Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmoedschotanu
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-09-2020
Hallo allemaal,

Ik heb een Canon eos 1000D gehad een aantal jaar geleden. Deze verkocht en nu wil ik toch wel weer een nieuwe camera. Heb er alleen erg weinig verstand van.
Zit erg te twijfelen om weer een Canon te nemen of een Nikon..
Wat zijn een beetje goede camera's voor een betaalbare prijs?

Ik heb de Canon 1100D gezien en de Nikon D3200, welke zouden jullie kiezen?
Of hebben jullie andere alternatieven waarvan jullie zeggen deze is 10x beter dan die twee opties.

En voor welke lens zouden jullie kiezen? 18-55 en bijv een 55-200 of een 18-200 oid.

Edit: Betaalbare prijs is ongeveer van de genoemde camera's, De Nikon is goedkoopst 330 en de Canon zie ik tweedehands voor 200/300. Rond de 300/350 ligt mijn grens aan wat ik er aanuit kan geven helaas..

Wat ik wil fotografen, hobby, van alles en nogwat dus.

[ Voor 18% gewijzigd door welmoedschotanu op 26-10-2015 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Zonder verder specificatie van "betaalbare prijs" valt daar erg weinig over te zeggen :P

Aangezien je al enige ervaring hebt met Canon zou ik zeggen, zoek een leuke Canon :) Bijvoorbeeld pricewatch: Canon EOS 700D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart De 100D is iets goedkoper maar met de 700D heb je een kantelbaar scherm met touchscreen. Wil je meer bereik dan kun je de pricewatch: Canon EOS 700D + EF-S 18-135mm 3.5-5.6 IS STM Zwart overwegen, of een tweede lens: pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

Lenzen die van 18 helemaal naar 200 gaan doen meestal een compromis. Ik zou daarvoor eerst wat reviews lezen en kijken of je dat compromis aanvaardbaar vindt voor het niet hoeven wisselen van lens :)

De 700D is niet de nieuwste, wel 200 euro goedkoper, en hoewel nieuwer op technisch vlak waak wel "beter" is, heeft de fotograaf (lees: jij :P ) een veel grotere invloed op je foto's dan je camera :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637828

Je vertelt wel erg weinig achtergrondinfo. Wat wil je gaan fotograferen? Waarom heb je de 1000D verkocht? En waarom perse een spiegelreflex en geen systeemcamera of compact met grote sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670812

Ik zou voor een Nikon D810 gaan met wat goed glas ;)

Nee alle gekheid op een stokje, vertel even iets meer en ook wat je budget is, wat je wilt uitgeven aan een kit en ook wat je met de camera wilt gaan doen. Vakantie kiekjes, foto's van de kinderen? Of juist wat meer statische foto's van de natuur in Nederland of noem maar op.

Nu kunnen we alle kanten op en is het lastig te bepalen en advies te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 01:06
welmoedschotanu schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 13:54:
Hallo allemaal,

Ik heb een Canon eos 1000D gehad een aantal jaar geleden. Deze verkocht en nu wil ik toch wel weer een nieuwe camera. Heb er alleen erg weinig verstand van.
Zit erg te twijfelen om weer een Canon te nemen of een Nikon..
Wat zijn een beetje goede camera's voor een betaalbare prijs?

Ik heb de Canon 1100D gezien en de Nikon D3200, welke zouden jullie kiezen?
Of hebben jullie andere alternatieven waarvan jullie zeggen deze is 10x beter dan die twee opties.

En voor welke lens zouden jullie kiezen? 18-55 en bijv een 55-200 of een 18-200 oid.
Heb zelf een D3300 met 18-55 is een goede camera en lens maar had graag een 18-200 erbij gehad of een andere lens om meer bereik te krijgen. Ben er best tevreden mee. De foto's zijn niet altijd mooi maar dat ligt aan mij en niet aan het materiaal.

Je lens keuze is veel belangrijker dan je camera keuze uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmoedschotanu
Paul schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:14:
Zonder verder specificatie van "betaalbare prijs" valt daar erg weinig over te zeggen :P

Aangezien je al enige ervaring hebt met Canon zou ik zeggen, zoek een leuke Canon :) Bijvoorbeeld pricewatch: Canon EOS 700D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart De 100D is iets goedkoper maar met de 700D heb je een kantelbaar scherm met touchscreen. Wil je meer bereik dan kun je de pricewatch: Canon EOS 700D + EF-S 18-135mm 3.5-5.6 IS STM Zwart overwegen, of een tweede lens: pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

Lenzen die van 18 helemaal naar 200 gaan doen meestal een compromis. Ik zou daarvoor eerst wat reviews lezen en kijken of je dat compromis aanvaardbaar vindt voor het niet hoeven wisselen van lens :)

De 700D is niet de nieuwste, wel 200 euro goedkoper, en hoewel nieuwer op technisch vlak waak wel "beter" is, heeft de fotograaf (lees: jij :P ) een veel grotere invloed op je foto's dan je camera :)
Budget is helaas niet zo hoog dat ik een 700D kan halen.
Maar wat jij zegt is dat je dus beter lenzen kunt wisselen of voor een kleiner bereik gaan? Zoals 18-135?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmoedschotanu
Anoniem: 670812 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:17:
Ik zou voor een Nikon D810 gaan met wat goed glas ;)

Nee alle gekheid op een stokje, vertel even iets meer en ook wat je budget is, wat je wilt uitgeven aan een kit en ook wat je met de camera wilt gaan doen. Vakantie kiekjes, foto's van de kinderen? Of juist wat meer statische foto's van de natuur in Nederland of noem maar op.

Nu kunnen we alle kanten op en is het lastig te bepalen en advies te geven.
Budget is helaas niet veel.. max 400..
Sorry ben echt een leek haha, wist niet dat zulke dingen van ook belang zijn. Eigenlijk vanalles, van vakantiefoto's tot foto's van de natuur, van dieren, van mensen. Alles wat op mijn pad komt eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmoedschotanu
Anoniem: 637828 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:17:
Je vertelt wel erg weinig achtergrondinfo. Wat wil je gaan fotograferen? Waarom heb je de 1000D verkocht? En waarom perse een spiegelreflex en geen systeemcamera of compact met grote sensor?
Ik wil vanalles en nogwat op de foto's zetten. Natuur, dieren, mensen, vakantiefoto's etcetc.
Mijn Canon heb ik destijds verkocht, omdat ik ging studeren en er erg weinig tijd voor had en het zonde vond dat hij in de kast bleef liggen. Alleen ik mis die ontspanning om er lekker een dag op uit te trekken oid, dus vandaar de keuze dat ik graag weer een camera wil.

Geen compact camera of systeemcamera, omdat ik meer wil dat dat. 'Gewone foto's kan ik ook met mijn telefoon maken zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-05 22:02

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Weet je wat het moeilijke is. Ben je in de (nabije) toekomst van plan om serieuze tijd aan de hobby te gaan besteden? (Lees: er meer in te investeren). Het voordeel van een DSLR is dat je flexibiliteit hebt qua lenzen. Alleen een goede lens is soms wel net zo duur als een goede systeemcamera. Zou je niet liever voor dat bedrag gaan voor een goede systeemcamera? Wat is voor jou de toegevoegde waarde van de SLR? Ik heb zelf heel erg getwijfeld, voordat ik mijn camera heb aangeschaft. Ik heb graag heel veel controle over mijn fotografie. Ik moet met regelmaat productfoto's maken en professionelere kwaliteit afleveren. Is dit wat je wil, of wil je gewoon mooie foto's schieten.

