Hoe ga jij om met de ventilatieroosters?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-09 16:33

TrafeX

Tuned for life!

Topicstarter
Ik heb uit DED al een hoop tips gehaald voor het besparen van energie, maar waar ik weinig over terug vind is het gebruik van ventilatieroosters boven de ramen.

Ik woon sinds deze zomer in een nieuw huis die boven elk raam een ventilatierooster heeft.
De gehele zomer hebben deze allemaal open gestaan, maar nu het kouder wordt heb ik in de woonkamer boven de schuifpui 1 van de 2 roosters gesloten.
Dit leek mij verstandig omdat voor de schuifpui een convector put zit en voor mijn gevoel deze warmte deels door de roosters naar buiten ontsnapt.
Aan de andere kant wil ik ze niet allebei dicht doen om toch een continue circulatie van verse lucht in de woonkamer te hebben (in de keuken er tegenover staat ook een ventilatierooster open).

Wat is nu verstandig, gekeken naar energiebesparing?
Ik wil de ramen van de schuifpui vervangen door HR++, maar levert dat nog wel een energie besparing op als je het ventilatierooster de gehele winter open houdt?
Of kan je beter eens in de zoveel tijd een raam openzetten en verder alle roosters gesloten houden?

Ter info; De woonkamer is 40m2, de achterkant bestaat uit een schuifpui van 3 ramen met 2 roosters. Aan de voorkant zit de keuken met 1 groot raam met 1 rooster.
Ik heb een Netatmo CO2 meter, met 1 rooster gesloten zoals hierboven vermeldt, de woonkamerdeur gesloten en 2 personen in de woonkamer loopt het CO2 gehalte op naar +/- 1000 ppm.

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie sluit hier ook mooi op aan.
Wel goed dat je de CO2 i.i.g. als indicator gebruikt, daarmee kun je tenminste goed zien wat het dichtdoen van een rooster nou doet voor de luchtkwaliteit.

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 19-10-2015 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 17:06
TrafeX schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:44:
Ik woon sinds deze zomer in een nieuw huis die boven elk raam een ventilatierooster heeft.
Is dat huis nieuw gebouwd of is het een ouder huis waar je pas sinds deze zomer woont? Ik vraag dat omdat de ramen van de schuifpui blijkbaar nog geen HR++ glas hebben en je spreekt over een convectorput.
Ik wil de ramen van de schuifpui vervangen door HR++, maar levert dat nog wel een energie besparing op als je het ventilatierooster de gehele winter open houdt?
Of kan je beter eens in de zoveel tijd een raam openzetten en verder alle roosters gesloten houden?
De vraag wordt dus of de hogere isolatiewaarde van het glas opweegt tegen de energie die het kost om de ventilatielucht op te warmen. (Wat eigenlijk niet eens ter zake doet want anders zou je eens in de zoveel tijd de ramen open zetten om te ventileren, wat hetzelfde effect heeft, los van een tochtgevoel door het openstaande rooster.)

Door 1 rooster zuig je per uur een X aantal m3 lucht naar binnen. (Je hebt namelijk de mechanische afzuiging aan staan, de warmte ontsnapt dus niet naar buiten door het rooster.) Deze lucht moet je van buitentemperatuur opwarmen naar binnentemperatuur, houdt gemiddeld 15 graden verschil aan tijdens het hele stookseizoen.

Je schuifpui is bijna kamerbreed en -hoog, stel 10m2. Als je het glas hierin vervangt heb je een hogere isolatiewaarde over die oppervlakte. Hier reken je met hetzelfde temperatuursverschil.

Ug-waarde van HR++ glas is 1,1, die van gewoon dubbel glas ongeveer 2,8. Het verschil is 1,7. Warmteverlies door 102 glas wordt dan 1,7 * 15 * 10 = 255J/S

Onbekend is hoeveel lucht er aangezogen wordt door het ene rooster in je schuifpui, dit is een gedeelte van de totale lucht die je woning binnengezogen wordt, je hebt ook nog het rooster in de keuken en andere plaatsen waar lucht de woning binnen komt.
Stel 11m3 per uur door dit rooster wat overeen komt met 3 liter per seconde. De benodigde hoeveelheid energie om deze lucht op te warmen is dan 1,3 * (3*1.2) * 15 = 70J/S.

