Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 13:01
Hoi allen,

ik hoop hier antwoord te kunnen krijgen op de vraag of ik genaaid wordt, of dat ik gewoon echt pech heb.
Het verhaal is als volgt: ik ben gedetacheerd bij een klant en deze klant heeft onlangs een 24/7 dienst met mijn werkgever afgesproken. We kunnen dan door de klant 24/7 benaderd worden via de telefoon en draaien dus om en om standby diensten. In principe met 2 man, maar ze willen naar 4 man. OK, so far so good. Maar nu de vergoeding: we gingen uit van de staffel dat als je met 2 man de standby dienst draait, dat je dan xx,x% p/mnd erbij krijg. Maar nu hebben we van HR afgelopen week te horen gekregen dat dit niet zo is en dat we slechts 5,70 per dag krijgen als we standby staan. Echter, dit staat onder het kopje 'wachttijd' en bij wachttijd staat uitgelegd dat dit geen waakdienst is.

Ik plak even het stukje uit de CAO hieronder:
Toeslag voor wachttijd

1 Deze bepaling is van toepassing als je bent ingedeeld in een van de schalen 1 tot en met 7.
2 Wachttijd is tijd waarin op de een of andere manier sprake is van betrokkenheid met -werkgever- zonder dat sprake is van werken, waakdienst of mobiel werken. Er is sprake van wachttijd als je langer moet reizen, omdat je op verzoek van je manager werkt op een andere plek dan je gebruikelijke werkplek. Er is geen sprake van wachttijd als je cursussen of opleidingen moet volgen.
3 De wachttijd wordt per dag vastgesteld.
a. Eerst wordt de basistijd berekend. De basistijd is de tijd die ligt tussen het moment van vertrek van huis en het moment van aankomst in huis, verminderd met 1 uur. Moet je reizen met een overnachting dan wordt voor de berekening de plaats van overnachting beschouwd als huis.
b. Vervolgens worden de werktijd, de pauzetijd, overwerk en eventueel meeruren van die dag bij elkaar opgeteld.
c. Het totaal vanb wordt afgetrokken van de basistijd volgensa.
d. Het verschil zijn de wachttijduren.
4 De vergoeding voor wachttijd bestaat uit vergoeding in tijd van het aantal wachttijduren. Bij het opnemen van deze tijd wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met jouw wensen.
Je manager kan besluiten dat vergoeding in tijd niet in het belang van -werkgever- is.
Voor zover ik het lees is het zo dat mijn werkgever mij kan verplichten telefonisch bereikbaar te zijn voor HEM/werkgever. Niet voor de klant. Klinkt alsof ze er een slaatje uit proberen te slaan. Bij HR hoef ik dus niet te informeren, ik kan dan beter een stap verder (OR) gaan om te zien wat hier nu eigenlijk mijn rechten zijn denk ik.

Of zit ik fout en heb ik het maar te slikken..... :| ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 15:26
Ik zie in deze hele wachttijd clausule niet hoe ze op een vergoeding van 5,70 per dag komen.. Zoals ik het lees gaat de wachttijdvergoeding over uren (niet geld), tenzij de werkgever denkt dat uitbetalen in tijd niet in belang van werkgever is. Dan zou dus uren x uurloon = wachttijdvergoeding, wat vermoed ik meer dan 5,70 is voor een standbydienst.

Daarnaast heeft zover ik het lees wachttijd niks te maken met standby dienst. Ik zou ook zeker eens navraag doen. Ik snap alleen niet waarom je aangeeft dat je bij HR niet hoeft te informeren? Waarom niet navragen hoe zij op het bedrag komen en op basis van welk stuk uit de CAO ze dat doen? Als je hun berekening weet kun je 1) beter bepalen of die klopt en 2) met betere argumenten komen als hij niet klopt, je weet dan immers waarom het fout is.

Nu maak je veel aannames, waar misschien niks van klopt. Eerst alle feiten op tafel krijgen, en daarna bepalen of je "genaaid" wordt of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Thanks.

