• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
Dag mensen, sommigen van jullie zien mij misschien regelmatig rondzwerven in DAA/CAA wat betreft computers, maar van fotografie heb ik vrij weinig kaas gegeten. vandaar dat ik hier even kom informeren.

Ik zoek een?
Spiegelreflexcamera (waarom is dit zo leuk voor scrable?)

Wat is je budget?
Ik wil eigenlijk zo rond de 100/150 klaar zijn (uiterlijk 200 met een echt goede lens), ik weet dat dit nieuw zeer onmogelijk is, en daar doel ik dan ook niet op. Het is voor mij meer om te kijken naar welke modellen ik moet kijken.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
te fotograferen? nee serieus, ik wil mijn basisvaardigheden gaan uitbreiden, en ik heb momenteel als hobby om kermissen af te struinen en daar plaatjes te schieten, maar zodra 't ook maar iets beweegt (en dat is juist 't mooie van kermis, met lampjes) is die camera alle scherpte kwijt. vandaar dat iets van een sportstand wel leuk is. Zoom mag, maar dit is voornamelijk afhankelijk van de lens die er bij zit, en ik ben eerst op zoek naar een basisbody (tips hierover zijn natuurlijk altijd welkom).
het is voor zelfgebruik, dus echt superhighquality hoeft niet, en daarom zal ik ook gezien de ease and luiigheid kiezen voor een 18-200 lens boven een 18-55 én een 70-200 bijvoorbeeld.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf al wat rondgekeken op Foka en andere 2ehands camerashops, waarbij ik me voornamelijk toespits op Canon en Nikon (waarom? geen idee?) bij Nikon keek ik naar de D3000/D3100 en bij Canon zag ik de 350D/400D/40D
graag heb ik wel een camera die SD-kaartjes ondersteund (of iemand moet heel erg voor CF zijn?) gezien dit makkelijker is met data-transfers.
V&A aangeboden: Nikon D3000 Zwart + Sigma DC 18-200 f3.5-6.3
sprak mij bijvoorbeeld aan.

Welke vragen heb je hier nog over?
ignore ik de andere merken te snel? zijn er do's en don'ts bij 2ehands camera's? zijn er series waar ik extra op moet letten omdat ze zo geweldig (goed of slecht) zijn?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11 17:04

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zie ook dit topic, wellicht dat je daar sneller antwoord krijgt: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
De D3000 zou ik laten liggen. De D3000 heeft namelijk een CCD sensor en dat is niet fijn tijdens een avondopname op de kermis. Met jouw budget zou ik eerder kijken naar een 450D met 18-55 IS kitlens. Ja, die heeft niet zoveel zoom, maar is verder wel goed. Ik weet niet waar je nu mee fotografeert, maar heb je meer zoom echt direct nodig?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
Universal Creations schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:26:
De D3000 zou ik laten liggen. De D3000 heeft namelijk een CCD sensor en dat is niet fijn tijdens een avondopname op de kermis. Met jouw budget zou ik eerder kijken naar een 450D met 18-55 IS kitlens. Ja, die heeft niet zoveel zoom, maar is verder wel goed. Ik weet niet waar je nu mee fotografeert, maar heb je meer zoom echt direct nodig?
naar dit soort informatie ben ik op zoek, hartelijk dank! momenteel ben ik met een Ixus 70 op pad; dus ook daar is weinig zoom. meer zoom heb ik direct idd niet nodig denk ik.
bedankt voor het verplaatsen; ik had niet ver genoeg doorgescrolld! mijn excuses
Ik zal even kijken, bedankt!

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
Als je in de avond wilt fotograferen kun je ook eens naar een lichtsterke lens kijken, dan kun je bij minder licht fotograferen. Zoomlenzen die standaard bij de camera zitten zijn dat meestal niet. Bijvoorbeeld de canon 50mm f/1.8 wel. Een optie zou zijn om een Canon 450d met kitlens (op MP rond de 100-150) en daarbij dus die 50mm f/1.8 (op MP rond de 70). Dan kun je verschillende manieren van fotograferen uitproberen.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
In dit extreem lage budget zou ik zeker kijken naar tweedehands. In Vraag & Aanbod is zeker het een en ander te krijgen, ik heb bijvoorbeeld al een Nikon D3100 + kitlens (3x zoomlens) gezien voor €200. Ook heb ik een Canon 500D + lichtsterke prime lens (50mm f/1.8 II) voor €260 in totaal.

