Welke backup programma moet ik gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-05 21:41
Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar een backup programma waarmee ik wekelijks een full backup en daarna dagelijks een incrementele backup kan maken. Ik gebruikte zelf Bitreplica, maar het restore daarvan is nog niet goed ontwikkeld en loopt daardoor meerdere keren vast. Verder maakte ik mirror backups met Syncbackfree, maar dat lijkt mij ook niet veilig vanwege de Cryptovirus. Het programma die ik zoek moet een backup kunnen maken naar mijn NAS. Betaald mag ook.

Iemand ideeën?

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:18
Duplicati ?

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-05 14:09
Ik gebruik al jaren Cobian Backup, erg stabiel en uitgebreide opties.
http://www.cobiansoft.com

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 18:33
Zijn dat niet te weinig eisen?

Wat dacht je van:

- mogelijkheid tot shadow copy backup voor in gebruik zijnde bestanden
- eigen scheduler (zodat je de Windows scheduler niet hoeft te gebruiken)
- mogelijkheid om weg te schrijven naar een proprietary file format, zodat cryptolockers het niet encrypten.
- mogelijkheid om weg te schrijven naar een ge-encrypted archief (voor mobiel gebruik)

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:39

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik gebruik crashplan. Van alle data wordt lokaal een back-up gemaakt, van alle belangrijke data wordt ook nog een backup naar de "cloud" verzonden. Laatste optie is wel betaald. Lokale backups zijn gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Canard schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 18:04:
Ik gebruik al jaren Cobian Backup, erg stabiel en uitgebreide opties.
http://www.cobiansoft.com
Die heb ik ook jaren gebruikt. Op zich niets slecht mee, maar ik vond het wat weinig mogelijkheden hebben.

Momenteel gebruik ik Acronis, wel betaalde software maar ik ben er best tevreden over. Zelf gebruik ik Acronis Backup For PC dus niet de home versie.
Je kan er bv in tegenstelling tot Cobian ook gehele images van je OS disk mee maken en via de boot media ook in zijn geheel terug zetten. Maar ook backups mounten of recoveren naar een vmware machine.
Verder heb ik er een cloud backup bij genomen (momenteel het eerste jaar aan het testen)

Mijn backup plan is:
* elke maand - Full backup
* elke week - Differential backp
* elke dag - Incremental backup

Acronis (backup for pc) kan een backup maken naar zijn eigen cloud dienst, lokale storage, network folders of (S)FTP servers.

Hoe dit allemaal met de home editie is, kan ik zo snel niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 22:12
Ik ben het wel eens dat er wat weinig eisen zijn gesteld, die er vast zijn. Op basis van de twee programma's stel ik vast dat je Windows gebruikt, maar is dit het enige besturingssysteem waar het om gaat? Dan heb je hier het antwoord op je vraag: Wikipedia: List of backup software (Even filteren op Windows).

Maar je noemt bijvoorbeeld een backup naar je NAS. Maar wil je ook een backup van je NAS? Te vaak zie en hoor ik van zaken dat de NAS de backup plek is, maar ook de centrale dumpplek. Dus wie maakt dan weer een backup van de NAS? Niemand.
Heb je al iets van een offsite backup? Zo nee, mag de data bij een bedrijf staan of wil je dat het bij een vriend komt te staan of een server in een datacenter in eigen beheer?
Antwoorden op dergelijke vragen maken dat opeens het aantal opties drastisch gereduceerd zal worden, maar ook dat je naar een echte backup oplossing gaat diet past.

Je noemt een Cryptovirus. Uiteindelijk moet je je niet gaan beschermen door te voorkomen dat er potentieel maar één versie, in plain text te raadplegen is. (Zoals potentieel met syncbackfree.) Er zal vast wel een crypto variant komen die zich ook op een backup file format gaat richten. Zoals dat van het genoemde Crashplan.
Wat je wil is het voorkomen dat je feitelijk direct bij de backup kan komen via één of andere netwerk share. Daar moeten altijd hobbels in zitten, hoeveel en hoe hoog moet je zelf vaststellen. Maar als jij werkelijk de backup files zo middels 'net use' / een netwerkshare kunt benaderen dan bent je eigenlijk al gewoon kwetsbaar voor (toekomstige) cryptolocker varianten.

[ Voor 19% gewijzigd door Dadona op 20-09-2015 00:36 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 18:45
Tegen cryptovirus helpt ook, je nas instellen zodat je in de tijd terug kunt springen tav files, dan kun je oude files weer terug halen.
Natuurlijk moet je een goede back-up maken door meerdere kopieën te hebben, en ook offline kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-05 21:41
Dadona schreef op zondag 20 september 2015 @ 00:34:
Ik ben het wel eens dat er wat weinig eisen zijn gesteld, die er vast zijn. Op basis van de twee programma's stel ik vast dat je Windows gebruikt, maar is dit het enige besturingssysteem waar het om gaat? Dan heb je hier het antwoord op je vraag: Wikipedia: List of backup software (Even filteren op Windows).

Maar je noemt bijvoorbeeld een backup naar je NAS. Maar wil je ook een backup van je NAS? Te vaak zie en hoor ik van zaken dat de NAS de backup plek is, maar ook de centrale dumpplek. Dus wie maakt dan weer een backup van de NAS? Niemand.
Heb je al iets van een offsite backup? Zo nee, mag de data bij een bedrijf staan of wil je dat het bij een vriend komt te staan of een server in een datacenter in eigen beheer?
Antwoorden op dergelijke vragen maken dat opeens het aantal opties drastisch gereduceerd zal worden, maar ook dat je naar een echte backup oplossing gaat diet past.

Je noemt een Cryptovirus. Uiteindelijk moet je je niet gaan beschermen door te voorkomen dat er potentieel maar één versie, in plain text te raadplegen is. (Zoals potentieel met syncbackfree.) Er zal vast wel een crypto variant komen die zich ook op een backup file format gaat richten. Zoals dat van het genoemde Crashplan.
Wat je wil is het voorkomen dat je feitelijk direct bij de backup kan komen via één of andere netwerk share. Daar moeten altijd hobbels in zitten, hoeveel en hoe hoog moet je zelf vaststellen. Maar als jij werkelijk de backup files zo middels 'net use' / een netwerkshare kunt benaderen dan bent je eigenlijk al gewoon kwetsbaar voor (toekomstige) cryptolocker varianten.
Ik maak ook een backup van mijn NAS uiteraard. Elke avond tussen 21:00 en 2:00 draait er een backupprogramma van BackDrive die dan de gewijzigde of nieuwe bestanden naar de cloud upload. Daar worden verwijderde bestanden ook nog is 30 dagen bewaard. Er wordt ook een mirrorbackup gemaakt van de NAS op een extern harde schijf.

Mijn backup programma is dus zo:

Full backup - wekelijks op zaterdag
Incrementele - dagelijks op de avond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-05 11:40
Veeam, ook gratis.
Acronis
Windows image backup (niet mijn eerste keuze. loopt nog wel eens vast.)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Ik weet niet wat voor OS je gebruikt maar persoonlijk ben ik wel erg tevreden over Backup and Restore.

Wikipedia: Backup and Restore

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Pagina: 1