Ik zal voor de volledigheid het stuk van voor bovengenoemd stuk uit de CAO hieronder nog even plaatsen.
Om antwoord te geven op je vraag over die 5,70: zie hieronder.
En dat ik niet bij HR aan hoef te kloppen is ingegeven door het feit dat mijn leidinggevende dit van HR juist heeft vernomen. Ik weet dat HR probeert op de centjes te letten: de 1 mag wel een leasewagen, en de ander (exact dezelfde werkzaamheden, functie, enz.) mag niet. Dus dan is HR niet de plek om nog eens te informeren. Ook omdat zij de regels naar hun inzicht interpreteren. Je zou zeggen dat regels in een CAO niet anders geïnterpreteerd zouden moeten kunnen worden, maar in dit geval lijkt het er toch wel op.
Toeslag voor waakdienst en stand-by-dienst
1 Deze bepaling is van toepassing als je bent ingedeeld in een van de schalen 1 tot en met 10.
2 Je ontvangt een toeslag als je bent ingeroosterd voor waakdienst. De toeslag is een percentage van je salaris per uur en bedraagt op:
-
maandag tot en met vrijdag:
5%
-
zaterdag:
10%
-
zon- en feestdagen:
13%
3 Het is ook mogelijk dat je een vaste maandelijkse toeslag krijgt. Dit kan alleen als -werkgever- hierover voor een groep werknemers een afspraak heeft gemaakt met de OR. De hoogte van deze vaste toeslag is in ieder geval niet lager dan de toeslag die je zou krijgen op grond van2 van deze bepaling.
4 Soms moet je werken tijdens je waakdienst. In dat geval krijg je een vergoeding voor de uren die je tijdens je waakdienst hebt gewerkt (inclusief de reistijd). De vergoeding ziet er als volgt uit:
vergoeding in tijd van het aantal uren dat je hebt gewerkt, en
een toeslag in geld. Voor elk gewerkt uur ontvang je een percentage van je salaris per uur. Dit percentage bedraagt op:
maandag 6.00 uur tot zaterdag 18.00 uur: 50%
zaterdag 18.00 uur tot maandag 6.00 uur: 100%
feestdagen: 200%
de dag volgend op een feestdag van 0.00 uur tot 6.00 uur: 200%.
Deze vergoeding krijg je naast de vergoeding uit2 of 3.
5 Je manager bepaalt in overleg met jou wanneer je de vergoeding in tijd opneemt. Je manager kan besluiten dat vergoeding in tijd niet in het belang van -werkgever- is. In dat geval krijg je een vergoeding in geld van het salaris per uur voor elk gewerkt uur.
6 Je manager kan je verplichten dat je buiten je werktijden telefonisch bereikbaar moet zijn.
Voor deze bereikbaarheid ontvang je een toeslag van EUR 5,70 bruto. Dit bedrag geldt per aaneengesloten periode van maximaal 24 uur. Je komt dan niet in aanmerking voor de andere vergoedingen uit deze bepaling.
7 Ben je ingedeeld in het hoofdstuk Klantexpert of was je op 1 november 2014 in dienst van -werkgever BM- en ben je per die datum ingedeeld in het hoofdstuk Algemeen? De1 tot en
25
met 6 zijn dan niet op jou van toepassing. In afwijking daarvan geldt wat bepaald is in de8 tot en met 10.
Dit is niet op jou van toepassing als je per 1 november 2014 bent ingedeeld in het hoofdstuk Klantexpert en voor die datum was ingedeeld in het hoofdstuk Algemeen. In dat geval zijn de1 tot en met 6 wel op jou van toepassing en de8 tot en met 10 niet.
8 Er is sprake van een stand-by-dienst, als je op verzoek van je manager voor een aaneengesloten tijdvak van 7 x 24 uur voor werk beschikbaar bent.
9 Voor het vervullen van een stand-by-dienst (7 x 24 uur) ontvang je een toeslag van EUR 158,82 bruto per week.
10 De tijd die je tijdens een stand-by-dienst werkt, compenseer je in tijd in de twee kwartalen volgend op het kwartaal waarin deze zijn ontstaan. Mocht het bedrijfsbelang van -werkgever- Contact compensatie in tijd niet toelaten, dan vindt betaling van deze gewerkte tijd plaats volgens de regels van meerwerk en/of overwerk die voor je gelden.
11 Als jij op 31 december 2014 in dienst was van ITA en op die datum onder de werkingssfeer van de -werkgever- BM CAO viel, gelden tot 1 januari 2016 de1 tot en met 7 en3 met inachtneming van de aanvullende compensatiemaatregelen (naar aanleiding van de hardheidsclausules met betrekking tot dit artikel).
Als jij op 31 december 2014 in dienst was van ITA en op die datum onder de werkingssfeer van de -werkgever- BM CAO viel, gelden met ingang van 1 januari 2016 de1 tot en met 7 en3 niet voor jou en gelden ook de aanvullende compensatiemaatregelen naar aanleiding van de hardheidsclausules met betrekking tot dit artikel niet meer. In dat geval zijn de12 tot en met 16 en18 op jou van toepassing.
12 Als jij op 31 december 2014 in dienst was van ITA en op die datum onder de werkingssfeer van de -werkgever- BM CAO 2014 viel, geldt met ingang van 1 januari 2016 de stand-by-regeling uit de -werkgever- BM CAO 2014 (artikel 16.3.1. en artikel 16.3.2) die wordt weergegeven in de13 tot en met 16.
