Eerste Gaming PC build rond de €700 - Feedback nodig!

Pagina: 1
Acties:

• Hagdorn
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-09 02:03
Ha vrienden van Tweakers,

Het begin van het academisch jaar vond ik een mooi excuus om een nieuwe PC aan te schaffen. Na wat onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat ik zelf een PC wil bouwen, dus ben ik op zoek gegaan naar geschikte onderdelen! Ik heb wat leuke componenten + randapparatuur uitgezocht, maar ik ben een leek op het gebied van PC's bouwen dus ik wil graag jullie feedback horen. Is alles compatibel? Ik heb de best-buy guide van afgelopen maand redelijk uitgepluist, maar als jullie toevoegingen/vervangingen hebben dan hoor ik het heel graag.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair gebruiken voor gamen. M'n favorieten zijn geen hele zware games zoals;
  • CS:GO
  • MOBA's zoals LoL en DotA
  • World of Warcraft
  • World of Tanks
  • Oudere games als Battlefield 2 en CoD 4.
Verder wil ik m'n PC gebruiken voor het standaard huis tuin en keuken werk als Office. Af en toe nog wat Photoshop en héél af en toe video editing, maar daar houdt het dan ook echt bij op.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor het systeem zelf zo'n €700. Ik heb wel ook nog een toetsenbord en monitor nodig, dus al met al wil ik zo'n €950 uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen speakers, muis en muismat! Heb ook nog ergens een Windows 7 versie liggen, maar voor de rest moet alles nieuw worden gekocht.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Daar heb ik jullie hulp dus voor nodig! Ik denk dat ik met deze build redelijk goed zit voor de komende tijd aangezien ik geen extreem zware games wil gaan spelen, maar je weet maar nooit! Ik heb er ook absoluut vrede mee als ik de aller nieuwste games niet op max graphics kan spelen, maar op medium.

Verder heb ik in deze build een Kingston SSDNow V300 120GB gezet, omdat ik veel goede verhalen over SSD's heb gehoord, maar ik weet niet zeker hoe hard ik die nodig ga hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals ik in de inleiding zei ben ik een absolute beginner dus ik heb (nog) geen voorkeuren. Ik sta open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille computer is altijd chill.

Ga je overklokken?
Nee, niet van plan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou aan jullie willen vragen om te kijken naar m'n onderstaande wenslijst die ik afgelopen week heb samengesteld. Zouden jullie deze componenten aanraden aan iemand die weinig van het bouwen van een computer weet? Voldoet deze build aan mijn eisen? Zijn er componenten waar jullie slechte/goede ervaringen mee hebben? Zijn er componenten die een goedkopere én betere tegenhanger heeft? Ik hoor het graag zodat ik de komende jaren nog kan genieten van m'n eerste zelfgebouwde PC!

Alternatieven voor componenten;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,-€ 178,-
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 68,95€ 68,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 208,-€ 208,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 46,95€ 46,95
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 32,95€ 32,95
1Samsung S24D590PL Zwart€ 179,90€ 179,90
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 50,25€ 50,25
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 40,-€ 40,-
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 46,95€ 46,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 901,90

Thanks voor het lezen en ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

EDIT 1: Op aanbeveling van TheunG heb ik het moederboord vervangen door ASRock Fatal1ty B85 Killer ivm compatibiliteit.

EDIT 2: Op aanbeveling van RobinHood heb ik de kast vervangen door pricewatch: BitFenix Neos Zwart/Zwart ivm prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Hagdorn op 18-09-2015 11:19 ]

• TheunG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-02-2021

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Beste Hagdorn,

Mooie lijst verder, alleen een aantal wijzigingen;)

Je processor heeft socket 1150, je moederboord heeft socket FM2(+). Deze 2 gaan niet samen communiceren. Je moet opzoek gaan naar een processor en moederboord met dezelfde socket.