Dus zelfs als het debiet door dit rooster hoger is heeft het zin om het glas te vervangen door glas met een hogere isolatiewaarde.

edit:
De ventilatielucht wordt toch wel aangezogen, is het niet door dat rooster boven de schuifpui dan wel via andere ingangen danwel door handmatig ramen te openen. Afhankelijk van de kosten is het vervangen van het glas dus wel zinnig omdat dit in feite los staat van het ventilatierooster.

[ Voor 6% gewijzigd door Fornax445 op 22-10-2015 11:33 ]

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
tja die roosters. ik wil er ook vanaf, ze zorgen voor tocht.
Ik wil hiervoor decentrale balansventilatie met warmteterugwinning voor gaan neerzetten en vervolgens het glas vervangen door iets zonder roosters.

Zal wel eerst moeten uitzoeken wat de opties precies zijn. TZT wil ik hier nog eens een draadje over starten.

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier in de woonkamer hebben we een dubbele, ( 3/4, 1/4 ). In de winter gaat de grote dicht en blijft de kleine open. De rest van de roosters blijft in principe altijd open tenzij de wind er vol op staat met harde wind of er buiten veel herrie is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:18
Honolulu schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 20:52:
tja die roosters. ik wil er ook vanaf, ze zorgen voor tocht.
Ik wil hiervoor decentrale balansventilatie met warmteterugwinning voor gaan neerzetten en vervolgens het glas vervangen door iets zonder roosters.

Zal wel eerst moeten uitzoeken wat de opties precies zijn. TZT wil ik hier nog eens een draadje over starten.
Decentraal? Die roosters is toch decentraal?

Mijn zus heeft luchttoevoer via roosters en afzuiging mechanisch en dat is niet bevordelijk voor het comfort. (systeem C)

Ik heb gekozen voor een centraal systeem met mechanische aanvoer en afzuiging met warmtewisselaar. (systeem D)
Ik ben benieuwd of dat goed werkt, het eerste deel is gisteren geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:34:
Decentraal? Die roosters is toch decentraal?

Mijn zus heeft luchttoevoer via roosters en afzuiging mechanisch en dat is niet bevordelijk voor het comfort. (systeem C)

Ik heb gekozen voor een centraal systeem met mechanische aanvoer en afzuiging met warmtewisselaar. (systeem D)
Ik ben benieuwd of dat goed werkt, het eerste deel is gisteren geplaatst.
Wij hebben van alles wat :)
woonkamer en de natte ruimtes zijn systeem C, slaapkamers hebben alleen natuurlijke ventilatie.

De roosters is waar de luchttoevoer zit, de afzuiging is centraal.

Ik wil naar systeem D (balansventilatie) voor de woonkamer, maar omdat allerhande buizen in bouwen niet echt een optie is moet dat met een decentrale oplossing (dus een unit per kamer).

Als je balansventilatie hebt kunnen die tochtroosters ook weg uit de kamer. Scheelt behoorlijk bij het vervangen van het glas, omdat die roosters vrij prijzig zijn.

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-09 16:33

TrafeX

Tuned for life!

Topicstarter
Fornax445 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:14:
[...]

Is dat huis nieuw gebouwd of is het een ouder huis waar je pas sinds deze zomer woont? Ik vraag dat omdat de ramen van de schuifpui blijkbaar nog geen HR++ glas hebben en je spreekt over een convectorput.
Klopt, het is een huis uit 1987.
[...]

De vraag wordt dus of de hogere isolatiewaarde van het glas opweegt tegen de energie die het kost om de ventilatielucht op te warmen. (Wat eigenlijk niet eens ter zake doet want anders zou je eens in de zoveel tijd de ramen open zetten om te ventileren, wat hetzelfde effect heeft, los van een tochtgevoel door het openstaande rooster.)