13 Onder consignatie/stand-by wordt verstaan het buiten de normale werktijd bereikbaar zijn voor werkzaamheden.
14 De vergoeding voor stand-by diensten kan op basis van twee regelingen worden toegepast:
a. Vaste vergoeding:
Deze regeling is van toepassing als:
- de stand-by dienst door een vaste ploeg wordt uitgevoerd en
- de diensten op basis van evenredigheid over de medewerkers worden verdeeld en
- er door-de-week én in het weekend sprake is van stand-by.
De volgende vergoedingen als percentage van het bruto maandsalaris, gelden bij het aantal medewerkers dat de stand-by dienst vervult.
Aantal medewerkers Werk- en weekenddagen
2-11.80%
3-7.87%
4-5.90%
5-4.72%
6-3.93%
7-3.37%
8-2.95%
9-2.62%
10-2.36%
b. Variabele vergoeding
Wanneer, naar de mening van het management, de standby-dienst dusdanig wisselend of kortdurend van karakter is of alleen door-de-weeks, wordt een variabele vergoeding toegepast.
Hierbij wordt over de uitgevoerde standby-diensten een vergoeding betaald op basis van het werkelijk aantal uitgevoerde standby-uren.
De volgende vergoedingen zijn van toepassing:
26
- werkdagen € 2,15 bruto per uur;
- weekend/feestdagen € 2,63 bruto per uur.
15 Soms moet je werken tijdens je waakdienst. In dat geval krijg je een vergoeding voor de uren die je tijdens je waakdienst hebt gewerkt (inclusief de reistijd). De vergoeding ziet er als volgt uit:
- vergoeding in tijd van het aantal uren dat je hebt gewerkt, en
- een toeslag in geld. Voor elk gewerkt uur ontvang je een percentage van je salaris per uur. Dit percentage bedraagt op:
maandag 6.00 uur tot zaterdag 18.00 uur
50%
zaterdag 18.00 uur tot maandag 6.00 uur
100%
feestdagen
200%
de dag volgend op een feestdag van 0.00 uur tot 6.00 uur
200%.
16 Je manager bepaalt in overleg met jou wanneer je de vergoeding in tijd opneemt. Je manager kan besluiten dat vergoeding in tijd niet in het belang van -werkgever- is. In dat geval krijg je een vergoeding in geld van het salaris per uur voor elk gewerkt uur.
17 De13 tot en met 16 en18 gelden eveneens per 1 januari 2016 voor je als je in dienst was van ITA en je met inachtneming van de overgangsprotocollen Delta (d.d. 19 november 2013) en Scope (d.d. 21 december 2012) over bent gegaan van ITA naar -werkgever-. Per 1 januari 2016 komen dan de in de Delta en Scope overgangsprotocollen genoemde compensatiemaatregelen met betrekking tot de stand-by-regeling en de aanvullende compensatie afspraken (naar aanleiding van de bezwaren inzake het overgangsprotocol Scope op dit punt) te vervallen. In de periode tot aan 1 januari 2016 gelden dus de1 tot en met 10 en de compensatiemaatregelen ten aanzien van de stand-by-regeling uit de overgangsprotocollen Delta en Scope en de aanvullende compensatieafspraken.
18 Het soort vergoeding (vast of variabel zoals beschreven in14) dat je had op 31 december 2014 of het moment dat je over bent gegaan met Delta of Scope is het uitgangspunt voor de toekenning van de stand-by-regeling, tenzij het karakter van de dienst sindsdien is gewijzigd. In dat geval is het (gewijzigde) karakter van de dienst bepalend voor het soort vergoeding (vast of variabel). Het soort vergoeding wordt vastgesteld op basis van14.
In ieder geval wil ik eerst wat meer helderheid hebben en zal ik wss toch wel bij iemand van HR hierover aan de bel trekken.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:13
Lijkt er dus op dat men punt 6 van toepassing acht:
6 Je manager kan je verplichten dat je buiten je werktijden telefonisch bereikbaar moet zijn.
Voor deze bereikbaarheid ontvang je een toeslag van EUR 5,70 bruto. Dit bedrag geldt per aaneengesloten periode van maximaal 24 uur. Je komt dan niet in aanmerking voor de andere vergoedingen uit deze bepaling.
Je hebt het over 24/7, bedoel je dan dat je om en om een volledige week een dergelijke dienst draait? Mocht dat zo zijn dan lijkt me dat in strijd met uitleg van punt 6 aangezien men het heeft over een aaneengesloten periode van max 24 en in jouw geval zou het dan 168 uur zijn.
Draaien jullie om en om per dag een dergelijke dienst of telt men bijv alleen de uren buiten kantoortijd dan zou het nog in punt 6 passen maar dan wordt je imho wel genaaid.
Actie zou ik sowieso ondernemen, aankaarten bij management en/of HR want tenzij je een mega salaris hebt en het er gewoon bij hoort is dit vreselijk lage vergoeding voor iets wat zo enorm ingrijpt in je privé leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Het is week op, week af. en als we met 4 man gaan rouleren, dan dus elke 4 weken 1 week.

