Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 21:36
Mijn vraag lijkt op die van adamvansanten...
Ik ga voor Synology DS215j. Ik zag goede aanbieding op 4launch.

En nu mijn vraag... Er is een model met al ingebouwde hdd en ik kan behuizing en hdd los kopen. Als ik het los koop, ben ik iets van 20 Euro goedkoper uit. Ik ben niet al te technisch wat hardware betreft en DS215j wordt mijn eerste NAS. Ik heb wel ooit een hdd in een externe behuizing ingebouwd. Is dat bij NAS niet anders? Of kan ik beter toch voor al ingebouwde versie gaan? Model bij 4launch heeft twee sloten. Een is bezet en andere wil ik later zelf uitbreiden... maar als het moeilijk is... wellicht andere keuze: toch met 1 slot (DS115j) en grotere ingebouwde schijf?

En dan... als er geen hdd in NAS zit, waar is dan alle software? Of moet ik die vervolgens downloaden? Als hdd al ingebouwd is, dan zit software ook niet bij en moet ook nog gedownloaden worden of is dat al gebeurd?

Wellicht voor doorwinterde NAS gebruiker klinkt het allemaal beetje dom, maar ik heb echt geen idee wat ik binnen zal krijgen en als je ruim 300 Euro gaat uitgeven wil je toch niet teleurgesteld zijn.
Dus alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:28
Inbouwen is echt heel makkelijk. Software installeer je inderdaad achteraf.
Alles is zeer goed beschreven en uitgewerkt.

Edit:
Zie https://global.download.s...j/Syno_QIG_DS215j_enu.pdf

[ Voor 33% gewijzigd door technorabilia op 22-10-2015 09:52 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
kraades schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:51:
Inbouwen is echt heel makkelijk. Software installeer je inderdaad achteraf.
Alles is zeer goed beschreven en uitgewerkt.

Edit:
Zie https://global.download.s...j/Syno_QIG_DS215j_enu.pdf
Dank je!

Ik heb dus geen sata kabel nodig? bij CB lees ik dat ze hdd samen met sata kabel verkopen...

Is deze hdd goed?:
http://www.bol.com/nl/p/w...9/#product_specifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, je hebt geen sata-kabel nodig. Je schuift de harde schijf zo op de connector in de behuizing. Kijk maar in de 'snelle installatiegids' (de Nederlandstalige versie van kraades' link: http://global.download.sy...j/Syno_QIG_DS215j_nld.pdf). Of bekijk een van de vele uitpak-/installatiefilmpjes op YouTube, bijv.: YouTube: Unboxing synology DS215J.

Verder is de schijf die je aanhaalt prima, maar het mag er ook eentje uit de goedkopere WD Green serie zijn. Onlangs vroeg Ik_ben_Mark3 in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" daarnaar. Als je zijn bericht en de reacties daarop (probeer vooral ook die van CiPHER te doorgronden) volgt, kun je daarmee weer wat besparen: pricewatch: WD Green HDD, 4TB (vergelijking).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2015 11:26 . Reden: Uitpakfilmpje. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
Maar de Green heeft wel een agressieve head parking. wat niet ideaal is voor streamen omdat hij dan non stop aan head parking doet. WD geeft ook meer garantie en draai uren op de red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat is waar, maar in de praktijk blijkt dat de Synology nas daarmee weet om te gaan en dat uitschakelt. Dat begreep ik uit de reactie van diefightdie in "Belang van nas hd in nas-systeem". In dit kader een uitstekende draad om door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
Dank je, beide!
Synology zelf adviseert Red en 25 Euro verschil + 1 jaar extra garantie vind ik ok.

