Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 00:55
Beste Tweakers,

Sinds een week heb ik een nieuw systeem en een van de "koop" argumenten was een lager energieverbruik door nieuwe componenten. (Nou ja eerder argumenten om mijn vrouw te overtuigen van de noodzaak ;-))

Ik heb een core i7 6700K + Maxiumus Gene VIII + GTX980TI gekocht.

Ik heb vanavond mijn fluke eens tevoorschijn gehaald en wat metingen gedaan en ik meet bizarre waardes.

1) Wanneer ik de schakelaar uitzet van de voeding (M2 850W van Coolermaster) dan meet ik 0,112A dat is ca 25,5W
2) als de schakelaar ingeschakeld wordt (PC uitgeschakeld) dan stijgt de stroom tot 0,21A dat is 48W beetje veel om zomaar altijd de PC "op spanning" te laten.
3) Oh ja de kabel uit de voeding geeft idd 0A wat naturlijk ook zo moet zijn. De meter is een Fluke 107 met een goede nauwkeurigheid (wel autorange in 10A range).

In geval 1 neem ik aan dat alleen misschien alleen de gelijkrichting met condensator wordt onderbroken door de schakelaar maar ik dacht toch altijd dat direct de 230V werd geschakeld door de voeding door de schakelaar (AC schakelstromen zijn gunstiger dan DC dacht ik)

Ik vraag me af of dit normaal is, ik heb het helaas nooit bij mijn vorige PC setup uitgeprobeerd.

Zou het door de voeding komen ? Ben benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-09 11:51

larshack

Zonder melk en suiker

Klinkt een beetje alsof je meter de stroom niet goed meet. Nu weet ik dat dat bij het meten van de spanning ook kan zijn als je geen true-RMS meter hebt.

25 Watt standby is erg veel, dit zou ergens rond 1 Watt moeten liggen. Mijn UPS geeft altijd keurig 0 Watt aan als de computer uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De stroom die je meet kan wel eens zo hoog zijn op het moment dat de spanning(sinus) dicht bij de 0 volt zit.
Je kunt niet zomaar P = Vgemiddeld * I toepassen in deze situatie.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
Nou ik meet als volgt:

1 "lead" vanuit het stopcontact naar (A) van de meter, vanaf de meter (Com) naar een de 230VAC stekker met een klem op 1 van de polen. De andere pool van de 230VAC stekker via een lead naar het stopcontact.
Dus gewoon de meter in Serie.

True RMS heb je toch nodig als je geen zuiver sinus hebt? Ah je wil zeggen dat de voeding in een "Niet Sinus vorm" stroom uit het net neemt op basis van piekjes waardoor de meter totaal verkeer meet ?
Je kunt niet zomaar P = Vgemiddeld * I toepassen in deze situatie.
Ik zat te denken, Dus ik zou tegelijk achter de stroom meter een (shunt) weerstand van bv 1 Ohm moeten plaatsen en dan ook tegelijk de spanning moeten meten en dan ook nog in beide gevallen middels een True RMS meter? Als het antwoord hier ja op is dan heeft het dus eigenlijk helemaal geen zin om stroom in serie te meten...

[ Voor 34% gewijzigd door InsanelyHack op 18-09-2015 23:51 ]

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:25
Er zit een switch mode power supply in je voeding. In standby werkt deze in "burst" modus. In deze modus gaat de voeding om de zoveel tijd even aan om de uitgangscondenstator bij te vullen. Dit zorgt ervoor dat de stroom niet constant sinusoïdaal is. Je fluke is een prima instrument, alleen niet voor dit soort zaken.

Zie ook : www.tek.com/dl/55W_29828_0_HR_press.pdf

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat ik bij de antwoorden tot nu toe mis is een opmerking over de powerfactor (laat ik de Engelse term maar gebruiken omdat deze door de meesten wordt begrepen). Want bij wisselspanning is vermogen lang niet altijd zonder meer het product van stroom of spanning. Een echte vermogensmeting dient met een wattmeter te gebeuren. Energiemeters die stroom, spanning, vermogen, cosphi en gebruik meten zijn er legio.
Dit wordt bij niet technisch opgeleiden meestal over het hoofd gezien. Ik acht het namelijk niet onmogelijk dat die arbeidsfactor aanmerkelijk lager is dan 1. Het mag duidelijk zijn dat dan dergelijke meetresultaten een nogal verkeerd beeld kunnen geven.

