Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slglasius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 21:20
Hallo,

Bij mijn huidige werkgever hebben we stand-by diensten. Hier staat een beloning tegenover en ik wil weten of dit reëel is. Online is er heel veel en gelijk ook heel weinig over te vinden. Wordt veel over gezegd, maar er is vrij weinig over vastgelegd in CAO's e.d.

Ik heb het hier dan over een mobiele Helpdesk waakdienst, die vanuit huis en onderweg kan worden gedraaid.

Beetje mijn samenvatting:
- De waakdiensten staat vaak een vergoeding tegenover, maar dit hoeft volgens mij niet. Zolang je niets doet, hoeft je werkgever je niet uit te betalen. FNV
- Als je opgeroepen wordt dan moet je werkgever in ieder geval uitbetalen wat je werkt. Hier ook geen regels voor, zie vaak dat er dan een uur of een half uur wordt uitbetaald. half FNV en half van overige fora.

Hoe zien mijn waak/ stand-by diensten eruit:
- Doordeweeks van 18:00 tot 9:00 volgende dag (15 uur). Gemiddeld 5 oproepen van gemiddeld een minuut of 10. Je bent ook als je begint een kwartier bezig en voor de overdracht in de ochtend ook iets van een kwartier.
- Weekend van zaterdag 9:00 tot en met maandag 9:00. Gemiddeld 25 oproepen in het hele weekend van gemiddeld een minuut of 10. In het weekend moet je ook een aantal processen een keer of 3 in de gaten houden, kan meestal na een call even kijken.

Beloning:
- Doordeweekse dienst is 50 euro ongeacht het aantal calls.
- Weekend dienst 175 euro ongeacht het aantal calls.

Iets meer als 3,50 euro per uur in de dienst, ongeacht of je nou wordt gebeld of niet.

Mijn vragen:
- Zijn er andere mensen die ongeveer hetzelfde doen. en zo ja, wat is hun beloning?
- Zijn er mensen die er iets zinnigs over te zeggen hebben (veel kennis van de arbeidstijden wet)?

Voor mijn gevoel is het erg weinig, zit me al een tijdje dwars. Misschien helpt iemand mijn illusie uit de weg, of wordt ik gesterkt in mijn gevoel en ga ik hiermee naar mn werkgever.

Alvast heel erg bedankt voor jullie input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Kijk eens in dit topic van 2 weken geleden, denk dat je meeste vragen daar eigenlijk wel beantwoord worden: Standby vergoeding volgens CAO

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slglasius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 21:20
dank u, kan hier wel mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-06 10:18
Dus in het weekend werk je een 4,5 uur voor een 175 euro.
(25 calls van 10 minuten + nog wat processen bekijken)

Ik weet niet wat je maandloon is, maar voor 4,5 uur weekendwerk slechts 175 euro betalen is een koopje voor je baas.

Hetzelfde voor die 50 euro in een weekdag: ook dat is een koopje.

Die bedragen zou ik eerder beschouwen als de prijs voor standby te zijn, lees: elke minuut die je spendeert aan een call is werktijd en moet dus als overuren beschouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 09:28

magneet

Magnetic enhanced

Zie ook https://www.rijksoverheid...proepdiensten-consignatie
Werktijd begint na oproep
De tijd waarin u kunt worden opgeroepen, geldt niet als werktijd. Uw werktijd gaat in op het moment dat u een oproep krijgt om aan het werk te gaan. Een oproep telt als minstens een halfuur werktijd, ook als u minder lang werkt.
check ook je cao want die kan nog stricter zijn dan de wettelijke regeling

[ Voor 8% gewijzigd door magneet op 28-10-2015 16:33 ]

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-06 10:58

Mx. Alba

hen/die/zij

De Nederlandse regels komen volgens mij redelijk goed overeen met wat door de EU is gesteld voor dit soort zaken:

- Sowieso dient er tegenover het beschikbaar zijn een vergoeding te staan, zelfs als je niet daadwerkelijk hoeft te werken, want als je "on call" bent dan beperkt dat je in wat je in je privé-tijd kan doen.
- Als je opgeroepen wordt, geldt de tijd die je dan werkt als werktijd, met een minimum van een half uur.
- Eventuele extra vergoedingen voor avond- en weekeindwerk dienen ook meegerekend te worden uiteraard.

En nu een belangrijke:

- Elke werknemer heeft recht op minimaal 11 uur aaneengesloten rust per dag, en elke week minimaal een periode van minimaal 35 (24 + 11) uur aaneengesloten rust (weekeind). Als je tijdens een "on call" periode daadwerkelijk moet werken en daardoor (of door andere werkgerelateerde omstandigheden) kom je niet aan 11 uur aaneengesloten rust op de dag, of aan 35 uur aaneengesloten rust in een weekeind, dan dient dat ook gecompenseerd te worden. Let wel, woon-werk-reistijd geldt hiervoor niet als rusttijd - het gaat dus om tijd dat je echt "je eigen ding" kunt doen.

