Vervangen cv pomp voor een modulerende pomp Intergas

Pagina: 1
Acties:
  • 4.338 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender01
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-10-2018
Beste allemaal,

Ik heb een Intergas HRE 36/30 cv ketel. De cv pomp heeft 3 standen en heb deze inmiddels in stand 2 gezet. Toch zou ik deze pomp graag willen vervangen voor een volledig modulerende pomp. Aangezien er erg weinig inbouwruimte is in de ketel, vraag ik mij af of dit ook wel kan.
Heeft iemand misschien ervaring met het vervangen van een cv pomp voor een modulerende variant bij Intergas ketels en welk merk/type zou dan juist zijn?

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet,
Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uw sturing van de ketel is gemaakt voor die pomp die er in zit, als je nu een modulerende pomp zou plaatsen, zal deze niet werken, uw sturing (printplaat) is hiervoor niet gemaakt, deze zal niet weten wat hij moet doen.

als de sturing enkel een 220 volt naar de pomp stuurt, de kans zit er in, kan er misschien bvb een magnetische pomp zoals een alpha 1 van grundfoss, maar deze zal kwa afmetingen weer niet passen,
beste is gewoon info vragen bij acv zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Probeer er achter te komen welke pomp er nu in zit. Sommige merken hebben A-label pompen die drop-in compatible zijn (pomphuis kan zelfs blijven zitten, de waaier is even groot).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:00
In theorie kan je de pomp eruithalen, buis doorverbinden, kabels verlengen en een alpha pomp aansluiten onder de ketel. Ruimte voor een andere pomp is er niet, de modulerende pompen in de HREco en HRE-A die fysiek wel passen worden anders aangestuurd.

Persoonlijk denk ik alleen niet dat dit knutselproject rendabel wordt, zo'n pomp is duurder dan wat je zult besparen en eigenlijk wil je sturen op ketelvermogen ipv druk of stroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:08
Heb je er idd al eens aan gerekend hoe snel je zoiets hebt terugverdiend? (Investering delen door besparing per jaar).
Van wat ik zo heb gezien in de loop der tijd kost zo'n pomp al gauw een 150 - 200 euro. Dat duurt jaaaaren om terug te verdienen met de hoeveelheid stroom die hij minder verbruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2017 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:09
Bovendien is het moeilijk om de pomp te controleren. Je zal met een Arduino en PID strategie aan de slag moeten. Ook is het maar hopen dat je niet de controle strategie van de ketel in de weg zit.

Misschien bepaalt de ketel z'n vermogen met een delta T control, en als je voor de pomp het zelfde kiest krijg je onstabiele operatie.

Heel veel gedoe, weinig opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:08
Ik zie nu ook dat het topic al uit oktober 2015 is en de topicstarter daarna ook niet meer is langsgeweest.
Lijkt mij beter om deze oude koe te laten rusten. Ik sluit het topic
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.