Moederboord met socket 1150:

pricewatch: ASRock Fatal1ty B85 Killer

of

Processor met socket FM2(+):

pricewatch: AMD A8-7600 Boxed

Het geval met socket FM2(+) is, is dat daar altijd CPU's inzitten met een ingebouwde videokaart. Dat is zonde in dit geval, omdat je wilt gaan gamen er je er al 1 hebt inzitten. Deze geïntrigeerde videokaarten zijn ook niet zo krachtig. Net genoeg om een full HD filmpje te bekijken op Yt.

Verder is het om te beginnen en prima setup, wel rekening houden dat de koeler die bij de processor komt altijd wat afzwakt na langere tijd. Deze zul je op den duur moeten vervangen.

Voor de rest prima!

[ Voor 39% gewijzigd door TheunG op 15-09-2015 11:13 ]

Specs: Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-8320, Kingston HyperX Predator KHX28C12T2K2/8X, Asus GTX780-DC2OC-3GD5 & Asus ROG Swift

• Hagdorn
Ha TheunG,

dit is precies het soort hulp waar ik naar op zoek was! Dank! Ik heb het moederboord in m'n wenslijst vervangen door de ASRock Fatal1ty B85 Killer.

Wat betreft de koeler die bij de processor komt;
- Zou ik nu al een betere koeler kunnen kopen? Of zal deze na langere tijd ook merkbaar afzwakken?
- Wanneer zal de koeler die bij de processor komt afzwakken? Maanden? Jaren?

Dank voor je reactie!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Waar haal je vandaan dat een cpu koeler zou gaan afzwakken?

Wat kan gebeuren is dat er veel stof in komt, maar dat kun je schoonmaken. En na heel veel jaren zou je koelpasta hard kunnen worden maar dan vervang je die. Een cpu koeler op zich 'zwakt niet af'.

Op zich koelt de standaard intel koeler goed, maar onder last kan hij wat luidruchtiger worden. Wil je een zo stil mogelijke computer dan kun je een aftermarket koeler kopen zoals de gelid tranquilo rev.2, kost drie tientjes.

• Hagdorn
Ha Philpend,

dank voor je reactie, ik zal nog wat extra onderzoek gaan doen naar CPU koelers. Scheelt een Tranquilo Rev 2 veel qua geluid? Ik denk dat ik het voor nu ga proberen met de standaard Intel koeler en zodra ik merk dat ik 'm te luidruchtig vind kan ik altijd de Tranquilo Rev 2 er op zetten.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Het is niet echt nodig, want het is ook niet zo dat de standaard intel koeler klinkt als een straaljager. Ik denk zelf dat als je vooral gamed op je computer je de intel koeler niet zult horen omdat je videokaart meer herrie maakt. Maar als je ook veel andere dingen op je computer doet kan het absoluut de moeite waard zijn.

• Hagdorn
Top, dan hou ik het voor nu gewoon bij de standaard Intel koeler! Wat vind je van de rest van de componenten? Lijkt het een goede build voor waar ik het voor ga gebruiken? Nog tips voor het in elkaar knutselen?

• Kooistra9
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:12
Beste Hagdorn,

ik zou even uitzoeken of een I7 niet voordeliger is om langer te genieten van jouw systeem aangezien je niet wilt overclocken maar zo nu en dan wel gebruik wil maken van photoshop.

Ook valt me op en valt me beetje tegen dat de rest van de tweakers hier nog niet over heen zijn gevallen dat jouw voeding 450watt is.
Oonder load kan jouw 960 al 240w voor zijn kiezen nemen dus mijn advies is gooi er een iets zwaarder voeding in.

Voor je beeldscherm veel zweren bij BenQ, zou eens een kijkje nemen of je daar niet wat mee kunt besparen om dat weer te investeren in je cpu ?

Succes met je build.

have you tried turning it off and on again.

• Hagdorn
Ha Kooistra9,

dank voor je reactie! Het gebruik van photoshop is echt heel zelden, ik denk niet dat ik bereid ben om veel meer geld neer te leggen. Photoshop is echt hooguit 1 keer per maand, en dan zijn het nog kleine projectjes ook.

Wat betreft de voeding; ik heb een beetje rondgekeken op de pricewatch, zou de pricewatch: Cooler Master GM G550M een betere keuze zijn? Scheelt niet heel veel qua prijs, scheelt het veel in performance/duurbaarheid van m'n build?

