[advies] [pc voor 80+ persoon] [800-900]

Pagina: 1
Acties:

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:02

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
Aangezien ik er zelf niet helemaal uit kom omdat ik tussen verschillende opties twijfel.
Wil ik hier even mijn bedenkingen neerzetten en advies vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem in kwestie is voor mijn grootvader (man van boven de 80) die een nieuwe pc nodig heeft.
Hij heeft altijd met windows vista gewerkt dus ik ga een licentie voor w7 erbij nemen omdat het de overstap makkelijker maakt. Want aan 8.1 of 10 laat ik hem niet meer beginnen vanwege de leercurve op zijn leeftijd en door zijn lichte dementie. (op zijn 76e heb ik hem nog leren internet bankieren notabene!)

Mijn neven van 16 & 18 zijn echter ook bijna wekelijks bij hem thuis en willen dan natuurlijk ook wat kunnen gamen, al hebben ze vaker hun eigen laptop (waar je niet veel van moet verwachten) of de ps3 mee.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Moeilijk zeggen, geld is niet echt een issue, daar vertrouwt hij me op, maar een bakbeest van 1500 euro daar heeft hij ook niks aan. Dus ik zou opteren rond de 800-900 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niets wil ik meenemen van zijn oud systeem. Ik heb nog een cd/dvd drive liggen dus die krijgt hij van me.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aangezien hij niet veel hoeft te installeren wil ik buiten een SSD van 250GB geen aparte hdd kopen. Hij gebruikt nu maar iets van een 120GB of minder.
Verder dus de cpu gpu vs aparte gfx. (zie iets lager)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel & Nvidia voor cpu & gfx evt. Ik kies wel liever voor een pc met verschillende onderdelen om makkelijker iets te kunnen upgraden indien nodig ipv bv. een gigabyte brix of intel nuc mini systeem. Hoewel ik dit in extremis ook zou overwegen indien deze betere opties bied dan mijn aparte configuratie en prijs verhouding.
Wifi is ook belangrijk, want bekabeling of powerline is geen optie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De case moet een kleine case zijn. De bureau ruimte waar de case in komt is maar 23cm breed op 50 hoog en 50 diep. (wat de fractal R5 doet afvallen helaas)
Dus ik heb nu voor de Fractal Design Define Mini gekozen. En daar moeten de onderdelen dus op aangepast worden.
(Dit omwille van het simpele design, usb en power on van boven op waardoor hij zich niet veel hoeft te bukken)

Ga je overklokken?
Gewoon standaard instellingen.

Wat verwacht je van ons?[i]
De overweging die ik nu dus maak is:
1: ga ik beter een pc nemen waarbij ik gebruik ga maken van de cpu gpu chip, ipv een aparte gfx kaart en dus nog een 100 euro extra ofzo in de cpu kan stoppen.
2: ga ik een aparte gfx kaart toevoegen en daardoor een andere cpu moeten kiezen of kan ik bij mijn eigen keuze blijven?

Kwa kosten "denk" ik dat ik nog wat omlaag in prijs kan, maar ik zie niet direct waar dat mogelijk is.
Ik moet ook nog een voeding kiezen om hierbij te doen.
Ik zou dus meer voor bang for buck gaan en zou toch willen dat hij nog een jaar of 10 mee gaat. (de pc, men opa liefst zo lang mogelijk)

Ik weet eigenlijk moeilijk wat de huidige cpu gpu's presteren en na opzoekwerk kom ik er ook niet aan uit. De 1 zegt dat de filmpjes op youtube zwaar overdreven zijn, of hebben een cpu van meer dan 300 euro enz. Dat maakt mijn keuze dus ook zo moeilijk.

En dan kijken welke reacties ik krijg ivm dedicated gfx of toch een duurdere cpu met betere cpu gpu integratie.

Wat ik voorlopig zelf had samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 177,-€ 177,-
1Gigabyte GA-Z97N-WIFI€ 120,50€ 120,50
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 207,95€ 207,95
1Fractal Design Define Mini€ 84,95€ 84,95
1Microsoft Windows 7 Professional SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 72,-€ 72,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 45,95€ 45,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 797,35

Andere cpu die ik in gedachten had zonder aparte gfx: pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-11 15:23

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Aan wat voor spelle moet ik me dan voorstellen? Want als die neven GTA gaan spelen, dan word dat sowieso niet op max settings gespeeld en zal je enige SSD ook snel vol gaan. Dus misschien dan toch handig een extra HDD'tje te nemen en ipv een 960 een 950?