Je begint over een 18-200 lens. Dit is wat we noemen een walk-around lens. Je hoeft niet te wisselen, maar je profiteert niet van de grote voordelen die verschilende lenzen je kunnen geven. Je doet een compromis, op een camerabody waar je geen compromis hebt gedaan. Kortom, zonde. Zeker als je niet serieus zou gaan investeren in de hobby. Vroegâh was DSLR gewoon een slag boven de kwaliteit van de compactcamera. Tegenwoordig is dat verschil werkelijkwaar miniem geworden voor de gemiddelde fotograaf. Vertel een beetje over je beweegredenen.... :)

Ah, ik zie dat je net reageert. Als je er een dag op uit wil trekken, dan kan dat ook met een goede systeemcamera. Alleen heb je wat minder 'body' (pun intended). Waarom ga je niet naar een goede fotozaak en ga je daar eens testen en voelen?
welmoedschotanu schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:59:
[...]
Geen compact camera of systeemcamera, omdat ik meer wil dat dat. 'Gewone foto's kan ik ook met mijn telefoon maken zegmaar.
Je telefoon maakt overigens geen 'gewone foto's'. Met je telefoon maak je snapshots en selfies. Telefoonfoto's mogen imho niet in één zin met fotografie genoemd worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Point.Flare op 26-10-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Voor 400 euro wordt het wat lastig... In dat geval zou ik kijken of ik V&A of marktplaats een 650D of 700D kan vinden met (IS STM) kitlens, en een paar tientjes doorsparen en een 55-250 (met IS) van Martkplaats trekken. Ik heb geen ervaring met Nikon, en de TS ook niet, vandaar dat ik alleen Canon aanraad :P

Een systeemcamera kan inderdaad ook; persoonlijk vind ik dat er niks boven een fatsoenlijke viewfinder gaat, maar als je zonder kunt zit er tegenwoordig niet veel verschil meer tussen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Paul schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:21:
Voor 400 euro wordt het wat lastig... In dat geval zou ik kijken of ik V&A of marktplaats een 650D of 700D kan vinden met (IS STM) kitlens, en een paar tientjes doorsparen en een 55-250 (met IS) van Martkplaats trekken. Ik heb geen ervaring met Nikon, en de TS ook niet, vandaar dat ik alleen Canon aanraad :P

Een systeemcamera kan inderdaad ook; persoonlijk vind ik dat er niks boven een fatsoenlijke viewfinder gaat, maar als je zonder kunt zit er tegenwoordig niet veel verschil meer tussen.
Persoonlijk ben ik van de Nikon kant. Ik kan slecht overweg met Canon en zelfs ik zou het toch aanraden. De TS heeft ervaring met Canon. Een switch naar Nikon is dan niet zomaar gemaakt, omdat het totaal niet logisch meer aanvoelt. Plus, ik heb het idee dat er bij Canon wat meer tweedehands lenzen en body's voorhanden zijn. Puur omdat het merk een aantal jaar geleden sterk in trek was bij een grote groep consumenten. Nikon heeft in mijn optiek een wat duurder assortiment tweedehands lenzen. Met name omdat de backward compatibility van de Nikon lenzen de nood om te verkopen wat lager maakt. Zeker wanneer men opschakelt naar een body met autofocus motor. Goede lenzen lijken daar wat langer in het bezit te blijven.

@TS: ik zou je van harte aanraden om een systeemcamera in overweging te nemen en anders te gaan kijken naar een tweedehands Canon body met lenzen. Voor de startende hobbyist is dat het meest interessante. Gegeven dat je niet de laatste technieken tot je beschikking hebt, zijn de ontwikkelingen in DSLR land niet schrikbarend snel gegaan dat een oudere body totaal onbruikbaar is. Als je dan toch serieuzer de hobby in wilt, dan kan je stap voor stap investeren. Lenzen er bij, statief aanschaffen, body vervangen, goede flitser (in die volgorde).

[ Voor 17% gewijzigd door Point.Flare op 26-10-2015 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09-2023
Point.Flare schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:05:
Je telefoon maakt overigens geen 'gewone foto's'. Met je telefoon maak je snapshots en selfies. Telefoonfoto's mogen imho niet in één zin met fotografie genoemd worden.
Dit is absoluut fout, fotografie gaat om het eindresultaat niet om de spullen. Of je nu met een pinhole, telefoon of een 8x10 schiet maakt geen reet uit!

Het gaat om wat je maakt niet hoe je het maakt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmoedschotanu
Point.Flare schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:26:
[...]

Persoonlijk ben ik van de Nikon kant. Ik kan slecht overweg met Canon en zelfs ik zou het toch aanraden. De TS heeft ervaring met Canon. Een switch naar Nikon is dan niet zomaar gemaakt, omdat het totaal niet logisch meer aanvoelt. Plus, ik heb het idee dat er bij Canon wat meer tweedehands lenzen en body's voorhanden zijn. Puur omdat het merk een aantal jaar geleden sterk in trek was bij een grote groep consumenten. Nikon heeft in mijn optiek een wat duurder assortiment tweedehands lenzen. Met name omdat de backward compatibility van de Nikon lenzen de nood om te verkopen wat lager maakt. Zeker wanneer men opschakelt naar een body met autofocus motor. Goede lenzen lijken daar wat langer in het bezit te blijven.

@TS: ik zou je van harte aanraden om een systeemcamera in overweging te nemen en anders te gaan kijken naar een tweedehands Canon body met lenzen. Voor de startende hobbyist is dat het meest interessante. Gegeven dat je niet de laatste technieken tot je beschikking hebt, zijn de ontwikkelingen in DSLR land niet schrikbarend snel gegaan dat een oudere body totaal onbruikbaar is. Als je dan toch serieuzer de hobby in wilt, dan kan je stap voor stap investeren. Lenzen er bij, statief aanschaffen, body vervangen, goede flitser (in die volgorde).
Bedankt voor je reactie!
Ik heb alleen op dit moment de nikon D3200 in mijn hoofd zitten ( |:( haha) Is dat wat dan of niet? Aangezien dit nieuw binnen mijn budget past .
Jij zegt, je hebt canon gehad en hebt daar ervaring mee, alleen het is niet dat die ervaring heel positief was, want heb ook een pentax teleen gehad een tijd en die vond ik fijner dan de canon. Dus denk van wil eventueel wel op Nikon overgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

avanreijn schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:29:
[...]

Dit is absoluut fout, fotografie gaat om het eindresultaat niet om de spullen. Of je nu met een pinhole, telefoon of een 8x10 schiet maakt geen reet uit!

Het gaat om wat je maakt niet hoe je het maakt. :(
Blijven ademen. Ik gebruik niet voor niets 'IMHO'. Toegegeven dat er wel rasse schreden zijn gemaakt in de fotografie met mobiele telefoons, is het verschil met een behoorlijke camera niet te vergelijken. Ik heb een flinke collectie polaroids, maar ik zou ze in mijn wildste dromen nog niet gebruiken voor serieuze fotografie. Het resultaat wat er uit dit soort camera's komt (polaroid, pinhole, ga zo maar door) geeft een bepaalde mood en sfeer mee en kan hierin best leuk resultaat opleveren. Telefooncamera's doen alles behalve een eigen sfeer / gevoel meegeven. Ze pogen een 'echte' camera te imiteren. En in dat opzicht zijn foto's met de telefoon inferieur. Telefooncamera's moeten gewoon lekker gebruikt worden voor snapshots. Een acceptabel eindresultaat is realistischer voorhanden bij een behoorlijke camera.
welmoedschotanu schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:34:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Ik heb alleen op dit moment de nikon D3200 in mijn hoofd zitten ( |:( haha) Is dat wat dan of niet? Aangezien dit nieuw binnen mijn budget past .
Jij zegt, je hebt canon gehad en hebt daar ervaring mee, alleen het is niet dat die ervaring heel positief was, want heb ook een pentax teleen gehad een tijd en die vond ik fijner dan de canon. Dus denk van wil eventueel wel op Nikon overgaan.
Ik zou je van harte aanraden Nikon te kiezen, dat daargelaten. Alleen van wat ik las, zou Canon de logischere keuze zijn. Ga je eens oriënteren op de kosten voor tweedehands en wat je nodig gaat hebben. Van alles wat je aangeeft zou je budget-technisch het meest gebaat zijn bij een walk-around lens. Puur omdat je hiermee het volledige bereik beslaat. Dat je hier concessies in kwaliteit in doet, dat zal je in het begin maar voor lief moeten nemen. Wat ik je dan wel op je hart wil drukken. Kies bij Nikon nooit, maar dan ook nooit!! de Sigma 18-200. Dat is de enige lens die ik ooit heb teruggebracht. Hij was niet eens van mij, maar het was dermate teleurstellend dat ik heb aangeraden om de koop te ontbinden. De nikkor is met mijlen afstand de betere. Helaas kosten beide lenzen om 400-500€.

Mijn advies: Een Nikon d3200 met een 55-200 zou een goede start zijn. Alleen zal je onmiddelijk merken dat je tekort komt in je bereik. Voor alles wat je eigenlijk met 18-55 zou willen schieten, moet je dan de benen-zoom gebruiken. Vrij snel zal je merken dat je die 18-55 er bij wil hebben. En daar gaat het mis e heb je, voor je het weet, je vrouw en hond verkocht voor een nieuwe lens... ;)

Mijn huidige setup is een 8-16, 18-85, 35, 50 en een 105mm en ik mis heb echt nog wel wat lenzen die ik er graag bij zou hebben.... :9

[ Voor 51% gewijzigd door Ventieldopje op 26-10-2015 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

welmoedschotanu schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:57:
[...]