Monitor; Ik zat te twijfelen tussen de BenQ GL2450 en de Samsung S24D590PL Zwart, scheelt €40. Heb deze keuze misschien iets te overhaast gemaakt en ik zal nog goed kijken of ik daar op kan besparen en zoals je zei in iets anders investeren! Ik moet zeggen dat ik het design van de Samsung S24D590PL wel veel mooier vind!

Nogmaals dank voor je reactie!

[ Voor 14% gewijzigd door Hagdorn op 15-09-2015 20:08 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Hagdorn schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:06:
Ha Kooistra9,

dank voor je reactie! Het gebruik van photoshop is echt heel zelden, ik denk niet dat ik bereid ben om veel meer geld neer te leggen. Photoshop is echt hooguit 1 keer per maand, en dan zijn het nog kleine projectjes ook.

Wat betreft de voeding; ik heb een beetje rondgekeken op de pricewatch, zou de pricewatch: Cooler Master GM G550M een betere keuze zijn? Scheelt niet heel veel qua prijs, scheelt het veel in performance/duurbaarheid van m'n build?

Monitor; Ik zat te twijfelen tussen de BenQ GL2450 en de Samsung S24D590PL Zwart, scheelt €40. Heb deze keuze misschien iets te overhaast gemaakt en ik zal nog goed kijken of ik daar op kan besparen en zoals je zei in iets anders investeren! Ik moet zeggen dat ik het design van de Samsung S24D590PL wel veel mooier vind!

Nogmaals dank voor je reactie!
De GM is ook een matige serie van Cooler master. De V450 of V550 zijn wel voedingen uit een goede cooler master serie.

• Hagdorn
is de CM V450 veel beter dan de Antec VPF Series 450 die ik in gedachte had? Of zou je aanbevelen om voor de CM V550 te gaan?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Kooistra9 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:50:
Ook valt me op en valt me beetje tegen dat de rest van de tweakers hier nog niet over heen zijn gevallen dat jouw voeding 450watt is.
Oonder load kan jouw 960 al 240w voor zijn kiezen nemen dus mijn advies is gooi er een iets zwaarder voeding in.
Omdat dit niet waar is :). Die waarde die daar genoemd wordt is eerder voor het hele systeem dan de 960 alleen. 450W is dus meer dan zat. De VS semi modulars zijn beter dan de GM serie, echter is de 450W versie dan weer een kleine uitschieter naar beneden met een mindere fan. Dat is overigens niet heel erg. Denk aan een verschil in levensduur van 7 vs. 10 jaar. Dus het is nog steeds geen slechte koop :).

Verder is de VPF is erg goede basic voeding, maar de kabels zijn vrij lelijk dus als je uiteindelijk een kast met raam neemt is het geen aanrader.

Voor het vermogen hoef je in ieder geval absoluut géén 550w.

[ Voor 30% gewijzigd door br00ky op 15-09-2015 22:23 ]

• Hagdorn
Brooky, thanks voor je reactie! Dan hou ik het bij een 450W voor deze build.
Waar ik dan naar zit te kijken zijn de volgende: pricewatch: be quiet! Pure Power L8 430W CM, pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular, pricewatch: Cooler Master GM G450M. Als het enige verschil tussen de V450 en GM G450 de levensduur is dan denk ik dat ik het maar gewoon bij de GMG450 hou, tenzij jullie me kunnen overtuigen dat het die €20 écht waard is! Ik zat dus ook nog te kijken naar de 'be quiet!' pricewatch: be quiet! Pure Power L8 430W CM. Deze is echter 430W, maar heb wel goede reviews gelezen.
Hebben jullie nog een persoonlijk voorkeur?

• Kooistra9
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:12
br00ky schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:20:
[...]

