Toon posts:

Is mijn huidige pc geschikt voor een prestatie upgrade?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Ik streef GTA V Online op mijn computer op maximale graphics, 1080p resolutie met 60 fps te kunnen spelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
€1800
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Dit weet ik niet, het enige wat ik weet is dat ik mijn videokaart wil vervangen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Ik zou graag een Nvidia GTX 980 willen hebben die optimaal presteert, zonder zogenaamde 'bottlenecks'.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Mijn voorkeur gaat uit naar een Nvidia videokaart, omdat elke PC die ik tot nu toe heb gehad een videokaart had van dat merk. Dat wil niet zeggen dat ik niet open sta voor andere merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Dit maakt me niet zoveel uit.
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik denk dat met de genoemde videokaart een overclock niet nodig is.
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik zou graag te weten komen over het snelste en beste systeem dat binnen mijn budget valt. Of hij nou mooi of nieuw is doet er niet echt toe. Geld speelt wel een rol, maar met ongeveer €1800 isdit volgens mij niet een groot probleem. "Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen?" Precies dat.

======================================

Geachte heer/mevrouw,

Ik zou mijn huidige PC willen upgraden zodat de PC sneller wordt en ik de nieuwste games op de hoogste kwaliteit en resolutie kan spelen. Wat kost het om de onderstaande configuratie te verbeteren (bij voorkeur met een 'Nvidia GTX 980' videokaart). De specificaties van mijn pc zijn als volgt:

Voeding: 450W voeding (Dit weet ik niet zeker)
Geheugen: 8GB DDR3
Processor: Intel Core i7-4770 CPU @ 3.40GHz (8 CPU)s,
Harddisk: 1000 GB HDD
(SSD): 64 GB (Dit weet ik niet zeker)
Moederbord: MS-7848 (Dit weet ik niet zeker)
Videokaart: Nvidia GTX 760
Besturingssysteem: Windows 10

Bereik ik met de vervanging met de videokaart mijn doel of moet er meer aangepast worden? Is er bijvoorbeeld een component in mijn pc die ervoor zorgt dat de nieuwe videokaart niet volledig en optimaal benut kan worden?
Wat kost de upgrading van deze PC?
Met vriendelijke groet,

Victor B.

(Ik heb foto's van mijn behuizing etc. maar ik weet niet waar ik deze kan uploaden.)

Verwijderd

Je cpu is nog potent genoeg dus een upgrade van gpu en, denk ik, de voeding zal al genoeg zijn. Dan ben je voor €600,- klaar.

Nu heb ik ook het vermoeden dat het een prebuild pc is, een Medion ofzo. Klopt dat?

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 00:23
Een grotere ssd is hoerbij ook geen luxe, mijn ervaring met gta V was heel vaak laden, en dan is dit wel fijn om op een ssd te installeren.

Ook denk ik dat qua prijs/prestaties een 980ti interresanter zal zijn.

980 is net wat te duur voor de prestaties vergeleken met een 970.

[ Voor 33% gewijzigd door Brandonvds op 19-10-2015 21:30 ]

• jadatmag
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:25
GTA V zal online altijd veel laden blijven. Uit mijn ervaring (heb hem ook geinstalleerd op een SSD) is al het slome gedoe online bijna allemaal connection laadtijd. Het spel is namelijk al ingeladen en dat hoeft niet opnieuw bij het wisselen en joinen van nieuwe servers/races/heists/etc.

Voor de eerste keer opstarten zal daarintegen wel sneller gaan op een SSD.

Ik raad een 250+/- crucial SSD (installeer windows en je favo spellen hierop) aan en de 980 is geen verkeerde keuze. Kijk inderdaad ook even naar de 970 en 980 ti die voor mij persoonlijk ook op betere prijspunten zitten. De 980 ti voor het beste van het beste en de 970 voor beste prijs/prestatie. Als je ook naar het AMD kamp wilt kijken kan je de 980ti tegenover de AMD Fury vergelijken en de 970 met de 290(x)/390(x). Beste prijs/prestatie zal toch in het voordeel uitvallen van de 290 non x. Maar Nvidia heeft zo ook weer zijn eigen voordelen waardoor ik je niet perse aanraad om van kamp te wisselen.

Vergeet niet dat je nog steeds niet alle settings kan maximaliseren met alle videokaarten onder 500 euro. Zelfs niet op 1080p. Als je van de 'advanced graphics' afblijft en de MSAA niet al te hoog insteld (4x ofzo) kan dit echter prima. (misschien dat hij met de hoogste grass instellingen op het platteland alsnog onder de 60 fps wil schieten af en toe)

GTA V is met al zijn pracht en praal desondanks de lage polygon modellen echt super zwaar in te stellen voor de echte fanatiekeling met dual 980 ti bijvoorbeeld.