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:58
Hoe belangrijk is dat gamen?

Je opa heeft namelijk genoeg aan een PC van 350-400 euro, bv het instap systeem + grotere SSD + windows: reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2015

De i5 en videokaart zijn zwaar overkill voor het gebruik van je opa, en dus alleen nodig als je er serieus op wilt gaan gamen.

Wat is de reden dat je alleen intel & nvidia wilt? Als je wel wilt gamen maar niet heel serieus kun je bv het systeem eronder met de A8-7600 nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 25-10-2015 13:20 ]

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:32
Ik ben het eens met Mitsumark, hoe belangrijk is dat gamen?

Je geeft zelf al aan dat ze zelf de PS3 en eventueel laptop meenemen, waarom zou er dan ook nog een (halve) game pc bij moeten?

Ik zou in dit geval gewoon een machine van 300 a 400 euro nemen (bijvoorbeeld inderdaad de NUC die je zelf al aanhaalt) en het hier gewoon lekker bij houden.

Een zuinige dual core Pentium / i3 (of eventueel i5 als je van overkill houdt) met een SSD van 128 GB zal meer dan prima zijn. Je geeft niet aan wat je opa met het systeem gaat doen, maar neem aan dat het niet veel meer is dan internetbankieren en email is?

Met dit gebruik zal een standaard i3 met SSD zeker een flink aantal jaar mee gaan, ik neem aan dat hij het over een paar jaar niet erg zal vinden om 2 seconden te wachten tot zn browser opent ivp 1 seconde...

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:18
In mijn ervaring is een persoon op leeftijd meer gebaat bij een SSD dan bij een GPU. Een build die ik deed met een A4-4000 van 3 tientjes op een simpel moederbord van 5 tientjes (en een SSD van 250GB) met 4GB RAM is eigenlijk al overkill. Omdat die build zo goedkoop mogelijk moest zijn, heb ik toen ook voor een kast van 3 tientjes met ingebouwde voeding gekozen maar dat zou ik hier niet aanraden. Een PC van 300 euro zou ik al voldoende noemen als de enige taken uit tekstverwerking, email en browsing bestaan.

Deze PC zou dus al aan de dure kant zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,-€ 33,-
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 50,-€ 50,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 19,51€ 19,51
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 40,95€ 40,95
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,36
Maar dat komt ook vanwege de duurdere behuizing, die komt uit een andere prijsklasse (maar hij is wel heel fijn).
Een qua prijs vergelijkbare build op basis van een AMD APU zal goedkoper zijn en betere GPU prestaties leveren maar daar lever je CPU prestaties voor in. Dusdanig veel CPU prestaties dat er geen real-life toepassingen zijn waar je die betere GPU prestaties terug kunt vinden omdat de AMD CPU te zwak is.

[ Voor 76% gewijzigd door GeneralX op 25-10-2015 14:45 ]

• masauri

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
Broodje_Aap schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 13:01:
Aan wat voor spelle moet ik me dan voorstellen? Want als die neven GTA gaan spelen, dan word dat sowieso niet op max settings gespeeld en zal je enige SSD ook snel vol gaan. Dus misschien dan toch handig een extra HDD'tje te nemen en ipv een 960 een 950?
Maximum settings hoeft het niet te zijn, maar ik zie het eerder als een 2e extra omdat zij er ook soms gebruik van maken.
Zoals hierboven, Maximum settings hoeft het niet te zijn, maar ik zie het eerder als een 2e extra omdat zij er ook soms gebruik van maken.
mitsumark schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 13:19:
Je opa heeft namelijk genoeg aan een PC van 350-400 euro, bv het instap systeem + grotere SSD + windows: reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2015

