Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 19:20
Hey guys,

Momenteel heb ik een klein maar druk kantoortje waar we met 8 man werken en ik merk dat het netwerk het bijna niet meer aankan. Als je alle devices meetelt zoals netwerk printers en mobieltjes kom je uit op 25 devices die bedraad en draadloos gebruik maken van het netwerk.

Enkele opmerkelijke dingen:
- de airport usb schijf is via de Cisco heel traag met files transferen, via airport vliegensvlug
- downloaden zoals van wetransfer alleen snel via Cisco (wifi en lan) via airport extreme duurt 1 GB 48 minuten.
- ik gebruik wifi van beide kastjes om de druk te verdelen. ( uiteraard op andere kanalen )

Onze setup momenteel:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fPtDkip.jpg

Cisco EPC3925
- verbonden met internet
- DHCP
- 2.4 ghz netwerk A
- 4x lan bezet voor computers & printers

Airport Extreme
- bridge modus, signaal Cisco via WAN
- 2.4 ghz netwerk B
- 5 ghz netwerk C
- 4x lan bezet voor computers & printers
- usb met netwerk schijf

Ik ben dus op zoek naar een manier om het netwerk voor iedereen weer vliegensvlug te maken en ik snap dat ik nu tegen een plafon aan zit met de huidige gear. Ik heb alleen nooit ervaring gehad met professionelere gear dan de gemiddelde 'mediamarkt' consumenten routertjes. Mijn vraag is, wat kan ik het beste aanschaffen en doen?

[ Voor 3% gewijzigd door TheJoe op 29-10-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 06:31
Verwacht je in de huidige situatie te groeien qua kantoorruimte en mensen?

En wat is ongeveer je budget? Er zijn wel oplossingen maar dat is ook afhankelijk van je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Deze zijn best wel populair onder tweakers:
\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:16
Wat wil je er ongeveer aan uitgeven? En verwacht je nog veel groei qua personeel?

Ik zou opteren voor een goede router met hieraan een grote switch waar je dan weer alle bekabelde apparaten en 1 of meerdere dual-band accespoints op aan kan sluiten.

Waarvoor gebruik je de netwerkschijf? Mogelijk zou je dat beter kunnen verzorgen via een goed NAS systeem of een compacte server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoe
Hey Jordyz,

Ik verwacht de komende jaren niet te groeien, laten we het houden op een speling dat we op maximaal 30 devices uitkomen. ( mogelijk smart tv's en dat soort devices in de toekomst ).

Qua budget vind ik lastig, ik wil liever wat meer uitgeven en dat het gewoon goed werkt dan dat ik voor weinig een halve oplossing heb. Laten we zeggen 500,- ? Geen idee of dat in netwerk land veel of weinig budget is.

@whatson, ik ga me even inlezen, bedankt.

@nooberke Zie begin van deze reactie, rond de 500,-? Wat is bijvoorbeeld een goede router? En de netwerkschijf is in principe een 'domme' usb schijf. We hebben voor deze optie gekozen omdat je met je iCloud account wereldwijd kan inloggen op de airport extreme en zo de schijf kan benaderen.

[ Voor 28% gewijzigd door TheJoe op 29-10-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals hierboven aangegeven zal ik in deze situatie voor Ubiquiti apparatuur gaan. Heb het hier zelf ook staan en draait als een zonnetje met vele concurrent users.