Lees je ook vooral in op de basis van fotografie, en dan met name de belichting (in EN: Exposure). Zolang de begrippen ISO, Aperture (in NL: Diafragma) en shutter speed (in NL: sluitertijd) je niks zeggen wordt het lastig goede foto's te maken.

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
Ik weet dat ik inderdaad 2ehands ga (moet) zoeken, en dat vind ik ook geen probleem, als er echter modellen zijn die je beter kunt mijden dan vind ik 't fijn dit op voorhand te weten.
bedankt voor je input Balance, echter is een 500D voor 260 mij te veel. http://link.marktplaats.nl/m979450565 is zoiets een optie? (geen zorgen over MP, ik haal 'm op)
http://link.marktplaats.nl/m969158232
het feit dat het dan CF is neem ik dan maar voor lief?
of de D60 uit deze advertentie? http://link.marktplaats.nl/m976034935

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Via Marktplaats kun je misschien een D5100 + kitlens krijgen voor € 200,-

...

Verwijderd

Universal Creations schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:26:
De D3000 zou ik laten liggen. De D3000 heeft namelijk een CCD sensor en dat is niet fijn tijdens een avondopname op een kermis
Wil je zeggen dat het niet goed in kleur komt ?
Of is puur bij de kermis door de verlichting
Zoals je weet d80 gebruik ook ccd
Maar toen ik in een dierentuin was bij de aqurium afdeling pik donker en alleen verlichting van de vis bakken zijn mijn fotos toch scherp ?

Aha gevonden een ccd kan overbelicht raken en krijg je een soort waze (zoals een lamp)
Een cmos heeft dat probleem niet maar heeft wel meer licht nodig in het donker

http://www.diffen.com/difference/CCD_vs_CMOS

Meer info er over best wel interesant

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2015 12:02 ]

• Universal Creations
Het gaat om de ruis. Een CCD geeft veel meer ruis dan een CMOS op hogere iso's.
NLBUURMAN schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 22:27:
Ik weet dat ik inderdaad 2ehands ga (moet) zoeken, en dat vind ik ook geen probleem, als er echter modellen zijn die je beter kunt mijden dan vind ik 't fijn dit op voorhand te weten.
bedankt voor je input Balance, echter is een 500D voor 260 mij te veel. http://link.marktplaats.nl/m979450565 is zoiets een optie? (geen zorgen over MP, ik haal 'm op)
http://link.marktplaats.nl/m969158232
het feit dat het dan CF is neem ik dan maar voor lief?
of de D60 uit deze advertentie? http://link.marktplaats.nl/m976034935
Laat die A200 en D60 maar achterwege. Beiden hebben een CCD. De 450D loopt echt rondjes om deze camera's op iso's boven iso400.

[ Voor 82% gewijzigd door Universal Creations op 28-10-2015 12:24 . Reden: Dubbelpost ]

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
Universal Creations schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 11:53:
Het gaat om de ruis. Een CCD geeft veel meer ruis dan een CMOS op hogere iso's.

[...]

Laat die A200 en D60 maar achterwege. Beiden hebben een CCD. De 450D loopt echt rondjes om deze camera's op iso's boven iso400.
verder had ik de Sony 3000 nog gezien, alhoewel dit geen echte spiegelreflex is leek mij dit een leuke camera die 2ehands best te betalen is. nachtfotografie is niet echt de bedoeling, ik probeer eerder overdag te fotograferen en dan vooral actiefoto's als deze Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/ejw9cxp11/IMG_1203.jpg
voor een 7,1 Ixus 70 uit bouwjaar kruik nog niet zo slecht, maar in mijn ogen is een hoge ISO-waarde dus niet echt nodig (hoewel het natuurlijk prettig kan zijn als ie ergens anders mee naar toe genomen wordt). Het gaat dan denk ik eerder om een korte sluitertijd en een vlotte burstmode om door te kunnen rammen en later de perfecte foto eruit te filteren.