Dus stel, je wordt om 23:30 gebeld en om middernacht heb je dat afgehandeld, dan mag je eigenlijk de volgende ochtend pas om 11:00 weer werken of überhaupt in de auto stappen om naar je werk te rijden. "Moet" je toch eerder aan de slag, dan dient dat gecompenseerd te worden, bijvoorbeeld met een halve dag verlof.

(IANAL, please do correct me if I'm wrong...)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Voor een oud werkgever moesten we eens in de zoveel weken standby dienst draaien. Hiervoor kreeg je een standaardvergoeding van € 2,50 per uur. Werd je echter gebeld, dan steeg dit naar een ander bedrag, afhankelijk van het tijdstip / dag waarop je werd gebeld. Je was echter wel zelf verantwoordelijk voor een goede registratie van de uren. Het aantal telefoontjes viel wel mee. Meestal drie tot vier per week en 2 tot 3 telefoontjes in een weekend.

De standby diensten liep van ma / vrij van 17:30 - 07:30 uur (dus € 175,- voor een week zonder gebeld te worden).
In het weekend was het van vrijdag avond 17:30 uur tot maandag ochtend 07:30 uur. ( € 155,- voor een weekend zonder gebeld te worden).

Wij moesten twee weken achter elkaar standby dienst draaien. Meestal hield dat in dat je gewoon een zakelijke GSM bij de hand moest houden. Daarbij was wel het "vereiste" dat je binnen het uur op kantoor kon zijn. Afspreken met vrienden / familie kon dus wel, maar wel rekening houden dat je dus, indien nodig, binnen een uur op kantoor moest kunnen zijn.

Standby diensten waren altijd best een leuke aanvulling op je salaris :*)
- Elke werknemer heeft recht op minimaal 11 uur aaneengesloten rust per dag, en elke week minimaal een periode van minimaal 35 (24 + 11) uur aaneengesloten rust (weekeind). Als je tijdens een "on call" periode daadwerkelijk moet werken en daardoor (of door andere werkgerelateerde omstandigheden) kom je niet aan 11 uur aaneengesloten rust op de dag, of aan 35 uur aaneengesloten rust in een weekeind, dan dient dat ook gecompenseerd te worden. Let wel, woon-werk-reistijd geldt hiervoor niet als rusttijd - het gaat dus om tijd dat je echt "je eigen ding" kunt doen.
Moet eerlijk bekennen dat wij hierover nooit moeilijk deden. Als ik om 03:30 uur uit mijn bed werd gebeld en om 04:00 uur er weer in lag, stapte ik gewoon om 06:30 uur in de auto om naar mijn werk te rijden..
Dus stel, je wordt om 23:30 gebeld en om middernacht heb je dat afgehandeld, dan mag je eigenlijk de volgende ochtend pas om 11:00 weer werken of überhaupt in de auto stappen om naar je werk te rijden. "Moet" je toch eerder aan de slag, dan dient dat gecompenseerd te worden, bijvoorbeeld met een halve dag verlof.
Ik denk dat je dit verkeerd opvat.. Stel nou dat je dan weer om 04:30 uur weer gebeld wordt en je gaat pas om 05:00 uur naar bed, dan zou je in jouw redenatie dus om 16:00 uur in je auto hoeven te stappen om te gaan werken ??

[ Voor 38% gewijzigd door nextware op 29-10-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

nextware schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:39:
Ik denk dat je dit verkeerd opvat.. Stel nou dat je dan weer om 04:30 uur weer gebeld wordt en je gaat pas om 05:00 uur naar bed, dan zou je in jouw redenatie dus om 16:00 uur in je auto hoeven te stappen om te gaan werken ??
Dat is niet alleen mijn redenatie, maar ook die van de EU. Maar het gemis aan rusttijd mag natuurlijk ook gecompenseerd worden (met extra verlofdagen bijvoorbeeld).

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-06 12:04
Mx. Alba schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:45:
(IANAL, please do correct me if I'm wrong...)
Hier staat het een en ander anders beschreven:
Geen wettelijk recht op betaling consignatiedienst
De Arbeidstijdenwet regelt niet dat u een vergoeding krijgt voor consignatiediensten. Hierover kunnen wel afspraken staan in uw arbeidsovereenkomst of cao.
Oproep geen onderbreking rusttijd
Een oproep tijdens uw consignatiedienst is geen onderbreking van de dagelijkse of wekelijkse rusttijd.
Dus in het ongustigste geval wacht je voor niks op een oproep, en kun je na een oproep van 0 - 5 uur in de nacht daarna nog prima 8 uur op het kantoor komen werken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Hmmmmm dat is dan wel in strijd met de EU-richtlijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-06 18:49
DarkSEDA schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 19:43:
[...]

Hier staat het een en ander anders beschreven:

[...]

[...]

Dus in het ongustigste geval wacht je voor niks op een oproep, en kun je na een oproep van 0 - 5 uur in de nacht daarna nog prima 8 uur op het kantoor komen werken. :/
Klik eens op het linkje dagelijkse wekelijkse rusttijd. Dan zie je dat er iets anders bedoelt wordt.
Pagina: 1