Waarom verbruikt voeding 30W losgekoppeld van moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauritsG
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-10-2024
Zoals de titel beschrijft. Ik was aan het kijken met een powermeter/Wattmeter, die je dus tussen je stopcontact en je stekker in steekt, hoeveel mijn computer aan Watts gebruikt aan/sby/uit etc. en ik kwam tot mijn verbazing erachter dat hij ook 30W gebruikt wanneer hij uit staat. Zelfs met mijn PSU knop uit, dus die PSU zal wel iets mankeren.

Maar ik heb ook nog een Corsair CX750M liggen, compleet losgekoppeld van alles, die heb ik ook opgemeten en ik zag dat die ook 30W gebruikt! Alleen met de PSU knop aan, maar zelfs dan.. iemand een idee waarom? En of dit normaal is?

Dat is ongeveer E 4.- per maand aan stroom, E 48 per jaar! Bizar toch..

(PSU knop bedoel ik die zwarte knop op je voeding)

[ Voor 3% gewijzigd door MauritsG op 23-10-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Lijkt mij sterk? Hoe nauwkeurig is je meter bij lage waardes?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:19
Vaak is zo'n meter bij lage waardes niet correct/nauwkeurig.. Probeer het eens samen met een apparaat waarvan je het verbruik weet te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauritsG
Ik heb ook m'n raspberry pi gemeten en daar geeft hij netjes aan dat hij ongeveer 1W gebruikt. Maar wat je dus bedoeld te zeggen is dat hij wellicht minder dan 1W gebruikt en dat het dus onnauwkeurig is?

Dan moet ik dus iets vinden wat minder dan 1W gebruikt en waarvan ik het verbruik weet.. lastig.

Sja er staat 230V op , dat geeft hij nauwkeurig aan en het aantal Amps brengt hem dan op 30W..

Maar voor zover jullie weten gebruikt een voeding dus geen 30W losgekoppeld van een systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• air2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 15:20
Zet hem eens naast je raspberry Pi, zoals je zelf al aangeeft weet je daar ong het gebruik van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als de voedingsknop van je PSU uit staat is het circuit onderbroken en zal er dus ook geen stroom kunnen lopen. Je probleem zit dan ergens tussen je stekker en je stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauritsG
Ja dat is bij mijn oude 550W voeding,

maar goed zoals ik al zei geeft hij ook 30W aan bij de nieuwe CX750M voeding aan!

Bij de Rpi geeft hij dus wel een goede waarde van 1W en ook bij andere apparaten die ik opgemeten heb klopt het aardig. Ik begrijp dus niet hoe dit kan.. of dat het normaal is. Mss heeft iedereen dit?

Heeft iemand hier zelf al zo'n meting uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb wel eens m'n PC en monitor gemeten, maar ik keek pas toen ze aan stonden, niet toen ze uit waren. Kreeg netjes een waarde van rond de 100W terug, iets wat ik aardig overeen vond komen met m'n verwachting.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
MauritsG schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 13:39:
Ik heb ook m'n raspberry pi gemeten en daar geeft hij netjes aan dat hij ongeveer 1W gebruikt. Maar wat je dus bedoeld te zeggen is dat hij wellicht minder dan 1W gebruikt en dat het dus onnauwkeurig is?

Dan moet ik dus iets vinden wat minder dan 1W gebruikt en waarvan ik het verbruik weet.. lastig.

Sja er staat 230V op , dat geeft hij nauwkeurig aan en het aantal Amps brengt hem dan op 30W..

Maar voor zover jullie weten gebruikt een voeding dus geen 30W losgekoppeld van een systeem?
Begrijp ik hieruit dat je zelf de spanning en de stroom vermenigvuldigt om het vermogen te berekenen? Want je zit, vooral met een onbelaste schakelende voeding, met een flinke cos Phi, daar kunnen niet alle meters goed mee overweg.

Wat geeft de meter aan als je hem in het stopcontact steekt zonder iets aangesloten? En verandert dat zodra je de stekker van je voeding in de meter plugt? De schakelaar achterop de voeding zou trouwens zoals eerder opgemerkt de spanning volledig los moeten koppelen, dus ongeveer hetzelfde effect hebben als het uitpluggen van de stekker. Het feit dat de meter bij beide voedingen 30W aangeeft, doet eigenlijk al vermoeden dat er ergens een meetfout plaatsvindt.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MauritsG schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 13:39:

Een brakke voeding waarschijnlijk wel. Maar het punt dat anderen maken is: hoe weet je zeker dat deze 30W kloppen? Je leest het af "dus" het klopt. Maar zo werkt het niet. Misschien zit er een vreemde powerfactor op waardoor de meter de mist in gaat. Weet jij hoe de meter het vermogen meet?

Daarom: Meet eens met twee apparaten op een stekkerdoos. Wat geeft de meter aan als apparaat 1 aan staat en wat geeft de meter aan als apparaat 1 en de PSU aan staan.

Als die dan nog 30W aangeeft dan heb je een mooi kacheltje.
Maar bedenk je ook dat schakelende PSU's niet gebouwd zijn om onbelast aan te staan. Er moet een minimale belasting aan hangen om een stabiele uitgangsspanning te hebben. Misschien gaan PSU's dus ook gek doen als er geen belasting aan hangt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Je meter zal wel gaar zijn, want hier verbruikt een Raspberry Pi zo'n 4 a 5W.

Om het beter te meten kun je een gloeilamp samen met de voeding aansluiten. Daarna de gloeilamp even apart meten en je weet wat je voeding verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 01:28
Lijkt denk ik een beetje op dit probleem
bizar hoog verbruik voeding met schakelaar uit en in standby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauritsG
Maasluip schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:44:
[...]

Een brakke voeding waarschijnlijk wel. Maar het punt dat anderen maken is: hoe weet je zeker dat deze 30W kloppen? Je leest het af "dus" het klopt. Maar zo werkt het niet. Misschien zit er een vreemde powerfactor op waardoor de meter de mist in gaat. Weet jij hoe de meter het vermogen meet?

Daarom: Meet eens met twee apparaten op een stekkerdoos. Wat geeft de meter aan als apparaat 1 aan staat en wat geeft de meter aan als apparaat 1 en de PSU aan staan.

Als die dan nog 30W aangeeft dan heb je een mooi kacheltje.
Maar bedenk je ook dat schakelende PSU's niet gebouwd zijn om onbelast aan te staan. Er moet een minimale belasting aan hangen om een stabiele uitgangsspanning te hebben. Misschien gaan PSU's dus ook gek doen als er geen belasting aan hangt.
Duidelijk verhaal! Nu begrijp ik het idd twee apparaten, zodat de een bv. sowieso 100W aangeeft, dan die voeding erbij zodat de meter "nauwkeuriger" is, aangezien hij in de buurt van de 0 niet al te best zal zijn idd!

Ga ik zeker doen en dan kom ik erop terug :) Thnx goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het is gewoon je meter, goede meters kosten duizenden euro's met meters van enkele tientjes krijg je nooit hele precieze waardes en heb je ook vaak genoeg waardes welke heel veel kunnen afwijken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1