Medion Erazer X6812 HDD/Accuprobleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:31

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds twee weken geeft onze Medion Erazer X6812 http://tweakers.net/price.../medion-erazer-x6812.html problemen. Zo moet ik bij het opstarten een paar keer F1/F3 spammen voordat de laptop "uberhaupt van het MEDION logo naar de opstartfase gaat.

Soms komt er ook een foutmelding in beeld "er is een probleem met de harde schijf gevonden". Ik heb dus met HD Tune een check gedaan en het blijkt dat er 0,1% van de sectoren beschadigd zijn. Deze heb ik met chkdsk geprobeerd te repareren maar hiervanuit blijken er geen fouten te zijn. Ook onderhoud bij "extra's" zoals de schijf controleren op fouten geeft geen resultaat dat er beschadigingen zijn. Defragmenteren heeft ook niet geholpen en een herinstallatie van Windows ook niet.

Daarbij geeft de accu ook nog problemen. De accu laadt niet verder dan 96% op en wanneer deze dan 96% heeft bereikt gaat het lampje van de accu oranje knipperen (vooraf gewoon groen als deze vol is).

Ik vermoedt dus dat zowel de accu als de harde schijf (fysiek/hardware gezien) beschadigd zijn. Voordat ik echter een nieuwe accu en HDD (wellicht SSD) ga aanschaffen zou ik graag hier mijn vraag willen stellen:

Kan ik vaststellen dat zowel de HDD als accu echt beschadigd zijn? Heb ik nog iets niet gedaan dat misschien zou kunnen helpen? De Power on Count van de HDD ligt al halverwege de 7000. De 'health status' van de HDD is "bad". Op mijn eigen PC heb ik zat schijven met een power on count van over de 10.000 en die zijn nog allemaal perfect.

Hier is wat beeldmateriaal:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Kx5d2XO.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lYuleTL.png

Er zit een "Samsung HM641JI" HDD in.

TLDR:

- Is de HDD werkelijk beschadigd, zo ja kan ik dit nog repareren?
- Is de accu aan vervanging toe of kan ik dit ook nog herstellen?
- Hoe los ik het opstartprobleem op? Er zijn geen nieuwe BIOS versies te vinden van deze laptop en ik heb al een herinstallatie uitgevoerd.

* Er zit geen garantie meer op de laptop.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASUS_fan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:03
Een HDD in een laptop gaat meestal ongeveer 3-5 jaar mee. Aangezien je Medion al zeker 4 jaar oud is, lijkt het erop dat de HDD de boosdoener is (zoals je al liet zien zijn de S.M.A.R.T. gegevens slecht).

Voordat het Medion BIOS logo komt, moeten alle apparaten worden geïnitialiseerd. De HDD gaat opspinnen en zegt tegen de BIOS "Hallo, ik ben er.". Zolang die dat niet zegt, wacht de BIOS op de HDD tot die zich aanmeldt. Blijkbaar heeft de HDD moeite met opspinnen en zich aanmelden (wat ik niet gek vind bij een power-on count van meer dan 7000 keer bij een Samsung HDD). Dus die BIOS wacht vrolijk op die HDD, waardoor jij moet wachten op de BIOS |:(

Als je de HDD even loskoppelt uit de laptop (dit waarschijnlijk gewoon achter een klepje onderop de laptop), en de laptop gaat zonder problemen door de BIOS (test dit een paar keer), dan kun je bevestigen dat die HDD in de weg zit. De laptop zegt na de BIOS gewoon dat ie niet kan opstarten omdat er geen opstartbaar medium is. Simpelweg knop indrukken zet de laptop uit. Probeer dat een aantal keer.

Sowieso zijn Samsung HDD's niet de beste. Is meer zo'n OEM merk. Je kunt hierna beter voor Western Digital gaan. Of, als je voor een SSD gaat, voor Crucial, Kingston of Samsung gaan (bijvoorbeeld zoiets: klikkerdeklik. Je zult veel van die SSD merken aan de prestaties van de laptop, aangezien zo'n beschadigde HDD echt slecht presteert.

Over de accu. Het is verbazend dat de accu überhaupt nog oplaadt. Die zijn meestal na 2 jaar redelijk dood. Vervangen van de accu kost je meestal tussen de 50-100 euro. Niet het geld waard lijkt mij. Ik raad je aan de accu te verwijderen uit de laptop (wel eerst de laptop uitzetten!) aangezien deze alleen maar hitte creëert, waar een processor niet van houdt.

Ik hoop dat je hier wat mee kan :P !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi,
Accu komt door slijtage, na 5 jaar heb je maar 60% over. Bij Dell althans.
HDD kan je vervangen door een SSD, maar aangezien je 640 GB heb, hoeveel GB gebruik je daarvan?

En als laatste...videokaart kan na een tijdje defect gaan.
Nvidia GeForce GTX460M driver problemen?

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 24-10-2015 13:09 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Het ligt zeker niet aan de GPU want deze functioneert gewoon goed.
Het is een Lithium Ion accu dus dat deze heel snel slijt lijkt mij sterk, deze gaan toch juist lang(er) mee?