Het was voor mij vooral belangrijk om geen echt grote idiote fouten te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Olga2000 op 22-10-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olga2000 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:34:
Het was voor mij vooral belangrijk om geen echt grote idiote fouten te maken.
Ik kocht eerder dit jaar ook een DS215j en moet zeggen dat Synology het je wel makkelijk maakt. In de doos zit een tweezijdig bedrukt A4-tje, met daarop in plaatjes de installatie uitgelegd. Het enige dat je nodig hebt zijn een kleine kruiskopschroevedraaier en toegang tot het internet. De rest wijst zich vanzelf met de installatieassistent. In de software zit een uitstekende helpfunctie (ook te bereiken via https://help.synology.com/dsm/?lang=nld) en verder kun je op de webpagina Ondersteuning in het Download Center alle verdere documentatie terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:54:
[...]
Ik kocht eerder dit jaar ook een DS215j en moet zeggen dat Synology het je wel makkelijk maakt. In de doos zit een tweezijdig bedrukt A4-tje, met daarop in plaatjes de installatie uitgelegd. Het enige dat je nodig hebt zijn een kleine kruiskopschroevedraaier en toegang tot het internet. De rest wijst zich vanzelf met de installatieassistent. In de software zit een uitstekende helpfunctie (ook te bereiken via https://help.synology.com/dsm/?lang=nld) en verder kun je op de webpagina Ondersteuning in het Download Center alle verdere documentatie terugvinden.
Oh geweldig!
Nog een klein vraagje... Ik moet dus DS215j aan mijn router aansluiten. Echter heb ik geen vrije porten meer. Aan een van de porten zit macmini vast. Aan macmini (thunderbolt slot) zit Express Dock van Belkin. Die heeft ook netwerkport. Zou ik NAS daaraan kunnen aansluiten? Of moet ik switch voor router kopen zodat NAS direct aan router vastzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet te weinig van MacMini's en Thunderbolt om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen. Probeer daarover meer te weten te komen in het forumonderdeel dat over Macs gaat, of stel je vraag in Netwerken. Als je van plan bent in de nabije toekomst meer apparaten aan te sluiten via het netwerk is een kleine gigabitnetwerkswitch nooit weg, voor enkele tientjes koop je wat aardigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gewoon een switch er tussen zetten. Anders moet de MacMini dat netwerkverkeer gaan routeren, dat lijkt me niet handig (en een gedoe om in te stellen).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
Yep. Switch ook besteld...
HDD komt apart. Ik heb even handleiding gekeken, lijkt wel appeltje-eitje... In welke formaat kan ik HDD het beste formatteren?? Ik ga die uitsluitend met macmini/ macbook (s) gebruiken... Kan ik die HDD (4TB) voor back-ups met timemachine gebruiken naast gewoon mapjes met mijn meuk neerzetten? Of kan ik beter een paar partities maken?

Ben reuze enthousiast! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Olga2000 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:45:
Mijn vraag lijkt op die van adamvansanten...
Ik ga voor Synology DS215j. Ik zag goede aanbieding op 4launch.
Volgende keer niet meer doen :). Hijacken is niet toegestaan, dus hierbij afgesplitst. Afgezien dat je vraag over dezelfde NAS gaat, heeft je vraag trouwens niets met zijn vraag te maken, dus was dat op zich al geen reden om het daar te posten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hoeft de harde schijf niet vooraf te formatteren. Als je in de snelle installatiegids kijkt of in het produktdatablad kun je daaruit opmaken dat de nas maar één formaat voor het interne bestandssysteem kent: ext4. Eventuele extra externe harde schijven die je aankoppelt (voor backup bijvoorbeeld) mogen wel een ander filesysteem hanteren. Overigens komt in het voorjaar 2016 ook nog btrfs beschikbaar, zodra de nieuwe versie van Synology's besturingssysteem DSM 6.0 officieel wordt vrijgegeven (er loopt nu een bèta).

Partities of beter volumes kun je meerdere aanleggen op een schijf, maar dan deel je de ruimte hard op. Later aanpassen daarvan heeft nogal wat voeten in de aarde. Liever een groot geheel laten, dan loop je ook niet tegen zelfopgelegde grenzen op. Bij het instellen van Time Machine op de Synology nas is het beperken van de ruimte die wordt ingenomen (quota instellen) sowieso een onderdeel daarvan. Grasduin naar hartelust op de site van Synology voor allerlei tutorials; Hoe een back-up maken van gegevens van Mac naar Synology NAS met Time Machine is er een waar je gemak van zult hebben (overige specifiek voor Mac).

Besteedt daarnaast aandacht aan [Synology] Backup strategieën en tools.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2015 10:41 . Reden: Kijk ook naar je backupstrategie. Zinnen liepen niet lekker. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
br00ky schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:55:
[...]

[mbr]Volgende keer niet meer doen :). Hijacken is niet toegestaan, dus hierbij afgesplitst. Afgezien dat je vraag over dezelfde NAS gaat, heeft je vraag trouwens niets met zijn vraag te maken, dus was dat op zich al geen reden om het daar te posten...[/]
OK, sorry, ik zal voortaan beter opletten. Inderdaad, mijn eerste NAS en dezelfde naam was al reden om hier vraag te stellen.... 8)7 kon moeilijk beoordelen.
Pagina: 1