Budget is helaas niet veel.. max 400..
Sorry ben echt een leek haha, wist niet dat zulke dingen van ook belang zijn. Eigenlijk vanalles, van vakantiefoto's tot foto's van de natuur, van dieren, van mensen. Alles wat op mijn pad komt eigenlijk.
Dat is een beperkt budget en beperkt je keus wel, daar zit niet echt ruimte in voor een wat meer walkaround lens als bijvoorbeeld een 18-135mm of 18-200mm. Alleen de lens is al meer dan je budget. Je hebt nog de pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX 18-105mm G ED VR Zwart al valt deze ook al buiten het budget.

Mirrorless zoals al aangehaald word zou ik met dit budget niet snel kiezen. Keuze is beperkt en dan is een instap DSLR zoals de pricewatch: Nikon D3200 Kit + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart naar mijn idee gewoon meer waar voor je geld. Plus ook ik vind een viewfinder een fijne toevoeging ook al zijn ze relatief klein op deze instap DSLR's. Bij Mirrorless is de prijs al snel richting of over de €600 voor een kit welke een viewfinder heeft.

Of je moet inderdaad kijken of je 2de hands wat kan vinden, dan past mogelijk ook nog een mirrorless met EVF in je budget.
Point.Flare schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:05:
Mirrorless is inderdaad wel anders en door de grote sensor niet anders als een DSLR. Maar ook met een Telefoon kan je prima foto's maken die prima in een zin te noemen zijn naast fotografie. Er zijn behoorlijk wat mensen die mooiere foto's met een telefoon maken dan sommige mensen uit een Dure DSLR of Dure Mirrorless krijgen. Een foto/fotografie gaat niet alleen om de specs van de camera maar juist ook om wat en hoe iets op de foto gezet is, dat lijkt hier soms nog wel eens vergeten te worden. Dan is een telefoon camera echt niet alleen voor de snapshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637828

[...]
Dat impliceert dat je deze camera's gelijkstelt aan (het fotograferen met) een telefoon. Dat klopt niet. Kwalitatief doen ze echter niet of nauwelijks onder voor een spiegelreflex.

Linkje met wat info
reviews: Tweakers Koophulp voor camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Point.Flare schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:26:
Lenzen er bij, statief aanschaffen, body vervangen, goede flitser (in die volgorde).
Als ik het gebruik van TS lees zou ik die volgorde aanpassen:

1) Basis-bereik afdekken: 18 - 200, een gat tussen 50 en 70 [of elders] is geen enkel probleem
2) Flitser aanschaffen voor fill flits, bijvoorbeeld een Meike MK320
3) Statief als je vaak landschappen of nachtfoto's maakt
4) Lenzen en/of body upgraden

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Anoniem: 670812 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:47:
[...]
Mirrorless is inderdaad wel anders en door de grote sensor niet anders als een DSLR. Maar ook met een Telefoon kan je prima foto's maken die prima in een zin te noemen zijn naast fotografie. Er zijn behoorlijk wat mensen die mooiere foto's met een telefoon maken dan sommige mensen uit een Dure DSLR of Dure Mirrorless krijgen. Een foto/fotografie gaat niet alleen om de specs van de camera maar juist ook om wat en hoe iets op de foto gezet is, dat lijkt hier soms nog wel eens vergeten te worden. Dan is een telefoon camera echt niet alleen voor de snapshots.
Je zegt het zelf al, "prima foto's" voor het doel waar je mee schiet (snapshots...). Ik zeg absoluut niet dat een dure DSLR benodigd is voor een goede foto. Wat ik wel zeg is dat je, wanneer je een serieuze foto wilt, je een telefoon gewoonweg niet moet gebruiken. Ik kan best pannenkoekenbeslag mixen met een vork aan een klopboor. En het resultaat zal misschien ook best smaken. Alleen als je ook maar enigzins serieus wil koken, dan gaat het beter met een mixer. Dit is hetzelfde met camera's in telefoon. We hebben tig miljoen consumenten een klopboor met een vork er aan gegeven.

Maargoed, dit is iets offtopic.. :$
Paul schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:58:
[...]
Als ik het gebruik van TS lees zou ik die volgorde aanpassen:

1) Basis-bereik afdekkenL 18 - 200, een gat tussen 50 en 70 [of elders] is geen enkel probleem
2) Flitser aanschaffen voor fill flits, bijvoorbeeld een Meike MK320
3) Statief als je vaak landschappen of nachtfoto's maakt
4) Lenzen en/of body upgraden
Genuanceerd dan: Basisbereik afdekken, statief aanschaffen, body upgraden, flitser, specialistische lenzen kopen.

Ik zet de flitser bewust op de latere plek, omdat je al een flitser in je body hebt zitten en deze doet in de basis wat het moet doen. Daarentegen neigt de TS naar een instapmodel. Een betere body kan meer brengen. Met name een body met ingebouwde focusmotor maakt dat je meer mogelijkheden krijgt. Bracketing, HDR, betere ISO prestaties, enz. Het verschil met een ingebouwde flitser / losse flitser is minder groot. 200€ bij een betere body of een flitser aanschaffen is, vind ik, een relatief makkelijke keuze.

[ Voor 50% gewijzigd door Point.Flare op 26-10-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmoedschotanu
Haha, thanks tot zover. Vanavond waarschijnlijk nog even langs de mediamarkt om de verschillende camera's te voelen. En dan maar even goed nadenken over wat ik wil en geen overhaaste beslissingen maken.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Point.Flare schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:02:
[...]

Je zegt het zelf al, "prima foto's" voor het doel waar je mee schiet (snapshots...). Ik zeg absoluut niet dat een dure DSLR benodigd is voor een goede foto. Wat ik wel zeg is dat je, wanneer je een serieuze foto wilt, je een telefoon gewoonweg niet moet gebruiken. Ik kan best pannenkoekenbeslag mixen met een vork aan een klopboor. En het resultaat zal misschien ook best smaken. Alleen als je ook maar enigzins serieus wil koken, dan gaat het beter met een mixer. Dit is hetzelfde met camera's in telefoon. We hebben tig miljoen consumenten een klopboor met een vork er aan gegeven.

Maargoed, dit is iets offtopic.. :$
Maar wat bepaald wat een goede foto is en wat een snapshot is? en wat een serieuze foto is? De kwaliteit? hoe scherp iets is? dat het met een grote sensor is gemaakt? lijkt mij niet een goede serieuze foto is voornamelijk compositie en goed naar licht kijken en dat kan ook met een telefoon. Dat kan dan meer dan een snapshot zijn, omdat er goed over nagedacht is goed gekeken is naar de compositie en beschikbare licht. Niet even klik klaar en je hebt een foto zoals ook de meerderheid hun DSLR gebruikt op auto stand waar regelmatig de flitser omhoog springt. Camera is niets anders dan een sensor die licht op vangt. Dan is die telefoon foto ook goed voor de serieuzere doel einden te gebruiken en uit te printen op grotere formaat voor aan de muur of wat anders. Dat is toch heel anders als jou vergelijking met een vork en een mixer 2 verschillende dingen. Eerder het verschil in mizer, want ook met mixers heb je heel veel keus en mogelijkheden en is de een vast beter dan de andere mixer.

Zolang je weet hoe je de tool moet gebruiken is het voor meer dan alleen snapshots. Dan ligt het toch echt aan de gebruiker, of het voor serieuzere doeleinden gebruikt wordt of voor snapshots. Want ook een DSLR kan primair alleen voor snapshots gebruikt worden door de gebruiker. Het blijven tools zoals je mixer en je vork en je moet weten hoe je ze gebruikt. De beste tool gebruiker zonder dat je weet hoe het te bedienen maakt het niet in eens een serieuze foto of een taart die beter smaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 12:20
[...]

Ik wil vanalles en nogwat op de foto's zetten. Natuur, dieren, mensen, vakantiefoto's etcetc.
Mijn Canon heb ik destijds verkocht, omdat ik ging studeren en er erg weinig tijd voor had en het zonde vond dat hij in de kast bleef liggen. Alleen ik mis die ontspanning om er lekker een dag op uit te trekken oid, dus vandaar de keuze dat ik graag weer een camera wil.