Wat al heel vaak is geadviseerd, houd bij dergelijke lage vermogens wel rekening met de meetgrenzen van goedkope metertjes. Zet er bij voorkeur een gloeilamp aan parallel en doe twee metingen, eerst alleen de gloeilamp, daarna met het object er aan parallel.

Edit:
Helemaal afgezien het genoemde niet moeten rekenen met enkel dat product stroom x spanning:
Misschien zie ik het over het hoofd, maar wat betreft de op zichs terechte opmerking van 1337aldi over niet RMS meetresultaten bij niet sinusvormige stromen van de Fluke-meter, TS vermeld volgens mij niet het metertype. Ik heb zelf namelijk ook een Fluke en die geeft wel terdege RMS-waarden weer.

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 19-09-2015 19:39 ]

• InsanelyHack
1337aldi schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 13:59:
Er zit een switch mode power supply in je voeding. In standby werkt deze in "burst" modus. In deze modus ...
Ja inderdaad maar de schakelaar onderbreekt toch het circuit van de schakelende voeding ? Volgens mij zit alleen de overspanningsbeveiliging parallel over de pennen van het 230VAC aansluitblok. Bizar dat dan toch 0.112 wordt aangegeven.

Ik zag bij conrad ouderwetse Wisselstroommeters

Die meten volgens mij op een goedkope manier zoals de leek het wil meten. Wat deze meter registreert zal uiteindelijk afgerekend moeten worden toch? Nadeel is dat standby vermogensopname natuurlijk een tijdje moet lopen om een idee te krijgen.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Techneut schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 19:28:
Ik heb zelf namelijk ook een Fluke en die geeft wel terdege RMS-waarden weer.
Je bedoelt dat er "TrueRMS" op de Fluke meter staat geprint?
Dat zegt niets over hoe jij de Fluke gebruikt. Je moet namelijk op elk moment de stroom en de spanning weten en die op elk moment met elkaar vermenigvuldigen. Dus niet eerst middelen en dan pas vermenigvuldigen.
Eigenlijk moet je V * I integreren over 1/50e seconde om Pgemiddeld te bepalen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Dat je 0.112 A meet met de schakelaar uit komt waarschijnlijk door het netfilter. Je meet 25.5VA, en niet Watt. De stroom is niet in fase met de spanning, daardoor kun je niet zomaar vermenigvuldigen.
Haal even een energiemetertje om het werkelijke verbruik te kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:37
http://meettechniek.info/measurement/theory-definitions.html

Lamp in serie methode om jezelf te overtuigen dat er echt geen stroom loopt werkt vaak prima.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
Springuin schreef op zondag 20 september 2015 @ 07:05:
.... Je meet 25.5VA, en niet Watt.
Zelfs dat niet omdat de spanning niet 230vac hoeft te zijn. Dus idd het zal wellicht veel lager zijn. Ik ga een energiemeter halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Juup schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:52:
[...]

Je bedoelt dat er "TrueRMS" op de Fluke meter staat geprint?
Dat zegt niets over hoe jij de Fluke gebruikt. Je moet namelijk op elk moment de stroom en de spanning weten en die op elk moment met elkaar vermenigvuldigen. Dus niet eerst middelen en dan pas vermenigvuldigen.
Eigenlijk moet je V * I integreren over 1/50e seconde om Pgemiddeld te bepalen.
Om te beginnen, je hebt helemaal gelijk. Verder, ik weet waarover ik praat, natuurlijk is het echt een True RMS-meter, ik zeg niet zomaar wat en inderdaad staat dat er ook op.

Maar voor je verdere betoog, hoe correct het ook is, het komt op mij over of je het eerste deel van mijn bericht helemaal niet hebt gelezen. Want daar staat zij het in wat andere bewoordingen precies hetzelfde.
Je schrijft "Eigenlijk moet je V * I integreren over 1/50e seconde ".
Eigenlijk kun je het woord "eigenlijk" hier wel weglaten, want dit is gewoon de enige benadering en het is precies hoe een goede energiemeter werkt, met de nadruk op goede, want er is nogal wat prullaria op dat gebied. Heel vaak presenteren deze meetresultaten in zoveel watt, waar het eigenlijk alleen maar VA is, gebaseerd op 1/√2 x de topwaarde. Leuk voor een oppervlakkige benadering. En versta me goed, in veel gevallen is zo'n grove benadering ook wel voldoende, maar voor een antwoord op een geval als hier beslist niet.

