Workstation programmeren [650eu]

Pagina: 1
Acties:

• rBuizerd
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-04 15:22
Hallo,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel ben ik bezig met een opleiding Software Engineering en ik wil graag een desktop bouwen waar ik al mijn school projecten en eigen werk op kan doen. Het systeem zal meerdere software programma's (virtual machine) tegelijkertijd moeten kunnen draaien. Aan de desktop komen twee 23 a 24 inch monitoren. Het systeem zal niet worden gebruikt voor zware games, dus ik zat zelf te denken aan een moederbord met on-board videokaart en zonder zware grafische kaart om de kosten te beperken. Als ik eventueel later nog zou willen gamen dat ik nog een grafische kaart zou kunnen aanschaffen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan een bedrag rond de 650 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Uit mijn oude desktop heb ik nog een XFX 550W Pro voeding, of ik deze mee wil nemen ligt aan of het passend is bij de rest van de componenten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Een moederbord met on-board videokaart
- Minimaal 8GB RAM,
- SSD schijf,
- i5 of i7 maar welk type ben ik nog niet uit,
- Wellicht een andere voeding, als de andere niet past
- Een strakke behuizing, geen game behuizing met allerlei kermisverlichting.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Na veel lezen op het internet denk ik dat voor de taken dat ik met mijn desktop wil gaan doen het beter is om voor intel te kiezen dan AMD. Als iemand hier anders over denkt hoor ik het ook graag!.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De desktop zal op mijn slaapkamer komen te staan in mijn ouderlijk huis en het geluidsniveau moet gelieve niet al te hoog worden, aangezien het nog wel eens nachtwerk is af en toe. Het zal twee aansluitingen moeten hebben voor de monitoren.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Mijn vraag is of jullie met mij mee willen denken om de juiste componenten te kiezen. Door het grote aanbod vind ik lastig om de juiste keuzes te maken. Het zal ook mijn eerste desktop zijn die ik zelf in elkaar ga zetten. Verder zou ik graag advies willen hebben over het feit of het handig is om geen losse videokaart aan te schaffen. Naar mijn mening zou ik dit altijd nog kunnen doen wanneer ik het echt nodig heb, maar wellicht zie ik dit helemaal verkeerd! Graag zou ik ook willen weten welk type processor jullie adviseren.

Alvast hartelijk dank!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:25

GieltjE

Niks te zien...

Een 550W voeding is voor programmeren zat, als je een lompe i5 pakt met ingebouwde graka is dat voor progammeren meestal echt wel genoeg.
Het enigste wat ik echt zou veranderen is het geheugen, 8GB is zeer mager als je b.v. visual studio inlaad met een vmware/virtualbox voor wat testwerk.....

Als je een simpele kast pakt (matx) met de stock intel koeling dan zijn ze behoorlijk stil (zeker met een ssd).

Hell / 0

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:13
Ik zou zeker meer dan 8 GB nemen. En een 500gb ssd. I5 is voldoende.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Elke i3 of hoger is goed genoeg, 8GB RAM is wel weer een minimum zoals gesuggereerd, stel dat je puur op Windows gaat programmeren en dan ook nog een Windows VM gaat draaien dan is het minimum qua RAM echt 16GB. Als je vooral met FOSS bezig gaat is 8GB echter prima.

Qua storage is 256GB voldoende, stel dat je meer wil, dan zou ik twee SSD's van 256 aanraden i.p.v. 500GB om dat je dan je VM op de non-OS SSD kan laten draaien waardoor de IOPS patronen van een OS niet dubbel op 1 SSD aankomen maar op 2 losse SSDs wat met een beetje geluk betekent dat je host OS er helemaal niks van merkt. Dan kan je dus je IDE + OS op SSD1 hebben staan en de te-testen software en gast OS op SSD2.

• rBuizerd
Bedankt voor de reacties.

Ik zal mijn 550W voeding dan zeker gebruiken! Qua SSD's ga ik de tip van johnkeates gebruiken om te beginnen met 1 SSD van 250GB en dat ik eventueel later een tweede kan aanschaffen.
Samsung 850 EVO 250GB

Als case zat ik inderdaad te denken aan een kleinere type case. De "Fractal Design Define Mini" lijkt mij wel wat.
EDIT: Uit de recenties blijkt deze te luidruchtig, maar het design/grote van deze case zou ik graag als voorbeeld willen nemen.

8 GB was inderdaad zoals gesuggereerd minimaal en wil graag beginnen met 16 met eventuele uitbreidmogelijkheid tot meer. Voor de ram zat ik te denken aan deze:
"Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16".

Als hier aanmerkingen op zijn, hoor ik het graag :)

Bij de processoren staan verschillende type i5 processors, maar zou zo niet weten welke ik zou moeten kiezen en waarom? Als daar suggesties voor heeft zou fijn zijn.

Tot slot heb ik nog een juist type moederbord nodig passend bij dit hele geheel.

[ Voor 5% gewijzigd door rBuizerd op 22-10-2015 10:42 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Aangezien dit ontbreekt sluit ik voorlopig je topic. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en recente Best buy guide van januari, maart, juli en september.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje maken of naar je eigen profiel importeren en zelf gebruiken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen.

Succes!

• rBuizerd
Ik heb een aantal componenten bij elkaar gezocht waarvan ik wellicht denk dat het iets kan worden. Graag zou ik horen wat anderen hiervan vinden en eventuele suggesties zijn altijd welkom!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 176,50€ 176,50
1Asus H97M-E€ 88,-€ 88,-
1Antec ISK600M€ 59,75€ 59,75
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16€ 79,95€ 79,95
1XFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,89€ 89,89
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,95€ 5,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 500,04

EDIT: Volgens mij heb 1,866GHz geselecteerd op een moederbord die max 1,600 GHz aankan.

Verwijderd

Moederbord is te duur voor wat het biedt. Een pricewatch: ASRock B85M Pro4 doet het net zo goed voor een paar tienen minder.
En waarom de koelpasta, er zit pasta standaard op de boxed-koeler.

• rBuizerd
Bedankt voor de reactie!

Ik heb er naar gekeken en concludeer nu inderdaad het zelfde. Ik wist niet dat er al pasta op zat, dus kan ik deze ook weer van mijn lijst schrappen.

De lijst nu wat aangepast.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 176,50€ 176,50
1ASRock B85M Pro4€ 59,95€ 59,95
1Antec ISK600M€ 59,75€ 59,75
1Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/16€ 78,50€ 78,50
1XFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,89€ 89,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,59

Graag zou ik ik van jullie horen de componenten passend zijn en eventuele verbeteringen stel ik op prijs _/-\o_

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:21
Als je de integrated GPU belangrijk vind dan zou je echt een i5 5675C (Iris Pro 6200) moeten overwegen. Die is nu in de aanbieding voor slechts 212 euro.

pricewatch: Intel Core i5-5675C Tray

Deze biedt zonder dedicated GPU 2 tot 3x hogere game prestaties als die 4460 (HD Graphics 4600) die je nu in je lijstje hebt staan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• rBuizerd
Integrated GPU vind ik niet belangrijker dan de presentatie van de processor zelf, aangezien de pc echt niet voor gamen bedoeld wordt.

Ik waardeer het dat je mee denkt!
Pagina: 1