Actie ga ik inderdaad nemen, alleen nog even bedenken bij wie precies.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:37
Wachttijd is de tijd die het duurt, voordat je kan werken. Er staat vermeld dat dit niet geldt voor waakdiensten en is dus niet van toepassing. Telefonisch bereikbaar is dan ook alleen per telefoon en niet dat je daarna nog gaat inloggen ( sorry ik ben niet thuis en ik heb net een biertje op). Dus wat is er afgesproken met de klant en maak dat duidelijk aan je manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Het is alleen de bedoeling de klant telefonisch te woord te staan / te helpen. Er hoeft niet ingelogd te worden. Dat maakt overigens verder niet uit voor de uitleg van het begrip waakdienst / wachttijd. Het zijn 2 verschillende zaken die ze nu in hun voordeel proberen uit te leggen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-06 18:58

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Met pacificocean, wachttijd heeft hier niks mee te maken. Tijdens wachttijd heb je geen enkele verplichting naar je baas. Wachttijd is zuiver voor de tijd die je noodgedwongen kwijt bent aan je werk zonder dat er gewerkt wordt, zoals het voorbeeld van extra reistijd.

Zodra je iets doet, al is het maar de telefoon opnemen, dan is het geen wachtttijd meer.

Als je telefonisch bereikbaar moet zijn voor je baas dan kan je baas je ook vragen om bereikbaar te zijn voor de klant.

Een redelijke manier om vast te stellen of het om werk gaat of niet is de vraag: "Mag je alcohol drinken of op vakantie gaan?". Als dat mag dan is een lage vergoeding op z'n plek. Je enige verplichting is dan om de telefoon op te nemen en aan te geven of je kan werken of niet.
Als je nuchter moet zijn en in de buurt van een werkplek blijven dan is dat een stand-by-dienst. Jouw tijd is immers niet echt jouw tijd; je moet rekening blijven houden met de wensen van de baas. Daar hoort een proportionele vergoeding tegenover te staan. Wat ik hierboven onder stand-by staat ziet er op het eerste gezicht redelijk uit.

Ik zou toch aan HR vragen om het uit te leggen. Probeer dat te doen zonder direct de aanval te openen, zij kunnen zich ook vergist hebben of de situatie niet begrijpen. Laat het ze maar voorrekenen dan kijken we daarna wel of/waar ze de fout in zijn gegaan.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Tja, zij noemen het wachttijd. En ik heb meer en meer info om open het gesprek in te gaan. Ik zal niet meteen de aanval openen, maar het is precies wat jullie zeggen: het heeft niets met wachttijd te maken. Zij noemen het zo en denken dat het daarmee wel klaar is. Maar omdat het toch wel ingrijpend is: je moet er rekening mee houden en de telefoon opnemen als de klant belt. Je probeert dan telefonisch het probleem op te (laten) lossen. Het helpt dan niet als je een weekendje weg bent (en de telefoon niet mee hebt), of in een kroeg de polonaise loopt met een paar biertjes achter je kiezen. In die zin gaat het hier dus mank: je moet op dat moment werken. Sterker nog, de gemaakte uren mag je dan ook schrijven.

Het is wel redelijk belangrijk allemaal want we moeten het nog gaan boeken met terugwerkende kracht tot 1 juli jl. En als we dan afgescheept worden met een tientje netto per maand (met 4 man) of 2 tientjes (met 2 man), dan schiet niemand er iets mee op. Ja, m'n werkgever... :p

Komende week maar eens wat proberen helder te krijgen, want we kregen dit vrijdagmiddag even medegedeeld.....

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ninjazx9r98 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 13:34:
Lijkt er dus op dat men punt 6 van toepassing acht:
Hoe ze het noemen is één ding, maar het bedrag klopt inderdaad toch gewoon op basis van punt 6?
[...]

Je hebt het over 24/7, bedoel je dan dat je om en om een volledige week een dergelijke dienst draait? Mocht dat zo zijn dan lijkt me dat in strijd met uitleg van punt 6 aangezien men het heeft over een aaneengesloten periode van max 24 en in jouw geval zou het dan 168 uur zijn.
Draaien jullie om en om per dag een dergelijke dienst of telt men bijv alleen de uren buiten kantoortijd dan zou het nog in punt 6 passen maar dan wordt je imho wel genaaid.
Die 24 uur gaat over de periode waarvoor je die 5,70 krijgt. Na max. 24 uur gaat er dus een nieuwe periode in (effectief dus 5,70 per dag standby dienst). Daar staat niet dat een standby dienst maar max. 24 mag duren.
M.v.Veelen schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:31:
Sterker nog, de gemaakte uren mag je dan ook schrijven.
Kortom: als je tijdens je standby dienst daadwerkelijk aan de slag moet, dan maak je extra uren, die je ook weer uitbetaald krijgt / kan opnemen of zo? Dus alleen als je niet gebeld wordt, dan krijg je 5,70 per dag. Wordt je wel gebeld, dan krijg je 5,70 + gemaakte uren * tarief.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 11-10-2015 14:47 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-06 18:58