Misschien bleeft je camera in de kast liggen omdat het formaat niet handig is om overal even snel mee naar toe te nemen. Zeker met meerdere lenzen zit je altijd gebonden aan een tas met een gewicht van 1-2kg (meer waarschijnlijk niet met 'basic' lenzen) en dat sleur je overal mee... (uit persoonlijke ervaring met 2 kinderen + tassen + kinderwagens kan ik je vertellen dat die extra foto tas meestal een brug te ver is en ik al snel eens de Sony RX100 in m'n zak stop waar ik ook mooie snapshots/foto's mee maak. Pakken beter dan de average phone of point&shoot compact). Die heeft ook een korte focus afstand waar ik nog wel eens een leuke "macro" shot mee maak. Geen echte 1:1 macro natuurlijk (maar dus ook geen 700€ macro lens...)

De beste koop is de camera die je gaat meenemen... denk dus nog eens goed na of je wel terug zo'n DSLR kit wil. Er zijn goede compacts of goede systeem cameras met leuke kitlenzen met een evengrote sensor als crop DSLRs.

Als ik het zo lees wil je "snapshots maken met dat ietsje meer" dus dat hoeft niet persé een DSLR kit te zijn.

Persoonlijk zou ik enkel een DSLR kopen of aanraden als je er echt een hobby van wil maken. En ook wil investeren in lenzen van zodra je weet welke aspect van fotografie je echt aanspreekt (bijvoorbeeld een macro lens, wide angle voor landschappen +filters, een f1.8 prime om wat bokehlicious shots te doen, statief, flitsers...) Met een budget van 300€ kom je dus al direct in de problemen, en van daar gaat het enkel erger worden :)
Point.Flare schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:36:
[...]

Blijven ademen. Ik gebruik niet voor niets 'IMHO'.
IMHO toevoegen is gewoon een slecht internet gebruik waarbij je de verantwoordelijkheid van een (te) sterke mening probeert te ontlopen. Je kan ook gewoon je mening per definitie nuanceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Inrage schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:27:
[...]

IMHO toevoegen is gewoon een slecht internet gebruik waardoor je een te sterke mening verspreid zonder daarvoor verantwoordelijk te willen zijn. Je kan ook gewoon je mening per definitie nuanceren...
Neuh. Er valt weinig te nuanceren. Ik geef aan dat het maar mijn nederige mening is, omdat ik weet dat er mensen zullen zijn die er aanstoot aan nemen. Ik hoop dan dat ze even de klik maken dat het "slechts" mijn mening betreft en niet gelijk drie versnellingen in de achteruit duiken, zoals de reactie van avanreijn. Vandaar mijn advies om te blijven ademen. Ik ga de discussie om mijn punt verder toe te lichten niet uit de weg.

[ Voor 10% gewijzigd door Point.Flare op 26-10-2015 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

* Weer even on-topic graag. Het gaat hier om aankoopadvies en niet over "wat het is dat een goede foto een goede foto maakt". Daarvoor graag een apart topic openen (of verder gaan in een bestaande).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
IMHO is het ook redelijk slecht advies om een 55-200 als enige lens aan te raden... een lens/range die je zelf niet eens hebt. Je kan het 18mm 'effect' niet simuleren door met de 'benenwagen' te werken. Landschappen worden al snel een probleem. En ook indoor kom je met 55mm als minimum al snel in de problemen (aka een muur ofzo...)

Je oplossing? Een lens bijkopen... tja dan zit de topic starter over z'n budget... Niet toevallig ook al je eigen conclusie?!
Meerwaarde van die post, niks 'IMHO'...

Ik vind dit maar een langgerekt topic voor iemand die eigenlijk een te klein budget heeft voor een DSLR en equal priced alternatieven onderschat (door weinig eigen onderzoek te doen, iets wat op tweakers normaal wel wordt gewaardeerd). Gestart uit een onduidelijke eis van de topicstarter, gevoed door slechte suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Ik ben het wel met het rijtje van Paul eens. Voor binnen merk je snel genoeg dat de standaard lenzen van iig Canon net iets tekort komen. Een flitser (met diffuser etc) vult dat aan. Ook al heb je hoge iso's, met een flits wordt het gewoon beter.
Mijn ervaring: body + 18-135mm (f3.5+) + flitser is een uitstekende begin set.

Wat vind je leuk? je kan dan snel ("goedkooop") uitbreiden met:
55-250 of 70-300 als telelens voor natuur dingen (statief optioneel)
50mm 1.8 voor portret/binnen
?mm macro lens voor... macro's (statief wel vereist)
24mm 2.8 voor indoor (net iets dichterbij dan de 50mm, wel duurder)
En daarna kan je helemaal los :) Maar, weet wat je wilt!

Een Panasonic Lumix FZ200 is een alternatief voor hetzelfde geld met ook redelijk wat mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Inrage schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:48:
IMHO is het ook redelijk slecht advies om een 55-200 als enige lens aan te raden... een lens/range die je zelf niet eens hebt. Je kan het 18mm 'effect' niet simuleren door met de 'benenwagen' te werken. Landschappen worden al snel een probleem. En ook indoor kom je met 55mm als minimum al snel in de problemen (aka een muur ofzo...)

Je oplossing? Een lens bijkopen... tja dan zit de topic starter over z'n budget... Niet toevallig ook al je eigen conclusie?!
Meerwaarde van die post, niks 'IMHO'...

Ik vind dit maar een langgerekt topic voor iemand die eigenlijk een te klein budget heeft voor een DSLR en equal priced alternatieven onderschat (door weinig eigen onderzoek te doen, iets wat op tweakers normaal wel wordt gewaardeerd). Gestart uit een onduidelijke eis van de topicstarter, gevoed door slechte suggesties.
Ik zal het even toelichten. Mijn vriendin heeft een Nikon D3200 met een 18-55 en een 55-200. Ik heb een Nikon D7000 met eerder genoemde range en mijn moeder heeft en D7200 met een 18-200 Nikkor (eerst sigma). Mag ik nu weer meedoen?

Als je leest heb ik in eerste instatie aangeraden om naar andere opties te kijken. De TS lijkt standvastig een DSLR te willen. Dat is zijn keuze. In zijn budget is er best wat mogelijk. Alleen geen top-of-the-line. Tweedehands is zelf een hele goede optie. Plus, zijn initiele budget is 400€. Als hij verder in de hobby komt, wie weet. Ik schets een tijdspad.

De reden dat ik een 55-200 aanraad ik omdat hij daar meer mee kan, dan met een 18-55. Zeker als je met zijn doelstellingen kijkt. De 18-55 kost trouwens gemiddeld een 50-100 euro op marktplaats.

En wat betreft het budget van 400€..

Een D3100 DSLR:
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Een D3200 DSLR:

18-55mm
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

55-200

Alles (ruim) onder de 400€. Moet ik doorgaan?

@TS Ik kom net deze tegen op Marktplaats: http://www.marktplaats.nl...dIba01RUjErqkFAQQRDX7Iisy
Dit is nog wel interessant. Gegeven dat je dan in eerste instantie vast zit aan de 18-55. Je hebt wel een body die qua leercurve absoluut meer toekomstproof is dan de 3200... (plus, een tweedehands 55-200 is niet belachelijk duur. Hier kan je dan nog even voor sparen). Ik weet dat ik de limiet van je budget opzoek, alleen dit maakt wel dat je uiteindelijk in de toekomst langer lol van je aankoop kan hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Point.Flare op 26-10-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Point.Flare schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:02:
Ik zet de flitser bewust op de latere plek, omdat je al een flitser in je body hebt zitten en deze doet in de basis wat het moet doen.
Dat weet ik zo net nog niet. Zorgen dat je überhaupt een (onbewogen) foto kunt maken in het donker, ja. De keren dat ik een flitser daarvoor gebruik is echter op de vingers van één hand te tellen. Veel vaker gebruik je de flitser niet als main licht, maar als fill light, en daar is de ingebouwde flitser mijns inziens totaal ongeschikt voor. Dan heb je voor € 75 een mooie flitser die voor legio doeleinden toepasbaar is (swivel + tilt d:)b ) en die geen gigantische deuk slaat in zowel je portemonnee als je fototas.