• Universal Creations
Korte sluitertijd hangt van de hoeveelheid licht af. Als je overdag fotografeert, haal je met iedere camera een vlotte sluitertijd. In de OP zeg je: "maar zodra 't ook maar iets beweegt (en dat is juist 't mooie van kermis, met lampjes) is die camera alle scherpte kwijt." Dit snap ik even niet met de foto die je plaatst. Onder de omstandigheden in die foto, zie je nauwelijks lampjes en daarom dacht ik dat je 's avonds ging fotograferen en als je dan iets wil vastleggen, zal de iso echt flink omhoog moeten gaan.
Vlotte burstmode, tjsa, wat is vlot? 3fps? 10fps? 30fps?

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:18

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

NLBUURMAN schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:18:
Wat is je budget?
Ik wil eigenlijk zo rond de 100/150 klaar zijn (uiterlijk 200 met een echt goede lens), ik weet dat dit nieuw zeer onmogelijk is, en daar doel ik dan ook niet op. Het is voor mij meer om te kijken naar welke modellen ik moet kijken.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
te fotograferen? nee serieus, ik wil mijn basisvaardigheden gaan uitbreiden, en ik heb momenteel als hobby om kermissen af te struinen en daar plaatjes te schieten, maar zodra 't ook maar iets beweegt (en dat is juist 't mooie van kermis, met lampjes) is die camera alle scherpte kwijt. vandaar dat iets van een sportstand wel leuk is. Zoom mag, maar dit is voornamelijk afhankelijk van de lens die er bij zit, en ik ben eerst op zoek naar een basisbody (tips hierover zijn natuurlijk altijd welkom).
het is voor zelfgebruik, dus echt superhighquality hoeft niet, en daarom zal ik ook gezien de ease and luiigheid kiezen voor een 18-200 lens boven een 18-55 én een 70-200 bijvoorbeeld.
Om hier even op te ageren. 18-200 gaat je niet lukken. Voor dat budget ligt een body met een kitlens echter wel binnen je bereik. Realistisch gezien denk ik niet dat een "echt goede lens" gaat krijgen. Hoewel dat relatief is natuurlijk.

Je geeft echter aan dat je aan jouw skills wil werken. Dit zou inhouden dat je werkveld uitgebreid moet worden naar andere plekken. Is dit de insteek? Of wil je beter worden in de kermisfotografie. Dit maakt veel uit. Als jij op meer plekken wil fotograferen zou ik je bijvoorbeeld eerder een zoomlens aanraden, dan dat je op de kermis blijft. In het laatste geval zou je idealiter moeten gaan voor een body met een prime lens. 35, 50, 80mm Nikon of Canon zou ideaal zijn voor de kermisfotografie. Alleen ja, dat budget. Een D3100 of een D5000 met kitlens zijn te krijgen voor het geld, maar laten je geen ruimte voor de juiste lens.

Ik zou je af willen raden om een ander merk te kiezen buiten Nikon of Canon. Puur omdat dit de gangbare merken zijn, hebben ze een grotere tweedehands markt.

Een DSLR is sowieso geen magische oplossing, laten we hier reëel over zijn. De ISO gevoeligheid is niet beter dan bij een andere camera. Het verschil zit hem in controle over de camera en het resultaat. De sportstand is niets anders dan een preset, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan snellere sluitertijd / open diafragma, lage ruis (plus wat ander instellingen natuurlijk). Een DSLR heeft deze stand in principe niet nodig, maar verlaagt de drempel. Een foto die een lange sluitertijd nodig heeft (donkere kermis met lampjes) heeft bij een DSLR precies hetzelfde nodig. De enige manier om iets stil te zetten, zonder je ISO (en dus de ruis) te verhogen bij weinig licht is flitsen of een statief. Flitsen is een goede oplossing bij bewegende objecten. Een statief is inzetbaar bij stationaire objecten. Het nadeel van flitsen is dat je een stukje sfeerlicht uit de foto haalt en de kermis is alles behalve stationair. Je enige optie is het opkrikken van de ISO. En dit levert ruis op.

