Asus K501LX Fan probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus K501LX-DM007T aangeschaft en heb het volgende probleem.

De laptop heeft 2 fans, 1 van de 2 fans gaat willekeurig voor een aantal seconden hard draaien en stopt dan weer. Ik kan begrijpen dat de ventilator hard draait op het moment van gamen, maar dat is hier niet het probleem.

Als de laptop idle in windows staat gaat de ventilator soms al even draaien. zeg 20 seconden niet, 4 seconden wel. Bij het openen van iets, bijvoorbeeld deze computer, of de browser , of word / excel gaat de ventilator ook even draaien en stopt dan weer.

Speedfan en andere software detecteert de ventilatoren niet en ik kan dus geen snelheden aflezen. De temperatuur is verder prima; 35 graden ongeveer.

Al geprobeerd:
Format + Install windows 8.1 en Windows 10:
Ventilator draait normale snelheid tijdens booten en in windows, tot dat ik de nvidia driver installeer. Dan wordt ie stil / draait ie amper maar begint ook de bug dat ie ongeveer 1x per 20 seconden 4seconden hard draait. Verschillende versies van intel onboard en nvidia driver geprobeerd, geen effect.

De ingebouwde recovery van Asus naar windows 10 geeft het zelfde probleem.

Asus gebeld, die zeggen we kunnen niks doen, stuur hem maar op dan kunnen we er naar kijken. Maar aangezien er al veel meer mensen op het internet gepost hebben dat ze problemen hebben met de ventilator in deze serie is het niet specifiek iets van de laptop die ik toevallig gekregen heb.

De ventilator is dan ook niet kapot, maar het gedrag van de ventilator is raar.

Verwijderd

Zelf heb ik deze laptop ook aangeschaft en wacht nog steeds op de levering.

Dus als ik het goed begrijp: de fans draaien gewoon normaal wanneer de Nvidia driver nog niet is geïnstalleerd?

Welke bios versie heb je momenteel en welke Nvidia driver?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2015 09:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zonder de nvidia driver draaien de fans ook hard, ik kan niet goed inschatten of het precies even hard is als wanneer de driver geinstalleerd is en de laptop iets zwaars aan het doen is of "de bug" heeft. Maar volgens mij is het even hard/ bijna even hard.

Nieuwste bios versie : 206, oorspronkelijk stond er 205 op met hetzelfde probleem.
Nvidia heb ik geprobeerd: 437.42 ( van asus website) , 358.91 ( nieuwste van Nvidia ), en 353.30 ( willekeurige oudere driver geprobeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de laptop inmiddels kort gebruikt. Ik heb hetzelfde probleem, maar heb er tot nu toe niet veel last van gehad. Ik heb meer last van de HDD, deze maakt een soort klikkend geluid dat lastig te beschrijven is. Het geluid stopt niet. Heb jij dit probleem ook?

En de HHD usage in taskmanager is altijd 90 - 100%, is dit alleen bij mij zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De harde schijf maakt inderdaad een tikkend geluid. Dit geluid klinkt best hard.
Het heeft waarschijnlijk gewoon met het type goedkope toshiba schijf te maken dat in de laptop zit.

De harde schijf draait bij mij niet constant op 90-100%, maar als de HDD wel druk bezig is is hij heel goed te horen. Dit heb ik bij vorige laptops niet gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielspouw
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-08 19:53
Dit heeft voor mij geholpen: https://github.com/hirschmann/nbfc/releases
Stuur me even een bericht met je mailadres voor het config file :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nielspouw schreef op zondag 06 december 2015 @ 09:25:
Ik heb je een PM gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:07
@nielspouw, ik ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:07
Ik heb momenteel dit profiel in gebruik: Asus Zenbook UX32A

Lijkt ook te werken, ik doe nu ook geen spannende dingen met de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:44
Ik heb een laptop uit de zelfde serie. Ik heb ook hetzelfde probleem. Heb hem pas een dag. Wordt er nou al gek van. Ik lees hier graag ff mee.