Edgerouter Lite: pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
En dan AP's: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) (pas ergens in november leverbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoe
Dus ik heb 3 edgerouters nodig? ( 8 lan aansluitingen nodig minimaal en zo'n kastje heeft er 3 ) En dan eenmaal een AP? Is deze sterk genoeg om 25 tot 30 devices aan te sturen? Ik vind dat voor deze prijs vrij knap namelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door TheJoe op 29-10-2015 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:16
TheJoe schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:47:
Dus ik heb 3 edgerouters nodig? ( 8 lan aansluitingen nodig minimaal en zo'n kastje heeft er 3 ) En dan eenmaal een AP? Is deze sterk genoeg om 25 tot 30 devices aan te sturen? Ik vind dat voor deze prijs vrij knap namelijk.
één router en daarna een switch voor de poortjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een netwerk heb je 1 router nodig, wat je zoekt is een switch, deze plaats je na de router: http://tweakers.net/categ...BpJQslHaXcxAogy9BMqba2FgA

Of je aan 1 AP genoeg hebt ligt aan de indeling van het gebouw. Een Ubiquiti AP kan gemakkelijk 25-30 devices aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoe
@Jelle alles bevind zich in een ruimte.

Wat zou dan de volgorde van aansluiten zijn? En niemand vind dat die Cisco modem vervangen hoeft te worden, aangezien dat een consumenten huis modem is?

Dan zou het dus worden:

Cisco modem > Ubiquiti router /> Ubiquiti Wifi AP > 15 wifi devices waaronder mobieltjes en laptops
_________________________\> Switch > 8 lan devices waaronder printers, computers, airport extreme

[ Voor 18% gewijzigd door TheJoe op 29-10-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cisco modem laat je in de bridge-modus zetten door je ISP. Daarna de Edgerouter, hierachter plaats je de switch waar je dan al je apparaten op aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Recipe for disaster dit :o

Gaat het om een bedrijf dat tevens afhankelijk is van internet?

1. Je hebt alle pc's rechtstreeks aan het internet hangen
2. Je hebt geen enkele failover als er iets stuk gaat.
3. Mobile devices hangen fysiek in hetzelfde netwerk als de vaste machines
4. Geen enkele firewalling, logging of wat dan ook

Met 500 euro ga je er niet zijn als je een professionele oplossing wilt. Als je goede kennis hebt van netwerken en IT zou je bijvoorbeeld aan de Mikrotik kunnen gaan, zoals de MikroTik CRS125-24G-1S-2HnD-IN. Da's een echte alles in 1 oplossing, maar vergt wel enige kennis.

Echt ik houd m'n hart vast hoor...

Je zou evt ook naar Sophos UTM kunnen kijken.

Edit:
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:59:
Cisco modem laat je in de bridge-modus zetten door je ISP. Daarna de Edgerouter, hierachter plaats je de switch waar je dan al je apparaten op aansluit.
Die Cisco kun je naar mijn weten zelf in bridge zetten. Ik heb er (lang geleden) een gehad.

[ Voor 26% gewijzigd door Fairy op 29-10-2015 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoe
Hey guys,

De modem is niet zelf in bridge te zetten. Ik ga nu contact opnemen met Ziggo om dat voor mekaar te krijgen.

Dat ik nu alle Lan devices achter 1 switch moet zetten snap ik en bedraad komt dat ook wel goed, bedankt voor de kennis en inzichten. Maar toch twijfel ik aan het draadloze gedeelte wat het ook het zwaarst zal krijgen, gaat 1 wifi netwerk via een Ubiquiti AP wel werken met 15+ devices die actief op internet zitten?

Ik zal nog even een winkelwagentje met jullie delen voor ik echt over ga op aanschaf als ik er eenmaal uit ben.

Tot nu toe een switch: pricewatch: TP-Link TL-SG1016D

[ Voor 51% gewijzigd door TheJoe op 29-10-2015 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

TheJoe schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 15:11:
Hey guys,

De modem is niet zelf in bridge te zetten. Ik ga nu contact opnemen met Ziggo om dat voor mekaar te krijgen.

Dat ik nu alle Lan devices achter 1 switch moet zetten snap ik en bedraad komt dat ook wel goed, bedankt voor de kennis en inzichten. Maar toch twijfel ik aan het draadloze gedeelte wat het ook het zwaarst zal krijgen, gaat 1 wifi netwerk via een Ubiquiti AP wel werken met 15+ devices die actief op internet zitten?