Maar goed, veel hangt ook af van je stijl, de manier van fotograferen en of je merkt dat je tegen beperkingen van je body aan loopt :)
Met name een body met ingebouwde focusmotor
Een wat? Zo te lezen is dat iets van Nikon want ik weet niet beter of de focusmotor zit in de lens :P Hebben de 'instapmodellen' van Nikon geen AF? Kan ik me haast niet voorstellen...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Paul schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:46:

[...]
Een wat? Zo te lezen is dat iets van Nikon want ik weet niet beter of de focusmotor zit in de lens :P Hebben de 'instapmodellen' van Nikon geen AF? Kan ik me haast niet voorstellen...
De focus motor bij instap / oudere modellen van Nikon ontbreekt in de body, die zit dus net zoals bij Canon alleen in de lens. Alleen heeft Nikon ook een hoop lenzen die geen AF motor hebben maar worden aangedreven door een wormwiel vanuit de body. Je body moet voor die lenzen dus een AF motor hebben, iets wat alleen de duurdere modellen hebben.

offtopic:
Waarom is mij nog steeds een raadsel want zowel de bodies als lenzen zijn vaak niet goedkoper dan hun Canon neefjes.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ventieldopje schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:49:
[...]

De focus motor bij instap / oudere modellen van Nikon ontbreekt in de body, die zit dus net zoals bij Canon alleen in de lens. Alleen heeft Nikon ook een hoop lenzen die geen AF motor hebben maar worden aangedreven door een wormwiel vanuit de body. Je body moet voor die lenzen dus een AF motor hebben, iets wat alleen de duurdere modellen hebben.

offtopic:
Waarom is mij nog steeds een raadsel want zowel de bodies als lenzen zijn vaak niet goedkoper dan hun Canon neefjes.
Dat dus. Alle bodies van Nikon zijn backwards compatible met oudere lenzen (stukje filosofie). In ieder geval tot op het niveau van het bajonet. Dit maakt dat een nieuwe body, overweg kan met een oudere lens. Tegenwoordig zijn alle lenzen van Nikon AF-S (AutoFocus - Servo). Dit houdt in dat de focusmotor in de lens zelf zit. (Dit noemt Canon geloof ik USM / HSM??). Voor de AF-S was er de AF-D, hierbij zorgde een focusmotor in de body van de lens voor de scherpstelling van de lens. Nu wil het toeval dat Nikon in die tijd een aantal pareltjes (en bang-for-buck) heeft gemaakt, die dus AF-D zijn. Door deze backwards compatibility kan het dus nog interessant zijn voor wie een oude lens heeft liggen, om een body aan te schaffen die een eigen focusmotor heeft. Deze lenzen willen nog wel eens wat beter (of goedkoper) zijn, dan de moderne varianten van dezelfde lens. Zo heb ik een 105mm Nikkor Macro gekocht voor 275€, terwijl de moderne variant 600€ kost. Ik heb een ragscherpe 18-85 gekocht voor 10€. En zo zijn er meer voorbeelden. Deze lenzen presteren echt verbazingwekkend goed.. :)

Canon heeft gewoon een bende ouder glaswerk op de markt, die niet compatible is met de nieuwe bodies. Alles van voor 1987 is gewoon nutteloos op moderne SLR. Beter voor de verkoop. Minder voor de portemonnee. Nikon heeft de 50mm AF-D gemaakt vanaf 1978. Deze is met een motor in de body absoluut nog bruikbaar en doet niet onder. http://www.kenrockwell.com/nikon/10-best.htm Check deze lijst even en kijk hoeveel AF-D's er nog tussen staan..

Vandaar dus ook <3 Nikon ;)

(disclaimer: ik heb zelf 1 AF-S lens. De rest is AF-D. Ik ben bevooroordeeld)

@TS: Ik ben toch aan het scrollen op Marktplaats.. http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr Is best interessant.

[ Voor 6% gewijzigd door Point.Flare op 26-10-2015 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Point.Flare schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 18:28:
Dit houdt in dat de focusmotor in de lens zelf zit. (Dit noemt Canon geloof ik USM / HSM??)
offtopic:
Bij Canon zit de AF-motor altijd in de lens (tenzij je een MF Samyang-lens hebt ofzo ;) ), USM is net als STM een type motor. Zonder aanduiding is de oudste variant, USM is UltraSilentMotor, STM is STepperMotor. HSM is de aanduiding die Sigma gebruikt voor hun 'USM'-lenzen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zo handig is een "oude mount" niet ... de flange distance is een stuk groter en de mount fysiek wat kleiner. Zo is het maximum diafragma voor de Nikon mount iets kleiner dan Canon, een van de redenen waarom Canon een 85mm f/1.2 met AF kan produceren en Nikon niet. Op Canon bodies kun je met een adapter gewoon Nikon lenzen gebruiken, andersom niet. De flange-distance van Canon is kleiner (44mm) dan die van Nikon (46.5mm) en dus kun je een 2.5mm dikke adapter gebruiken om Nikon lenzen op je Canon body te gebruiken, albeit zonder AF.

Zowel op Nikon, Canon, Sony, Pentax etc. heb je zát oud glas als je dat leuk vind, M42 ;) Maar laten we eerlijk wezen, ouder glas presteert in 99% van de gevallen gewoon niet zo goed, zeker niet met de nieuwere bodies en hogere aantal megapixels.

Laten we ons weer richten op advies...

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmoedschotanu

Haha sorry hoor, ben ook maar student die wel als hobby een leuke camera wil om te fotograferen. Niet voor professionele dingen. En heb totaal geen verstand van dit alles dus hoe moet ik dan eigen onderzoek doen als ik niet eens weet waar ik naar moet zoeken, ook heb ik geen mensen in mijn omgeving die mij kunnen adviseren, dus ik dacht misschien zijn hier vriendelijke mensen die dat wel kunnen.

En waarom reageer je als dat wat hierboven staat jou mening is. Klik het weg ofso en laat iedereen lekker in zijn waarde. ;w
Ik vind dat ik wel goed geholpen ben tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmoedschotanu
Point.Flare schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 18:28:
[...]

Dat dus. Alle bodies van Nikon zijn backwards compatible met oudere lenzen (stukje filosofie). In ieder geval tot op het niveau van het bajonet. Dit maakt dat een nieuwe body, overweg kan met een oudere lens. Tegenwoordig zijn alle lenzen van Nikon AF-S (AutoFocus - Servo). Dit houdt in dat de focusmotor in de lens zelf zit. (Dit noemt Canon geloof ik USM / HSM??). Voor de AF-S was er de AF-D, hierbij zorgde een focusmotor in de body van de lens voor de scherpstelling van de lens. Nu wil het toeval dat Nikon in die tijd een aantal pareltjes (en bang-for-buck) heeft gemaakt, die dus AF-D zijn. Door deze backwards compatibility kan het dus nog interessant zijn voor wie een oude lens heeft liggen, om een body aan te schaffen die een eigen focusmotor heeft. Deze lenzen willen nog wel eens wat beter (of goedkoper) zijn, dan de moderne varianten van dezelfde lens. Zo heb ik een 105mm Nikkor Macro gekocht voor 275€, terwijl de moderne variant 600€ kost. Ik heb een ragscherpe 18-85 gekocht voor 10€. En zo zijn er meer voorbeelden. Deze lenzen presteren echt verbazingwekkend goed.. :)

Canon heeft gewoon een bende ouder glaswerk op de markt, die niet compatible is met de nieuwe bodies. Alles van voor 1987 is gewoon nutteloos op moderne SLR. Beter voor de verkoop. Minder voor de portemonnee. Nikon heeft de 50mm AF-D gemaakt vanaf 1978. Deze is met een motor in de body absoluut nog bruikbaar en doet niet onder. http://www.kenrockwell.com/nikon/10-best.htm Check deze lijst even en kijk hoeveel AF-D's er nog tussen staan..

Vandaar dus ook <3 Nikon ;)

(disclaimer: ik heb zelf 1 AF-S lens. De rest is AF-D. Ik ben bevooroordeeld)

@TS: Ik ben toch aan het scrollen op Marktplaats.. http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr Is best interessant.
toon volledige bericht
Dankjewel voor al die links op marktplaats! Zal ze morgen even aandachtig doornemen.