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

5.70 per dag om thuis te moeten zitten en nuchter te moeten blijven vind ik best weinig.
Ik krijg E25 per maand om de telefoon op te pakken. Niet meer dan dat. Ik mag zeggen dat ik gedronken heb, niet in de buurt van een computer ben of gewoon geen zin heb en dan is het goed.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:52:
5.70 per dag om thuis te moeten zitten en nuchter te moeten blijven vind ik best weinig.
Ik krijg E25 per maand om de telefoon op te pakken. Niet meer dan dat. Ik mag zeggen dat ik gedronken heb, niet in de buurt van een computer ben of gewoon geen zin heb en dan is het goed.
Telefonisch bereikbaar zijn is dan ook wat anders dan telefonische werkzaamheden uitvoeren. Dan geldt puntje 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Dit lijkt me toch vrij duidelijk en simpel bij ons is het niet anders.
Toeslag voor waakdienst en stand-by-dienst
1 Deze bepaling is van toepassing als je bent ingedeeld in een van de schalen 1 tot en met 10.
2 Je ontvangt een toeslag als je bent ingeroosterd voor waakdienst. De toeslag is een percentage van je salaris per uur en bedraagt op:
-
maandag tot en met vrijdag:
5%
-
zaterdag:
10%
-
zon- en feestdagen:
13%
Stel je verdient 25 euro bruto per uur.
25x0,05 = 1,25
25x0,08 = 2,-
25x0,13 = 3,25

Maandag 17:00 - Dinsdag 8:00 : 15 x 1,25 = 18.75
Dinsdag 17:00 - Woensdag 8:00 = 15 x 1,25 = 18.75
Woensdag 17:00 - Donderdag 8:00 = 15 x 1,25 = 18.75
Donderdag 17:00 - Vrijdag 8:00 = 15 x 1,25 = 18.75
Vrijdag 17:00 - Vrijdag 24:00 = 7 x 1,25 = 8,75
Zaterdag 0:00 - 24:00 = 24 x 2 = 48
Zondag 0:00 - 24:00 = 24 x 3,25 = 78
Maandag 0:00 - 8:00 = 8 x 1,25 = 10

Totaal: €219,75 bruto
Werken in deze uren ligt weer iets anders wat tijd betreft. Maar voor een standby dienst wat dit dus gewoon is. Is dit de vergoeding waar je recht op hebt volgens de cao. Klinkt overigens als kleinmetaal cao?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik denk zelf eerder de staffel waarbij je met 2 personen een standby dienst draait, dan 11,8% erbij krijgt. Dit omdat het een vast rooster is en feitelijk niet steeds wisselt.

Niemand gaat mij ook verplichten om middenin de nacht wakker gebeld te kunnen worden, als er eentje in de USA zit en hulp nodig heeft, voor 5,70 per dag en dan een half uurtje extra werk schrijven. Gaat gewoon niet gebeuren voor die fooi.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 16:32

magneet

Magnetic enhanced

Ik zou het er ook niet voor doen hoor maar wettelijk gezien hoeft er uberhaupt niet betaald te worden voor standby dienst zie https://www.rijksoverheid...proepdiensten-consignatie

overigens krijg ik op dit moment €2,95/uur standby dit is een zeer hoge vergoeding als ik het vergelijk met collega's van andere bedrijven, die zitten meestal net boven de helft (krijgen een vast bedrag per week, niet per uur). Let wel deze collega's zitten bij dezelfde klant ingehuurd, mijn eigenw erkgever krijgt alleen vergoed wat hun ook krijgen dus moet er op dat gebied geld bij neerleggen.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ben ik niet met je eens, en dat wordt ook onderstreept door de 2e regel:

"U heeft geen wettelijk recht op vergoeding. In uw cao kunnen hierover afspraken staan. "

Alleen worden hier de afspraken niet juist geïnterpreteerd door de leiding, en zal ik voor mezelf op moeten komen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet

magneet

Magnetic enhanced

M.v.Veelen schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:21:
Ben ik niet met je eens, en dat wordt ook onderstreept door de 2e regel:

"U heeft geen wettelijk recht op vergoeding. In uw cao kunnen hierover afspraken staan. "

Alleen worden hier de afspraken niet juist geïnterpreteerd door de leiding, en zal ik voor mezelf op moeten komen.
klopt, ik had het ook alleen over de wet en ik ben het 100% met je eens dat hun het bij het verkeerde eind hebben. Voor die belediging van €5,70 zou ik ervoor bedanken. Overigens zou ik ook even nakijken of ze je kunnen dwingen tot het lopen van standby, dat is in sommige cao's wel en in sommige niet beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:13
Orion84 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:44:
[...]
Hoe ze het noemen is één ding, maar het bedrag klopt inderdaad toch gewoon op basis van punt 6?
Klopt, zeg ik iets anders dan? Ik begrijp even niet wat je hier probeert te zeggen.
[...]
Die 24 uur gaat over de periode waarvoor je die 5,70 krijgt. Na max. 24 uur gaat er dus een nieuwe periode in (effectief dus 5,70 per dag standby dienst). Daar staat niet dat een standby dienst maar max. 24 mag duren.
Dat is wel het allerlaatste wat ik uit dat stukje tekst zou halen. Ik lees daar overigens ook niet dat de standby dienst maximaal 24 uur mag duren maar wel dat de telefonische bereikbaarheid die bij deze vergoeding hoort een periode van maximaal 24 uur aaneengesloten mag zijn. Bij diensten van meer dan 24 uur aaneengesloten zou de vergoeding volgens mijn interpretatie dus nooit die van punt 6 kunnen zijn.
Moet je meer dan 24 uur aaneengesloten telefonisch bereikbaar zijn dan hoort daar dus volgens mijn interpretatie een andere vergoeding bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:12
Een keer je eten laten koud worden omdat je tijdens het eten gebeld wordt kost je haast al meer. Je moet opnieuw je eten klaar maken (kost tijd en materiaal). Het is dus een vrij magere vergoeding.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Om een vergelijk te geven, ik loop jaarlijks 20% standby (73 dagen).
Hiervoor heb ik een vergoeding van 440 euro bruto per maand (vast bedrag).