Omdat dit niet waar is :). Die waarde die daar genoemd wordt is eerder voor het hele systeem dan de 960 alleen. 450W is dus meer dan zat. De VS semi modulars zijn beter dan de GM serie, echter is de 450W versie dan weer een kleine uitschieter naar beneden met een mindere fan. Dat is overigens niet heel erg. Denk aan een verschil in levensduur van 7 vs. 10 jaar. Dus het is nog steeds geen slechte koop :).

Verder is de VPF is erg goede basic voeding, maar de kabels zijn vrij lelijk dus als je uiteindelijk een kast met raam neemt is het geen aanrader.

Voor het vermogen hoef je in ieder geval absoluut géén 550w.
Klasgenootje van me had wel problemen met tekort aan stroom, kleine upgrade in voeding en zijn systeem draaide weer op en top, en het eerste wat mij opviel in de lijst was een voeding die naar mijn ogen te weinig zou genereren dus hierdoor de opmerking.

Wens je veel plezier met je nieuwe systeem Hagdorn.

have you tried turning it off and on again.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Kooistra9 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:21:
[...]
Klasgenootje van me had wel problemen met tekort aan stroom, kleine upgrade in voeding en zijn systeem draaide weer op en top, en het eerste wat mij opviel in de lijst was een voeding die naar mijn ogen te weinig zou genereren dus hierdoor de opmerking.
Er is alleen een héél groot verschil tussen een C-voeding die amper of niet kan leveren wat die belooft en een A-voeding zoals de Antec uit de openingspost :). Zonder te weten welke voeding je klasgenoot had valt daar niets over te zeggen natuurlijk, maar in dit geval is de antec zeker voldoende voor wat betreft vermogen (maar lelijk in combinatie met het raam in de case).

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 16-09-2015 10:38 ]

• Damien
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 13:05

Damien

-iwnl-

Hou er rekening mee dat je met die SSD alleen maar je OS erop kunt draaien, tenzij je dit uiteraard ook wil. Ik zou eerlijk gezegd een iets grotere SSD nemen zodat je 1 of 2 games die je primair gebruikt erop kunt draaien. Uiteindelijk start alles wat sneller op etc. Maar goed dat blijft je eigen keuze uiteraard, het is maar net wat het budget toelaat.

A wise man can learn more from his enemies than a fool from his friends.

• Hagdorn
@br00ky, oké dan hou ik het dus bij de Antec van m'n openingspost!

@Damienx2, Een SSD voelt voor mij een beetje als iets extra's, niet echt een noodzaak voor m'n systeem. Ik was van plan om m'n OS en zoals je zei 1 of 2 games er op te draaien. Ik gebruik geen games van 65GB á la GTA V, meer kleinere games zoals ik in m'n originele post had staan (CS:GO, WoW, LoL etc.). Hoe veel ruimte zou er nog op m'n SSD staan nadat ik m'n OS (Windows 7) er op heb geïnstalleerd denk je?

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 17:29

Crakie

I want my board back, Lance

Ik hoop dat ik even mag inbreken op dit topic met een aanvullende vraag. *knip* Helaas, ten eerste heeft je vraag bijna niks met het huidige topic te maken en gaat het over een game die nog (lang) niet uit is. Daar kan niemand een zinnig antwoord op geven helaas.

[ Voor 52% gewijzigd door br00ky op 16-09-2015 16:06 ]

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• Damien
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 13:05

Damien

-iwnl-

Hagdorn schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:43:
@br00ky, oké dan hou ik het dus bij de Antec van m'n openingspost!

@Damienx2, Een SSD voelt voor mij een beetje als iets extra's, niet echt een noodzaak voor m'n systeem. Ik was van plan om m'n OS en zoals je zei 1 of 2 games er op te draaien. Ik gebruik geen games van 65GB á la GTA V, meer kleinere games zoals ik in m'n originele post had staan (CS:GO, WoW, LoL etc.). Hoe veel ruimte zou er nog op m'n SSD staan nadat ik m'n OS (Windows 7) er op heb geïnstalleerd denk je?
Mijn "oude" systeem had een SSD van 120GB, hierop draaide ik Windows 7 en kon ik nog net LoL er bij opzetten, voor de rest was er geen ruimte meer. Mijn vriendin gebruikt inmiddels dit systeem en voordat zij bijvoorbeeld kon overschakelen op Windows 10 (dmv traditionele manier van upgraden) moest ze eerst Guildwars 2 van de SSD afhalen voordat de upgrade kon plaatsvinden. Daarna maar besloten om de oude windows versie te laten verwijderen zodat Guildwars 2 er weer op gezet kon worden.

