Onderzoek passief koelen voor Geforce GTX970

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniedarko
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-05-2024
Goedemorgen,

Ik ben een onderzoek gestart voor een nieuwe game pc maar een waar ik eigenlijk fanless wil gaan. De reden is dat hij extreem stil moet zijn omdat mijn pc 24x7 aanstaat in onze huiskamer die redelijk stil is.

Ik heb gekeken naar de nieuwe generatie Skylake processors en een I7 of I5 processor zou ik zonder veel problemen passief moeten kunnen koelen.

Wat ik ook graag wil is een passieve of bijna passieve koeling van een Geforce GTX 970 welke ongeveer 145 Watt verstookt volgens de nvidia website.

Ik zie bv de Artic Accelero S3 die tot 135 watt passief koelt.
Hier is ook een upgrade koeler bij te koop die de cooler performance boost naar 200Watt.

Omdat ik maar een kleine 10 watt tekort kom denk ik er aan om bijvoorbeeld de grootste maat stille fan te kopen die ik kan vinden en deze zachtjes te laten blazen over het passieve koelblok.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Deze luchtstroom zal dan ook zachtjes blazen over de cpu koeler (Nofan CR-95C of Thermalright Macho Zero)

Alle info is welkom.

Grtjes Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Denk dat het idee van één grote stille fan sowieso een goede is, je kan met fans ook een superstille computer krijgen. Wat voor kast wil je gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-09 16:04
Welke voeding ga je gebruiken? Behuizing?
Ondervolten/clocken van je CPU en GPU zou ik ook aanraden in jouw geval. Mogelijk heb je dan geen fan nodig. SSD erin en geen HDD neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Ik denk zelf dat je sowieso iets van airflow moet hebben omdat je anders de kast enorm gaat opwarmen (tenzij je een kast neemt die aan de boven/achterkant "gatenkaas" is). Niet goedkoop maar wel stil zijn bijvoorbeeld de verschillende Noctua fans. Ik heb twee Noctua 60mm fan's en deze zijn praktisch onhoorbaar. Zeker de 140mm fans van Noctua zijn erg stil, en als ze eindelijk met hun 200mm fans uitkomen dan ga ik er vanuit dat deze ook stil zullen zijn. De reden voor airflow is dat de warmte toch ergens heen moet, en bij voorkeur je kast uit natuurlijk.

Daarnaast verwacht ik eigenlijk dat bijvoorbeeld de GTX 970 ook wel een editie zal hebben welke passief gekoeld word als deze niet draait. Hierdoor hoef je ook geen custom koeling te regelen op je videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:48

Racing_Reporter

Contentmaker

Denniedarko schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 10:10:
Goedemorgen,

Ik ben een onderzoek gestart voor een nieuwe game pc maar een waar ik eigenlijk fanless wil gaan. De reden is dat hij extreem stil moet zijn omdat mijn pc 24x7 aanstaat in onze huiskamer die redelijk stil is.

Ik heb gekeken naar de nieuwe generatie Skylake processors en een I7 of I5 processor zou ik zonder veel problemen passief moeten kunnen koelen.

Wat ik ook graag wil is een passieve of bijna passieve koeling van een Geforce GTX 970 welke ongeveer 145 Watt verstookt volgens de nvidia website.

Ik zie bv de Artic Accelero S3 die tot 135 watt passief koelt.
Hier is ook een upgrade koeler bij te koop die de cooler performance boost naar 200Watt.

Omdat ik maar een kleine 10 watt tekort kom denk ik er aan om bijvoorbeeld de grootste maat stille fan te kopen die ik kan vinden en deze zachtjes te laten blazen over het passieve koelblok.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Deze luchtstroom zal dan ook zachtjes blazen over de cpu koeler (Nofan CR-95C of Thermalright Macho Zero)

Alle info is welkom.

Grtjes Dennis
Houd je er wel rekening mee dat de temperaturen niet mals zijn als je 135 watt, de maximale capaciteit vd koeler, probeert af te voeren zonder airflow? Er is een reden waarom er zo weinig echt passieve producten worden gelanceerd. Ik zou er airflow bijhalen, met heel geruisloze fans.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniedarko
@Allen bedankt voor jullie reacties.

Voor mijn airflow zou ik graag de grootste fan bv Noctua gebruiken en die onderin de bodem monteren voor luchtaanvoer. Voor mijn kast ben ik er nog niet helemaal uit Nofan heeft een gatenkaas kast die goed werkt met passieve cooling. Ik denk er ook ook aan een bigtower te kopen zodat er ruimte is voor verspreiden warmte en airflow niet snel in de knel komt.
Ik gebruik als opslag 2x SD en 1x HDD de HDD ga ik waarschijnlijk in een zelfgemaakte sleeve doen met meerdere lagen demping voor geluid en vibratie.