De i5 en videokaart zijn zwaar overkill voor het gebruik van je opa, en dus alleen nodig als je er serieus op wilt gaan gamen.
Klopt, hij heeft mogelijk genoeg aan dat systeem.
Maar het mobo heeft geen wifi? En is niet meer beschikbaar in de winkel van mijn keuze.
Verder vertrouw ik de ssd minder, heb er zelf van gehad die op ongeveer 2-3 jaar dood waren.
De voeding vind ik ook niet betrouwbaar en is ook niet meer te verkrijgen.
Ik had zelf deze bbg ook al bekeken maar om bovenstaande punten dus naar de prullenbak verwezen.
mitsumark schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 13:19:
Wat is de reden dat je alleen intel & nvidia wilt? Als je wel wilt gamen maar niet heel serieus kun je bv het systeem eronder met de A8-7600 nemen.
Als er iets op gegamed zou worden via mijn gedeelde steam account, heb ik zelf ondervonden dat Intel+nvidia de beste combi is. Heb zelf een amd cpu in mijn game/werk pc in combinatie met amd gfx kaart, maar het heeft jaren geduurd voor de drivers de juiste ondersteuning hadden die ik nodig had. (maar dat is persoonlijk natuurlijk)
Er word voorkeur gevraagd, dus die geef ik dan ook :)
matk89 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:02:
Ik ben het eens met Mitsumark, hoe belangrijk is dat gamen?

Je geeft zelf al aan dat ze zelf de PS3 en eventueel laptop meenemen, waarom zou er dan ook nog een (halve) game pc bij moeten?

Ik zou in dit geval gewoon een machine van 300 a 400 euro nemen (bijvoorbeeld inderdaad de NUC die je zelf al aanhaalt) en het hier gewoon lekker bij houden.
Hoe belangrijk is het gamen: Zoals hierboven, Maximum settings hoeft het niet te zijn, maar ik zie het eerder als een 2e extra omdat zij er ook soms gebruik van maken. Misschien denk ik ook wel wat verder na. Als hij langer zou mee gaan dan mijn opa hebben mijn neven er nog iets aan. Dan is dat ook een mooie erfenis voor hun i gues.
matk89 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:02:
Een zuinige dual core Pentium / i3 (of eventueel i5 als je van overkill houdt) met een SSD van 128 GB zal meer dan prima zijn. Je geeft niet aan wat je opa met het systeem gaat doen, maar neem aan dat het niet veel meer is dan internetbankieren en email is?

Met dit gebruik zal een standaard i3 met SSD zeker een flink aantal jaar mee gaan, ik neem aan dat hij het over een paar jaar niet erg zal vinden om 2 seconden te wachten tot zn browser opent ivp 1 seconde...
Klopt, maar ik heb graag wat meer speelruimte. Ik noem niet graag iets overkill in dit geval, omdat ik hier voor een lager budget dan 1500 ofzo zit. Zie ook mijn reactie hieronder ivm u lijstje.
GeneralX schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:13:
In mijn ervaring is een persoon op leeftijd meer gebaat bij een SSD dan bij een GPU. Een build die ik deed met een A4-4000 van 3 tientjes op een simpel moederbord van 5 tientjes (en een SSD van 250GB) met 4GB RAM is eigenlijk al overkill. Omdat die build zo goedkoop mogelijk moest zijn, heb ik toen ook voor een kast van 3 tientjes met ingebouwde voeding gekozen maar dat zou ik hier niet aanraden. Een PC van 300 euro zou ik al voldoende noemen als de enige taken uit tekstverwerking, email en browsing bestaan.

Deze PC zou dus al aan de dure kant zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,-€ 33,-
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 50,-€ 50,-
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,36

Maar dat komt ook vanwege de duurdere behuizing, die komt uit een andere prijsklasse (maar hij is wel heel fijn).
Een qua prijs vergelijkbare build op basis van een AMD APU zal goedkoper zijn en betere GPU prestaties leveren maar daar lever je CPU prestaties voor in. Dusdanig veel CPU prestaties dat er geen real-life toepassingen zijn waar je die betere GPU prestaties terug kunt vinden omdat de AMD CPU te zwak is.
Ik ben blij met deze suggesties van u lijstje, al heb ik een paar opmerkingen.
Er is geen wifi op het mobo helaas, waardoor deze af valt.
De voeding wees me in de richting van de pricewatch: be quiet! Pure Power L8 500W omdat ik die meer vertrouw naar power toe.
En zoals ik al aangaf, de ssd vertrouw ik niet, liever een samsung type dan.