Ik zal nog even een winkelwagentje met jullie delen voor ik echt over ga op aanschaf als ik er eenmaal uit ben.

Tot nu toe: pricewatch: TP-Link TL-SG1016D
Kun je 2 dingen doen:

Neem 2 access points en verdeel de clients naar gelang de load.
Neem een simultaneous dual band AP en gebruik zowel de 2.4G band als de 5.0G band. Neem dan wel een AP met 802.11AC en gigabit aansluiting.

Gezien het aantal clients kun je misschien beter voor 2 AP's gaan. Bij uitval kun je een extra SSID op de andere AP zetten zodat je clients online blijven. Autenticatie liefst centraal regelen, maar PSK is ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
https://community.ziggo.n...-bridge-eigen-router-3021

Je kan hem zelf wel in bridge zetten toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoe
Was het maar zo'n feest! Maar zoals in het topic zelf onderaan aangegeven:
**Werkt niet met de oude UPC-Zakelijke modems deze kunnen namelijk niet in Bridge modus worden gezet**

Maar ik ben inmiddels in gesprek met Ziggo dus dat in bridge zetten komt goed! Wel bedankt :)

@Fairy, heb je advies wat betreft welk merk/model qua AP?

[ Voor 6% gewijzigd door TheJoe op 29-10-2015 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

TheJoe schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 15:35:
[...]

Was het maar zo'n feest! Maar zoals in het topic zelf onderaan aangegeven:
**Werkt niet met de oude UPC-Zakelijke modems deze kunnen namelijk niet in Bridge modus worden gezet**

Maar ik ben inmiddels in gesprek met Ziggo dus dat in bridge zetten komt goed! Wel bedankt :)

@Fairy, heb je advies wat betreft welk merk/model qua AP?
Als je nog even geduld hebt de HAP AC van Mikrotik: https://shop.omg.de/mikro.../mikrotik-hap-ac/a-13720/

Of van Ubiquiti: http://maxict.nl/product/...ac-lite-wlan-toegangspunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:26
Wat een onzin allemaal!

Die cisco 3925 is een prima modem/router die absoluut in staat is de internet snelheid die bij je abbo hoort te routeren.

De snelheid op het lan heeft helemaal niets met de router te maken.

Wat je moet doen is een switch kopen, daar alles op aansluiten (inclusief die airport).
Vervolgens koop je en Nas (bijvoorbeeld een Synology) en vervangt die usb disk door die Nas.
De usb poort van die airport + die usb disk is namelijk je bottleneck en niet je lan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoe
Ben(V) schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 10:51:
Wat een onzin allemaal!

Die cisco 3925 is een prima modem/router die absoluut in staat is de internet snelheid die bij je abbo hoort te routeren.

De snelheid op het lan heeft helemaal niets met de router te maken.

Wat je moet doen is een switch kopen, daar alles op aansluiten (inclusief die airport).
Vervolgens koop je en Nas (bijvoorbeeld een Synology) en vervangt die usb disk door die Nas.
De usb poort van die airport + die usb disk is namelijk je bottleneck en niet je lan.
Hey Ben V,

Die switch ga ik ook zeker aanschaffen.

Kan die usb share een compleet netwerk om zeep helpen dan? Ik ga wel even een test doen zonder die usb share om te kijken of er iets in het netwerk veranderd, bedankt voor de tip. Moet dit dan ook de wifi problemen oplossen? ( 25+ actieve clients op wifi ) Ik heb daar nog wel een beetje een hard hoofd in dat die modem dit allemaal trekt.

