wat AUijtdehaag zegt is cool en heb ik niks op aan te merken.
maar om het iets makkelijker te maken, hij gebruikt panelen met 5 inch cellen.
daardoor heeft hij meer V per string en past het makkelijker op een TL omvormer.
een omvormer met iets van mppscanning(power-one) of optitrack(sma) of pvsweep(div) is aan te raden met de schaduw van de boom.
om dit soort systemen te laten werken heb je wel voldoende V nodig op de mpp.
als zelf bouwer is de "sky the limmit" aanleg kosten zijn goedkoop, en salderings regeling is ruim.
(en ook nog een lekkere BTW aftrek, het is lachwekkend gewoon.
zelf als je meer opwekt als je gebruikt, dan zakt de prijs wel naar +/-33% per kWh.
maar ook dat is nog leuk.

)
een totaal van de pot gerukt voorbeeld (ik doe het extreem):
je gebruikt een SMA3600-tl21 (of power-one PVI 3.6, hosola/omnik is minder geschikt, te weinig power per mpp).
en je koopt 12x
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-202-euro-sunsolar/
(ook ECsolar, maar nu 6 inch cellen.)
hangt die op 1 mpp op zuid.
en later koop je weer een 12x van die panelen en hangt die op noord.
je denkt noord, wat doe je nu, lol
je hebt dan nog steeds een set die meer als 4500kWh per jaar oplevert.
en als je dat gebruikt is dat al snel 950€ per jaar en dan blijkt het helemaal niet zo van de pot gerukt te zijn.
want de kosten zitten ergens rond de 6000€ ex BTW.
ik probeer alleen te vertellen dat met een beetje handig rond kijken en wat lef het allemaal erg goed uit kan en je niet al te bang hoeft te zijn.
edit:
lol, waarom zag ik die niet eerder.
het kan nog een stapje extremer.
ook een SMA3600-tl21 (of power-one PVI 3.6, hosola/omnik is minder geschikt, te weinig power per mpp).
en dan de 5 inch panelen van ECsolar.
nu maakt je 2 stringen van 7 panelen op zuid en die ieder op 1 mpp van de omvormer.
later hang je de 2x7 parallel op 1 mpp, de andere mpp vul je dan met zoveel mogelijk op noord.
het trucje wat ik gebruik is eigenlijk heel simpel.
je koopt nu een iets duurdere omvormer (+/- 200€) en hangt er straks 2x zoveel Wp aan als dat hij W heeft.
panelen leveren niet altijd hun top vermogen dus je komt er mee weg, en het is ook nog noord wat ook iets minder levert.
je hebt dan ruim voldoende kWh om ook het gas te vervangen voor eigen opgewekte stroom.

(ik zeg niet doen zo als ik je het voorbeeld geef, het is een extreem voorbeeld niet meer en niet minder, maar het kan nog uit ook, lol)
[
Voor 22% gewijzigd door
migjes op 27-10-2015 11:16
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)