Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke combinatie is beste/ mogelijk voor PV?

Pagina: 1
Acties:

• Nukar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 08:39
Ik ben deze maand bezig geweest met de oriëntatie op zonnepanelen. Hierbij heb ik onder andere contact gehad met tweaker Binnetie. Hij adviseerde mij ook jullie hulp te vragen.
Tot nu toe ben ik redelijk ver gekomen met de vraag wat ik wel/ niet wil en welke opties er zijn. Maar nu ben ik op het punt van de details gekomen en loop ik vast.

Ik heb diverse aanbieders een offerte laten opstellen op basis van huidig verbruik en mogelijkheden op mijn dak.

Uitgangspunten:
  1. Jaarverbruik ven 4250 KWh dekkend krijgen.
  2. Het moet mogelijk zijn plat en schuin dak te combineren.
  3. Voorkeur voor dunnefilm (esthetisch), maar bij goede argumentatie is afwijking bespreekbaar.
  4. Omvormer hangt op zolder, bekabeling naar de meterkast is een uitdaging.
De aanbieders hebben op hoofdlijnen hetzelfde verhaal verteld. In de details zit wel verschil. Hier loop ik vast in wat de beste keuze is.

uitgangspunt Aanbieder 1 Aanbieder 2 Aanbieder 3 Aanbieder 4
1 en 2 SF170 15x platdak, 12x schuidnak, Omnik 4.0KTL omvormer. 4590WP SF170 10x platdak, 15x schuindak, Goodwee 3600-DE. 4250WP SF170S 10x platdak, 15x schuindak Goodwee 4200-DE. 4250WP TSMC150 14x platdak, 15x schuindak, Goodwee 4200-DE. 4350WP
3 geen alternatief geen alternatief geen alternatief geen alternatief
4 Gebruik maken van bestaande pvc doorvoeren icm nieuwe groep. (deze zijn mogelijk niet beschikbaar) Naast de omvormer wordt een PV verdeler (mini groepenkast) gehangen. Deze wordt aangesloten op de bestaande groep van de wasmachine. Bekabeling via centraal afzuigsysteem Via buitengevel (zicht) -> kruipruimte -> meterkast.

Gezien de perikelen rond TSMC heb ik voorkeur voor de SF170 of SF170S opties. Rendement icm plaatsingsopties (10x plat 15x schuin) maakt dit een interrsante optie.

Op dit moment komt aanbieder 2 het meest positief naar voren. Maar ik heb mijn bedenkingen bij de PV verdeler. In hoeverre beperkt dit mijn piek opbrengst? Wat mag wel/ niet over de bestaande bekabeling?
Daarop voortbordurend wat is het limiet van mijn hoofdgroep? Zie foto

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/u63F4iqT63ixwG9Y5CTKjM8C/thumb.jpg

Bekabeling via het centrale afzuigsysteem (aanbieder 3) is een eigen suggestie. Het is de kortste route en vrij makkelijk bereikbaar. Echter weet ik niet wat het doet als het afzuigsysteem op maximale stand wordt gezet. Gaat de kabel dan klapperen of iets dergelijks? Heeft iemand hier ervaring mee?

Verder ben ik niet thuis in de omvormers. Suggesties hierover zijn meer dan welkom.

Dak met voorkeur indeling
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FG4KOq8vRLFUIX8j01NXVAar/thumb.jpg

Dak vanuit de tuin gezien
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dU7pno7vOZ53Ubbi43gLfGZR/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ji3KBlLuyoSnoWORDWQSUFDe/thumb.jpg

Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag.

"Today is the worst day since yesterday"

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 21:08
Leuk Nukar dat je ook advies zoekt. 1 aanbieder was bij ons dezelfde. Wat me opviel is dat de aanbieders die via Zonnepanelen.net kwamen telkens begonnen met SF170S panelen en pas bij doorvragen naar alternatieven kwamen ze met een monopaneel.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als ik moet gokken heb je een éénfase aansluiting, en in Nederland heb je dan minimaal 25A (=5750W) om mee te spelen dus daar zit geen enkel probleem.

Aanbieder 2 zal het goedkoopst zijn. Technisch ook geen enkel probleem. Het 'teveel' aan panelen voor de omvormer is slechter voor je bloeddruk dan voor de opbrengst, je zal iets (paar procentpunt) mislopen wat waarschijnlijk goedgemaakt wordt door de lagere prijs.

