilde nog wachten tot November ivm m'n verjaardag én de nieuwe best buy.
Nu heb ik de nieuwe Best Buy van November bekeken en de hele boel gecombineerd tot het onderstaande lijstje. Graag jullie mening, advies en onderbouwende kritiek zodat ik zo snel mogelijk van m'n nieuwe systeem kan genieten!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair gebruiken voor gamen. De volgende games zou ik graag op high settings willen kunnen spellen met een goede FPS;
  • Guild Wars 2
  • TERA
  • Final Fantasy XIV Online
  • CS:GO
  • MOBA's zoals LoL en DotA
  • World of Warcraft
  • World of Tanks
  • Oudere games als Battlefield 2 en CoD 4.
Maaaaarrrr, het kan zijn dat er natuurlijk de komende tijd een heel vet spel uit komt dat ik kraag wil spelen. Dan lijkt het me mooi dat ik in ieder geval een klein beetje future-proof zit en die spellen dan op medium settings mee kan pakken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor het systeem zelf zo'n €750. Als jullie me kunnen overtuigen om iets meer uit te geven dan ben ik daar natuurlijk tot in staat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op advies van jullie heb ik de volgende randapparatuur aangeschaft:
(Erg tevreden over!)
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung S24D590PL Zwart€ 179,90€ 179,90
1Bose Companion 3€ 0,-€ 0,-
1CM Storm QuickFire TK (Blue switch)€ 85,95€ 85,95
1Logitech Performance Mouse MX€ 65,75€ 65,75
1Steelseries Qck+€ 14,95€ 14,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 346,55

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb op jullie advies wat dingen aangepast (moederbord, videokaart, case, SSD), en nu wil ik van jullie graag weten of het allemaal een beetje snor zit. M'n grootste twijfelpunt zit 'm nog in de voeding en videokaart. Is het genoeg?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik een absolute beginner dus ik heb (nog) geen voorkeuren. Ik sta open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller en zuiniger hoe beter, maar daar laat ik me liever niet door beperken.

Ga je overklokken?
Nope, niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou aan jullie willen vragen om te kijken naar m'n onderstaande wenslijst die ik afgelopen anderhalve maand heb samengesteld.
Zouden jullie deze componenten aanraden aan iemand die weinig van het bouwen van een computer weet? Voldoet deze build aan mijn eisen?
Zijn er componenten waar jullie slechte/goede ervaringen mee hebben? Zijn er componenten die een goedkopere én betere tegenhanger heeft? Ik hoor het graag zodat ik de komende jaren nog kan genieten van m'n eerste zelfgebouwde PC!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,50€ 178,50
1ASRock B85M Pro4€ 61,95€ 61,95
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 225,95€ 225,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 45,07€ 45,07
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 38,95€ 38,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 40,95€ 40,95
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 16,88€ 16,88
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 739,15

Thanks voor het lezen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen en ik hoor graag van jullie! :)

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Systeem ziet er op zich prima uit. Voeding lijkt mij aan de krappe kant (ivm upgrades in de toekomst). Voor 2 tientjes meer heb je al een wat stevigere voeding, bijv deze:

XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan ben ik wel benieuwd welke upgrades je in gedachten hebt, want 450W is prima voor een single GPU pc. Aangezien er geen twee GPU's in deze pc kunnen (die CFx compatibility is een lege huls), is meer dan in principe nergens voor nodig. Komt nog bij de de XFX inmiddels wel een verouderd model is. Die twee tientjes meer zijn imo dan ook niet gerechtvaardigd.

Verder, leuke set. Eventueel zou je nog naar een tweedehands GPU kunnen kijken. Wellicht kan je nog een 290 oppikken met garantie :).