Na alle voorlopige feedback heb ik dit momenteel als lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 177,-€ 177,-
1Gigabyte GA-Z97N-WIFI€ 120,50€ 120,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 40,95€ 40,95
1be quiet! Pure Power L8 500W€ 61,-€ 61,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 645,40

Dan zit ik ongeveer rond de 650 euro wat ik kwa budget ook niet slecht vind.
Ik ben persoonlijk denk ik te bang dat ik té goedkoop zou willen gaan waardoor ik het risico zou lopen dat het na een aantal jaren niet meer zou voldoen aan de wensen van men opa. Want ook al maak ik de pc voor hem, de familiale druk die ge erbij voelt zullen meer mensen misschien wel herkennen.
En misschien ook wel wat faalangst langs mijn kant op dat vlak dat me onbewust beïnvloed.
Ik betaal dan liever iets meer en dat ik zeker ben dan dat nadien blijkt dat het niet voldoet.

Moest het in de toekomst nog wenselijk zijn, dan kan ik alsnog een gfx erbij prikken, zelfs dan voldoet de psu nog als ik de pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G erbij zou zetten.

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:18
In een build zonder videokaart is er maar 1 grote verbuiker in een PC, namelijk de CPU. Zelfs een i5-4460 verbuikt maximaal 90W. Ik weet niet wat je met die overige 400W wilt doen die je voeding kan leveren, maar het wordt er veel minder efficiënt van als je die niet gebruikt. Voedingen presteren dramatisch als de belasting onder de 20 procent zakt. Bij een 500W voeding zul je dus permanent in dat bereik zitten. Verder is de BX100 serie nog geen jaar op de markt, dus daar kun je nooit 3 jaar op hebben gewerkt. SSDs van 3 jaar geleden daar kunnen we toch niet mee gaan vergelijken? We baseren ons voor de prestaties van een i5-4460 toch ook niet op een i5-2500? De BX100 is zo'n beetje de meest verkochte serie op Tweakers. Mocht je toch nog een GPU willen inbouwen dan is deze voeding kwalitatief nog veel beter dan wat je linkte. Deze voeding is kwalitatief gelijk aan je 500W exemplaar maar een stuk goedkoper.
Verder is het moederbord dat je wilt gebruiken ruim 80 euro duurder dan mijn suggestie. Voor dat bedrag kun je een uitstekende WiFi kaart kopen die veel beter zal presteren dan wat Gigabyte inbouwt.

EDIT: Op het ITX moederbord kun je bovendien maar 2 RAM modules plaatsen, wat niet ideaal is voor toekomstige upgrades. Verder is een quadcore toaal overbodig voor een systeem dat alleen maar single-core applicaties draait en is een 300W voeding inderdaad meer dan voldoende voor een GTX960 die maximaal 120W verbruikt. 120+90 is nog lang geen 300W, dan heb je nog meer dan genoeg speling (de meeste kwaliteitsvoedingen kunnen zelfs meer leveren dan hun rating). Meer dan 8GB RAM is alleen nodig in machines die zware rekentaken uitvoeren aan grote datasets (videobewerking en dergelijke), meer dan 4GB is niet nodig als de PC enkel voor kantoorwerkzaamheden wordt gebruikt.

[ Voor 34% gewijzigd door GeneralX op 25-10-2015 16:01 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
masauri schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 15:33:
[...]

De voeding wees me in de richting van de pricewatch: be quiet! Pure Power L8 500W omdat ik die meer vertrouw naar power toe.
Op basis van wat? Zonder GPU komt deze set niet boven de 150W uit, inclusief GPU niet boven de 300W.
En zoals ik al aangaf, de ssd vertrouw ik niet, liever een samsung type dan.
Op basis van wat? De controller van de Crucial is beproefder en heeft in theorie een langere levensduur.
Na alle voorlopige feedback heb ik dit momenteel als lijstje:
Met alle respect, maar dit lijstje zit voor de wensen niet slim in elkaar. Zie opmerkingen van mijn voorgangers.
Dan zit ik ongeveer rond de 650 euro wat ik kwa budget ook niet slecht vind.
Ik ben persoonlijk denk ik te bang dat ik té goedkoop zou willen gaan waardoor ik het risico zou lopen dat het na een aantal jaren niet meer zou voldoen aan de wensen van men opa.
Prijs staat natuurlijk totaal los van hoe lang een pc meegaat. In principe is voor de wensen (zonder het gamegedeelte) een pc van 2-300 euro met SSD meer dan genoeg. Die is over 5-8 jaar nog steeds ontzettend snel.
Want ook al maak ik de pc voor hem, de familiale druk die ge erbij voelt zullen meer mensen misschien wel herkennen.
En misschien ook wel wat faalangst langs mijn kant op dat vlak dat me onbewust beïnvloed.
Ik betaal dan liever iets meer en dat ik zeker ben dan dat nadien blijkt dat het niet voldoet.
Misschien ben jij dan niet de juiste persoon om deze pc samen te stellen? Je moet immers imo naar de wensen kijken, niet naar wat de familie je opdraagt. Gaan ze ook naar jou kijken als de boel er eens uitvliegt?