Dus 120GB kan met OS + 1 game, maar het is erg krap. En je merkt wel duidelijk het verschil met een game op een SSD en 1 op een HDD. Maar goed, als je het ziet als iets extra's en laadtijden niet echt een bottleneck voor je zijn, kun je het uiteraard hier bij laten.

EDIT: Excuses ik zit ernaast. Die PC beschikt over een 80GB SSD niet 120GB. En daarop kon ik idd een OS + 1 Game zetten, dus je kunt die 120GB gewoon aanhouden. Daar moet met gemak een OS en + 2 games minimaal op kunnen. Mijn fout voor verkeerde informatie!

[ Voor 8% gewijzigd door Damien op 17-09-2015 09:38 ]

A wise man can learn more from his enemies than a fool from his friends.

• Hagdorn
Damienx2 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:24:
[...]

EDIT: Excuses ik zit ernaast. Die PC beschikt over een 80GB SSD niet 120GB. En daarop kon ik idd een OS + 1 Game zetten, dus je kunt die 120GB gewoon aanhouden. Daar moet met gemak een OS en + 2 games minimaal op kunnen. Mijn fout voor verkeerde informatie!
Dan hou ik voor nu de 120GB aan, thanks voor de info!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Neem dan wel een goede SSD, dus niet die Kingston, de controller is nogal matig, en de kwaliteit van het geheugen zou ook niet geweldig zijn. Een Crucial BX100 is dan al een veel slimmer idee, al zou ik zelf voor dat beetje meer geld een 240GB nemen, 120GB SSD's zijn eigenlijk heel duur.

Zelf vind als videokaart een R9 280 interessanter dan een GTX960, hij is wat goedkoper, eigenlijk even snel, en heeft meer geheugen.

Qua scherm vind ik de Iiyama die in het lijstje staat wel de beste keus tot 200 euro: Erg goed contrast, goede kleuren, goede kijkhoeken, ghosting en inputlag is normaal, maar tenzij je daar echt gevoelig voor bent, merk je dat niet. Vergeleken met de BenQ is de Iiyama eigenlijk overal [veel] beter in, vergeleken met de Samsung heb je veel beter contrast, maar net wat mindere kijkhoeken.

Zelf zou ik dus dit lijstje nemen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,-€ 178,-
1ASRock B85M Pro4€ 61,95€ 61,95
1Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost€ 191,95€ 191,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 46,95€ 46,95
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 32,95€ 32,95
1Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart€ 171,51€ 171,51
1CM Storm Octane - Gaming Gear Combo€ 40,-€ 40,-
1Crucial CT102464BA160B€ 38,95€ 38,95
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 895,16

R9 280 in plaats van een GTX960, een 240GB SSD van betere kwaliteit [wil je nog beter, neem dan de pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB] en nog 50 euro over, mocht je een wat mooiere kast willen nemen bijvoorbeeld, de pricewatch: Fractal Design CORE 2300 en pricewatch: Raijintek Agos Zwart zijn dan kasten waar ik eens naar zou kijken.

People as things, that’s where it starts.

• Hagdorn
@RobinHood
Thanks voor je reactie!
Ik zal nog even goed nadenken over de SSD. Misschien kan ik het geld dat ik zou besparen door een R9 280 te kopen kunnen gebruiken voor een SSD met meer ruimte.

Ik zie ook dat je het moederbord hebt veranderd, waarom precies?

De Iiyama X2483HSU heb ik helemaal over het hoofd gezien! Ik moet zeggen dat ik nog niet gigantisch enthousiast ben over het design, maar ik ga een paar reviews op YouTube kijken om te zien of ik 'm op de lijst wil zetten!

