Ik ben deze maand bezig geweest met de oriëntatie op zonnepanelen. Hierbij heb ik onder andere contact gehad met tweaker Binnetie. Hij adviseerde mij ook jullie hulp te vragen.
Tot nu toe ben ik redelijk ver gekomen met de vraag wat ik wel/ niet wil en welke opties er zijn. Maar nu ben ik op het punt van de details gekomen en loop ik vast.
Ik heb diverse aanbieders een offerte laten opstellen op basis van huidig verbruik en mogelijkheden op mijn dak.
Uitgangspunten:
Gezien de perikelen rond TSMC heb ik voorkeur voor de SF170 of SF170S opties. Rendement icm plaatsingsopties (10x plat 15x schuin) maakt dit een interrsante optie.
Op dit moment komt aanbieder 2 het meest positief naar voren. Maar ik heb mijn bedenkingen bij de PV verdeler. In hoeverre beperkt dit mijn piek opbrengst? Wat mag wel/ niet over de bestaande bekabeling?
Daarop voortbordurend wat is het limiet van mijn hoofdgroep? Zie foto

Bekabeling via het centrale afzuigsysteem (aanbieder 3) is een eigen suggestie. Het is de kortste route en vrij makkelijk bereikbaar. Echter weet ik niet wat het doet als het afzuigsysteem op maximale stand wordt gezet. Gaat de kabel dan klapperen of iets dergelijks? Heeft iemand hier ervaring mee?
Verder ben ik niet thuis in de omvormers. Suggesties hierover zijn meer dan welkom.
Dak met voorkeur indeling

Dak vanuit de tuin gezien

Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag.
Tot nu toe ben ik redelijk ver gekomen met de vraag wat ik wel/ niet wil en welke opties er zijn. Maar nu ben ik op het punt van de details gekomen en loop ik vast.
Ik heb diverse aanbieders een offerte laten opstellen op basis van huidig verbruik en mogelijkheden op mijn dak.
Uitgangspunten:
- Jaarverbruik ven 4250 KWh dekkend krijgen.
- Het moet mogelijk zijn plat en schuin dak te combineren.
- Voorkeur voor dunnefilm (esthetisch), maar bij goede argumentatie is afwijking bespreekbaar.
- Omvormer hangt op zolder, bekabeling naar de meterkast is een uitdaging.
| uitgangspunt | Aanbieder 1 | Aanbieder 2 | Aanbieder 3 | Aanbieder 4 |
| 1 en 2 | SF170 15x platdak, 12x schuidnak, Omnik 4.0KTL omvormer. 4590WP | SF170 10x platdak, 15x schuindak, Goodwee 3600-DE. 4250WP | SF170S 10x platdak, 15x schuindak Goodwee 4200-DE. 4250WP | TSMC150 14x platdak, 15x schuindak, Goodwee 4200-DE. 4350WP |
| 3 | geen alternatief | geen alternatief | geen alternatief | geen alternatief |
| 4 | Gebruik maken van bestaande pvc doorvoeren icm nieuwe groep. (deze zijn mogelijk niet beschikbaar) | Naast de omvormer wordt een PV verdeler (mini groepenkast) gehangen. Deze wordt aangesloten op de bestaande groep van de wasmachine. | Bekabeling via centraal afzuigsysteem | Via buitengevel (zicht) -> kruipruimte -> meterkast. |
Gezien de perikelen rond TSMC heb ik voorkeur voor de SF170 of SF170S opties. Rendement icm plaatsingsopties (10x plat 15x schuin) maakt dit een interrsante optie.
Op dit moment komt aanbieder 2 het meest positief naar voren. Maar ik heb mijn bedenkingen bij de PV verdeler. In hoeverre beperkt dit mijn piek opbrengst? Wat mag wel/ niet over de bestaande bekabeling?
Daarop voortbordurend wat is het limiet van mijn hoofdgroep? Zie foto
Bekabeling via het centrale afzuigsysteem (aanbieder 3) is een eigen suggestie. Het is de kortste route en vrij makkelijk bereikbaar. Echter weet ik niet wat het doet als het afzuigsysteem op maximale stand wordt gezet. Gaat de kabel dan klapperen of iets dergelijks? Heeft iemand hier ervaring mee?
Verder ben ik niet thuis in de omvormers. Suggesties hierover zijn meer dan welkom.
Dak met voorkeur indeling
Dak vanuit de tuin gezien
Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag.
"Today is the worst day since yesterday"