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
een beetje fatsoenlijk gamen op de igpu van een 4460 kun je vergeten. Wil je een beetje gamen heb je een losse videokaart nodig vanaf de 150 euro.

Omdat je met deze built niet kunt gamen is een i5 krankzinnig overkill voor wat je opa ermee wil doen. De built van GeneralX is dan gewoon prima als je er nog windows bij doet. Met jouw voorstel geef je 250 euro extra uit waar je opa geen extra prestatie voor terug zal zien.

als ik jou was zou ik aan opa vragen wat hij wil; een pc voor wat hij er mee wil of een pc waar neefjes en nichtjes ook een beetje me kunnen gamen die dus ook duurder zal zijn. Als hij kiest voor dit laatste zou ik adviseren de processor te downgraden naar een i3 4170 en er een gtx 950/R7 370 bij te stoppen als videokaart. Dan heb je een mooi gebalanceerde built voor het doel.

[ Voor 30% gewijzigd door Philpend op 25-10-2015 16:00 ]

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 15:31
Als je niet gaat overclocken en WiFi in het (Mini-ITX) moederbord wilt,
dan is de GA-H97N-WIFI voldoende ipv de GA-Z97N-WIFI (vergelijk).

Maar aangezien het een Micro-ATX kast betreft zou ik dan idd voor een WiFi kaartje gaan (vergelijk) en een Micro-ATX moederbord nemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 59,95€ 59,95
1TP-Link TL-WDN4800 450Mbps, 802.11n€ 34,-€ 34,-
Importeer productenTotaal€ 93,95

[ Voor 199% gewijzigd door Ketho op 25-10-2015 16:04 ]

• masauri

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
Ik ga alle advies is laten bezinken en er nog is over slapen. Morgen zal ik dan feedback voor ieder geven die nu gereageerd heeft en nog zal reageren. Waarvoor alvast dank!

• Detrexion
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-11 16:10
Je hebt trouwens een Z moederbord gekozen en die zijn bedoeld voor overclockbare cpu's. Neem daarom een H moederbord :)

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Detrexion schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 16:44:
Je hebt trouwens een Z moederbord gekozen en die zijn bedoeld voor overclockbare cpu's. Neem daarom een H moederbord :)
Volgens mij deed hij voor de WIFI kaart

Review QNAP TS-230 NAS

• Detrexion
pricewatch: Gigabyte GA-H97N-WIFI

Deze heeft ook wifi :)

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 15:31
Wat ik dus net ook al gezegd heb :z
Ketho in "[advies] [pc voor 80+ persoon] \[800-900]"

Nogmaals, ik zou niet voor een Mini-ITX moederbord gaan voor alleen de onboard WiFi mogelijkheid als er gewoon Micro-ATX in je behuizing past.

Daarnaast zijn er al andere redenen aangegeven waarom dat moederbord onverstandig is.

[ Voor 14% gewijzigd door Ketho op 25-10-2015 17:54 ]

• Detrexion
Ketho schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 17:53:
Wat ik dus net ook al gezegd heb :z
Ketho in "[advies] [pc voor 80+ persoon] \[800-900]"

Nogmaals, ik zou niet voor een Mini-ITX moederbord gaan voor alleen de onboard WiFi mogelijkheid als er gewoon Micro-ATX in je behuizing past.

Daarnaast zijn er al andere redenen aangegeven waarom dat moederbord onverstandig is.
Sorry, zie het net pas.
Zware nacht gehad +)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:58
Ik ga mee met het i3 + 950 advies.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4170 Boxed€ 113,95€ 113,95
1ASRock H81M-ITX/WiFi€ 77,95€ 77,95
1Gigabyte GV-N950OC-2GD€ 160,95€ 160,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.3€ 25,95€ 25,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 40,95€ 40,95
1be quiet! System Power 7 400W€ 43,-€ 43,-
1Crucial BX100 500GB€ 154,95€ 154,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 774,65

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Waarom kies je geen laptop?