Wat verder opvalt is de andere aantallen panelen van aanbieder 1. Past dat allemaal wel?

SF170 en SF170S is zviw exact hetzelfde paneel. Vraag anders een datasheet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Nukar
Proton_ schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:10:
Als ik moet gokken heb je een éénfase aansluiting, en in Nederland heb je dan minimaal 25A (=5750W) om mee te spelen dus daar zit geen enkel probleem.
Dank je. De reden dat ik dit vraag is omdat in de starting post van dit topic het volgende staat
staat
1 × 25A 16A 3680 W
Wat verder opvalt is de andere aantallen panelen van aanbieder 1. Past dat allemaal wel?
Deze wil een dubbele rij leggen op de uitbouw. waar de rest daar een enkele rij plaatst. Met hun teken programma's past het prima :+

[ Voor 20% gewijzigd door Nukar op 28-10-2015 13:53 ]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

True, dat is als je zeker wil weten dat bij een storing alleen de omvormer uitvalt en niet de hoofdzekering (=selectiviteit).
Maar dan nog kan je 1 groep van 10A maken met een 2300W omvormer en 1 groep van 16A met een 3600W omvormer, 5900W aan omvormers volledig selectief.

Waarschijnlijk heb je trouwens 35A of 40A (check dat wel even). Een 20A teruglevergroep maakt dan niemand zenuwachtig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Nukar
Waarschijnlijk heb je trouwens 35A of 40A (check dat wel even). Een 20A teruglevergroep maakt dan niemand zenuwachtig.
Wil ik prima doen, maar hoe kan ik dit zien?

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 17:00
Even bij je netbeheerder kijken (bijvoorbeeld bij Liander: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/capaciteit)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Nukar
Dank je, helaas is de site van Rendo Enexis niet zo modern. Ik heb ze gemaild.

edit:
Een nabrander in de berekening van het terugverdien model:
Hoe gaan jullie om met de 'vermindering energiebelasting'?

http://www.energieleveran...skorting-energiebelasting

[ Voor 63% gewijzigd door Nukar op 04-11-2015 10:39 ]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Dat is een vast bedrag dat elke (woon)aansluiting krijgt en is volledig onafhankelijk van verbruik of opwekking en doet dus niet mee in terugverdienplaatjes.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zie allemaal stringen van 5 SF met een goodwe. (5 zuidoost 10, zuidoost en 5 noordwest)
Waarom wordt er geen Steca 3600 aangeboden? Heb je nog meer opbrengst ivm hogere efficiëntie.
Kost je ietsjes meer, maar meer plezier van.

Wat bedoel je met vermindering energiebelasting (voorheen heffingskorting) ?
Woon je niet in je huis met panelen dan? (verblijfsfunctie)
Omdat ik geen gasaansluiting meer heb, krijg ik een korting van 377 euro op een elektriciteitsrekening die al 0 kWh verbruik is. Das pas lekker ;) (ik doe het ook voor het milieu)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-10-2015 21:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Nukar
De top van ons dak is ook plat,er is geen puntdak. Net als de uitbouw en zullen deze dus zuidoost staan.

Dus als ik je goed begrijp krijg je de vermindering uitgekeerd als je 0 belasting betaald?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik denk dat de Goodwe goedkoper is. Ook kan je met de 2MPPTs een diodebox weglaten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
De heffingskorting gaat af van het totaal. In mijn geval de "vaste kosten".
kWh verbruik heb ik op jaarbasis niet meer, eerder teveel, wat ook weer uitbetaald wordt.
Rijk wordt je er niet van maar wel leuk.
En je betaalt enkel energiebelasting over je verbruikte kWh's (in geval van gasaansluiting ook de m3)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-10-2015 21:16 ]

• Nukar
Ik hoef er iet rijk van te worden, maar wil er zeker niet op toeleggen.

Kan een van jullie mij wijzer maken rond de PV verdeler van aanbieder 2?
Wat mag ik daarvan wel/ niet verwachten? Betekend dit een opbrengst verlies/ maximum?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dit betekent simpelweg dat men de bestaande groep van de wasmachine gaat gebruiken voor een stroomverdeler kastje.
https://www.vekto.nl/zpo/master/

Mijn ervaring is dat je dan niet goed meer je verbruik en opwek kan meten vanuit je meterkast met losse kWh meters, mocht je dit willen. Je meet altijd je wasmachine verbruik bij je opwek.
Geen zuiver meting dus.

