Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Mijn Corsair Professional Gold AX650 maakt steeds een serie piepjes. Volgens mij als de fan spin up of spin down doet. "Piepiepiepiepiep," bij elk piepje een toontje hoger. Alsof ie vanaf een bepaalde snelheid hier geen last meer van heeft. Verder is ie prachtig stil.

Ik zie ook fysiek dat die fan steeds sneller en langzamer gaat draaien. Het lijkt wel alsof de voeding net te weinig warmte produceert en dat de firmware de fan steeds tussen twee snelheden wil laten draaien.

Helaas gebeurt dit elke 20 seconden ofzo. Hij doet het al sinds een paar maanden nadat ie nieuw was. Ik heb echter geen zin om iets met RMA of garantie te doen, want toen ik 'm kocht ging ie meteen 2 keer naar RMA, en dit is dus de 3e (identieke) voeding van Corsair die ik met veel moeite in deze compacte verder watergekoelde computer heb gemonteerd. Ik heb hem afgeschreven als "dure miskoop pech gehad nooit meer Corsair" maar ben benieuwd of ik dit nog kan oplossen.

Zo vermoed ik dat het probleem weg is als ik deze fan op een constante snelheid kan laten draaien. Ik heb wat zitten googlen en lees anderen klagen over spin-up of spin-down gerelateerde noise-klachten bij voedingen van Corsair, maar de beschrijving van het geluid is anders dan het geluid wat ik observeer, en ik lees ook geen oplossingen (behalve een hoop negatieve woorden over Corsair).

Basically heb ik vragen in deze richting:
  • Bestaat er een tool om de fan speed van een PSU aan te passen of vast te zetten?
    Zelfs gelockt op max speed lijkt het me minder irritant dan hoe het nu is.
    (ik draai Linux)
  • Hebben PSU's ook firmware, en kan ik dat updaten?
  • Kan je firmware hacken om de minimale fan speed hoger te zetten, dat ie wel mag variëren maar niet lager dan x RPM?
  • Is er een simpele hardwarehack mogelijk? Weerstandje of jumpertje?
  • Iemand nog ideeën waar ik niet op ben gekomen?
offtopic:
Wat een slechte ervaring. Mijn duurste voeding ooit, Gold rated, zogenaamd goed, en ik heb echt de slechtste ervaring van gekochte hardware ooit. Ik raad iedereen af om Corsair te kopen, wat een prutsmerk. Maargoed, ondanks dat ik ontevreden ben, gebaseerd op slechte ervaringen met 100% van de door mij gebruikte Corsair voedingen, staat het totaal nog altijd op slechts 3 ervaringen. Anderen hebben goede ervaringen met deze voeding. Kijk maar naar de reviews.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Welke voeding is 100% compatibel met de aansluitingen en kabels van de AX650?
Last resort voeding vervangen zonder kabels te hoeven aansluiten aan de computer, maar alleen aan de voeding (is immers modulair), is ook een mogelijkheid.

(Wel slecht voor mijn bloeddruk om er geld tegenaan te gooien. Ik kocht juist deze Pro Gold om geen gezeur te hebben)

[ Voor 20% gewijzigd door Sando op 26-10-2015 14:56 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)