Mijn advies: Bezin je even goed wat je nu wil doen en laat dat weten. Wat jij wil is mogelijk, maar niet voor dat budget (om het goed te doen). Dus ergens zal je een concessie moeten doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Point.Flare op 28-10-2015 13:07 ]

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
Universal Creations schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:49:
Korte sluitertijd hangt van de hoeveelheid licht af. Als je overdag fotografeert, haal je met iedere camera een vlotte sluitertijd. In de OP zeg je: "maar zodra 't ook maar iets beweegt (en dat is juist 't mooie van kermis, met lampjes) is die camera alle scherpte kwijt." Dit snap ik even niet met de foto die je plaatst. Onder de omstandigheden in die foto, zie je nauwelijks lampjes en daarom dacht ik dat je 's avonds ging fotograferen en als je dan iets wil vastleggen, zal de iso echt flink omhoog moeten gaan.
Vlotte burstmode, tjsa, wat is vlot? 3fps? 10fps? 30fps?
het idee is dat er foto's gemaakt worden van een draaiende attractie, en dan overdag. Het feit dat een willekeurige attractie hard draait maakt het op het moment vrij lastig voor mij om een goede foto te maken.
Ik had mijn zinsconstructie wat aan moeten passen; ik bedoel:
-Het bewegen van de kermis is mooi aan de kermis
- lampjes op de kermis zijn ook mooi, echter ligt hier niet de prioriteit bij het fotograferen.

over de burstmodus; op het moment duurt het nemen van de eerste foto het langst, en het lijkt dan een eeuwigheid voordat foto 2 genomen wordt (bij continuopname), daarna gaat 't echter wel weer een stuk vlotter op het moment (1fps denk ik?), dan is het moment (het karretje) al voorbij.
Graag zou ik zien dat er direct vlot meerdere foto's genomen worden, de 1100D van mijn zusje werkt hier prima mee.

@Point.Flare, bedankt voor de info! ik denk dat een kitlens in het begin goed genoeg gaat zijn, ik heb liever wel de mogelijkheid iets in en uit te kunnen zoomen. en zoals je zegt, als de camera eens ergens anders beland dan op de kermis is ie direct minder te gebruiken... Ik denk dat ik nu voor mezelf helder heb dat een kitlens gaat voldoen

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:18

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Misschien een raar idee.. maar als jouw zus een Canon heeft. Is het mogelijk interessant om ook een Canon aan te schaffen. Zo kan je nog eens een lensje oid. van elkaar lenen. :) Ik weet niet hoe het met haar collectie staat natuurlijk..

• Universal Creations
NLBUURMAN schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:13:
het idee is dat er foto's gemaakt worden van een draaiende attractie, en dan overdag. Het feit dat een willekeurige attractie hard draait maakt het op het moment vrij lastig voor mij om een goede foto te maken.
Ik had mijn zinsconstructie wat aan moeten passen; ik bedoel:
-Het bewegen van de kermis is mooi aan de kermis
- lampjes op de kermis zijn ook mooi, echter ligt hier niet de prioriteit bij het fotograferen.
"Het bewegen van de kermis is mooi aan de kermis" en vervolgens bevries je de beweging... Probeer met je onderwerp mee te bewegen, zodat je onderwerp scherp is en de rest bewogen. Dit maakt je foto's dynamischer (panning heet deze techniek).
Als het nu niet lukt om de foto's te maken die je wil maken, ligt de sluitertijd te hoog en moet de iso omhoog, wat meer ruis geeft. Vandaar dat ik je sterk adviseer om te gaan voor een camera met een CMOS sensor zoals de 450D.
over de burstmodus; op het moment duurt het nemen van de eerste foto het langst, en het lijkt dan een eeuwigheid voordat foto 2 genomen wordt (bij continuopname), daarna gaat 't echter wel weer een stuk vlotter op het moment (1fps denk ik?), dan is het moment (het karretje) al voorbij.
Graag zou ik zien dat er direct vlot meerdere foto's genomen worden, de 1100D van mijn zusje werkt hier prima mee.
Als de 1100D vlot genoeg is, is een 450D ook vlot genoeg. Daarnaast: ongeacht welke camera je gebruikt, zorg dat je de sluiter al half ingedrukt houdt (bij bewegende objecten de autofocus op continu/servo zetten), zodat de camera enkel nog maar de sluiter hoeft open te zetten om een foto te maken. Als je dit goed doet, is zelfs een compactcamera vlot. Een systeemcamera (mirrorless of spiegelreflex) is dan wel weer sneller met dit soort dingen en kan een burst ook langer volhouden. Vlot geheugenkaartje is wel belangrijk (minimaal 30MB/s) zodat de buffer ook snel geleegd kan worden na je burst.

Pagina: 1