Zaken als voldoende samplefrequentie bij sterk vervormde stromen en andere best wel interessante aspecten nog buiten beschouwing gelaten.

Edit:
Nog even dit, uit een eerder bericht.
toet-toet schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:34:
[...]
Ik zag bij conrad ouderwetse Wisselstroommeters

Die meten volgens mij op een goedkope manier zoals de leek het wil meten. Wat deze meter registreert zal uiteindelijk afgerekend moeten worden toch? Nadeel is dat standby vermogensopname natuurlijk een tijdje moet lopen om een idee te krijgen.
Klinkt een beetje denigrerend die quote, maar bedenk wel dat men vaak niet realiseert dat juist die ouderwetse meters door hun "ouderwetse" meetmethode en "ouderwetse" constructie nou net van nature RMS meten. Het zelfde geldt voor de inmiddels eveneens ouderwetse weekijzer volt- en ampèremeters. De allergoedkoopste methode om dit te realiseren. Ik vraag me af of de ontwerpers van die meters in de 19e eeuw zich daarvan bewust zijn geweest.

[ Voor 23% gewijzigd door Techneut op 20-09-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
kdeboois schreef op zondag 20 september 2015 @ 07:16:
...Lamp in serie methode om jezelf te overtuigen dat er echt geen stroom loopt werkt vaak prima.
Een lamp heeft toch een behoorlijke weerstand b.v. 25W = U^2 / R = 2100 Ohm en heeft volgens mij invloed op het gedrag wat mijn schakelende voeding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:00
Power Factor.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/DiagramaPotenciasWPde.jpg
De Fluke meet S, en jij drukt dat uit in P via de formule P=U*I. Dat gaat helaas niet op voor AC wanneer φ (Phi) niet 1 (resistief) is.
De meting klopt wel met een tuinkachel. Maar dat zal de zekering in de fluke niet leuk vinden.

De voeding heeft in standby een belachelijk capacitieve hoek aangezien je dan alleen het netfilter meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jeroen3 schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:32:
Power Factor.
[afbeelding]
De Fluke meet S, en jij drukt dat uit in P via de formule P=U*I. Dat gaat helaas niet op voor AC wanneer φ (Phi) niet 1 (resistief) is.
De meting klopt wel met een tuinkachel. Maar dat zal de zekering in de fluke niet leuk vinden.

De voeding heeft in standby een belachelijk capacitieve hoek aangezien je dan alleen het netfilter meet.
Correct op een piepkleine verschrijving na. Je schrijft namelijk φ (Phi), maar je bedoelt ongetwijfeld cos φ. de waarde van φ ligt tussen 0 en 90° en die van cos φ tussen 0 en 1.
Maar dat is niet helemaal compleet. Want bij vervormde stromen heb je te maken met een groot aantal veelvouden van de grondfrequentie. En welke hoek φ. heb je dan mee te maken? Onmogelijk om daar een antwoord op te geven en daarom verlaten we in zulke gevallen de benaming cos φ en gebruiken daarvoor in de plaats de arbeidsfactor of in het Engels de overal ingeburgerde term powerfactor.

Niettemin is dit toch wel een uitstekende weergave van waarover het gaat. Ik was even te lui om aan mijn betoog zo'n vectordiagram te schetsen en aan het bericht toe te voegen. Goede bijdrage vind ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 20-09-2015 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:00
Het vectordiagram komt gewoon van Wikipedia. En inderdaad is de term Cosinus phi, fasehoek of powerfactor (pf) het meest gebruikt. Echter geeft de schets slechts Phi weer. Vandaar.

Maar het laat wel keurig de vectorwiskunde zien die in de berekeningen van VA, VAr en W gaan.
Bron: Wikipedia: AC power

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:37
toet-toet schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:24:
[...]

Een lamp heeft toch een behoorlijke weerstand b.v. 25W = U^2 / R = 2100 Ohm en heeft volgens mij invloed op het gedrag wat mijn schakelende voeding heeft.
Niet als hij uit of in stand-by staat...

Als hij bv daadwerkelijk 25 Watt gebruikt zou de lamp in serie op halve kracht moeten branden. Dat doet hij gegarandeerd niet...

Verder kan een PC voeding prima op 80 V werken (of 100) afhankelijk van waar de UVLO zit...

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Pagina: 1