De voeding die ik ga gebruiken zal ook een Fanless model zijn ben nog aan het uitzoeken waar ik daar op moet letten en welke goede reviews en dergelijke krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Denniedarko schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 10:29:
@Allen bedankt voor jullie reacties.

Voor mijn airflow zou ik graag de grootste fan bv Noctua gebruiken en die onderin de bodem monteren voor luchtaanvoer. Voor mijn kast ben ik er nog niet helemaal uit Nofan heeft een gatenkaas kast die goed werkt met passieve cooling. Ik denk er ook ook aan een bigtower te kopen zodat er ruimte is voor verspreiden warmte en airflow niet snel in de knel komt.
Ik gebruik als opslag 2x SD en 1x HDD de HDD ga ik waarschijnlijk in een zelfgemaakte sleeve doen met meerdere lagen demping voor geluid en vibratie.

De voeding die ik ga gebruiken zal ook een Fanless model zijn ben nog aan het uitzoeken waar ik daar op moet letten en welke goede reviews en dergelijke krijgen..
Voor een fanless voeding hoef je niet te gaan, bij de betere voedingen gaat de fan pas draaien als er een behoorlijke load op staat. Voor een goede voeding kan je het beste een bericht plaatsen in het voeding topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoenky
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-03-2022
Snap hiet niet helemaal, mijn 2008 q9400 en 5870 zijn in de coolermaster 960 en wat scyth fans vanaf 1,5m onhoorbaar.

En die is toch al best bejaard :)

Ja hij staat 24/7 aan, maar als je gaat gamen en de videokaart zijn werk gaat doen heb je toch ook geluid aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniedarko
Spoenky,

Bedankt voor je reactie, ik zit echt vlakbij mijn pc en wil hem gewoon niet horen. Met de snelheidstoename van cpu's gpu's en voedingen is er een hoop lawaai bijgekomen. Ik investeer nu een hoop geld in een nieuwe pc dan verwacht ik ook beter dan de norm en dus echt stil.
Misschien heb jij andere wensen en of stoor jij je minder aan geruis maar ik ben daar gevoelig voor daarom deze vraag/zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Denniedarko schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:23:
Spoenky,

Bedankt voor je reactie, ik zit echt vlakbij mijn pc en wil hem gewoon niet horen. Met de snelheidstoename van cpu's gpu's en voedingen is er een hoop lawaai bijgekomen. Ik investeer nu een hoop geld in een nieuwe pc dan verwacht ik ook beter dan de norm en dus echt stil.
Misschien heb jij andere wensen en of stoor jij je minder aan geruis maar ik ben daar gevoelig voor daarom deze vraag/zoektocht.
Qua lawaai wordt het juist steeds minder, alles gaat steeds minder stroom verbruiken, waardoor de koeling minder moet werken. De aftermarket koeling is ook een stuk beter geworden. Voedingen zijn efficiënter geworden, waardoor ze minder warmte uitstoten, en dus minder lawaai maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Inderdaad, alles is inmiddels een stuk effecienter dan wat jaren terug, een i5 is opzich niet zo heel moelijk om passief te koelen mits er genoeg andere airflow is, en vrij veel GTX970's zijn passief tot iets van 65 graden, en daarna is een kaart als de Strix ook nog zeer stil.

Qua kasten kun je in principe twee kanten op als het om stilte gaat:

Een gatenkaas kast waarbij alle warmte uit zichzelf moet ontsnappen, probleem is dan wel stof, wat weer isoleert, wat koelen moeilijker maakt. Ben er zelf niet echt een voorstander van.

Een kast zoals de pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart welke geluidsdemping heeft op alle logische plaatsen. Als er al iets geluid maakt, wordt dat geluid erg goed gesmoord door het spul wat op de zijkanten van de kast zit. Gooi er 2 stille fans in, knoop ze aan de fancontroller en je zult zeker idle een erg stil/nagenoeg onhoorbaar systeem hebben, en tijdens lichte belasting is er ook nog genoeg airflow om je videokaart langer passief te houden.

En zoals iemand al zei, qua voeding zou ik eerder kijken naar een semi-passieve, maar dat kun je beter navragen in het voedingstopic.

Maar, iets maken wat ook onder load 100% passief is, dat lijkt me onmogelijk, er moet altijd iets van airflow zijn om de warmte af te voeren, en dat komt toch nog het beste tot stand met een fan.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veronnix
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 18:17
Tenzij je het moederbord een kwartslag draait met de I/O naar boven. Hiermee voorkom je een blokkade die je PCI kaarten vormen voor de airflow. De eigenschap van warme lucht die opstijgt werkt dan alweer in je voordeel.