Om je vraag te beantwoorden. Ja je huidige pc lijkt volledig geschikt voor de voorgestelde upgrade. Hierdoor zal je pc een stuk hogere fps weergeven zonder enige bottleneck voor de GPU. Hoogstwaarschijnlijk kan je over 2-4 jaar nog een keer de GPU upgraden zonder enige bottleneck voor de GPU te ondervinden. Wellicht zou je de RAM kunnen uitbreiden naar 16 GB over een paar jaar, maar dat doe je pas als je er last van krijgt en dan heb je hem de volgende dag binnen en geinstalleerd, dat hoef je niet te plannen.

De 4770 is nog steeds één van de beste consumenten CPU's (er is echt maar een handjevol beter) en zou je zelfs overkill kunnen noemen voor gamen. Voor de zekerheid zou ik wel precies uitzoeken welke voeding je hebt (dus niet alleen het wattage) en hier vermelden.

[ Voor 42% gewijzigd door jadatmag op 20-10-2015 11:29 ]

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Ik zou je kast even open maken om zeker te weten wat er nu in zit. Typenummer van de medion?

Foto's eventueel hier uploaden en de forum code in je post zetten: http://imgur.com/

Een SSD is denk ik een must (controleren of je mobo sata600 heeft). Ook nakijken of je voeding echt 450W is. En dan even kijken of een nieuwe videokaart ook daadwerkelijk in je kast zal passen.

Edit: Ik zie nu pas je budget van 1800,-. Voor dat geld kan je ook een hele mooie retesnelle nieuwe setup maken met allemaal A componenten. Dan dan hou je nog geld over. Ik zou dan die Medion lekker verkopen, weg ermee. :w

Kijk ook eens naar de laatste BBG

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 6600K Boxed€ 265,90€ 265,90
1Gigabyte GA-Z170XP-SLI€ 132,95€ 132,95
1Palit GTX 980 Ti Super JetStream 6 GB€ 701,20€ 701,20
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 67,95
1Fractal Design Define S€ 81,95€ 81,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,95€ 39,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 50,95€ 50,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 83,95€ 83,95
1Crucial BX100 500GB€ 158,-€ 158,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.582,80

[ Voor 95% gewijzigd door John Rambo op 20-10-2015 11:55 ]

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• jadatmag
@john

Omdattie het geld heeft wil niet zeggen dattie dan maar zijn oude set-up moet weggooien... Dit is echt een absurd slecht advies.

Hoe kan je uberhaupt een i5 6600k aanraden aan iemand die al een i7 4770 heeft? Dat is geld weggooien voor een cpu die in geen enkel spel ooit een hogere fps gaat leveren???? Er zijn zelfs nieuwe titels waarbij de hypertreading van de 4770 zijn voordeel t.o.v. de 6600k laat blijken. Dat is een trent die nu langzaam op gang komt. Maar ook zonder hypertreading zal de 4770 in geen enkel spel onderdoen voor de 6600k... Aangezien de bottleneck met een 4770 + GPU de komende jaren gerust nog gewoon op de GPU zal liggen...

Ik durf zelfs te stellen dat de 4770 gewoon beter is dan de 6600k om bovengenoemde argumentatie.

Ik weet niet of er Haswell moederborden bestaan die geen sata 600 ondersteunen maar kijken kan geen kwaad natuurlijk..

Medion is trouwens een goed merk voor desktops.... Ze stellen de pc namelijk samen uit dezelfde onderdelen die je in de prijsvergelijker kan vinden... Het enige wat slecht zou kunnen zijn is de behuizing...

Verwijderd

Wie zegt dat het een Medion is? Ik stelde alleen maar de vraag aan TS waar hij nog niet op heeft geantwoord en er wordt al vanuit gegaan dát het een Medion is.

Laten we het antwoord van TS even afwachten voordat de vreemdste adviezen in dit draadje gekwakt worden!

• John Rambo
Dit type mobo is volgens mij een mobo wat niet zomaar verkrijgbaar is maar dat door MSI? voor Medion gemaakt wordt, vandaar de veronderstelling.