Verwijderd

Ja precies, ik snap het punt niet. Weinig info wat is gamen? Spelletje op Spelletjes.nl daar heb je geen GPU voor nodig natuurlijk, minecraft? Ook niet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 112,-€ 112,-
1ASRock H81M-HDS€ 50,70€ 50,70
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB (v1)€ 118,-€ 118,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 45,95€ 45,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 38,95€ 38,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 34,49€ 34,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 500,55

Een familie pc waar iedereen wat aanheeft. Hier zou je zelfs nog een nieuwe spelletje op low/med mee kunnen spelen. Verder dan dit wil je niet gaan want dan gooi je echt geld weg. Koeler is niet nodig deze i3 zal simpel weg niet heet worden door het gebruik daarvan.

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat dacht je van een mini-ITX met een AMD A8-7600? Is voor iedere normale gebruiker snel genoeg en je neefjes kunnen nog LoL en CS:GO spelen. Daarnaast neemt het nauwelijks ruimte in en verbruikt het weinig energie. Zie de build hieronder, SSD naar eigen wens erbij en klaar is kees.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 83,-€ 83,-
1MSI A88XI AC€ 96,-€ 96,-
1Antec ISK 110 Vesa€ 79,90€ 79,90
1Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart€ 166,50€ 166,50
1Dell KB212-B€ 12,83€ 12,83
1Logitech RX250 (Zwart)€ 9,95€ 9,95
1G.Skill Ares F3-2400C11D-8GAB€ 49,50€ 49,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 497,68

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-12 16:51
Is een tweede hands systeem van 400-500 Euro misschien niet ideaal hier? Snel genoeg voor opa en de neefjes zullen er op kunnen gamen

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik begrijp niet waarom er voor een superdure kast gekozen wordt? Wat heeft je opa nou aan zo'n dure kast? Je kan voor 30 euro al een prima kast nemen.

Ik zou ook voor een Micro-Atx kast gaan (bv de Fractal Design Core 1100 voor 34 euro). En ook gewoon een micro-atx bord nemen. Waarom zou je een duurder ATX bord nemen? Ook denk ik dat je beter af bent met een losse WiFi card dan met een onboard WiFi. Dat is gewoon goedkoper.

Ook zou ik voor de BX100 SSD gaan. En aangezien het een computer is voor je opa (en niet voor je neefjes) zou ik gewoon genoegen nemen met een onboard videokaart. Jij (of jouw opa/neefjes) kan eventueel later nog wel besluiten om een losse videokaart te nemen.

En zoals eerder al gezegd: het systeem wat jij in elkaar hebt gezet, heeft geen 500watt nodig. 350-400 watt is meer dan voldoende.

• masauri

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
@donderdraak
Ik kies niet voor een laptop omdat de pc aangesloten word op hun tv scherm. (groot en duidelijk leesbaar voor hun ipv een pc monitor. Met de tv als pc scherm hebben ze altijd gewerkt dus vandaar)

Na goed overleg vandaag nog is wat duidelijkheid geschept door nog is met de familie rond te bellen.
Het word puur de pc voor de opa en niet voor de neven.
Dat maakt het me ook een stuk gemakkelijker dan.

Ik ga de adviezen hier nog is allemaal overlopen maar hoop dat jullie van jou kant ook respecteren dat ik bepaalde keuzes maak en ik achter mijn keuze blijf staan dan zoals bv. bepaalde vereisten die ik vooropgesteld had.

Ik heb duidelijk geprobeerd mijn gevoel over te brengen bij bepaalde keuzes die ik wil maken en dat word helaas over het hoofd gezien en ik voel me daarop afgerekend door sommige reacties.
Wat ik erg jammer vind.
Vandaar dat ik mijn definitieve keuze hier ook niet ga posten om verdere discussie te vermijden.

Desondanks wil ik iedereen bedanken voor zijn feedback en reacties.
Hartelijk bedankt voor de hulp (en dat meen ik!)

[ Voor 10% gewijzigd door masauri op 26-10-2015 20:43 ]

Pagina: 1