Beste Tweakers,
Je zou het in dit forum niet verwachten: maar ik ben me aan het oriënteren op het kopen van een nieuwe game pc. Een laptop is heel leuk om te hebben, maar naar 4,5 jaar stelt die qua grafische prestaties niks meer voor. Voordat ik over ga tot aanschaf, win ik nog graag wat Tweakeradvies in. Dus bij dezen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ga het systeem voor allerhande zaken gebruiken, maar de configuratie is vooral gebaseerd op dat ik er mee wil kunnen gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €1000
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een 256GB SSD. Verder laat ik alle randapparatuur buiten beschouwing.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb aan de hand van wat rondeuzen op het forum twee setups gemaakt, waarvan een met 1150-socket en een met 1151.
Skylake:
Haswell:
Voor beide configuraties:
Prijs van beide is ongeveer €1020. In beide gevallen komt er nog een SSD bij die ik nog heb liggen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifieke merkvoorkeuren, maar wel de voorkeur voor kwaliteit. Betaal liever een paar euro meer voor degelijke bouwkwaliteit dan goedkope meuk koop.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wil het systeem liever (bijna) niet horen als ik niet aan het gamen ben. Vandaar ook dat ik bijvoorbeeld voor een semi-passief gekoelde videokaart heb gekozen. Hij hoeft echt niet muisstil te zijn (heb altijd wel zacht iets van muziek ofzo aanstaan).
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik zal de vragen die ik nog heb maar even opsommen:
Alvast heel hartelijk bedankt!
Groeten,
Joris
Je zou het in dit forum niet verwachten: maar ik ben me aan het oriënteren op het kopen van een nieuwe game pc. Een laptop is heel leuk om te hebben, maar naar 4,5 jaar stelt die qua grafische prestaties niks meer voor. Voordat ik over ga tot aanschaf, win ik nog graag wat Tweakeradvies in. Dus bij dezen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ga het systeem voor allerhande zaken gebruiken, maar de configuratie is vooral gebaseerd op dat ik er mee wil kunnen gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €1000
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een 256GB SSD. Verder laat ik alle randapparatuur buiten beschouwing.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb aan de hand van wat rondeuzen op het forum twee setups gemaakt, waarvan een met 1150-socket en een met 1151.
Skylake:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6400 Boxed | € 187,95 | € 187,95 |
| 1 | Gigabyte GA-Z170XP-SLI | € 132,95 | € 132,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | € 51,95 | € 51,95 |
Haswell:
| 1 | Intel Core i5-4590 Boxed | € 189,90 | € 189,90 |
| 1 | MSI Z97 GAMING 5 | € 136,95 | € 136,95 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 40,95 | € 40,95 |
Voor beide configuraties:
| 1 | MSI Radeon R9 390 8GB Gaming | € 351,95 | € 351,95 |
| 1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB | € 90,95 | € 90,95 |
| 1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 102,95 | € 102,95 |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 39,95 | € 39,95 |
| 1 | Seasonic M12II Evo 520W | € 65,95 | € 65,95 |
Prijs van beide is ongeveer €1020. In beide gevallen komt er nog een SSD bij die ik nog heb liggen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifieke merkvoorkeuren, maar wel de voorkeur voor kwaliteit. Betaal liever een paar euro meer voor degelijke bouwkwaliteit dan goedkope meuk koop.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wil het systeem liever (bijna) niet horen als ik niet aan het gamen ben. Vandaar ook dat ik bijvoorbeeld voor een semi-passief gekoelde videokaart heb gekozen. Hij hoeft echt niet muisstil te zijn (heb altijd wel zacht iets van muziek ofzo aanstaan).
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik zal de vragen die ik nog heb maar even opsommen:
- Wat adviseert men hier wat betreft Skylake/Haswell? Ik moet zeggen dat ik wel enige waarde hecht aan het ondersteunen van de nieuwste technieken (USB 3.1, DDR4). Is er nog een andere reden om Skylake te overwegen?
- Ik vind het wel interessant als ik met een relatief kleine investering later een extra GPU erbij kan zetten. Als ik de voeding van 520->620W upgrade, is het dan realistisch om in de huidige setup later een extra kaart erbij te prikken? Zou dat dan dezelfde moeten zijn of volstaat een vergelijkbare kaart van AMD? Gaat dat goed met de gekozen mobo's?
Alvast heel hartelijk bedankt!
Groeten,
Joris