En voor iedereen, iedereen bedankt voor alle advies tot nu toe. Ik zal even goed alles bekijken en goed nadenken. Er komen termen voorbij waar ik nog nooit van heb gehoord haha, maar iedereen is erg behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Toch nog een tip van een mede beginner

Mijn eigen set koste niet zo veel
Nikon d80 met pendrive motor 100euro
Nikon 18/55 vr 80 euro
Nikon 55/200 vr 160euro nieuw
Totaal
340euro
Maar body kan wel alle lenzen aan
zo heb ik mijn lenzen kunnen uitbreiden met de ouwe af-d die je voor 20-100 euro kan uitbreiden

Als je een nikon d90 kan scoren dan heb je ook live via display spelen

Alleen de nieuwe bodys kan je ook filmen in 720-1080p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Anoniem: 8819 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 20:05:
Toch nog een tip van een mede beginner

[....]
D90 is toch wel een verouderde camera. Het is een optie, maar simpelweg minder toekomst-proof. Met zijn budget kan hij wel een stapje recenter. Ondanks dat je dan de scherpstelmotor mist. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
welmoedschotanu schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 19:28:
[...]

Haha sorry hoor, ben ook maar student die wel als hobby een leuke camera wil om te fotograferen. Niet voor professionele dingen. En heb totaal geen verstand van dit alles dus hoe moet ik dan eigen onderzoek doen als ik niet eens weet waar ik naar moet zoeken, ook heb ik geen mensen in mijn omgeving die mij kunnen adviseren, dus ik dacht misschien zijn hier vriendelijke mensen die dat wel kunnen.

En waarom reageer je als dat wat hierboven staat jou mening is. Klik het weg ofso en laat iedereen lekker in zijn waarde. ;w
Ik vind dat ik wel goed geholpen ben tot nu toe.
Enige advies dat ik lees is om over je budget te gaan of om echt oude toestellen te kopen. De propere 2de hands D3200 kan er misschien nog net mee door. Ik reageer ook enkel maar om je van een miskoop te behouden, met goede bedoelingen dus.

Je geeft zelf toe dat je er totaal geen verstand van hebt en dat je geen eigen onderzoek hebt gedaan. Stap dan ineens ook van de mythe af dat een DSLR per definitie beter is. Er zijn best wel wat alternatieven. Als je geen grote lenzen collectie wil beginnen (te zien aan je budget & je bent student dus dan kan ik dat zeker begrijpen) kijk dan ook eens naar systeem cameras of high end P&S's... goede kwaliteit, veel draagbaarder. In het geval van een systeem camera kan je later nog upgraden kwa lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

[.....]
Ik zal een poging wagen. ;)

Het probleem is dat er hele leuke systeemcamera's te koop zijn waarvan het aardige snel verdwijnt als je er een bijbehorend lichtsterk objectief voor zoekt.
Van dat compacte blijft dan niet veel meer over en de prijzen voor deze lichtsterke objectieven zijn skyhigh.

Een begrotingsvriendelijker oplossing lijkt mij dan te kiezen voor een "budget" Nikon D3200 (hele aardige camera) icm met bijv. een lichtsterke maar uitstekende Sigma 17-50mm f2.8 EX.
En vergeet die overbodige reut aan marginale tele-kitlensjes en spaar liever door voor iets beters, of laat het helemaal achterwege.

Zo'n kwalitatieve lens als deze Sigma is voor systeemcamera's gewoonweg niet te koop voor dit geld.
Het budget moet je dan wel oprekken naar €600,- maar dan heb je iets waar je heel lang mee verder kunt, met waarschijnlijk veel meer plezier.

Je kunt er zelfs mee op safari, je moet dan alleen van tijd tot tijd de veilige bus verlaten voor een burst aan close-up shots van bijvoorbeeld de leeuwen, nijlpaarden, zilverruggen en krokodillen, maar je moet wel iets over hebben voor de allerbeste resultaten. :+

Hadden wij vroegâh ook niet enkel een analoge body met een enkel lichtsterk 50mm objectiefje, waarmee het goedbeschouwd allemaal maar moest gebeuren??
Als het voor Bresson, Capa en Stieglitz goed genoeg was, wie zijn wij dan helemaal?? _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 27-10-2015 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inrage schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 23:36:
[...]
Je geeft zelf toe dat je er totaal geen verstand van hebt en dat je geen eigen onderzoek hebt gedaan. Stap dan ineens ook van de mythe af dat een DSLR per definitie beter is. Er zijn best wel wat alternatieven. Als je geen grote lenzen collectie wil beginnen (te zien aan je budget & je bent student dus dan kan ik dat zeker begrijpen) kijk dan ook eens naar systeem cameras of high end P&S's... goede kwaliteit, veel draagbaarder. In het geval van een systeem camera kan je later nog upgraden kwa lenzen.
Vraag het me af of wel waar is wat je hier zegt. Die Mirrorless of high end P&S kunnen inderdaad ook van goede kwaliteit zijn en zijn draagbaarder maar met dit beperkte budget vallen vele van deze ook buiten budget. Een DSLR is inderdaad niet per definitie van betere kwaliteit. Maar je kunt wel goedkoop instappen bij een DSLR en is niet per definitie duurder dan een goede high end P&S of mirrorless met grotere sensor.

Als we het over nieuw hebben:
De goedkoopste high end P&S met grotere sensor valt net binnen zijn budget (max. €400) maar is duurder dan de andere opties: pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart
Mirrorless en DSLR ontlopen elkaar niet zo qua instap prijs.
Een goedkope Mirrorless heb je wat meer keus maar is veel met een oudere sensor die minder zijn en zijn ook qua AF vaak niet erg snel. Dan is deze bijvoorbeeld nog wel een redelijke goede keus maar geen EVF en AF is niet het snelste pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zwart
Een van de goedkoopste DSLR's en de goedkoopste van dit rijtje met toch wel 1 van de betere sensoren: pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart

Daarbij heb ik de TS nog niet een eis zien neerleggen dat het geheel compact of in een jaszak moet passen. Nu is het de vraag of hij dat over het hoofd heeft gezien maar voorals nog geen eis.

Als ik dit zo zie heb je met een DSLR gewoon meeste waar voor je geld en ben je redelijk goedkoop uit voor voldoende kwaliteit en kun je later ook nog uitbreiden naar betere lenzen als dat wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 13:02
Als je een Canon camera wil, zou ik de 1200D kopen ipv 1100D. die heeft 18 ipv 12 MP en 1080p ipv 720p filmen en is daarmee vergelijkbaar met de 550D, maar dan nieuw, dus met garantie. Heb hem zelf ook :9

[ Voor 16% gewijzigd door Kitano op 27-10-2015 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmoedschotanu
Maken die megapixels echt wat uit dan?
De canon1200d heeft 18mp en de nikon d3200 21 of 24 meende ik. Merk je daar verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmoedschotanu
Kitano schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:24:
Als je een Canon camera wil, zou ik de 1200D kopen ipv 1100D. die heeft 18 ipv 12 MP en 1080p ipv 720p filmen en is daarmee vergelijkbaar met de 550D, maar dan nieuw, dus met garantie. Heb hem zelf ook :9
Die heb ik vandaag ook in de winkel gezien. Fijne camera vind jij? En qua megapixels, maakt dit veel uit?
Welke lens heb je erbij? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Boven een bepaald minimum maakt het aantal megapixels niet meer uit, en 18 MP zit daar al boven. Meer MP zorgt vooral dat je meer kunt croppen / bijsnijden en nog steeds voldoende pixels overhouden voor bijvoorbeeld een poster.

Meer pixels op hetzelde formaat sensor heeft wel gevolgen voor de grootte van 1 pixel, wat weer invloed heeft op diffractie, DOF en lichtgevoeligheid, maar dat is waarschijnlijk vooral heel theoretisch; gezien je budget en ervaring zijn dat niet echt zaken waar je je druk over zult maken (of überhaupt kunt beïnvloeden) :)

Als ik snel door een paar reviews blader is de 1200D op zich wel een leuke beginnerscamera. Qua beeldkwaliteit goed vergelijkbaar met de grotere broertjes, verschillen zitten vooral in de bediening.
Grootste minpunten ten opzichte van bijvoorbeeld de 700D zijn het scherm (niet kantelbaar, niet draaibaar, geen touchscreen, maar 400K pixels ipv 1M) en de oudere, tragere processor en de hoogste in te stellen ISO. Of dat laatste echt een gemis is betwijfel ik echter, bij 1600 zie je al ruis en 3200. Ook de flitser is slechter, en kan geen wireless (optical) slaves aansturen.

