Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:16
Hebben hier enkele offerte's liggen voor zonnepanelen, en willen graag de knop gaan doorhakken zodat er dit jaar nog gelegd en betaald kan worden

Situatie is als volgt:
Gelijkvloerse woning met plat dak (pvc)
Dakoppervlak circa 140 vierkante meter
Geen schaduw gedurende de dag
Verbruik circa 3900kWh, en willen graag 100% zelf opwekken
Omvormer komt in garage, vrije buizen beschikbaar van garage naar meterkast
Nieuwe meterkast, 3-fase, voldoende ruimte
Vrije groep 16A (volgens sommige krachtig genoeg volgens sommige niet)

Ik heb 4 offertes liggen, eentje dramatisch en eentje waar ik zelf wel een goed gevoel bij heb. Ik ben erg benieuwd wat jullie hier ervan vinden

Offerte 1:
18x Sunrise Solartech Polykristal 255Wp = 4590Wp
1x Growatt 4200MTL, 2 Trackers, Wifi (SMA of Delta ook mogelijk, SMA meerprijs)
Verwachte opbrengst volgens leverancier 4081Kwh (factor 0,89)
Flatfix normaal
Volledige installatie + BTW teruggave regelen

Volgens offerte zuid oriëntatie (succes met passend krijgen)

Exclusief BTW €5460

Offerte 2:
18x SolarWatt glas/glas 265Wp = 4770wp
Keuze uit 1x Kostal Pico op 380v of 2x Bosch 230v :?
Verwachte opbrengst volgens leverancier 4293Kwh (factor 0,9)
Platdak consoles :?
Zelf doorgang door dak regelen in verband met garantie op dak

Exclusief BTW €8925 (dat gaan we dus niet doen, ook geen goed gevoel bij bedrijf)

Offerte 3:
22x Solar Frontier CIS170WP = 3740Wp
1x Sofar 4000TLM, 2 Trackers, Wifi
Verwachte opbrengst volgens leverancier 4110 (factor 1,1 :? )
Eigen productie bevestiging met 10 graden helling
Extra groep 20A vermeld op offerte

Oost-west oriëntatie :? deze opstelling als het ware
http://www.twentezon.nl/w...est-opstelling-op-dak.png

Exclusief BTW €5800

Offerte 4:
17x Winanco 260Wp = 4420
Omnik 4.0, 2 Trackers, Wifi
Verwachte opbrengst volgens leverancier 3903KWh (factor 0,883 komt uit de computer dacht ik)
Flatfix Fusion (lage helling)

Zuidzuidwest (25 graden uit het zuiden), ingetekend op het dak, past precies op het voorste deel van het dak met een opstelling van 3x6 (1 paneel uit het systeem bij pijpje van afzuiging)

Exclusief BTW €5650

Hebben zelf het beste gevoel bij bedrijf vier, meest uitgebreide advies gekregen, producten lijken van goede merken te zijn, volledig dak gemeten en ingetekend.

Daarnaast hebben mijn ouders een zeer grote voorkeur voor de systemen met lage hellingsgraad, de systemen van offerte 3 en 4 zullen nauwelijks zichtbaar zijn op het dak vanwege de opstaande randen van het dak. Vanwege het vrije karakter van de wijk kan je al van erg ver op het dak kijken (ruim 100 meter op de grootste afstand)

Mogelijk dat het bedrijf van offerte 1 ook een lager systeem kan leveren maar dat heb ik nog niet nagevraagd.

Wat vinden jullie van de offertes, zouden we met offerte vier een goede keuze maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:57

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

offerte 3 is heel anders dan de anderen. Dit zijn dunnefilm panelen waardoor de factor 1.1 waar jij je vraagtekens bij zet realistisch is. Per m^2 hebben ze dan weer een wat lagere opbrengst, maar als je dak groot genoeg is is dat geen probleem.

Daarnaast is een oost-west opstelling zo gek nog niet hoor.

Offerte 1,2,4: waarom 'slechts' 255/260/265 wp panelen? 270 wp is qua prijs per wp waarschijnlijk gunstiger

Offerte 4: mensen hier hebben prima ervaringen met een Omnik omvormer, het staat te boek als iets meer budget dan bv. SMA of Kostal

deze 4 offertes zijn verder lastig te vergelijken, omdat ze elke keer iets anders zijn. Ik zou eerst de panelen en orientatie kiezen die je wilt en als dat bekend is een goede omvormer erbij kiezen. De bedrijven hebben meestal best wel wat keus, dus je kan tegen offerte 4 zeggen dat je een andere omvormer wilt bv.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
prein2 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:26:
offerte 3 is heel anders dan de anderen. Dit zijn dunnefilm panelen waardoor de factor 1.1 waar jij je vraagtekens bij zet realistisch is. Per m^2 hebben ze dan weer een wat lagere opbrengst, maar als je dak groot genoeg is is dat geen probleem.