440 * 12 = 5280 / 73 = €72,33 bruto per dag dat ik standby loop.
Dus 5,70 is gewoon ronduit een lachertje en totaal onredelijk voor wat je ervoor inlevert.

Gewerkte uren al is het 5 min telefoon minimaal 1 uur schrijven tegen overwerktarief van dat moment. 120 - 140 - 200 - 300% afhankelijk van tijdstip en dag.

Moet ik in de nacht naar een klant toe voor een storing. Heb ik daarna minimaal 11 uur rust vanaf het moment van thuis komen (geldt dus niet voor alleen een telefoontje helaas of ik moet 2 uur aan de telefoon gezeten hebben maar dat komt in ons vak haast niet voor). Dus wordt ik om 1 uur in de nacht opgepiept. En ben ik om 4 uur in de nacht weer terug. Ben ik pas inzetbaar vanaf 15:00. De uren van 8-15 worden gewoon normaal door betaald.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 12-10-2015 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
In je OP zeg je dit:
ik ben gedetacheerd bij een klant en deze klant heeft onlangs een 24/7 dienst met mijn werkgever afgesproken. We kunnen dan door de klant 24/7 benaderd worden via de telefoon en draaien dus om en om standby diensten.
De vraag is al gesteld: wat is er afgesproken? Als er alleen telefonische bereikbaarheid is afgesproken dan klopt het wat de werkgever zegt (volgens de CAO). De vergoeding is €5,70 voor elke 24 uur (i.e., elke dag). Daarnaast wordt tijd dat gewerkt moet worden vergoed.

Als er een echte standby is afgesproken gelden er hele andere regels. Dan spelen ook zaken als nuchter moeten blijven, altijd mogelijkheid moeten hebben om te werken, etc. Bij telefonische bereikbaarheid is daar geen sprake van.

Ik vermoed dat er standby is afgesproken en dat HR vindt dat er telefonische bereikbaarheid is afgesproken. Dit kun je makkelijk nagaan door bij de manager na te vragen wat er is afgesproken en ook uit te leggen wat het verschil is en dat HR de aanname doet dat het geen standby is. Tuurlijk probeert HR de voor het bedrijf goedkoopste uitleg te gebruiken, dat is hun werk. Dat wil alleen niet zeggen dat ze je proberen te naaien, maar veel vaker dat ze gewoon niet begrijpen wat er is afgesproken. De CAO is immers bindend en dat weet HR prima.
ninjazx9r98 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:44:
Dat is wel het allerlaatste wat ik uit dat stukje tekst zou halen. Ik lees daar overigens ook niet dat de standby dienst maximaal 24 uur mag duren maar wel dat de telefonische bereikbaarheid die bij deze vergoeding hoort een periode van maximaal 24 uur aaneengesloten mag zijn. Bij diensten van meer dan 24 uur aaneengesloten zou de vergoeding volgens mijn interpretatie dus nooit die van punt 6 kunnen zijn.
Moet je meer dan 24 uur aaneengesloten telefonisch bereikbaar zijn dan hoort daar dus volgens mijn interpretatie een andere vergoeding bij.
Dat staat er toch letterlijk? De zin over 24 uur maximaal heeft als onderwerp "Het bedrag". De zin gaat dus niet over hoe vaak dat mag plaatsvinden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is al eerder gezegd die 5% etc is van je uurloon per uur meestal rekent men de uren van 18:00 tot 7:00. en in het weekend 24 uur. Kom je denk ik op andere bedragen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Buiten het verschil tussen wachttijd en waakdienst. Val je onder "Klantexpert" of "Algemeen"? En welke punten horen bij welke groep? De zinnen zijn nogal complex en onlogisch, geen idee of dat komt door de c/p of iets anders.
Ben je ingedeeld in het hoofdstuk Klantexpert of was je op 1 november 2014 in dienst van -werkgever BM- en ben je per die datum ingedeeld in het hoofdstuk Algemeen? De "punten" 1 tot en met 6 zijn dan niet op jou van toepassing. In afwijking daarvan geldt wat bepaald is in de "punten" 8 tot en met 10.