Door 1 rooster zuig je per uur een X aantal m3 lucht naar binnen. (Je hebt namelijk de mechanische afzuiging aan staan, de warmte ontsnapt dus niet naar buiten door het rooster.) Deze lucht moet je van buitentemperatuur opwarmen naar binnentemperatuur, houdt gemiddeld 15 graden verschil aan tijdens het hele stookseizoen.

Je schuifpui is bijna kamerbreed en -hoog, stel 10m2. Als je het glas hierin vervangt heb je een hogere isolatiewaarde over die oppervlakte. Hier reken je met hetzelfde temperatuursverschil.

Ug-waarde van HR++ glas is 1,1, die van gewoon dubbel glas ongeveer 2,8. Het verschil is 1,7. Warmteverlies door 102 glas wordt dan 1,7 * 15 * 10 = 255J/S

Onbekend is hoeveel lucht er aangezogen wordt door het ene rooster in je schuifpui, dit is een gedeelte van de totale lucht die je woning binnengezogen wordt, je hebt ook nog het rooster in de keuken en andere plaatsen waar lucht de woning binnen komt.
Stel 11m3 per uur door dit rooster wat overeen komt met 3 liter per seconde. De benodigde hoeveelheid energie om deze lucht op te warmen is dan 1,3 * (3*1.2) * 15 = 70J/S.

Dus zelfs als het debiet door dit rooster hoger is heeft het zin om het glas te vervangen door glas met een hogere isolatiewaarde.

edit:
De ventilatielucht wordt toch wel aangezogen, is het niet door dat rooster boven de schuifpui dan wel via andere ingangen danwel door handmatig ramen te openen. Afhankelijk van de kosten is het vervangen van het glas dus wel zinnig omdat dit in feite los staat van het ventilatierooster.
Dat is een goed onderbouwt antwoord, bedankt ;)
Het glas gaan we sowieso vervangen, 1 van de ramen is ook lek en als ik dit zo hoor dan bied het altijd nog een energiebesparing.

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Waar je rekening mee moet houden is dat je afzuiging een bepaalde capaciteit uit je huis haalt die via je roosters naar binnen komt. Dat houd ook in dat als je de helft dicht doet, er via de openstaande roosters dezelfde lucht naar binnen wordt gehaald. Omdat de snelheid over je rooster hoger wordt kan dit juist tochtverschijnselen verergeren.

Zelf heb ik een vraaggestuurde centrale balansventilatie waar tevens de afzuigkap op aangesloten zit. Hierdoor herbruik ik alle warmte die bij koken afkomt. Tijdens het koken warmt me huis zelf op!

Zelf zou ik iedereen wel balansventilatie aanraden, geeft een veel hoger comfort en gezondere luchtkwaliteit in huis.

Kijk rond voor een Climarad systeem, dit is mooi decentraal.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

DJKroon schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 15:09:
Waar je rekening mee moet houden is dat je afzuiging een bepaalde capaciteit uit je huis haalt die via je roosters naar binnen komt. Dat houd ook in dat als je de helft dicht doet, er via de openstaande roosters dezelfde lucht naar binnen wordt gehaald. Omdat de snelheid over je rooster hoger wordt kan dit juist tochtverschijnselen verergeren.
Als je van twee roosters eentje sluit, zal de hoeveelheid afgezogen lucht (capaciteit) wel degelijk afnemen, aangezien 1 rooster meer weerstand heeft dan 2 roosters. De hoeveelheid zal niet halveren, maar misschien op 70% liggen. Je hebt dus wel gelijk dat de snelheid over het open rooster hoger zal liggen. Daarom lijkt het mij verstandiger om niet 1 rooster, maar allebeide roosters iets dichter te zetten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 10:24
Even één ding, er komt verse lucht binnen door die roosters door de onderdruk die door de ventilatie ventielen in de keuken en badkamers wordt gecreeerd. Er zal dus nooit warme lucht ontsnappen door die roosters. Wat er wel gebeurt is dat er koude lucht binnen komt.