Nogmaals dank voor je reactie en ik ga alles even goed in overweging nemen

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Grotere SSD zou ik echt doen, je betaald 2 tientjes meer, da's iets van 30% meer, voor 2x zoveel opslagruimte, kassa! En die extra ruimte is altijd handig, een SSD moet je namelijk ook niet 100% vol gooien, en liever wat ruimte over dan "verrek, had ik nou maar 10GB extra" ;)

Waarom dat mobo? Tja, ik wilde hem graag onder de 900 houden :P Het grootste verschil tussen die twee plankjes zal geluidskwaliteit zijn, echter, of je dat hoort op een standaard Logi setje? Betwijfel het. Het zijn allebei prima bordjes, al is die Fatal1ty natuurlijk veel mooier als je toch een kast met raampje neemt.

• Hagdorn
@RobinHood, ik ga nog even kijken hoe hard ik die extra 130GB voor m'n SSD nodig heb en of ik het geld er voor over heb, maar ik heb 'm in ieder geval onder het kopje 'alternatieve componenten' gezet! Ik zit nu ook goed te kijken naar de pricewatch: Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost. De voornaamste reden voor mij om voor de GTX960 te gaan is omdat veel mensen 'm gebruiken en de reviews goed zijn. Over de R9 280 is wat minder te vinden. Zou je nog iets meer uitleg kunnen geven over deze kaart/een linkje sturen naar een benchmark ofzo? Ik kan zelf alleen maar vergelijkingen vinden tusen de R9 280x en de GTX960, niet de R9 280 zelf.

Thanks!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Kijk anders naar de HD7950, voor 99% dezelfde kaart, al zal de 280 vaak wat sneller zijn.

Het grootste verschil tussen de GTX960 en de HD7950/R9 280 zit 'm in het geheugen en de beschikbare bandbreedte. De R9 280 heeft 3GB, de GTX960 2GB. Voor jouw games maakt het wat minder uit, maar moderne games lusten wel wat meer dan 2GB op fullHD, of hoger, waardoor de GTX960 wat sneller tegen een bottleneck aanloopt qua geheugen. Een ander verschil is de bandbreedte van dat geheugen, hoeveel GB kan er per seconde heen en weer geschoven worden? Ook dit ligt bij de R9 280 iets van 50% hoger dan bij de GTX960, waardoor het geheugen ook nog eens efficiënter gebruikt wordt bij de R9 dan bij de GTX.

De GTX960 is wel wat zuiniger dan de R9 280, maar zelf vind ik dat niet heel spectaculair in absolute cijfers, ook is de GPU wat moderner waardoor je bijv. HDMI 2.0 hebt, maar dat is eigenlijk alleen maar interessant als je 60hz op je 4K TV wilt zien.

Het klopt dat veel reviews uitgaan van de 280x, bij een review als http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_Nano/30.html [is van de Fury, maar alle kaarten worden overnieuw getest, dus met de nieuwste drivers] moet bedenken dat hij qua prestaties tussen de 285 en 280x inzit. Op fullHD presteren de R9 en GTX dus nagenoeg hetzelfde, op 1440p [imo een beetje "games van volgend jaar"] kun je zien dat de R9 wat zal uitlopen, omdat het geheugen zwaarder belast worden.

Jammer genoeg is de 280 eigenlijk niet meer te krijgen, 280x'jes, welke sneller zijn, nog wel,

De 285/380 2GB is, net als de GTX960, nooit echt interessant geweest. Wel presteert de 285 alsnog wat beter dan de GTX960, maar veel verschil is er niet. De R9 380 4GB is wel een leuk kaartje, maar daar betaal je dan ook snel 230 euro voor.

Dan heb je ook nog de GTX960 4GB, welke goedkoper is dan de 380 4GB, maar die zou ik niet nemen. De bandbreedte van de GTX960 is echt te laag om efficiënt van die 4GB gebruik te maken.

Om het helemaal af te maken heb je ook nog de DX12 prestaties, al zijn die ook voor jou niet heel interessant, tenzij je andere games gaat spelen. AMD heeft, iig met de moderne GPU's, duidelijk laten zien dat zij erg goed zijn in DX12. Nvidia presteert nog behoorlijk slecht. Of dat [veel] beter wordt, is maar gokken, of afwachten.