Omdat je aangeeft het systeem 24/7 aan te laten staan verwacht ik dat hij ook grotendeels idle zal draaien. Als je softwarematig je fanprofiles aanpast kun je al heel wat geluid besparen, tot je uiteindelijk een load zal geven, dan springen ze aan.
Kijk ook eens naar deze van Linus:
YouTube: How to Build the ULTIMATE Silent Gaming or Workstation PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Inderdaad, de koeling word al een stuk eenvoudiger als je het moederbord draait. Bijvoorbeeld de Silverstone Raven en Silverstone Fortress kasten zijn hier goed in. Vaak hebben deze ook een ingebouwde fan controller waardoor je de fans onderin (140mm meen ik) in 2 of 3 verschillende standen kunt zetten. Alles behalve "echt" EATX past gewoon in dat soort kasten.

Verder zou ik me inderdaad niet heel erg blind staren op alles passief, de Intel stock CPU fan hoor je buiten de kast al nauwelijks meer, laat staan op >1 meter afstand. Ik had een servetje draaien in de woonkamer op basis van een Intel Xeon E3-1265LV2, deze zit op 45W TDP. Dit gecombineerd met een grote Bitfenix 220mm fan en een Bitfenix 120mm fan was praktisch geluidloos in een Bitfenix Prodigy kast. Daar zaten dan ook nog 2x 3.5" schijven en 6x 2.5" schijven in. Ook in combinatie met een R9 290X later als "game PC" was het nauwelijks hoorbaar boven tafel. Onder de tafel was het wel merkbaar, maar enkel als je wist wat je hoorde. Disclaimer daarbij is wel dat ik aan een wat drukkere doorgaande weg woon (~15 auto's terwijl ik deze reply tik) dus dat telt natuurlijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 00:23
De Nofan CR-95C ziet er idd erg interessant uit. http://www.quietpc.com/nof-icepipe

Dan zou ik de eerder genoemde Fractal Design Define R5 en ASUS Strix GeForce GTX 970 nemen.
reviews: Fractal Design R5: hoe goed beter kan worden

Een 5400 RPM WD Green zou al stil genoeg moeten zijn, en optioneel een Scythe Himuro Hard Disk cooler.
http://www.silentpcreview.com/article29-page2.html

In Volledig passief systeem gezocht. Verenigbaar? staat ook wel wat nuttige informatie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 229,80€ 229,80
1Nofan CR-95C Copper -- IcePipe Fanless CPU Cooler€ 92,70€ 92,70
1Asus H170-PRO€ 112,75€ 112,75
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 -- DirectCU II with 0dB fan technology€ 358,75€ 358,75
1Crucial CT2K4G4DFS8213 -- 8GB DDR4-2133€ 45,50€ 45,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,-€ 89,-
1WD Green HDD, 2TB€ 74,-€ 74,-
1Scythe Harddiskcooler Himuro 3,5"€ 18,-€ 18,-
1Seasonic Platinum Series 520W Fanless -- 80 Plus Platinum€ 158,99€ 158,99
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 108,30€ 108,30
Importeer productenTotaal€ 1.287,79

Ik heb juist meer last van tinnitus of achtergrondgeluid dan van mijn PC :+

Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/the_source.png

[ Voor 20% gewijzigd door Ketho op 26-10-2015 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
http://www.silentpcreview.com/article1445-page1.html

zo iets? al zou ik dan wel de 970 nemen die tot 65 graden de fans niet draaien. zodat hij idle lekker stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 22:56
Heb zelf een i5 4460 in combinatie met een MSI GTX970. Tot 60° is de GPU passief gekoeld. Zelfs met het spelen van CSGO blijven de fans uit. Het meeste geluid komt van de CPU koeler en de Case fans. Zelfs als de fans zacht draaien is niet niet waarneembaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

∆∆ Met ie van mij blijven de fans niet uit hoor :S. De MSI variant is extreem stil tot de 70%, ga je daar overheen lijkt het net of hij nog eens 70% sneller draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Hey Dennie,
Las je post en moest meteen denken aan een filmpje die ik op Youtube had gezien een tijdje geleden over een gast die een CPU koeler op zijn GPU had gehangen om deze passief te kunnen koelen (want zoals we allemaal weten is de GPU koeler alleen klein om in een PCI slot te kunnen hangen. Haal deze restricie weg et voila ^^) Zijn doel was om de absoluut stilste PC te maken, en volgens mij was dat hem best gelukt. Hier de links naar zijn project. Misschien leuk om te kijken voor inspiratie ^^
YouTube: CPU cooler on GPU (INSANE temps!)
YouTube: Cloud Unit - The ULTIMATE Silent DIY PC
Pagina: 1