Fundering isoleren of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 551184

Topicstarter
Hoi allemaal,

Via deze weg wil ik eens polsen of het zijn heeft mijn fundering aan de buitenkant te isoleren. Ik bezit een rijtjeshuis, en merk dat de vloer toch redelijk koud is.

Voorkeur het voor mij de buitenkant, omdat ik heb gelezen dat de binnenkant weinig zin heeft. De kou trekt dan alsnog de fundering in via de muren en er is kans op vocht. Echter heb ik ook gelezen dat het geen zin heeft in een rijtjeshuis als het hele blok niet meedoet, omdat er dan alsnog kou via de buren binnenkomt. Klopt dat? En heeft het dan ook geen zin om die muren dan aan de binnenkant te isoleren?

Mocht aan de buitenkant isoleren dan geen zin hebben, is het dan toch een idee om de binnenkant te isoleren? Zo ja, wat is dan de beste manier?

Alvast dank voor reacties! !😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:54
indien je een kruipruimte hebt zou ik gewoon de binnenkant isoleren

Voor meer informatie:

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

Fundering is een flinke koudebrug ja, helaas.

Onderzijde vloer en binnenzijde van de fundering isoleren heeft wel zin. Er staat enkele simulaties in het "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" topic.
Verder is de 'koude' geleiding door de fundering niet zo sterk dat de ongeïsoleerde fundering van de buren jouw geïsoleerde fundering ongedaan maakt. Vuistregel voor koudebrug is dat alles wat meer dan een meter van jouw warme schil af zit verwaarloost mag worden, mits de rest wel fatsoenlijk is geïsoleerd. Met andere woorden als je een meter van de fundering van de buren mee zou pakken, dan maakt het niet uit dat de rest van de fundering van het blok niet geïsoleerd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Jack op 22-10-2015 23:54 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom074
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-03 00:11
Anoniem: 551184 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:23:
Hoi allemaal,

Via deze weg wil ik eens polsen of het zijn heeft mijn fundering aan de buitenkant te isoleren. Ik bezit een rijtjeshuis, en merk dat de vloer toch redelijk koud is.

Voorkeur het voor mij de buitenkant, omdat ik heb gelezen dat de binnenkant weinig zin heeft. De kou trekt dan alsnog de fundering in via de muren en er is kans op vocht. Echter heb ik ook gelezen dat het geen zin heeft in een rijtjeshuis als het hele blok niet meedoet, omdat er dan alsnog kou via de buren binnenkomt. Klopt dat? En heeft het dan ook geen zin om die muren dan aan de binnenkant te isoleren?

Mocht aan de buitenkant isoleren dan geen zin hebben, is het dan toch een idee om de binnenkant te isoleren? Zo ja, wat is dan de beste manier?

Alvast dank voor reacties! !😉
Inderdaad buitenzijde fundering isoleren heeft weinig effect ivm de ventilatie van de kruipruimte wat altijd benodigd is. Als er ooit gaslek ontstaat of vochtoptrek zal dit geventileerd moeten worden. De meeste effectieve manier en goedkope manier is de vloer naadloos laten isoleren tegen de onderzijde dmv PUR. Hierin nemen ze standaard 30cm van de fundering mee met het isoleren. (Vanwege een dauw punt) Simpelweg je kruipruimte zal altijd moeten ventileren. Door de ventilatie trekt het koud op. Dus zal het isoleren tegen de onderzijde van je vloer het meeste effect hebben. Om dit te realiseren zal de kruipruimte minimaal een hoogte moeten hebben van 35/40 cm.

Anoniem: 1115377

Hallo weet niet of ik de vraag goed stel hier maar probeer het gewoon, ik heb een oudere woning rond 60 gebouwd geen kruipruimte, en zou evt de fundering willen isoleren langs buiten tegen de gevel net onder het maaiveld , emand ervaring of advies hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
@Anoniem: 1115377 ik heb bij mijzelf ook een gedeelte van de fundering meegeisoleerd bij het isoleren van mijn buitengevel. Gebruikte roofmate platen van 6cm gekocht en die op de gevel gemonteerd en de fundering meegepakt tot 50cm diep. Kan nog niet echt melden of het zit heeft op de totale isolatie maar vriezen doet het in principe op 60cm diep niet geloof ik dus zou het eindresultaat toch moeten zijn dat de fundering minder koud wordt en er dus minder kou omhoog kruipt. Wel erg belangrijk dat die isolatie waterdicht aan de gevel komt anders komt er vocht tussen gevel en isolatie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Bedankt , dus folie damp open of dicht tussen de platen

Wij zijn van plan tempex of Eps rondom de gehele fundering te plaatsen wil alleen weten dat ik geen schade aanbreng ivm vocht

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
Anoniem: 1115377 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:46:
Bedankt , dus folie damp open of dicht tussen de platen
Ik heb geen folie gedaan, ik heb de platen verlijmd met PUR, naden afgeplakt met isolatietape.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben benieuwd of er inmiddels meer ervaringen bekend zijn nadat mensen hun fundering vanaf buiten hebben geïsoleerd.

Daarnaast ben ik op zoek naar een goede oplossing voor onze uitbouw.
De vorige eigenaren van ons huis hebben (te) goedkoop een uitbouw laten maken, en daarbij is de fundering vanaf buiten gewoon te zien. (achter dat zwarte DPC zit de fundering)

De vloer binnen is in de winter best koud, nu denk ik dit op te kunnen lossen door aan de buitenkant XPS tegen de fundering aan te leggen, maar dit komt dan boven het maaiveld uit. Iemand een idee hoe je dat mooi, maar ook degelijk en toekomstbestendig kan oplossen?

[ Voor 12% gewijzigd door Chickendorp op 10-01-2021 20:42 ]

Pagina: 1