Al met al is het voor het geld volgens mij een uitstekende camera :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

welmoedschotanu schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:24:
Maken die megapixels echt wat uit dan?
De canon1200d heeft 18mp en de nikon d3200 21 of 24 meende ik. Merk je daar verschil in?
Ik heb zelf sterk de indruk dat Nikon in deze instapklasse qua sensor meer te bieden heeft dan Canon, maar het is jouw geld.
Ik gebruik zelf Canon en heb geen aandelen in NIkon, dat is het dus niet. ;)

Je zou jezelf de gewetensvraag kunnen stellen wat je nu precies van zo'n camera verwacht en hoever je hier in door wilt groeien??
De instapcamera die je nu koopt bepaalt hoogstwaarschijnlijk waar je over 10 jaar qua merk nog steeds mee rond loopt.
Maak je slechts twee keer per jaar een foto van je kat in de vensterbank, dan doet het er allemaal niet zoveel toe.

De kitlensjes die je bij een instapcamera koopt zijn misschien goedkoop, maar je betaalt ze evengoed wel en als je die binnen een jaar door iets beters wilt gaan vervangen dan ligt zo'n ding verder zinloos stof te happen.
Als je deze hobby ook maar een beetje serieus oppakt dan loop je snel tegen alle bekende beperkingen van zo'n matig budgetlensje aan.

Vandaar mijn eerdere idee liever meteen voor een niet al te dure, maar wel goede en lichtsterke lens te kiezen die de tand des tijds kan doorstaan en waarvan je veel meer plezier zult hebben dan de meerprijs die nog te overzien is.
Anders ben je uiteindelijk alleen maar duurder uit.
'If you pay peanuts you get monkeys' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
welmoedschotanu schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:27:
[...]
Die heb ik vandaag ook in de winkel gezien. Fijne camera vind jij? En qua megapixels, maakt dit veel uit?
Welke lens heb je erbij? :)
Ja ik vind het een fijne camera. Makkelijk te bedienen. Ik heb de Canon 18-55 IS en 55-250 IS lenzen. 12 MP is wel karig tegenwoordig, zeker voor de grote sensor in een DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-04 21:54
Deze staat nu in de aanbieding bij de MM

http://www.mediamarkt.nl/...9,2288178.html?langId=-11

Dan zal je misschien wel eerst moeten sparen voor een extra lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmoedschotanu
Sorry ik vraag en vraag maar door, alleen zie nu 2x de Nikon d3200
D3200 18-55 II kit
D3200 18-55 VR kit
Wat is het verschil? en Welke is beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmoedschotanu
kalekat schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 08:02:
Deze staat nu in de aanbieding bij de MM

http://www.mediamarkt.nl/...9,2288178.html?langId=-11

Dan zal je misschien wel eerst moeten sparen voor een extra lens.
Dankjewel! Is deze beter weer dan de D3200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
welmoedschotanu schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:03:
Sorry ik vraag en vraag maar door, alleen zie nu 2x de Nikon d3200
D3200 18-55 II kit
D3200 18-55 VR kit
Wat is het verschil? en Welke is beter?
...doe zelf eens wat onderzoek ;)

Waar zie jij die twee? Ik zie in de Tweakers Pricewatch de volgende twee die overeen komen met wat jij hierboven neerzet:
pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart
pricewatch: Nikon D3200 Kit + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart

De ene heeft een pricewatch: Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II, de andere een pricewatch: Nikon AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR

Sowieso is de ene een aantal jaar nieuwer dan de andere, maar wat het verschil is tussen die twee kun je ongetwijfeld op heel veel review-sites terugvinden; men zet maar al te graag een nieuwe lens tegenover de lens die wordt opgevolgd :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Paul schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 10:55:
[...]
...doe zelf eens wat onderzoek ;)

Waar zie jij die twee? Ik zie in de Tweakers Pricewatch de volgende twee die overeen komen met wat jij hierboven neerzet:
Je ziet er 1 over het hoofd:

pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX 18-55mm f3.5-5.6G II Zwart

Maar inderdaad zelf wat onderzoek naar de verschillen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
welmoedschotanu schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:03:
[...]

Dankjewel! Is deze beter weer dan de D3200?
In grote lijnen is de D3300 niet veel beter dan de D3200.

Zet de twee in de pricewatch in vergelijking dan zie je de volgende verschillen:

De D3300 heeft 24.78 MP en de D3200 heeft 24.2 MP.
De ISO op D3300 gaat tot 25600 en de D3200 tot 6400
De D3300 weegt 410 gr. en de D3200 weegt 505 gr.
De D3300 filmt met 60 FPS en de D3200 met 30 FPS

Dus er zijn maar 4 verschillen waardoor de D3300 duurder is. Deze verschillen zou ik zelf voor lief nemen als prijs belangrijk is aangezien je waarschijnlijk toch nooit tot ISO 25600 gaat.
Daarnaast is het gewicht betrekkelijk. Wat vind je zelf prettig, ik denk dat je die 95 gr. niet eens merkt.
Wat betreft de hoeveelheid Pixels, hier merk je bij zo'n klein verschil niets van.

Dan rest nog het filmen. Een spiegelreflex filmt nooit zo goed als een filmcamera, Simpelweg omdat deze daarvoor niet ontworpen zijn.

Conclusie: Ik zou voor de goedkopere D3200 gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door kalekat op 28-10-2015 12:28 . Reden: Vergat de MP in te voegen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 13:19
kalekat schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:24:
Dan rest nog het filmen. Een spiegelreflex filmt nooit zo goed als een filmcamera, Simpelweg omdat deze daarvoor niet ontworpen zijn.
Dat is een zeer ongenuanceerde uitspraak en vaker niet dan wel waar.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
VR staat voor Vibration Reduction en is hetzelde als Image Stabilization (IS) bij Canon en andere merken.
Bij Nikon en Canon DSLR's zit het IS mechanisme in de lens ipv in de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Mog je voor de 18/55 vr gaan neem dan de vr2 versie
De focus ring draait rond mee bij de vr2 niet
Kwa opties is de vr2 ook iets beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kalekat schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:24:
[...]

De D3300 heeft 24.78 MP en de D3200 heeft 24.2 MP.
De ISO op D3300 gaat tot 25600 en de D3200 tot 6400
Dat klopt niet.
De D3300 heeft meer pixels maar foto levert effectief kleinere foto op van 6000x4000px.
De D3200 maakt foto's van 6016x4000px al is het verschil inderdaad verwaarloosbaar.

De D3300 gaat tot 12800 met uitbreiding naar 25600
De D3200 gaat tot 6400 met uitbreiding naar 12800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
jongens, wat een moeilijk topic zo voor de TS :P

Hij zoekt gewoon een DSLR met leuke standaard lens voor € 400.

Dan was een opsomming van enkele modellen toch voldoende geweest? Nu gaat het over het verschil tussen megapixel hoeveelheden en weet ik wat nog meer.

Voor dit budget en gezien het feit dat hij een beginner is, is het gewoon verstandiger om naar een winkel te stappen en daar een aantal instap kits (Nikon D3200/Canon 1200D etc.) te proberen.

Gevoel wat fijner werkt is in zijn geval beter dan die net wat betere ruisreductie en dynamic range van model A t.o.v. model B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 22:40
http://snapsort.com/compare/Nikon-D3200-vs-Nikon-D3300
http://snapsort.com/compa...0-vs-Nikon-D3300/detailed

Hier zie je precies in 1 overzicht het voor- en nadelen per model.

Erg handige site, hierop heb ik zelf destijds de D3300 besloten. Kan het je zeker aanraden, een van de betere instap DSLR als je het mij vraagt.

[ Voor 10% gewijzigd door Sleehond op 28-10-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jammer dat er zoveel fouten in de berekeningen zitten. Heb net even 3 fouten doorgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmoedschotanu
Universal Creations schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:29:
Jammer dat er zoveel fouten in de berekeningen zitten. Heb net even 3 fouten doorgestuurd.
Wat voor fouten bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Een 0.55x zoeker is maar 12% groter dan een 0.52x zoeker. 5fps is maar 25% sneller dan 4fps. iso12.800 is maar 1 stop hoger (beter is sowieso de verkeerde term) dan iso6400.

Edit: maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de D3300 voor jou geen betere camera kan zijn dan de D3200.

[ Voor 23% gewijzigd door Universal Creations op 28-10-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De d3300 heeft geen aa filter, hetgeen theoretisch voor scherpere foto's zorgt. Ik zou echter niet daarvoor de d3300 nemen boven de d3200, tenzij het prijsverschil minimaal is. Ik ben zelf naar de d7100 gegaan die ook geen aa filter heeft en het verschil van de beeldkwaliteit met de d3200 is niet heel groot.