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 01-11-2015 10:22 ]

• Hagdorn
Tyranium schreef op zondag 01 november 2015 @ 10:15:
Systeem ziet er op zich prima uit. Voeding lijkt mij aan de krappe kant (ivm upgrades in de toekomst). Voor 2 tientjes meer heb je al een wat stevigere voeding, bijv deze:

XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze
@Tyranium Ja, ik las al over wat meer mensen die een iets sterkere voeding aanraadde. Wat zijn precies de voor/nadelen van een betere voeding in dit systeem?
br00ky schreef op zondag 01 november 2015 @ 10:21:
Dan ben ik wel benieuwd welke upgrades je in gedachten hebt, want 450W is prima voor een single GPU pc. Aangezien er geen twee GPU's in deze pc kunnen (die CFx compatibility is een lege huls), is meer dan in principe nergens voor nodig. Komt nog bij de de XFX inmiddels wel een verouderd model is. Die twee tientjes meer zijn imo dan ook niet gerechtvaardigd.

Verder, leuke set. Eventueel zou je nog naar een tweedehands GPU kunnen kijken. Wellicht kan je nog een 290 oppikken met garantie :).
@br00ky Thanks voor je antwoord! Ik kan de R9 380 toevallig exclusief BTW kopen. Bij een tweedehands kaart kan dat niet (heb al op Vraag & Aanbod gekeken), dus denk toch liever dat ik bij eerstehands blijf.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Hagdorn schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:01:
[...]

@Tyranium Ja, ik las al over wat meer mensen die een iets sterkere voeding aanraadde. Wat zijn precies de voor/nadelen van een betere voeding in dit systeem?
Als je het mij vraagt, er zijn geen voordelen. Meer dan 1 GPU kan je niet kwijt in dit systeem. Dan is 450W voldoende om elke GPU aan te kunnen. Meer dan dat nemen is dus vrij zinloos :).

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 09:15
Voeding is prima, eventueel pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W omdat deze modulair is, en niet zo verschrikkelijk lelijke (gekleurde kabels zonder sleeve). Kost je wel 17€ extra, zonder enige winst in de benchmarks.
Zelf heb ik slechte ervaringen met AMDs, dus voor mij altijd en alleen nog maar team groen. Dus kijk eventueel naar een tweedehands 780 (240€ ongeveer), zelfde perfomance als een 970 (frame meer of minder hier en daar). Heb zelf deze keuze gemaakt en zeer tevreden.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
TS heeft echter een case zonder window, dus hoe de kabels eruit zien maakt natuurlijk weinig uit ;). Daarbij is de M12II inmiddels qua design flink achterhaalt, met o.a. geen ondersteuning voor C6-C7 powerstates. De 70 euro is dan echt te duur.

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

br00ky schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:08:
[...]

Als je het mij vraagt, er zijn geen voordelen. Meer dan 1 GPU kan je niet kwijt in dit systeem. Dan is 450W voldoende om elke GPU aan te kunnen. Meer dan dat nemen is dus vrij zinloos :).
Hier ben ik het niet mee eens. 450W is nou niet zoveel, wetende dat een CPU 120W+ kan trekken en een GPU 250W+. Misschien wilt de gebruiker nu niet overclocken of Crossfire draaien, maar over een jaar wel. Dan is het wel zo fijn als je dan al een toereikende voeding hebt.

Daarnaast gaat een voeding vaak (iig uit mijn eigen ervaring) veel langer mee dan de overige componenten in een pc. Dan is het wel zo fijn om in een keer een voeding te kopen welke ook in de toekomst aan je wensen kan voldoen, zeker als het maar 2/3 tientjes op de totaalprijs scheelt. :)

Edit:
Verder ben ik het wel met je suggestie eens om te kijken naar een tweedehands videokaart (met garantie). Kan aardig wat geld/extra performance schelen