Beter is geheel een aparte groep voor PV en dan liefst 3x 4mm2

Als je, je paneel plat legt, worden ze erg snel vuil.
Beter is een hellingshoek te nemen.
Op je huis kun je ze ook richting noordwest leggen, dan heb je langere opbrengst over de dag.
Mocht salderen ophouden en je gaat opslaan in batterijen, heeft dit de voorkeur.
Echter alles richting zuid levert nu het meeste kWh op.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-10-2015 21:28 ]

• Nukar
Dus dit betekend geen verlies omdat de bestaande bekabeling geen 3x 4mm2 is?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als de netspanning aan de hoge kant is, kan de omvormer daarop uitschakelen.
Nu komt dit niet zo heel vaak voor, maar voorkomen is beter dan genezen.
Dus 3x 4mm2 is dan beter dan 3x 2,5 mm2 (klein beetje minder verliezen)

Maar als ze een PV verdeler plaatsen, blijft je huidige 3x 2,5 mm2 waarschijnlijk gewoon zitten.
Bij een nieuwe bedrading zou ik wel kiezen voor 3x 4mm2

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-10-2015 21:32 ]

• Nukar
Dank je. Mijn voorkeur gaat uit naar nieuwe bekabeling op een eigen groep.
Maar alle aanbieders zien hier een uitdaging in. Mocht dit niet lukken dan is de verdeler een haalbaar alternatief.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dit zijn dingen die je misschien zelf veel beter al kan voorbereiden.
Je kan niet van een installateur verwachten dat hij een slijptol in de muur gaat zetten.
Dat kost hem teveel tijd, dus kiezen ze een snelle en makkelijke weg.
Aan de ene kant zeer begrijpelijk. Aan de andere kant, kun je het beter zelf doen. Kost iets meer moeite, maar het resultaat is beter.
Heb zelf 3 groepen naar zolder gelegd. Muurtje weer dicht gestuct en klaar.
Ik vertel het heel simpel, kost wel wat moeite. Maar ik begrijp dat niet iedereen op die werkzaamheden zit te wachten. Ik doe het graag meteen goed, dan naderhand spijt te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-10-2015 21:43 ]

• Nukar
AUijtdehaag schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 20:55:
Waarom wordt er geen Steca 3600 aangeboden?
De reacties die ik krijg zijn zoals Proton al zegt:
Proton_ schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 21:10:Ook kan je met de 2MPPTs een diodebox weglaten.
"De steca heeft maar 1 aansluiting waardoor deze minder efficiënt om zal gaan met het verschil schuin en plat dak"

[ Voor 7% gewijzigd door Nukar op 28-10-2015 22:31 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
als het telkens maar 5 panelen zijn in de string, kan je dat op oost/west/zuid/noord/naar boven/naar beneden plaatsen.

Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
http://pvoutput.org/intra...038&sid=10855&dt=20151028

dus...

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Met meer dan 3 (?) stringen parallel ga je over de reverse current rating heen en heb je extra diodes nodig om de junction boxes niet op te blazen bij rampscenario's (rare schaduw met omvormer die uit staat).
Niet moeilijk of bijzonder duur, maar wel een extraatje wat het verschil met de Goodwe groter maakt.
Bij een zelfbouw setje kan je dat risico incalculeren, maar als je het laat doen moet dat gewoon goed zijn volgens de regels der kunst :)

• Nukar
Eindelijk reactie gehad van de netwerkbeheerder volgens het register hebben wij een 35A aansluiting.

Na veel gepuzzel gaan we proberen nieuwe buizen vanuit de meterkast, naast de centrale lucht afzuig, naar boven te steken. als dit lukt dan is mijn aansluit probleem meteen opgelost.

• Nukar
Het heeft even geduurd... Maar hier de foto's van het eindresultaat. Die boven op het dak ben ik vergeten. Alles ligt nu zuid-zuid-west, wat to-much is voor de omvormer. Dat leverde een discussie op. Die boven op het dak zal ik over een week of twee waarschijnlijk Noord-noord-oost leggen voor langer rendement per dag.

Maar eerst zorgen dat Enexis snel de meter vervangt, dat is in de communicatie ergens blijven liggen. De huidige meet geen teruglevering :(

AchterzijdeStecaOp uitbouw

• AUijtdehaag
  • Niet online
Netjes...

Veel plezier ervan ;-)

Pagina: 1