Zelf zou ik, als het in budget past, nog snel een 280x halen, of anders een 380 4GB, dan ga ik uit van nieuwe kaarten. Is tweedehands ook goed? Pak dan een HD7950/HD7970/R9 280/R9 280x, die dingen zijn behoorlijk goedkoop namelijk, voor hoge prestaties.

• Hagdorn
@RobinHood Thanks voor je duidelijke uitleg! R9 280 klinkt een stuk aanlokkelijker. Ik heb zelf nog niet nagedacht over 2de hands onderdelen. Zou ik die het best via Vraag & Aanbod kunnen aanschaffen? Heb je er persoonlijke ervaringen mee? Aanrader/afrader?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Het voordeel van de V&A is dat je verkopers een rating kan geven. Een verkoper met veel goede waarderingen kan je over het algemeen als betrouwbaar bestempelen. Uiteraard moet je altijd je verstand blijven gebruiken, maar dit systeem maakt het in ieder geval doorzichtiger dan bijv. Marktplaats, waar een rating niet bestaat.

• Hagdorn
@br00ky, Ja precies, ik zou sowieso alleen iets via Vraag & Aanbod willen kopen, niet via Marktplaats. Is een 2e hands videokaart veel beroerder dan een eerstehands? Of merk je het eigenlijk niet zo erg?

[ Voor 190% gewijzigd door Hagdorn op 19-09-2015 19:17 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Beroerder in welk opzicht? Minder krachtig? Een tweede hands kaart is net zo krachtig als dezelfde kaart nieuw. Mindere levensduur? Eer een videokaart van ouderdom kapot gaat, is die grafisch al lang niet meer interessant. Maar de garantie dan? Uiteraard heeft een tweedehands kaart minder lange of geen garantie. Met geluk kan je soms een kaart scoren die nog onder garantie valt. Dan heb je én een goedkope kaart én garantie.

Een kaart kan natuurlijk mankementen zijn gaan vertonen. Persoonlijk zou ik dan ook altijd de kaart op komen halen en het liefst nog werkend in de pc willen zien. Misschien overdreven, maar dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan niet een kat in de zak te kopen.

Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Als het aanbod te mooi lijkt, is het dat vaak ook.

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 19-09-2015 20:25 ]

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-11 19:35
Hagdorn schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 19:15:
@br00ky, Ja precies, ik zou sowieso alleen iets via Vraag & Aanbod willen kopen, niet via Marktplaats. Is een 2e hands videokaart veel beroerder dan een eerstehands? Of merk je het eigenlijk niet zo erg?
Het ligt eraan wat ze met de kaart gedaan hebben. Tegenwoordig minen mensen niet zo veel meer maar een tijd terug was dit erg populair. Heb zelf twee keer een kaart gekocht waarmee gemined is en ellebei kApot binnen 6 maanden. Toeval ? Wie weet,en tegenwoordig minen mensen niet zo veel meer maar zal er wel rekening mee houden. Als je beetje geluk hebt kan je high end kaarten scoren tussen de 125 en 180 euro r9 290s dan zit je de komende tijden garant met welke spellen je dan ook wilt spelen.

Je hebt al een heleboel tips gekregen zag ik. Ik zal je aanraden kwa scherm voor een ips paneel te gaan. De kleuren zijn over het algemeen beter en de kijkhoeken ook naar mijn gevoel kijkt het ook rustiger. Heb zelf zat ips pva en tn schermen gezien en mij krijgen ze met geen 10 paarden meer achter een tn scherm :D .

• Hagdorn
@Bartosy Thanks voor je reactie! Ik ga even goed rondneuzen op Vraag & Aanbod.

Wat betreft het scherm; heb je zelf een aanbeveling voor een IPS paneel?
De Samsung die ik nu heb staan is een PLS paneel, en ik had gelezen dat dat redelijk vergelijkbaar is met IPS.

Is de rest van het lijstje componenten goed?
Pagina: 1