De juiste investering voor mijn behoeften!

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-11 10:29
Ik zit al enige tijd te dubben of ik nu zou moeten kiezen voor de Skylake i5 3,3GHZ of de i7 4,0Ghz.

Ik ga nu voor het eerst een nieuwe iMac 27" 5K aankopen, en aangezien het toch om een behoorlijke investering gaat wil ik dit uiteraard van de 1ste keer goed doen.

Wat wil ik zoal doen met deze iMac 27" 5K?
Veel multitasken!
Bedoeling is om deze iMac vooral voor Raw-fotobewerking (ligthroom + Photshop EL) en lichte videobewerking te gebruiken. Onder lichte fotobewerking wil ik zeggen dat het meestal om wat croppen, kleuren, contrast, recht trekken en wanneer het wat gekker moet gebruik ik bij Photoshop EL al eens wat meerdere lagen, dus vrij lichte bewerkingen. Als laatste batch-verwerking van de raw-bestanden.

Bij videobewerking gaat het vooral om het korte opnamen in full-HD, die ik doormiddel van wat effecten samen aan elkaar monteer. Bijvoorbeeld, korte vakantiekiekjes bundelen in een grotere vakantiefilm.

Verder wat converteren van vele audio (Lossless) naar mp3, en als laatste wat tot op heden zeer veel vraagt van mijn Mac Mini i7 2,3GHz is het converteren van vele Bluray bestanden naar mkv, handbrake, uitpakken van iso ’s, en al het ander is normaal gebruik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal een €2700 (studentenkorting)

Hoe lang wens je deze pc te gebruiken?
Ik hoop met deze investering een 5-tal jaartjes plezier te hebben.

Veel of weinig opslagruimte nodig?
Al mijn data staat extern als backup veilig bewaard! Op mijn huidige SSD staat enkel het OS + programma’s.
Ik wens geen mechanische schijf en dus echt wel een SSD!

Wat verwacht je van ons?
Graag wens ik jullie hulp om de juiste processor voor mijn noden te kunnen maken. Verder wil ik graag weten, hoe groot dat deze SSD dan wel precies dient te zijn om jaren verder te kunnen is voor me moeilijk in te schatten.

[ Voor 3% gewijzigd door Moris op 20-10-2015 23:37 ]

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 14:45
Hier is altijd lastig een antwoord op te geven. Als ik even snel op Apple.nl kijk kost het 300 euro extra om naar een i7 te gaan. Dit levert naar mijn meningen te weinig prestatievoordeel voor dat geld. Wat leuke benchmarks om een idee te krijgen: 1,2,3. Ik zou zeggen dat je beter af bent met meer geheugen en een leuke videokaart, maar dat is een gok. :) Je kunt ook overwegen om zelf een Windows systeem te bouwen, dan krijg je voor dat geld het beste van alle werelden.

• Moris
Aangezien ik al een jaartje een zeer tevreden Apple gebruiker ben en van Windows dus ben afgestap is een eigen bouw PC en een hackintosh geen optie.
Wat het geheugen betreft, dit zou ik aan niet Apple prijzen op een later moment plaatsen.

[ Voor 23% gewijzigd door Moris op 21-10-2015 11:25 ]

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 15:31
Volgens mij mag Apple aankoopadvies wel gewoon in Macs & Software of [iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10

Daar zitten in ieder geval meer Apple kenners dan hier :P

• Moris
Ketho schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:26:
Volgens mij mag Apple aankoopadvies wel gewoon in Macs & Software of [iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10

Daar zitten in ieder geval meer Apple kenners dan hier :P
Naar mijn inzien maakt het voor de hardware (processor) keuze toch niet veel uit of dit een mac of pc is, toch ;) Want daar gaat mijn vraag namelijk over.

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
De beste keuze bestaat eigenlijk niet. Je kunt hoogstens spreken van de build met de beste prijs/prestatieverhouding of een build die voldoet aan je eisen voor het minste geld. Die prijs/prestatieverhouding daar weten ze in de Mac topics waarschijnlijk meer over. Wat SSDs betreft kan ik zeggen dat een 250GB voor mij net te krap is, ik zit nu steeds op de grens qua ruimte. Ik zou dus voor een 500GB gaan. Wat processors betreft: als je budget helemaal op mag, kun je toch de beste uitzoeken die in je budget past? Of is er ook sprake van een GPU?

• Moris
Aangezien ik totaal geen games speel, geen gebruik maak van 3D-programma's of andere foto of video-software heb, dat gebruik maakt van de GPU lijkt me de standaard videokaart meer dan voldoende te zijn.

Op mijn huidige SSD heb ik ongeveer een 200GB aan vrije ruimte, de overige ruimte wordt ingenomen door het OS + programma's. Ik kan alleen niet inschatten of de komende 5 jaar het OS en programma's veel meer ruimte gaan vragen dat een 256GB SSD al snel te krap zal worden?

• GeneralX
  • Nu online
In de toekomst kijken is altijd lastig, maar voor software en een OS zou een 265GB wel volstaan de komende tijd. Ik ben niet zo'n expert op het gebied van Apple apparatuur, maar het lijkt me dat een SSD altijd nog vervangen kan worden door een grotere? Als je nu op een 250GB nog 200GB vrij houdt dan lijkt me dat ook ruim voldoende voor een nieuwe build. Is het mogelijk om de oude SSD over te zetten?

• Moris
GeneralX schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:33:
In de toekomst kijken is altijd lastig, maar voor software en een OS zou een 265GB wel volstaan de komende tijd. Ik ben niet zo'n expert op het gebied van Apple apparatuur, maar het lijkt me dat een SSD altijd nog vervangen kan worden door een grotere? Als je nu op een 250GB nog 200GB vrij houdt dan lijkt me dat ook ruim voldoende voor een nieuwe build. Is het mogelijk om de oude SSD over te zetten?
Ik veronderstel dat later een externe SSD ook nog tot de mogelijkheden kan behoren en deze tevens ook nog voldoende snelheidprestaties levert :?

• GeneralX
  • Nu online
Een USB3.0 poort gaat maximaal tot 5Gbit/s, wat voor een 2.5" SSD geen bottleneck is. Ik kan niet zo snel vaststellen wat er doorgaans voor SSDs in de externe behuizingen worden gezet door fabrikanten. Je zou altijd nog zelf een behuizing kunnen kopen en er een SSD in steken als je graag zelf wilt weten wat voor schijf je kiest. Een externe SSD is in ieder geval altijd mogelijk.

• Moris
GeneralX schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:56:
Een USB3.0 poort gaat maximaal tot 5Gbit/s, wat voor een 2.5" SSD geen bottleneck is. Ik kan niet zo snel vaststellen wat er doorgaans voor SSDs in de externe behuizingen worden gezet door fabrikanten. Je zou altijd nog zelf een behuizing kunnen kopen en er een SSD in steken als je graag zelf wilt weten wat voor schijf je kiest. Een externe SSD is in ieder geval altijd mogelijk.
Thnx :)
Dan lijkt me hierbij de keuze definitief te vallen voor een SSD 256GB.
Er rest me enkel nog te kiezen tussen de i5 6600 en de i7 6700K.

• Moris
Intussen heb ik mijn keuze gemaakt en ga voor de volgende configuratie.
Allen nog bedankt voor het meedenken ;)

27-inch iMac met Retina 5K-display
• 4,0-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 4,2 GHz
• 8 GB 1867-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB
• 256 GB flashopslag
• AMD Radeon R9 M390 met 2 GB videogeheugen
• Magic Mouse 2 + Magic Keyboard
Pagina: 1