• Heijmenberg99
Ik heb het gevonden.

Als je op je batterij klikt dan rechtermuisknop en dan energiebeheer, en dan energiebesparing.

helpt bij mij heel veel. gaat bijna niet meer aan

Verwijderd

Topicstarter
Heijmenberg99 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:09:
Ik heb het gevonden.

Als je op je batterij klikt dan rechtermuisknop en dan energiebeheer, en dan energiebesparing.

helpt bij mij heel veel. gaat bijna niet meer aan
Ik heb ook al het een en ander zitten sleutelen aan het energiebeheer, maar zonder resultaat.

Wat heb je precies ingesteld?

• Heijmenberg99
ik heb hem op energiebesparing gezet nu nergens meer last van. ik heb ook in msi afterburner een paar keer op de reset knop gedrukt en de laptop opnieuw opgestart

[ Voor 0% gewijzigd door Heijmenberg99 op 10-12-2015 19:47 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captainpatje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-01 16:08
Ik wil mij terugtrekken van mijn vorige statement dat dit normaal gedrag is van de ventilator. Ik snap dat hij soms wat warmte weg moet voeren, maar dit wordt mij ook te veel. Ik doe amper iets bijzonders met de laptop of hij begint te draaien. Hem op energiebesparing zetten helpt, maar lijkt me niet helemaal de bedoeling van een laptop van €800. Heb Asus via Facebook gecontacteerd, maar verwacht zoals elke fabrikant, wel weer een antwoord als 'Stuur hem op dan kijken we ernaar' of 'wij weten hier niets van'.

Heb overigens in dat bericht op Facebook gevraagd of er misschien een fix komt. Zou fijn zijn.

[ Voor 73% gewijzigd door captainpatje op 16-12-2015 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag Captainpatje,

Ik zou je willen adviseren om zolang de NFC software te gebruiken ipv energiebesparing.
Zoals je al zegt is het niet de bedoeling dat de laptop minder performance gaat krijgen doordat hij in energiebesparing staat.

Veder hoop ik dat Asus met een fix komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captainpatje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-01 16:08
Hoi Dolert,

Ik denk echter nu beter te begrijpen waarom de fan op bepaalde momenten zo hard draait.

Op de sites van leveranciers staat de volgende beschrijving van de laptop:

"IceCool-technologie houdt gebruikers koel en comfortabel

Om oplopende temperaturen te voorkomen, heeft ASUS IceCool-technologie een unieke interne lay-out die de oppervlaktetemperatuur van de palmsteun tussen 28°C en 35°C houdt. Dit is aanzienlijk lager dan de lichaamstemperatuur, zodat het urenlang comfortabel blijft aanvoelen"

Ik zie dat RealTemp aangeeft dat de gemiddelde temperatuur 35 graden is. Wordt hij warmer dan dat, springt de fan opeens aan.

Hoogstwaarschijnlijk is de functie van het hard draaien van de fan om hem onder een bepaalde temperatuur te houden, hiergenoemd 35 graden. Vandaar ook dat hij regelmatig aanslaat, omdat een sterkte laptop over het algemeent moeilijk onder de 35 graden kan blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door captainpatje op 19-12-2015 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvaud
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-07-2020
nielspouw schreef op zondag 06 december 2015 @ 09:25:
Ik stuur je ook even een dm. Heb zelf de Asus R516L die vrijwel identiek is aan de K501 serie en dus ook hetzelfde euvel laat horen. Ik denk dat het een ontwerp keuze geweest is om inderdaad de laptop mooi koel te houden, maar dat het slecht uitpakt omdat de fan zelfs bij heel weinig belasting al aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomThomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-09 19:25
Dag allen,

Na het lezen van deze topic ben ik best benieuwd of het geluid van de fan probleem/bug inmiddels opgelost is.

Werkt het NotebookFanControl programmaatje?
Pagina: 1