De reden dat ik voorstel om het oude systeem te verkopen is dat je dit systeem dan intact laat waardoor het makkelijker te verkopen is als compleet systeem. Daarnaast kan je dan zelf alle onderdelen uitzoeken en helemaal fine-tunen. Op dit moment weten we ook niet wat voor type geheugen TS in zijn pc heeft, de snelheid van de HDD enz. Het kan zijn dat deze ook aan de trage kant zijn. Als TS inderdaad zo'n ruim budget heeft dan kan het leuk zijn om met een fris nieuw systeem te beginnen. Het probleem bij de Medion systemen is idd dat de behuizing soms in de weg kan zitten. Soms hanteren ze nogal rare constructies.

@TS: Eventueel kan je me een programma als Sisoft Sandra ook zien welke componenten je hebt.

• jadatmag
- type geheugen is gegarandeerd ddr3, wat zou het anders kunnen zijn?
- snelheid van hdd? wat boeit dat nou weer als windows op de ssd staat. Daarnaast kan je al jaren niet echt langzame hdd's meer kopen, allemaal rond de 100 mb leessnelheid met uitschieters naar boven
- een systeem intact laten om makkelijker door te verkopen gaat bij dit soort high-end hardware totaal niet op, het advies is bijna altijd om de onderdelen dan los te verkopen omdat je er dan meer voor krijgt

De OP heeft het bij het rechte eind wanneer hij de GPU wil upgraden. Hij vraagt of er verder bottlenecks zullen optreden voor een dikke GPU. Het antwoord daarop is een volmondige 'nee'. You're good to go.
Even naar de voeding kijken en wellicht een SSD upgrade naast de nieuwe GPU bespaart je dan zo 800 euro zonder er ook maar 1 FPS op in te leveren t.o.v. de geplaatste BBG.

[ Voor 28% gewijzigd door jadatmag op 20-10-2015 13:32 ]

• John Rambo
Ik zou er zelf niet op zitten te wachten om alle onderdelen allemaal los te moeten verkopen. Dat is dan 10 advertenties aanmaken en waarschijnlijk met een aantal onderdelen blijven zitten die niet willen verkopen.

Ik heb zelf een WD Green HDD gehad en waar ik mij erg aan stoorde is dat de schijf er vrij lang over deed om weer aangezwengeld te worden als je hem even niet gebruikt. Stel dat je een Green hebt zou ik me kunnen voorstellen dat je de volgende keer voor een Red/Blue gaat.

Wij zijn er hier om de TS van advies te voorzien en er is geen vast voorgeschreven advies waar wij ons allemaal aan moeten houden. Het lijkt mij als TS handig om verschillende invalshoeken aangeboden te krijgen zodat TS zelf een keuze kan maken. Wellicht had hij aan een van de opties zelf nog niet gedacht, you never know.

Mijn punt is gewoon dat je met een eigen build alles helemaal kunt samenstellen naar je eigen wensen, van het eerste tot het laatste onderdeel.

• jadatmag
Ik ben het eens met je punt, en ik adviseer bekenden dan ook altijd om zelf een systeem samen te stellen met hulp van mij.

Maar voor OP is dat iets voor zijn volgende build. Zijn huidige medion is namelijk pas 1/2 jaar oud en op de GPU na nog volledig bij de tijd omdat er nog niks is uitgekomen wat qua gaming extra prestaties bied.

Sorry voor mijn felle reacties hierboven :p Verkeerde been...

• John Rambo
jadatmag schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:47:
Ik ben het eens met je punt, en ik adviseer bekenden dan ook altijd om zelf een systeem samen te stellen met hulp van mij.

Maar voor OP is dat iets voor zijn volgende build. Zijn huidige medion is namelijk pas 1/2 jaar oud en op de GPU na nog volledig bij de tijd omdat er nog niks is uitgekomen wat qua gaming extra prestaties bied.

Sorry voor mijn felle reacties hierboven :p Verkeerde been...
No problemo ;)

Ben het er mee eens dat zijn huidige setup prima is, mooi systeempje. Heb zelf echter wat mindere ervaringen met Medion systemen van vrienden / kennissen.

Mijn gedachte was ook dat wellicht voor de toekomst hij met een custom build misschien beter zit qua upgraden. Een bottleneck kan de kast zijn, het is mogelijk dat upgraden hierin later lastig zal gaan door een onhandige indeling / opbouw (custom made voor Medion). Het mobo wat hij nu heeft is een uATX als ik het goed heb. Wellicht wil hij nu of in de toekomst SLI/Crossfire draaien wat met dit bord niet zou kunnen.

Uiteraard is mijn radicale optie wel wat meer time- en $$$ consuming qua bouwen en installeren. :)

Edit: Maar we weten nog niet zeker of het nou inderdaad een medion systeem is :+

[ Voor 3% gewijzigd door John Rambo op 20-10-2015 14:22 ]

Pagina: 1