Eerste game PC budget 500 euro (Tweedehands?)

Pagina: 1
Acties:

• R-Punch
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-05-2024
Hallo,

Recentelijk heb ik research gedaan naar PC gamen en daar heb ik interesse in. Ik heb altijd een console gehad maar er zijn wat vrienden overgestapt en ik zie daar zelf ook wel wat in.
Ik twijfel nog of ik met mijn budget van 500 euro een PC kan bouwen die krachtiger is dan mijn PS4, dus of ik de moderne games wel kan spelen zonder lag.

Zelf ben ik een voorstander voor tweedehands kopen op dit gebied, net zoals bij games, omdat ik denk dat je voor dezelfde prijs beter kan krijgen. Maar ik weet niet precies hoe het dan zit met een lijstje maken, je vindt niet altijd goedkoop waar je naar opzoek bent dus kan je dan wel een specifiek lijstje maken? Daar moet ik nog even naar kijken maar in principe sta ik dus open voor tweedehands bouwen als dat een goede optie is.

Met de kennis die ik heb van research ga ik de vragen beantwoorden om een beter beeld te geven van wat ik nou precies zoek en ga ik op het eind een lijstje maken, als ik dus voor nieuw zou gaan en niet tweedehands.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Kort samengevat:
- Moderne games op minimaal medium zonder lag spelen
- Snel kunnen surfen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb een monitor, muis en toetsenbord. Misschien dat ik nog wel een muis en toetsenbord combo koop die meer geschikt is voor gamen, maar dat valt buiten het budget, hoort er niet bij.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

- 8gb ram
- 2gb videokaart
- SSD of HDD (Liefst SSD, maar wil wel minimaal 240gb en is nu te duur)
- Koeler?

Dit lijkt me wel het belangrijkste van wat ik weet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, merk maakt mij niet uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Naast wat ik al genoemd heb, dat er niet al te veel lawaai van komt.

Ga je overklokken?
Nee, en dat is niet omdat ik het niet wil maar ik weet niet hoe dat werkt en zolang de PC aankan wat ik ervan verwacht ben ik tevreden.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben hier gekomen omdat ik weet dat er hier veel verstand is. Wat ik verwacht is hulp mij bijn lijstje en informatie wat ik het beste kan doen met mijn budget. Ook belangrijk: Hoe ik tweedehandse aankopen het beste aan kan pakken (hoe zit het dan met een lijstje maken en alles tweedehands of alleen een deel?) Als ik voor tweedehands ga dan zal ik alles waarschijnlijk via Tweakers kopen vanwege de betrouwbaarheid.

Dan nu het lijstje, keep in mind ik heb vrij weinig kennis omdat ik dus altijd op console heb gespeeld en dat was gewoon ready to play, dit is wat meer ingewikkeld voor mij.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 104,-€ 104,-
1MSI H81M-E34€ 49,-€ 49,-
1MSI Radeon R9 380 2GD5T OC€ 182,95€ 182,95
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 47,50€ 47,50
1Sharkoon VS4-S€ 28,95€ 28,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,95€ 22,95
1Corsair CMSO8GX3M2A1333C9€ 48,-€ 48,-
1Antec VP450P€ 37,50€ 37,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 520,85

Had het liefst een 250gb SSD maar valt voor nu buiten het budget.
Tips? Heb het liefst nog steeds tweedehands dus tips daarvoor waardeer ik ook.

Bedankt!

• plakpot
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-11 10:26
Voor de prijs van die Graphische kaart kan je een betere tweedehands kopen, kijk eens rond voor die prijs op V&A.

Je moederbord heeft een 1150 socket en ik lees dat je CPU AM3+ socket gebruikt, zelf weet ik niet genoeg of je dat ook passend kan maken.