[ Voor 6% gewijzigd door Cobiwan op 28-10-2015 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Voor dat geld zou ik absoluut een D5100 (of D5200 > niet persee beter) met 18-55 kitlens kopen, liefst de VRII. Dit is het eerste wat ik op Marktplaats tegenkom. Een zo goed als nieuwe D5100 met kitlens. Wat ook fijn is, is dat je dan een uitklapbaar schermpje hebt.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:17

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik heb nu gewoon die Nikon D3300 besteld bij de MediaMarkt. Je kunt wel eindeloos blijven zoeken en vergelijken. Uiteindelijk vind je de camera die je eigenlijk wil, maar boven je budget is (voor mij de Sony A6000), en dan koop je niets. In mijn geval ga ik over een paar weken op vakantie, en dan wil ik gewoon een goede camera mee.

Voor deze prijs (€388,-) heb je gewoon een mooie set, nieuw, met tas erbij, klaar. En volgens de test van vorig jaar, lijkt mij sterk dat dit een miskoop is: reviews: Dslr-vergelijkingstest: wat is de beste beginnerscamera?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Anoniem: 670812 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:28:
[...]

Dat klopt niet.
De D3300 heeft meer pixels maar foto levert effectief kleinere foto op van 6000x4000px.
De D3200 maakt foto's van 6016x4000px al is het verschil inderdaad verwaarloosbaar.

De D3300 gaat tot 12800 met uitbreiding naar 25600
De D3200 gaat tot 6400 met uitbreiding naar 12800
Mijn uitspraak zegt alleen dat het verschil in megapixel niks voorsteld. Ik zeg daar verder niets anders over.
De opmerkingen over de ISO van beide camera's is gebaseerd op wat er in de Pricewatch staat. Als deze informatie anders is dan werkelijkheid dan moet aangepast worden. Ik denk dat veel beginners daar gaan vergelijken. En dan dus niet de juiste informatie voorgeschoteld krijgen.

Dus "klopt niet" is in mijn ogen niet logisch.
Universal Creations schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:03:
[...]

Dat is een zeer ongenuanceerde uitspraak en vaker niet dan wel waar.
Waarom is dit een ongenuanceerde uitspraak? Een spiegelreflexcamera is toch voornamelijk voor foto's.

[ Voor 13% gewijzigd door kalekat op 28-10-2015 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kalekat schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 20:02:
[...]

Mijn uitspraak zegt alleen dat het verschil in megapixel niks voorsteld. Ik zeg daar verder niets anders over.
De opmerkingen over de ISO van beide camera's is gebaseerd op wat er in de Pricewatch staat. Als deze informatie anders is dan werkelijkheid dan moet aangepast worden. Ik denk dat veel beginners daar gaan vergelijken. En dan dus niet de juiste informatie voorgeschoteld krijgen.

Dus "klopt niet" is in mijn ogen niet logisch.
Je uitspraak klopt ook wel maar wilde alleen je specs verbeteren want die klopte niet. Ik zeg ook dat het verschil verwaarloosbaar is.

Ja blijft mensen werk de Pricewatch. Helaas nemen ze soms de boost setting wel mee en de andere keer niet. Je kan altijd een verbetering aanmelden. Ik bekijk specs meestal op DPreview of bij de fabrikant zelf omdat het daar completer is en er minder snel een foutje insluipt. Bekijk daarom ook niet vaak die vergelijkingssite omdat daar ook wel eens wat fouten of rare vergelijkingen langs komen of dingen missen die ook interessant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:09
Vorig jaar heeft Tweakers-redacteur Jeroen een stukje geschreven over 4 instap DSLR's. Die test staat nog steeds, lees eerst dat door:
reviews: Dslr-vergelijkingstest: wat is de beste beginnerscamera?

Wil je veel camera voor je geld, dan zit je met een DSLR uit die test gegarandeerd goed. Sterker nog, doe je een stapje terug, bv een D3200 ipv een D3300, dan zit je nog steeds erg goed. Een ILC (Sony, Fujifilm) levert dezelfde kwaliteit in een kleinere verpakking, maar tegen een hoger bedrag.

De Canon camera's hebben de zwakste sensoren, die van Sony (die ook in de Nikon en Pentax camera's zitten) zijn veel beter. Maar ik vraag me af of je dat ooit zult zien, want ook de slechtste camera uit de test, de Canon 1200D, is een goede camera.

Alle camera's kunnen tegenwoordig goed filmen. Alleen als je zaken als AF tijdens filmen nodig hebt (of AF bij Live View), dan merk je de verschillen. Je moet dan een camera met ingebouwde fase detectie focuspunten hebben, of zoiets als een SLT. Van de instapcamera's voldoet alleen de Sony A58 daaraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
ikweethetbeter schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 20:46:
.....

Alle camera's kunnen tegenwoordig goed filmen. Alleen als je zaken als AF tijdens filmen nodig hebt (of AF bij Live View), dan merk je de verschillen. Je moet dan een camera met ingebouwde fase detectie focuspunten hebben, of zoiets als een SLT. Van de instapcamera's voldoet alleen de Sony A58 daaraan.
Dit laatste stukje doel ik eigenlijk op wat betreft het filmen met een DSLR. Ik kon het alleen niet zo goed verwoorden zoals Ikweethetbeter nu doet.
Anoniem: 670812 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 20:26:
[...]

Je uitspraak klopt ook wel maar wilde alleen je specs verbeteren want die klopte niet. Ik zeg ook dat het verschil verwaarloosbaar is.

Ja blijft mensen werk de Pricewatch. Helaas nemen ze soms de boost setting wel mee en de andere keer niet. Je kan altijd een verbetering aanmelden. Ik bekijk specs meestal op DPreview of bij de fabrikant zelf omdat het daar completer is en er minder snel een foutje insluipt. Bekijk daarom ook niet vaak die vergelijkingssite omdat daar ook wel eens wat fouten of rare vergelijkingen langs komen of dingen missen die ook interessant zijn.
Aha ok dan snap ik wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
kalekat schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 20:02:
Waarom is dit een ongenuanceerde uitspraak? Een spiegelreflexcamera is toch voornamelijk voor foto's.
Ware het niet dat de sensor veel groter is dan in de meeste videocamera's. Nu heb je natuurlijk veel meer nodig dan enkel een goede sensor, maar de rest is er in de afgelopen jaren ook bijgekomen, zoals bijvoorbeeld bruikbare autofocus tijdens filmen met de 70D. Je moest eens weten hoeveel er door professionals wordt gefilmd met dslr's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:09
De 70D is dan ook een camera met fasedetectiepunten op de sensor zelf, zoals ik in m'n eerdere post al meldde (waar het woord "sensor" helaas miste, maar men heeft het denk ik wel door). De Canon 70D is een mooie camera, maar niet echt een beginnerscamera voor een instapbudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik reageerde ook niet op jou en wilde je ook niet aanvullen. Het ging mij puur om de ongenuanceerde uitspraak van kalekat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09-2023
Is er niet al voldoende feedback geven qua hardware? Dit topic groeit harder dan het verzamel topic "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6" :D

Misschien ook direct verwijzen naar dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmoedschotanu
Gister de D3300 besteld. Bedankt voor alle reacties. Ik hoop dat ik er veel plezier van zal hebben.

Heb geen idee hoe ik zo'n topic moet sluiten maar zal mn best doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Topic sluiten kan alleen door de crew gedaan worden en wordt in principe ook nooit gedaan, tenzij een topic uit de hand loopt, of als er een vervolgtopic is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

welmoedschotanu schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:17:
Gister de D3300 besteld. Bedankt voor alle reacties. Ik hoop dat ik er veel plezier van zal hebben.

Heb geen idee hoe ik zo'n topic moet sluiten maar zal mn best doen :)
Sluiten? Nee joh! We willen wel horen hoe hij bevalt uiteindelijk!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welmoedschotanu
Hallo!
Ik heb nu een tijdje mijn Nikon D3300. Helaas nog wel met 18-55 lens, maar eerst maar weer even sparen. De camera bevalt super en vind hem fijner dan de canon die ik heb gehad, dus uiteindelijk goede keus. Verder is het veel uitproberen voor mij als beginner :) .
Wilde alleen een aantal foto's plaatsen, maar dit wil mij niet lukken helaas. Wel zie ik iets met een link. Dit is een link naar mijn Facebook, waar een aantal foto's op staan. Geen idee of dat werkt zo haha. https://www.facebook.com/...132327&type=3&pnref=story

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je kunt ook een flickr account nemen vanaf waar je makkelijk kunt sharen (in het juiste formaat), zoals velen anderen hier ook doen.

Pagina: 1