Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 15:16
Hallo,

In onze thuissituatie is het huidige wifi een drama.
Momenteel staat in de meterkast een uBee modem/router van Ziggo, en wordt gebruik gemaakt van powerline accespoints van tplink.

Hier willen we graag vanaf, daar we afgelopen week netwerkkabels getrokken hebben naar verschillende delen in het huis. (De TP-link powerline devices mogen dus buiten beschouwing gelaten worden)

Nu is de vraag, welke accespoints zouden we kunnen aanschaffen om onszelf te verzekeren van een goede wifi dekking door het hele huis.

Verdere informatie:
Het gaat hier om een huis met degelijke stenen muren en betonnen dekken.
De uBee router staat in de meterkast welke zich in een uithoek van het huis bevind. Vanuit deze meterkast lopen netwerkkabels naar de eerste verdieping (tweede verdieping is niet aanwezig) en naar de keuken, centraal gelegen in huis.
Het is dus de bedoeling dat deze twee/drie punten samen een stabiel netwerk vormen waarin apparaten seamless het beste bereik opnemen.
Verschillende apparaten zoals Smartphones (Zowel Android als Apple), laptops, en smart-tv's(vast gepositioneerd, maar niet met de mogelijkheid tot kabelverbinding) en een Wifi printer (canon pixma mp640). Deze laatste zou ook bereikbaar moeten zijn, onafhankelijk van het accespoint waarmee verbonden is. (5Ghz is een wens, geen vereiste, wellicht wel beter futureproof)

Nu lijken mijzelf de Unifi's erg goede keuzes als acces points, echter deze keuze is niet echt onderbouwd. Daarbij zijn de Unifi's vrij prijzig, wellicht dat hier een alternatief voor is welke in deze situatie evengoed voldoet of zelfs nog beter. Mocht dit niet zo zijn, dan is dit gewoon de prijs natuurlijk.

Verder, een wens zou nog zijn om in de toekomst een harde schijfje ergens aan te hangen in het netwerk zodat vanaf elke smart tv/laptop bijvoorbeeld films toegankelijk zijn.
Ook, kan het mogelijk zijn dat in de toekomst het bereik uitgebreid moet worden ivm een aanbouw en/of grotere tuin.

Door de vele bomen is het bos voor mij (na verdieping) niet meer zichtbaar, vandaar dat ik jullie hulp bij deze inschakel.
Graag hoor ik jullie verschillende meningen over dit onderwerp.
Ook totaal andere oplossingen zijn zeer welkom uiteraard.

Bij voorbaat dank,
A Dekkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Arnodekkers1995 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:47:
Nu lijken mijzelf de Unifi's erg goede keuzes als acces points, echter deze keuze is niet echt onderbouwd. Daarbij zijn de Unifi's vrij prijzig, wellicht dat hier een alternatief voor is welke in deze situatie evengoed voldoet of zelfs nog beter. Mocht dit niet zo zijn, dan is dit gewoon de prijs natuurlijk.
Voldoende onderbouwing in dit topic:
\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

Mijn tip is om op het gebied van netwerk en WiFi geen concessies te doen. Daarnaast valt de prijs van de UAP-AC Lite best mee (vind ik).
Verder, een wens zou nog zijn om in de toekomst een harde schijfje ergens aan te hangen in het netwerk zodat vanaf elke smart tv/laptop bijvoorbeeld films toegankelijk zijn.
NAS kopen
Ook, kan het mogelijk zijn dat in de toekomst het bereik uitgebreid moet worden ivm een aanbouw en/of grotere tuin.
Outdoor variant van de Ubiquiti kopen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-09 16:40
Arnodekkers1995 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:47:
Het is dus de bedoeling dat deze twee/drie punten samen een stabiel netwerk vormen waarin apparaten seamless het beste bereik opnemen.
Apparaten bepalen zelf wanneer ze gaan roamen, daar heb je zelf nauwelijks controle over. Daarnaast moet je er ook op gaan rekenen dat het niet helemaal seamless zal gaan worden. Een VoIP (zoals Skype of Facetime) zal wegvallen als jouw apparaat tussen twee APs wisselt, als die APs geen 802.11r ondersteunen (volgens mij doen die Unifi's dat wel, en als je wat technisch bent aangelegd kun je ook OpenWRT gebruiken).
Ze zijn prijzig, maar ze zijn wel makkelijk op te zetten. Je kunt ook voor een aantal goedkopere consumenten-routers gaan (zoals de TP-Link TL-WR1043ND) en daar dan OpenWRT opzetten, maar dat is veel minder gebruiksvriendelijk. Dan ben je minder dan de helft van het geld kwijt, maar dan moet je wel tenminste weten hoe je een SSH verbinding op kan zetten.
Een NAS zou dit kunnen doen, maar veel routers ondersteunen ook de mogelijkheid om er een USB apparaat aan te hangen. Met OpenWRT is dit in ieder geval mogelijk, de Unifi's hebben alleen AP functionaliteit, dus dan moet je kijken of je router het ondersteunt.

[ Voor 3% gewijzigd door Mithrildor op 27-10-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Oke, ik begrijp dus dat de Unifi's vooral hun sterke punten hebben in de eenvoud van de installatie. Is dit verder het enige voordeel wat zij hebben tegenover andere AP's (al dan niet icm met OpenWRT), of zijn er ook andere beweegredenen om specifiek voor een Unifi te kiezen (of juist niet voor te kiezen)?

Verder, ik heb de Unifi Lite AP AC even opgezocht (Deze is inderdaad nog wel enigzins betaalbaar) maar zie dat deze geen 802.11r ondersteund als ik het goed heb.

Wel lees ik her en der iets over een eigen (Unifi) systeem waardoor de seamless roaming van devices bij Unifi goed zou werken, maar dit is me een beetje onduidelijk. Iemand die hier meer over kan vertellen en/of eventueel ervaring mee heeft?

Verder, even een totaal los iets, de harde schijf waar ik het over had zal waarschijnlijk een externe harde schijf zijn (USB3.0), zijn hier geen simpelere/goedkopere alternatieven voor dan een nas? Iets van een adapter om een usb apparaat aan het netwerk te hangen?

Alvast super bedankt in ieder geval!
Groeten,
A Dekkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die UniFi doet wel aan "roaming", maar alleen als je maximaal 3 AP's hebt. Tussen die 3 AP's kunnen ze nog met elkaar uitkomen wie de client gaat "overnemen". Bij meer AP moet je een controller hebben. Deze kan op een PC geïnstalleerd worden (moet wel continu aan staan), maar de controller kan ook in de Amazon cloud gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe groot is de woning qua oppervlakte die de WiFi moet overbruggen? Van de Ubee routers van Ziggo is bekend dat ze een nogal gare WiFi hebben. Wellicht volstaat dus een TP-Link mits juist geplaatst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Grofweg 30 x 20 meter = ~600 m2

1e etage is iets kleiner, grofweg 20 x 12 = ~240 m2

Eerdere ervaring met een tijdelijke Archer c7 leerde wel dat dit wat beter was, maar nog lang niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Iemand nog bepaalde meningen, ervaringen en/of ideeën over deze kwestie?
Pagina: 1