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:18
Je build zoals hij nu is, werkt natuurlijk niet. Een AMD CPU past niet op een Intel moederbord. Daarnaast heb je een type geheugen gekozen dat alleen in laptops gebruikt wordt.
Toch denk ik dat je nieuw een aardige PC kunt bouwen voor 500 euro, maar dat er flink winst te halen is als je een tweedehands videokaart weet te vinden. Dit is wat ik voor zou stellen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3440 Boxed€ 73,95€ 73,95
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 50,-€ 50,-
1Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro€ 215,95€ 215,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Crucial CT102464BA160B€ 37,95€ 37,95
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,65

De videokaart heeft meer VRAM dan jouw keuze, de dual core CPU kan prima meekomen met games, de harde schijf draait veel sneller (want die van jou is bedeoeld voor laptops) en zal dus beter presteren, het moederbord is gelijkwaardig maar heeft geen afwijkend formaat en het RAM is een enkele DIMM van 8GB. In de toekomst kun je dus je RAM nog uitbreiden als dat nodig is. De PSU is zuiniger en kwalitatief beter.
Een build met een AMD 6-core is ook mooi, maar dan moet je nog 30 euro meer betalen voor de CPU en ook het moederbord is iets duurder. Dan ga je buiten het budget en zou je net zo goed een i3 kunnen kiezen met betere single-core prestaties. Games zijn over het algemeen niet zo goed in het benutten van meer dan 4 cores, dus de i3 is dan beter. Je zou dat prijsverschil echter ook kunnen gebruiken om de HDD te vervangen door een SSD, waar je heel veel profijt van hebt bij alle andere taken en bij het starten en laden van games.

[ Voor 5% gewijzigd door GeneralX op 27-10-2015 16:00 ]

• R-Punch
GeneralX schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:48:
Je build zoals hij nu is, werkt natuurlijk niet. Een AMD CPU past niet op een Intel moederbord. Daarnaast heb je een type geheugen gekozen dat alleen in laptops gebruikt wordt.
Toch denk ik dat je nieuw een aardige PC kunt bouwen voor 500 euro, maar dat er flink winst te halen is als je een tweedehands videokaart weet te vinden. Dit is wat ik voor zou stellen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3440 Boxed€ 73,95€ 73,95
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 50,-€ 50,-
1Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro€ 215,95€ 215,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Crucial CT102464BA160B€ 37,95€ 37,95
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,65

De videokaart heeft meer VRAM dan jouw keuze, de dual core CPU kan prima meekomen met games, de harde schijf draait veel sneller (want die van jou is bedeoeld voor laptops) en zal dus beter presteren, het moederbord is gelijkwaardig maar heeft geen afwijkend formaat en het RAM is een enkele DIMM van 8GB. In de toekomst kun je dus je RAM nog uitbreiden als dat nodig is. De PSU is zuiniger en kwalitatief beter.
Een build met een AMD 6-core is ook mooi, maar dan moet je nog 30 euro meer betalen voor de CPU en ook het moederbord is iets duurder. Dan ga je buiten het budget en zou je net zo goed een i3 kunnen kiezen met betere single-core prestaties. Games zijn over het algemeen niet zo goed in het benutten van meer dan 4 cores, dus de i3 is dan beter. Je zou dat prijsverschil echter ook kunnen gebruiken om de HDD te vervangen door een SSD, waar je heel veel profijt van hebt bij alle andere taken en bij het starten en laden van games.
Hey,

Thanks voor je uitgebreide antwoord.
Mooie build, misschien dan proberen een videokaart van 4GB voor goedkoper tweedehands te vinden? Heb even op Vraag & Aanbod gekeken, er zijn een enkele videokaarten van 4GB goedkoper dan jouw videokaart. Het is nog maar de vraag of die ook beter zijn.
Misschien een SSD van 240GB ook tweedehands proberen te halen? Voor 60 tot 70 euro. Betaal ik iets bij maar SSD is wel veel beter lijkt mij.

En je de CPU. Ik heb het liefste toch echt quad core maar als dat niet mogelijk is binnen het budget (zonder het veranderen van de anderen) dan is het inderdaad een goede optie.

