Toon posts:

Vraagje over 3 pin en 4 pin fan headers

Pagina: 1
Acties:
  • 4.228 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoihoi. ik ben aan het kijken voor een eigen PC build. heb het nog nooit gedaan. nu wil ik mijn GPU waterkoelen met een kraken g10. mij CPU koeler wordt een corsair hydro h110i gti. de fans die daarop zitten wil ik vervangen voor corsair sp140mm fans. dit wil ik graag vanwege de blauwe leds die er in zitten. probleem is nu dat die fans 3 pin zijn. en mijn moederbord een dubbele cpu fan aansluiting heeft die PWM ondersteund. is er een manier om mijn 3 pin fans toch te regelen via PWM? of moet ik ze aansluiten op een fancontroller en via daar regelen?

alvast bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een 3 pin fanheader kan nóóit via PWM aangestuurd worden, het essentiële 4e kabeltje en daarmee vierde pin mist gewoonweg. De 4e kabel wordt puur gebruikt om hem te kunnen aansturen; ook een verloopje van 3-pin naar 4pin gaat dus niets uithalen helaas!

Je hebt in feite drie manieren om een 3-pin fan te reguleren:

(1) Het gebruik van een fancontroller;

(2) Het plaatsen van een 5v of 7v adapter tussen de fan en het moederbord (Onder meer Noctual levert deze vaak bij haar fan, die zijn er zo uit)

(3) Het reguleren van de fan via spanningscontrole via het moederbord. Niet elk moederbord ondersteunt dit, maar bijv mijn Asus Maximus VII Formula wel. Ik kan via Asus AIsuite 3 software de fan reguleren via de spanning die een fanheader levert. Op deze manier kan ik hem bijvoorbeeld IDLE op 25% laten draaien en wanneer de temperatuur van de CPU oploopt automatisch laten draaien op bijvoorbeeld 40+%

Hopelijk heb je hier wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hier heb ik zeker wat aan! ik ben van plan een fancontroller te kopen. maar ook manier 3 lijkt me handig. heb je enig idee of een asus z97 PRO deze functie ondersteunt? dat is namelijk het moederbord dat ik wil gaan halen. en als ik de 3 pin fan header aansluit op de CPU poort van mijn mobo. zouden ze dan kunnen worden geregeld via de corsair link software??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
In order to get the most out of Corsair Link as a fan controller, though, you'll want to be using 4-pin PWM fans. Actually controlling voltage to 3-pin fans is surprisingly complicated, and if a 3-pin fan doesn't get enough voltage it may not even be able to start its motor just to get enough momentum to sustain a low speed. PWM fans don't have this issue, and are much easier to control (hence why so many motherboard fan headers are PWM.) Bron: http://www.corsair.com/en...r_link_for_liquid_cooling

Het zou moeten kunnen, maar ze raden wel echt een PWM fan aan om de Corsair Link functionaliteit volledig te benutten. Ik was zelf echter nooit zo te spreken over Corsair Link. Ik had veel bugs met uitlezen van temperaturen, fans die soms zomaar opspinden en het crashen van de software.. Als je googled op Corsair Link problemen dan zijn er duizenden mensen die er problemen mee hebben.

De Asus Z97 Pro heeft overigens ook de beschikbaarheid over Asus AISuite 3 met daarin de FanExpert software. Je kan dus inderdaad de fans afstellen met DC Voltage control, zodat ze vanaf een bepaalde temperatuur op custom RPM draaien welke je zelf kan instellen.

Ik heb zelf een combinatie van 4-pin fans op m'n radiator, 1 4-pin casefan en ook nog 2 casefans met 3pins.
Momenteel stuur ik ze allemaal aan via de Asus software en gebruik ik de PWM functionaliteit eigenlijk helemaal niet meer. Ik merk dat ik een custom fanprofiel veel prettiger vind, alsmede om alle fans via één software programma te beheersen. Wel zo overzichtelijk :) Het werkt gewoon verdomd goed.

Je kan overigens ook in het bios van Asus allerlei zaken m.b.t. fans instellen.

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 23-10-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okay. ik heb wel teveel fans in mijn systeem om ze allemaal aan te sluiten op mijn mobo. ik heb in totaal 6 casefan ports op het MOBO. 2 hiervan zijn voor de CPU. als ik een mijn fans ga tellen kom ik uit op: corsair hydro h110i gt = 2 fans. gpu waterkoeling is 1 fan. 2 intake fans van 140 mm. en 1 fan op de bodem van de case. verders wil ik dan een aerocool touch controller kopen. die kan tot 5 fans met 3 pin connector aansturen. wat raad jij me aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Een fancontroller is natuurlijk altijd een mooie optie en biedt, afhankelijk van het model, de meeste controle over de fansnelheden :)

Ik heb een vrij luxe moederbord met zo'n 10 fan headers, maar desondanks maak ik gebruik van fan splitter cables:

pricewatch: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter
pricewatch: Noctua NA-SYC2 3-Pin Y-Split Cable (set van 2)
pricewatch: Akasa PWM fan splitter

Een fanaansluiting op je moederbord kan zo'n 1watt leveren, waarmee je met gemak 2 tot zelfs 3 fans kunt aansluiten op één header zonder dat hij kaduk gaat. Het is dan wel handig om even te bekijken hoeveel watt je fans verbruiken, maar 2 fans moet altijd wel lukken.

Als je 2 fans aansluit met een splitter kabeltje zoals hierboven, zullen beide fans (mits ze hetzelfde model zijn, bijv 2x Corsair SP140mm) op hetzelfde RPM draaien. Op die manier kan je bijvoorbeeld makkelijk met je 2 CPU 4-pin headers 4 gelijke fans aansturen, wanneer je bijv. 4 fans op je radiator hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Grappige je zou toch denken dat er wel pwm fans zouden zijn met een blauwe led.
Ik kon er wel geteld 1 vinden in de pricewatch pricewatch: Gelid Solutions Slim 12 PL Blue PWM, 120mm
Maar als ik de specs zo zie minder geschikt voor radiator 1.35 mm/h2o, Corsair sp high performance 3.1 mm/h2o

[ Voor 7% gewijzigd door brid op 23-10-2015 14:07 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
brid schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:02:
Grappige je zou toch denken dat er wel pwm fans zouden zijn met een blauwe led.
Ik kon er wel geteld 1 vinden in de pricewatch pricewatch: Gelid Solutions Slim 12 PL Blue PWM, 120mm
Maar als ik de specs zo zie niet geschikt voor radiator
Al helemaal niet geschikt voor de H110i GT die 140mm fans nodig heeft :D
Maar inderdaad de PWM fans zijn gek genoeg schaars wat dat betreft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

stin00 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:06:
[...]

Al helemaal niet geschikt voor de H110i GT die 140mm fans nodig heeft :D
Maar inderdaad de PWM fans zijn gek genoeg schaars wat dat betreft..
|:( |:( ook dat natuurlijk

Echt raar dat er geen PWM fan met Led te krijgen, toen ik jaar geleden opzoek was naar PWM fans was er ook weinig te krijgen en je betaald er behoorlijk voor. Zelfs geen vinkje voor in de pricewatch 8)7

Pwm fans kunnen te minste echt laag, DC fans hebben meestal een start voltage van rond de 7v

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
En je was PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp niet tegengekomen in de topiclijst? Er is nota bene een stucky van gemaakt zodat het altijd ergens bovenaan staat.

Met de nodige informatie die je daar vindt moet je toch al een heel eind kunnen komen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.