[ Voor 8% gewijzigd door Tyranium op 01-11-2015 11:25 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Tyranium schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:21:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens. 450W is nou niet zoveel, wetende dat een CPU 120W+ kan trekken en een GPU 250W+.
~330W voor het complete systeem onder maximale stress. 450W is dus prima :).
Misschien wilt de gebruiker nu niet overclocken of Crossfire draaien, maar over een jaar wel. Dan is het wel zo fijn als je dan al een toereikende voeding hebt.
Overclocken (van de GPU) is dan nog steeds prima te doen. Daar ga je niet ineens 120W extra mee generen. En CFx op dit moederbord zou ik achterwege laten, dat is vragen om problemen.
Daarnaast gaat een voeding vaak (iig uit mijn eigen ervaring) veel langer mee dan de overige componenten in een pc. Dan is het wel zo fijn om in een keer een voeding te kopen welke ook in de toekomst aan je wensen kan voldoen, zeker als het maar 2/3 tientjes op de totaalprijs scheelt. :)
Helemaal waar, maar de XFX die je noemt is dan geen slimme keus, gezien het oude design. Daarbij kan ik eerlijk gezegd geen upgrades verzinnen die 550W rechtvaardigen, of je moet het systeem helemaal gaan omgooien (nieuw moederbord, om "echt" CFx of SLI te kunnen draaien bijv.).

• Hagdorn
Hmm oke, nadat ik de reacties hierboven heb gelezen wil ik nog wat toevoegen:
Tyranium schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:21:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens. 450W is nou niet zoveel, wetende dat een CPU 120W+ kan trekken en een GPU 250W+. Misschien wilt de gebruiker nu niet overclocken of Crossfire draaien, maar over een jaar wel. Dan is het wel zo fijn als je dan al een toereikende voeding hebt.

Edit:
Verder ben ik het wel met je suggestie eens om te kijken naar een tweedehands videokaart (met garantie). Kan aardig wat geld/extra performance schelen
Ik denk niet dat ik de komende tijd een grote update in m'n build ga doen (Ik ga 99% zeker geen nieuwe GPU kopen om een bepaalde game op Ultra te kunnen spelen ipv Medium).
wout123 schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:18:
Voeding is prima, eventueel pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W omdat deze modulair is, en niet zo verschrikkelijk lelijke (gekleurde kabels zonder sleeve). Kost je wel 17€ extra, zonder enige winst in de benchmarks.
Zelf heb ik slechte ervaringen met AMDs, dus voor mij altijd en alleen nog maar team groen. Dus kijk eventueel naar een tweedehands 780 (240€ ongeveer), zelfde perfomance als een 970 (frame meer of minder hier en daar). Heb zelf deze keuze gemaakt en zeer tevreden.
Design van de producten maakt me niet uit, ik ga een case zonder window gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door Hagdorn op 01-11-2015 13:10 ]

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-12 18:41
Hagdorn schreef op zondag 01 november 2015 @ 13:09:
Hmm oke, nadat ik de reacties hierboven heb gelezen wil ik nog wat toevoegen:

[...]

Design van de producten maakt me niet uit, ik ga een case zonder window gebruiken.
Het gaat hier om het design van het "binnenwerk" van de voeding. Een voeding met een verouderd design kan zodoende niet de benodigde hardwarematige ondersteuning hebben voor allerlei nieuwe hybrid standby en weet ik wat voor een slimme slaapstanden er tegenwoordig uitgevonden zijn.

Aan het eind van het liedje komt het erop neer dat je zowel naar kwaliteit en efficiëntie moet kijken, maar ook naar het design (te zijn in welke P-states (power states) er ondersteund worden).

Ben het ook met br00ky eens, binnen jouw budget is de gekozen Antec prima.

• dojitsu
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:21
Ik zou een mooiere kast nemen en niet voor deze cm300 gaan. Deze kast is wel prima en lekker ruim, maar erg mooi is die niet. Ik kan je verder geen andere aanraden, omdat ik zelf ook een mooiere kast aan het zoeken ben. Heb een aantal weken geleden deze exact zelfde build gemaakt met een r9 280x ipv die r9 380 die jij hebt. Geef liever nog 3 tientjes uit en dan heb je ook nog eens een mooie kast in huis zou mijn advies dan zijn.
Pagina: 1