Dit is niet op jou van toepassing als je per 1 november 2014 bent ingedeeld in het hoofdstuk Klantexpert en voor die datum was ingedeeld in het hoofdstuk Algemeen. In dat geval zijn de "punten" 1 tot en met 6 wel op jou van toepassing en de "punten" 8 tot en met 10 niet.
Daarnaast is het ook een vraag wat is de verwachting hoevaak er gebruik van gemaakt zal worden. En hoe je de overtijd mag schrijven. Stel ze bellen je, en je kan het remote oplossen in 5 minuten. Wat mag je schrijven voor overtijd? Is dat alleen die 5 minuten (en je dus haast niks krijgt als je voor 5 minuten wakker wordt gebeld om 4 uur 's morgens) of kan je het naar boven afronden op 30 minuten of een uur?.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Qwerty-273 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:28:
Buiten het verschil tussen wachttijd en waakdienst. Val je onder "Klantexpert" of "Algemeen"? En welke punten horen bij welke groep? De zinnen zijn nogal complex en onlogisch, geen idee of dat komt door de c/p of iets anders.

[...]

Daarnaast is het ook een vraag wat is de verwachting hoevaak er gebruik van gemaakt zal worden. En hoe je de overtijd mag schrijven. Stel ze bellen je, en je kan het remote oplossen in 5 minuten. Wat mag je schrijven voor overtijd? Is dat alleen die 5 minuten (en je dus haast niks krijgt als je voor 5 minuten wakker wordt gebeld om 4 uur 's morgens) of kan je het naar boven afronden op 30 minuten of een uur?.
Daar is dan wettelijk weer wel wat voor geregeld dat is minimaal een half uur.
https://www.rijksoverheid...proepdiensten-consignatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

Nutral

gamer/hardware freak

De eerste stap is denk ik, vraag aan je werkgever wat er precies van jou verwacht word hiermee, of je nuchter moet zijn, een computer moet hebben of alleen telefonisch bereikbaar. Als je deze verwachting goed duidelijk hebt volgt daar meteen uit hoe je volgens het cao vergoed moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb zelf ook ooit in deze situatie gezeten.
Kernpunten:
- administratief is het een drama, omdat jij ook ergens uren enzo moet schrijven. Meestal bij zowel je werkgever en bij de klant.
- op je OR hoef je niet te rekenen (ik was zelf OR lid). De OR is er boor het groepsbelang en niet voor het individuele
- wettelijk is er mbt standby vanalles geregeld. Zo mag je na een week stand-by in principe twee weken niet standby staan. Zoek even op de sites van de overheid, minszw ofzo.

Makkelijkste is als je zelf met een voorstel komt. Wat ik uiteindelijk deed was per nacht (8 uur) stand-by staan, 1 uur gewerkt schrijven. Moest ik aan de bak dan kwamen daar gewoon de gewerkte uren bij. Die mocht ik voor 150% schrijven bij zowel werkgever als klant. Administratief super simpel, klant bij, werkgever blij en hr buiten schot. :)
Overigens was ik wel zo flexibel om een week op en af standby te draaien (deden we met z'n tweeën). Als je daar zelf geen issue mee hebt boeit het de baas ook niet. Overigens wist ik toen van tevoren wel dat de kans dat ik gebeld zou worden vrij beperkt was. Meen dat die standby uiteindelijk 6x in een jaar tijd nodig was oid.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
M.v.Veelen schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:13:
Het is alleen de bedoeling de klant telefonisch te woord te staan / te helpen. Er hoeft niet ingelogd te worden. Dat maakt overigens verder niet uit voor de uitleg van het begrip waakdienst / wachttijd. Het zijn 2 verschillende zaken die ze nu in hun voordeel proberen uit te leggen.
Zie nu dit; klinkt als klassieke telefonische bereikbaarheid. Geen standby, geen wachttijd, etc.Ik snap dat je er zelf graag een sloot geld aan overhoudt, maar volgens de CAO lijkt het prima te kloppen. Tenzij ze eisen gaan stellen aan hoe je bereikbaar bent en in wat voor staat (en dat zal wel aangezien het voor een klant is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet

magneet

Magnetic enhanced

The Eagle schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 19:43:

- wettelijk is er mbt standby vanalles geregeld. Zo mag je na een week stand-by in principe twee weken niet standby staan. Zoek even op de sites van de overheid, minszw ofzo.
is niet meer, wet zegt blijkbaar sinds een paar jaar dat je in 28 dagen er maximaal 14 standby mag staan. Toevallig afgelopen week opgezocht omdat ik in de veronderstelling was dat je max 13 of 14 weken per jaar standby mocht lopen.

bron: https://www.rijksoverheid...proepdiensten-consignatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Mythio schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 08:53:
[...]