Qua capaciteit is 250GB al genoeg dus een SSD zal niet tekort komen qua capaciteit.
Asus_fan, verder dan het MEDION logo komt de laptop niet en het lampje van de HDD (indicatorlampje) gaat ook niet branden. Pas als ik F1 indruk boot deze verder naar Windows en gaat het lampje pas knipperen.

Bootprioriteit staat goed, HDD staat op #1.
Stel dat ik dus een nieuwe HDD /SSD/SSHD erin doe, hoe krijg ik Windows weer terug? Ik heb nog een kopie van Windows 7 64 bit liggen hoewel de licentie gekoppeld is aan de laptop. Kan ik die OEM code op de achterkant gewoon overnemen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASUS_fan
Die OEM-code kun je overnemen. Je zult Windows inderdaad opnieuw moeten installeren.

Wacht eens. Je moet op F1 drukken om verder te gaan. Hoe weet je dat? Krijg je een melding?

Ga eens in de BIOS. Zoek de volgende optie "Show Full Screen Logo" of "Show boot logo". Zet die op 'Disabled'. Saven en exit.

Nu krijg je tijdens het opstarten tekst te zien. Zie je een error? Waar blijft ie hangen?

Trouwens, welke techniek voor de accu is gebruikt maakt niet veel uit. NI-MH en Lithium Ion/poly gaat allemaal max. 3 jaar mee. Of je moet geluk hebben :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Accu gaat gewoon stuk, ook als het Li-Ion is. Voor wintel machines is 2-3 jaar de richtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
ASUS_fan schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 22:48:
Die OEM-code kun je overnemen. Je zult Windows inderdaad opnieuw moeten installeren.

Wacht eens. Je moet op F1 drukken om verder te gaan. Hoe weet je dat? Krijg je een melding?

Ga eens in de BIOS. Zoek de volgende optie "Show Full Screen Logo" of "Show boot logo". Zet die op 'Disabled'. Saven en exit.

Nu krijg je tijdens het opstarten tekst te zien. Zie je een error? Waar blijft ie hangen?

Trouwens, welke techniek voor de accu is gebruikt maakt niet veel uit. NI-MH en Lithium Ion/poly gaat allemaal max. 3 jaar mee. Of je moet geluk hebben :+ .
Deze opties zijn niet aanwezig in de BIOS, het is een heel eenvoudige interface met zeer weinig opties.
Dit weet ik omdat ik niet verder kom behalve als ik op F1 druk, gewoon geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASUS_fan
En probeer tijdens het Medion scherm wanneer ie net aangaat de tab-toets te drukken.

Als je de POST in tekst niet eens naar voren kan halen, kan men de error niet zien.

Al die HDD geprobeerd te verwijderen en te booten?

Mijn opties zijn een beetje op. Ik houd het erbij dat die HDD in de weg zit. Maar om te bevestigen moeten we die error tekst te zien krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door ASUS_fan op 26-10-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Krijg geen error tekst. Gaat gewoon van medionscherm naar zwart scherm naar Windows booten wat normaal altijd zo is. Alleen moet ik nu op F1 drukken voordat hij verder gaat van dat medionscherm.

HDD verwijderd en geboot, dat werkt wel gewoon.

Krijg geen POST, zit ook geen POSTspeakertje. Alles werkt naar behoren behalve dus die HDD.
Inmiddels een Seagate SSHD gekocht die ik zo ga plaatsen. Windows erop zetten en dan kijken of het probleem verholpen is. Met die accu is wel te leven, laptop wordt altijd in de woonkamer gebruikt dus dat is niet zo van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASUS_fan
Houd ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Heb de SSHD erin gedaan en vervolgens een Windows DVDtje gemaakt. Kreeg vervolgens een PXE-E61 error. Bleek dat het DVDtje niet goed was en vervolgens kwam ik erachter dat MEDION zelf een installatieDVD heeft meegeleverd. Deze dus gebruikt.

Werkt nu naar behoren behalve dus de accu, waarvan wordt aangegeven dat deze moet worden vervangen. Hier leef ik wel mee, zoals gezegd wordt de laptop op een vaste plek gebruikt.

BIOS probleem ook opgelost. Overigens gaven meerdere SMART uitleesprogramma's fouten weer voor de oude Samsung HDD die waarschijnlijk ook niet lang meer te leven heeft.

SSHD dus erin geplaatst, en alle andere programma's worden nu geïnstalleerd. Probleem opgelost!
Iedereen bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASUS_fan
Klinkt goed.

Een accu heeft nou eenmaal niet het eeuwige leven. Bij Acer laptops zijn ze meestal al naar 1 jaar stuk. Dat die van jouw Medion nu pas na 4 jaar zo'n melding geeft is opvallend, aangezien accu's meestal na 2-3 jaar gebruik gewoon op zijn.

Nja, het is mooi dat de laptop het weer goed doet :) !
Pagina: 1