Daarnaast is een oost-west opstelling zo gek nog niet hoor.
Die opstelling kwam ik op het internet inderdaad vaker tegen, maar over de opbrengst lijken de meningen nogal uiteen te lopen. Ik begreep dat ze vooral beter presteerden bij laag staande zon/bewolkte dagen en dat ze vaak bij opstellingen met wat meer schaduw gebruikt worden.

De oost-west opstelling lees ik ook veel plekken als een oplossing voor als er weinig dakruimte is, dat is echter niet echt een probleem hier. Naar mijn idee zal oost-west vooral interessant worden als het salderen verdwijnt.
Offerte 1,2,4: waarom 'slechts' 255/260/265 wp panelen? 270 wp is qua prijs per wp waarschijnlijk gunstiger
Dat zijn panelen welke door de "adviseurs" gekozen zijn, wat ik begreep van hun waren de panelen met hogere wp vaak juist duurder per wp uiteindelijk.
deze 4 offertes zijn verder lastig te vergelijken, omdat ze elke keer iets anders zijn. Ik zou eerst de panelen en orientatie kiezen die je wilt en als dat bekend is een goede omvormer erbij kiezen. De bedrijven hebben meestal best wel wat keus, dus je kan tegen offerte 4 zeggen dat je een andere omvormer wilt bv.
Ik heb de "adviseurs" in principe gewoon de vrije hand gegeven in een oplossing welke zij passend vinden, maar naar mijn idee liggen offerte 1, 2 en 4 niet zo heel ver uit elkaar? Maar mogelijk lijkt dat voor mij omdat ik minder inzicht heb in de verschillen tussen de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:57

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

nooberke schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 12:17:
[...]

Ik heb de "adviseurs" in principe gewoon de vrije hand gegeven in een oplossing welke zij passend vinden, maar naar mijn idee liggen offerte 1, 2 en 4 niet zo heel ver uit elkaar? Maar mogelijk lijkt dat voor mij omdat ik minder inzicht heb in de verschillen tussen de panelen.
Wat is zonde zou vinden is als bv. optie 2 af zou vallen omdat ze oost-west aanbieden, terwijl ze voor de rest wel een mooie aanbieding hebben. vraag dan aan optie 2 voor een zuid opstelling. of andersom, vraag optie 4 om een oost-west opstelling of vraag optie 4 om een andere omvormer..

verder zijn er anderen op dit forum met meer kennis...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
prein2 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:20:
[...]

Wat is zonde zou vinden is als bv. optie 2 af zou vallen omdat ze oost-west aanbieden, terwijl ze voor de rest wel een mooie aanbieding hebben. vraag dan aan optie 2 voor een zuid opstelling. of andersom, vraag optie 4 om een oost-west opstelling of vraag optie 4 om een andere omvormer..

verder zijn er anderen op dit forum met meer kennis...
Dat is ook een optie inderdaad, ik heb juist de "adviseurs" de vrijheid gegeven om met volgens hun de beste oplossing te komen, er vanuit gaande dat hun meer kennis in huis hebben dan ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je ook aangegeven waar je de oplossing op gaat beoordelen?
kWh/€, kWh/m², garantie, kwaliteit, referenties?

Een oost/west opstelling zorgt ervoor dat je aan een 3.7 kW omvormer (en dus je 16A groep) ruim genoeg hebt omdat het vermogen gespreid wordt afgegeven, voor pal zuid zou dat ook kunnen als je tegen wat piekverliezen kan :) Dat is overigens meer een kwestie van gevoel ("niet alles er uit halen wat er in zit") dan daadwerkelijk mislopen van kWh (of €).

Ook kan het fijn zijn om dakruimte over te laten voor een zonneboiler of meer panelen als er een elektrische auto of warmtepomp komt.

Zuid levert doorgaans de meeste kWh/€ op, oost/west (potentieel) meer kWh/m².
Verder is het aan jou om de kwaliteit van de materialen en werkwijze te beoordelen (referenties?) en dat te spiegelen aan het bedrag :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1