Zie nu dit; klinkt als klassieke telefonische bereikbaarheid. Geen standby, geen wachttijd, etc.Ik snap dat je er zelf graag een sloot geld aan overhoudt, maar volgens de CAO lijkt het prima te kloppen. Tenzij ze eisen gaan stellen aan hoe je bereikbaar bent en in wat voor staat (en dat zal wel aangezien het voor een klant is).
Ik weet niet waar jij de aanname vandaan haalt dat ik er een sloot geld aan over wil houden :?

Nee, dat is niet mijn insteek. Mijn insteek is dat ik het had uitgezocht en op een bepaald bedrag uit kwam. Nu zij fors daaronder zijn gaan zitten met een regel die wss niet eens van toepassing is, ga ik daar tegenin. Lijkt me logisch.

Het is wel degelijk een standby dienst, maar met de beperking dat er alleen van ons wordt verwacht dat we telefonisch de mensen naar de oplossing loodsen. Indien mogelijk. En dat dit 's nachts kan gebeuren is mogelijk omdat er veelal over de hele wereld (tijdzones) wordt gereisd en in de weekenden door wordt gewerkt. En dan hoort daar iets fatsoenlijks tegenover te staan.

Nee als ik een sloot geld had willen verdienen had ik door moeten leren en een ander vak moeten kiezen :+ Ik probeer alleen voor mezelf op te komen en me niet te laten naaien. Fair = fair

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythio
M.v.Veelen schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:04:
[...]

Ik weet niet waar jij de aanname vandaan haalt dat ik er een sloot geld aan over wil houden :?

Nee, dat is niet mijn insteek. Mijn insteek is dat ik het had uitgezocht en op een bepaald bedrag uit kwam. Nu zij fors daaronder zijn gaan zitten met een regel die wss niet eens van toepassing is, ga ik daar tegenin. Lijkt me logisch.

Het is wel degelijk een standby dienst, maar met de beperking dat er alleen van ons wordt verwacht dat we telefonisch de mensen naar de oplossing loodsen. Indien mogelijk. En dat dit 's nachts kan gebeuren is mogelijk omdat er veelal over de hele wereld (tijdzones) wordt gereisd en in de weekenden door wordt gewerkt. En dan hoort daar iets fatsoenlijks tegenover te staan.

Nee als ik een sloot geld had willen verdienen had ik door moeten leren en een ander vak moeten kiezen :+ Ik probeer alleen voor mezelf op te komen en me niet te laten naaien. Fair = fair
Nou, heel simpel. Er is al meerdere keren gezegd dat het verschil hem zit in wat is een standby dienst en wat is telefonische bereikbaarheid. Zijn vinden het blijkbaar telefonische bereikbaarheid gezien de vergoeding. Jij blijft volhouden dat het standby is. Zoals door meerdere mensen aangegeven; dat moet je bespreken met HR/werkgever.

De reden dat ik de opmerking maakte over de sloot geld, is omdat het overkomt alsof je een uitleg probeert te vinden die voor jou rechtvaardigt dat jouw berekening klopt (i.e, het is standby en dus een hoger bedrag dan wat HR aangeeft). Die discussie doet echter niet ter zake als niet duidelijk is wat er precies van jullie verwacht wordt.

Voor de duidelijkheid:

Telefonisch bereikbaarheid betekent dat ze je kunnen bellen en op dat moment kun jij bepalen of je tijd/zin/in staat bent om ze te helpen. Als je dit doet gaat vanaf dat moment het tellertje overuren of hoe je het ook wilt noemen lopen (bovenop de vergoeding van €5,70.

Bij standby kunnen ze je bellen en MOET je in staat zijn om ze te helpen. Dit betekent dat onafhankelijk van het tijdstip, jij in staat moet zijn iets voor de klant te betekenen. In de praktijk betekent dit dat je nuchter bent, binnen een redelijk tijd op je (thuis)werkplek zijn, etc. Bij telefonische bereikbaarheid is daar geen sprake van, daar is de vergoeding ook niet naar.

Dus precies zoals je zegt:
M.v.Veelen schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:04:
Het is wel degelijk een standby dienst, maar met de beperking dat er alleen van ons wordt verwacht dat we telefonisch de mensen naar de oplossing loodsen. Indien mogelijk. En dat dit 's nachts kan gebeuren
Indien mogelijk, telefonisch mensen te woord staan, oftewel telefonische bereikbaarheid. Je moet immers helemaal niks, behalve telefonisch bereikbaar zijn. Als je ze telefonisch naar een oplossing loodst, dan geldt die tijd als werktijd a X tarief.

Zijn er misschien geen andere teams binnen het bedrijf waar hetzelfde is/wordt gedaan? Dan geeft vaak extra informatie.

De belangrijke vraag die namelijk overblijft: na het oppakken van de telefoon, wat MOET je dan en wat doe je indien mogelijk. Dat is waar met werkgever/HR duidelijkheid over gevonden moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:58
Ik heb 3-4 jaar permanent standby gestaan... Als ik dit zo lees heb ik mezelf flink tekort gedaan :X
En dat was niet enkele keren per jaar gebeld worden, maar meer enkele keren per week.
Pagina: 1