Welke backup programma voldoet aan mijn wensen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.023 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:15
Ik ben op zoek naar een back-up programma. Dit zijn mijn wensen waaraan het programma aan moet voldoen:

- Incrementele back-up
- Instellen na hoeveel incrementele een full backup moet worden gemaakt
- Automatisch na zoveel full back-ups de eerste full back-up (met de incrementele back-ups) verwijderen.
- Back-up moet worden ingepakt zip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Duplicity O+
http://duplicity.nongnu.org/

Meest veelzijdige backup oplossing ooit volgens mij. Schrijf zelf volgens een soortgelijk schema wekelijks backups naar een offsite NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 23:22
Dat zijn betrekkelijk eenvoudige eisen .. zal een hoop aan voldoen, o.a.:

Op linux: duplicity
Op windows: duplicati

met als je wilt ook encryptie, en ondersteuning voor vele targets (filesystem, webdav, s3, ssh, ftp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
gekkie schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:08:
Dat zijn betrekkelijk eenvoudige eisen .. zal een hoop aan voldoen, o.a.:

Op linux: duplicity
Op windows: duplicati

met als je wilt ook encryptie, en ondersteuning voor vele targets (filesystem, webdav, s3, ssh, ftp)
Ziet eruit als een goeie backup programma!

Is het mogelijk dat ik kan instellen dat er na 6 incrementele backups er een full backup moet worden gemaakt? Ik zie nu alleen dat je het per week/maand kan instellen

Is het mogelijk om de backup bestanden in 1 Zip bestand te krijgen?

[ Voor 19% gewijzigd door Eric_1993 op 30-10-2015 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm goed punt, meende dat het wel kon .. maar zie het zo 123 ook niet.
Op zich wordt het bij mij afgeleid uit de frequentie van automatische backups (bijv dagelijks) en de max termijn tot een full backup bijvb 2 weken, en keep 4 full backups (+ incr).
(ah duplicati heeft wel een optie om aantal incr. te tellen: https://code.google.com/p/duplicati/wiki/AddPage9 .. dacht dat duplicity het ook wel zou kunnen aangezien duplicati losjes gebaseerd was op duplicity .. al zijn ze met de hopelijk ooit uitkomende 2.0 een andere weg ingeslagen en gebruiken ze dan geen full en incrementals meer maar een soort van objectstore achtig idee met deduplicatie).

Niet alles (full, incremental en index files blijven apart) maar je kunt het aantal zips wel beperken (door de volsize te verhogen). Ze moeten alleen wel eerst als tempfile lokaal worden opgeslagen, daar moet je dan wel de ruimte voor hebben.

[ Voor 60% gewijzigd door gekkie op 30-10-2015 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Mijn backup wordt ongeveer 25 GB. Moet ik de volsize dan instellen naar 25 GB?

[ Voor 78% gewijzigd door Eric_1993 op 30-10-2015 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Als je een minimaal aantal zips wilt hebben wel, maar of het met die size nog enigzins wil werken betwijfel ik. Het idee achter meerdere zips is dat (remote)storage vaak een limiet per file heeft.
Daarnaast kun je door het splitsen in meerdere files al beginnen te uploaden vanaf (bijna) de start van je backup ipv pas aan het einde. Ook een restore van een paar losse files kan veel sneller plaats vinden als je remote storage gebruikt. Bij localstorage zijn die voordelen misschien iets minder evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Duplicatie wordt te onhandig voor mij denk ik :P

Iemand nog een ander programma wat ik kan gebruiken?

Het programma moet ieder backup dus in 1 zip zetten :+

[ Voor 21% gewijzigd door Eric_1993 op 30-10-2015 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Ik gebruikte hier vroeger Cobian Back-up voor. Al tijdje niet meer gebruikt alleen.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Eric_1993 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 23:11:
Het programma moet ieder backup dus in 1 zip zetten :+
Waarom zou je dat willen? Maakt het alleen maar gigantisch onhandig. Als je één bestandje wilt herstellen moet je dan altijd de gehele zip van 25GB downloaden. Sterker nog je moet iedere keer dat je de backup maakt de volledige 25GB ook uploaden. Denk dat je deze eis dus beter nog eens kunt overdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gettow
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06-2023
Zoals ajakkes ook voorstelt: persoonlijk heb ik zeer goeie ervaringen met Cobian Backup. Zeer uitgebreide mogelijkheden voor 't instellen van (meerdere) backup schema's en opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:31
Gebruik zelf ook Cobian, voldoet in ieder geval aan de eerste 3 eisen die je stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Incrementele backups en een zip per backup klinkt mij als een zeer onlogische combinatie in de oren.
Verder is jouw wens vrij makkelijk te vervullen met twee rsync commando's in je crontab.

Edit: Mijn backupscript draait maandelijks een volledige backup, met dagelijks een incrementele backup met symlinks naar de ongewijzigde files.

[ Voor 32% gewijzigd door TommyboyNL op 31-10-2015 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Oke, het klopt wel dat als je 1 zip bestand maakt per backup dat je dan erg lang bezig bent om dat ene full backup te uploaden. Maar stel ik gebruik Duplicati, ik wil dan dat er 15 full backups worden bewaard. Wordt dat dan geen enorme map vol met winrar bestanden? En levert dat geen probleem op? De backup bewaar ik namelijk op een NAS (WDmyCloud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Met zip / 7zip's (en geen winrar's) en normaals gesproken geencrypt. En ja het wordt een map met veel bestanden, maar het is ook niet de bedoeling dat je zelf wat met die bestanden gaat doen. Restore loopt ook via de tool. In principe levert dat geen problemen op, meeste storage kan dat tegenwoordig wel aan.

Maar je zou het natuurlijk ook eens kunnen proberen (mocht je genoeg storage hebben zou je ook nog wat verschillende software parallel kunnen gebruiken).

En vergeet niet om af en toe eens wat proberen te restoren om te kijken of alles nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Misschien dat hier nog en goede tip staat:
Welke backup programma moet ik gebruiken?

Zonder gekkigheid, de reactie van mijn collega mod (Op zoek naar een backup programma) is nog steeds relevant: 1 topic voor een onderwerp is genoeg.

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.