• GeneralX
Als je toch heel graag 4 cores wilt, is het een idee om de AMD Athlon X4 860K te kiezen. Die kan ook aan 4 threads werken en kost net zo veel als de Pentium. Een bijbehorend moederbord is dit.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:51

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Die kast zou ik niet doen als ik jou was, tenzij je geen waarde hecht aan kabelmanagement. (Ik ben zelf bezig met een review over de windowed versie van de kast, maar de afstand van de voeding naar het moederbord is gewoon te groot)

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 19:50

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Johan9711 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:28:
Die kast zou ik niet doen als ik jou was, tenzij je geen waarde hecht aan kabelmanagement. (Ik ben zelf bezig met een review over de windowed versie van de kast, maar de afstand van de voeding naar het moederbord is gewoon te groot)
Dan heb je waarschijnlijk gewoon een voeding met erg korte kabels ;) Probeer het eens met verschillende voedingen als je hier een duidelijk beeld van wilt hebben.

OT:
Ik zou de videokaart tweedehands kopen, en een i5 4460 in de build proberen te krijgen (zijn ook tweedehands nog prima) een i5 erin is een enorme prestatie winst, en de Pentium die hierboven werd genoemd kan bijvoorbeeld Far Cry 4 niet spelen (ik geloof ook GTA V), omdat daar een quadcore voor nodig is. De AMD 860K is niet al te best, een i5 is stukken beter. Een ssd kun je later altijd nog toevoegen, als je weer een budgetje hebt gecreëerd ;)

Show me your moves.

• GeneralX
The internet begs to differ. Zie deze link, waar met een 860K en een R9 280 op Ultra wordt gedraaid. Dat neemt niet weg dat een tweedehands i5-4460 wel een goede investering zou zijn. Ik twijfel echter of je die voor 70 euro kunt krijgen. Ook een SSD zou een waardevolle investering zijn, maar het budget laat het niet toe.

[ Voor 63% gewijzigd door GeneralX op 27-10-2015 16:39 ]

• R-Punch
[quote]Koninkje schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:34:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk gewoon een voeding met erg korte kabels ;) Probeer het eens met verschillende voedingen als je hier een duidelijk beeld van wilt hebben.

OT:
Ik zou de videokaart tweedehands kopen, en een i5 4460 in de build proberen te krijgen (zijn ook tweedehands nog prima) een i5 erin is een enorme prestatie winst, en de Pentium die hierboven werd genoemd kan bijvoorbeeld Far Cry 4 niet spelen (ik geloof ook GTA V), omdat daar een quadcore voor nodig is. De AMD 860K is niet al te best, een i5 is stukken beter. Een ssd kun je later altijd nog toevoegen, als je weer een budgetje hebt gecreëerd ;)
[/quote
Hmm, zal gaan kijken voor een tweedehandse i5 4460.
Welke videokaart zal ik voor gaan dan? Een 4gb?

Maar is die kast en koeler wel goed?

En @GeneralX: SSD tweedehands een optie?

• R-Punch
Even gekeken en een 4gb videokaart is nog steeds te duur. Ik ga voor een 3gb

Maakt het uit welke i5? Is een wat mindere versie dan de 4460 ook goed?

En hoeveel gb zul je nodig hebben op SSD? Ik ga er een tweedehands aanschaffen naast een 1TB harde schijf omdat het me toch echt beter lijkt om erbij te hebben.

Sorry voor de vele vragen maar ik kom er even niet uit.

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-11 01:42
Hoeveelheid GB maakt niet zoveel uit, het gaat vooral om de soort. Bijvoorbeeld een 3GB R9 280X is beter dan een 4GB GTX 960. En een SSD zou ik meteen doen, hoef je niet heel Windows opnieuw te installeren. Je kan wel klonen, maar meestal is vers installeren beter. SSD is 250GB (+-) ongeveer de sweetspot. Verder bestaat er geen goedkopere i5 dan de 4460 (behalve misschien de 4440, of een Sandy/Ivy Bridge)

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

• dojitsu
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:21
Dit zal wel een echte longshot zijn, maar als je 2 van deze brillen hebt (TY-ER3D4ME), dan wil ik wel een r9 280x met je ruilen.

• R-Punch
dojitsu schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:59:
Dit zal wel een echte longshot zijn, maar als je 2 van deze brillen hebt (TY-ER3D4ME), dan wil ik wel een r9 280x met je ruilen.
Nee heb ik niet helaas, interesse om te verkopen? Denk dat ik wel voor r9 280x ga.

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 10:15
In de pricewatch is de i5 4460 nu het goedkoopst van de i5's (ongeveer €180).
Pagina: 1