Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aivacq
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-04-2024
Hallo,

Nadat mijn vorige laptop gesneuveld is heb ik besloten een nieuwe aan te schaffen.
Met oog op de toekomst voor een vlotte Asus K501LX-D007??? gekozen en deze vandaag binnen gehad.
Eerste indruk: heerlijk snel!
Tweede indruk: wat een ongelofelijk irritante fan!!!!!

Bij elke actie die ik doe (heb enkel nog maar op de browser gezeten) gaat de fan een paar seconden aan en vervolgens weer een paar seconden uit. hij maakt meer geluid dan mijn 6 jaar oude Toshiba die vol stof zit.

Dit kan toch niet zo horen?
Fanspeed gedownload, blijkt dat de cpu nog niet eens boven de 38 graden komt voordat hij aanslaat, en vervolgens rond de 35 weer uit gaat.

Na een zoektocht op internet kom ik een hoop mensen tegen met andere asus modellen die dit ook hebben, maar niemand een oplossing.

Als dit zo hoort dan gaat die laptop gewoon terug, een halve eeuw geleden liep de eerste mens al op de maan en ik zit hier met een laptop die nog niet fatsoenlijk kan koelen wanneer het nodig is.

Hoor graag jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Misschien in de bios instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aivacq
Dit heb ik meer voorbij zien komen. Hoe doe ik dit precies en raak ik eventuele garantie kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-09 12:15

Spacialz

Ovenvers

BIOS nalopen is volgens mij geen garantiebreuk.
Indien fanspeed op automatisch staat lijkt mij dit vanuit de fabriek zo te zijn ingesteld en zou ik hier verder niet aanzitten maar je garantie hierop nalopen :)

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:36

OgWok

U.N.C.L.E.

Aivacq schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 06:56:
Dit heb ik meer voorbij zien komen. Hoe doe ik dit precies en raak ik eventuele garantie kwijt?
Nee, daar raak je je garantie niet mee kwijt. Je hebt een handleiding of bestand waar in staat welke toets je moet indrukken (meermaals; net na aanzetten) om in de Bios te komen. Ook staan er dan de menupunten van je Bios.
Bij biossen van laptops is (in mijn ervaring) niet heel veel over het koelgedrag in te stellen, maar even kijken naar de opties kan geen kwaad.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aivacq
In de bios gekeken, geen instellingen voor de fan.

Is dit niet simpel via software in te stellen? ik weet nu nog niet eens of dit hoort of dat er gewoon een defect is.
Ik snap wel dat een krachtige laptop krachtig gekoeld moet worden maar tot nu toe alleen de browser open gehad... hij koelt al vóórdat hij warm kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16
Is er geen bios-update beschikbaar?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aivacq
helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:36

OgWok

U.N.C.L.E.

Ben je er al uit of er een oplossing is, of stuur je de laptop terug?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKlvin
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-08 23:49
Zelf heb ik deze laptop niet. Maar uit ervaring van andere laptops weet ik toevallig dat uit de fabriek geleverde laptops de fabrikant er een driver opgooien (op de HP laptop: HP coolsense). Toen ik windows opnieuw installeerde zonder die software was dat blazen ook meteen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dezelfde laptop en hetzelfde probleem.

Iemand nog ideeën om uit te proberen?

Fan lijkt willekeurig op te spinnen naar max speed voor x aantal seconden en dan weer terug te vallen naar heel zacht / stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:51
Hallo,

Ik heb ook deze laptop gekocht, wel de SSD variant, de fan is idd geweldig irritant.

Daarnaast heb ik ook last met de wazigheid van de fonts die gerendered worden.

Ik ga proberen bij ASUS te informeren over de fan.

Brecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• attaabdul
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-01 11:54
Ik ben misschien een beetje laat, maar ik heb hetzelfde probleem.
Ik heb de Asus k501L en de fans draaien gewoon op random momenten een paar sec op volle toeren wat heel erg irritant is..

Iemand hier al een fix voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

attaabdul schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:53:
Ik ben misschien een beetje laat, maar ik heb hetzelfde probleem.
Ik heb de Asus k501L en de fans draaien gewoon op random momenten een paar sec op volle toeren wat heel erg irritant is..

Iemand hier al een fix voor?
Zie dit topic :
Asus K501LX Fan probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brecht_vb schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 20:45:
Hallo,

Ik heb ook deze laptop gekocht, wel de SSD variant, de fan is idd geweldig irritant.

Daarnaast heb ik ook last met de wazigheid van de fonts die gerendered worden.

Ik ga proberen bij ASUS te informeren over de fan.

Brecht
Wazigheid van de fonts heb ik ook last van.
Ik heb Asus over deze problemen ook al geinformeerd maar ze wisten van niks, nog nooit eerder iemand over gebeld. Ook konden ze me alleen helpen als ik de laptop op zou sturen naar Asus want het lag toevallig alleen aan de laptop die ik voor me had staan maar niet aan het model in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:44
Ik heb de ssd versie. Ik heb het probleem ook. Heb hem nu een middagje. Echt heel erg irritant. Ik heb bij het installeren van programma's een wazig beeld.

Iemand een fix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Je zou speedfan kunnen proberen. Evenals een update zoeken voor je bios via de asus site (support >tools dacht ik)

• Heijmenberg99
Ik heb het gevonden.

Als je op je batterij klikt dan rechtermuisknop en dan energiebeheer, en dan energiebesparing.

helpt bij mij heel veel. gaat bijna niet meer aan.

• attaabdul
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-01 11:54
Voor de wazigheid moet je de instellingen even veranderen. Ik heb er geen last meer van.

Ik heb engelse windows maar dan moet je even bij "Display settings" onder rechtermuisknop kijken. Daarna Display op 100% zetten ipv 125%. Even uitloggen en opnieuw inloggen fixed dat probleem.

Dus: Display settings > Display > 125% > 100% > log out > log in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
attaabdul schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:46:
Voor de wazigheid moet je de instellingen even veranderen. Ik heb er geen last meer van.

Ik heb engelse windows maar dan moet je even bij "Display settings" onder rechtermuisknop kijken. Daarna Display op 100% zetten ipv 125%. Even uitloggen en opnieuw inloggen fixed dat probleem.

Dus: Display settings > Display > 125% > 100% > log out > log in.
Oke dankje, het werkt :)
Pagina: 1