* edit, usb share gedactiveerd en losgekoppelt, hele netwerk opnieuw opgestart. Maakt geen verschil helaas.
* edit 2, Ziggo klantenservice gebeld. Zei mogen Bridge modus niet aanzetten in mijn modem ookal is het voor hun niet meer dan een vinkje aanzetten. Ik moet perse een nieuw zakelijk ziggo MKB contact afsluiten en anders 'heb ik pech'. Top :D

[ Voor 16% gewijzigd door TheJoe op 02-11-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Irritant aan die spullen van Ubiquiti vind ik dat management via een Java desktop programma gaat. Zijn er geen Ubiquiti access points met een web interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Vanuit een consumenten perspectief begrijp ik je wens voor een web interface. Echter is spul van Ubiquiti meer op (klein) zakelijk gebruik gericht. Stel je voor dat je een bedrijf met 5+ accesspoints moet uitrollen en beheren (en elke ap op z'n web interface moet benaderen)...

Maar dat de Java Runtime Environment nodig is, is (wat mij betreft) erg jammer.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
TheJoe schreef op maandag 02 november 2015 @ 12:26:
[...]

Hey Ben V,

Die switch ga ik ook zeker aanschaffen.

Kan die usb share een compleet netwerk om zeep helpen dan? Ik ga wel even een test doen zonder die usb share om te kijken of er iets in het netwerk veranderd, bedankt voor de tip. Moet dit dan ook de wifi problemen oplossen? ( 25+ actieve clients op wifi ) Ik heb daar nog wel een beetje een hard hoofd in dat die modem dit allemaal trekt.

* edit, usb share gedactiveerd en losgekoppelt, hele netwerk opnieuw opgestart. Maakt geen verschil helaas.
* edit 2, Ziggo klantenservice gebeld. Zei mogen Bridge modus niet aanzetten in mijn modem ookal is het voor hun niet meer dan een vinkje aanzetten. Ik moet perse een nieuw zakelijk ziggo MKB contact afsluiten en anders 'heb ik pech'. Top :D
Je hebt die airort in bridge mode gezet en dat houd in dat alles wat je op die airport aansluit door die airport gerouterd moet worden.
Als dat snelheids beperkingen geeft dan is die airport de oorzaak.
Ik ken de specs niet van die airport maar als die geen1Gb kan routeren dan zit dar de bottleneck.

Advies blijft hetzelfde, koop een switch en een Nas.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoe
Ben(V) schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:17:
[...]

Je hebt die airort in bridge mode gezet en dat houd in dat alles wat je op die airport aansluit door die airport gerouterd moet worden.
Als dat snelheids beperkingen geeft dan is die airport de oorzaak.
Ik ken de specs niet van die airport maar als die geen1Gb kan routeren dan zit dar de bottleneck.

Advies blijft hetzelfde, koop een switch en een Nas.
He? Klopt dat wel? Als ik de airport in bridge modus zet dan doet de modem toch alles? Nat en dhcp? Anyways ik ga achter die switch aan en waarschijnlijk twee AP's van Ubiquitii.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Functioneel routeert hij niet meer, maar de data moet wel door het router deel heen.
Die routeert als het ware een op een.
Dat heeft een andere performance dan als je alleen op de switch poorten blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 11:32
Misschien heb je wat aan de Flash Sale iBOOD.
http://www.ibood.com/extr...es/5427/netwerkproducten/

Heb zelf twee AP's en een PoE switch besteld. Ben benieuwd. Of had ik beter Ubiquity spullen kunnen aanschaffen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TheJoe schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 13:38:
Enkele opmerkelijke dingen:
- de airport usb schijf is via de Cisco heel traag met files transferen, via airport vliegensvlug
- downloaden zoals van wetransfer alleen snel via Cisco (wifi en lan) via airport extreme duurt 1 GB 48 minuten.
Dit is vreemd.. is er iets mis met de kabel tussen de Cisco en de Airport?
Hoeveel en wat voor wireless devices gaat het over? Wired devices?
Zijn er ook problemen als je gebruik maakt van draad?
Volgens mij is de Airport Extreme best goed.

25 devices en 8 man is niet zo gek veel. Heb je last van andere WiFi netwerken (op 2.4Ghz)?

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 06-11-2015 20:21 ]

Pagina: 1