Als je energie wilt besparen moet je iets doen met de afgezogen lucht. Via een warmtewisselaar kan je die warmte bijvoorbeeld gebruiken voor het voorverwarmen van tap- of verwarmingswater.

Je kan de roosters prima sluiten alleen komt er dan dus minder frisse lucht je woning binnen en dat is niet wenselijk.

Maar nogmaals, er zal geen warme lucht ontsnappen via deze roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 10:24
DJKroon schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 15:09:

Zelf heb ik een vraaggestuurde centrale balansventilatie waar tevens de afzuigkap op aangesloten zit. Hierdoor herbruik ik alle warmte die bij koken afkomt. Tijdens het koken warmt me huis zelf op!

Zelf zou ik iedereen wel balansventilatie aanraden, geeft een veel hoger comfort en gezondere luchtkwaliteit in huis.

Kijk rond voor een Climarad systeem, dit is mooi decentraal.
Zorg wel voor heel goede filters in je afzuigkap anders is je ventilatie-unit binnen de kortste keren naar z'n grootje door de vette kooklucht! Ook de filters in de wtw kast zelf regelmatig schoonmaken dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:18
Dan had ik gekozen om een recirculatie dampkap te plaatsen waardoor je maar 1 filter/buis kunt verstoppen.

Qua onderhoud makkelijker en het effect is nagenoeg hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Wij hebben altijd de kant waarcde wind opstaat half dicht of half open, de zuigkant hebben we geheel open staan, dit werkt voor ons het best, geen tocht en wel voldoende ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:47

Seafarer

XXX

henkbas schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 00:28:
Even één ding, er komt verse lucht binnen door die roosters door de onderdruk die door de ventilatie ventielen in de keuken en badkamers wordt gecreeerd. Er zal dus nooit warme lucht ontsnappen door die roosters. Wat er wel gebeurt is dat er koude lucht binnen komt.

Als je energie wilt besparen moet je iets doen met de afgezogen lucht. Via een warmtewisselaar kan je die warmte bijvoorbeeld gebruiken voor het voorverwarmen van tap- of verwarmingswater.

Je kan de roosters prima sluiten alleen komt er dan dus minder frisse lucht je woning binnen en dat is niet wenselijk.

Maar nogmaals, er zal geen warme lucht ontsnappen via deze roosters.
Dat er geen warme lucht ontsnapt wil ik toch wel bestrijden. Dat is situatie en wind afhankelijk.
Kijk maar naar de opmerking van Raolte, dwarsventilatie.

Op mijn warmte foto's is duidelijk te zien dat wind op de voorgevel (boven verdieping) dwars door het huis gaat en aan de achterzijde er weer uitkomt, door de roosters.

Door aanschaf van een co2 meter heb ik 2 roosters in de woonkamer kunnen sluiten.

Ik was zwaar overgeventileerd.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

@antonboomstra
Ja dat klopt. Het beste is opzich alles openzetten. hierdoor hou je je flow over je roosters rustiger. Als je alle roosters bijna dicht zet moet je alleen wel oppassen dat ze niet gaan fluiten. Als je ventilatie op hoogstand +- 220m3 afzuigt zal deze hoe dan ook, weer je woning inwillen door je onderdruk. Gaat dit niet via roosters, dan gaat het wel via kieren (hierdoor ben ik wel is een fluitende muur tegengekomen, scheur in de muur en alle roosters dicht, ventilatie op hoog want het was benauwd).
In uiterste gevallen komt lucht via de vloer of riool zelfs weer binnen als je een kierdicht huis hebt.

@henkbas
Ik heb een standaard afzuigkap waar de motor uit is en een filter is geplaatst. Tot nu toe werkt dit goed al is de zuigkracht niet wat we gewend zijn, maar het werkt.
In de toekomst misschien een recirculatiekap met koolstoffilters aanschaffen zodat het wel naar wens is. Alleen een 90cm kap is best prijzig. Mooiste is een Novy hr kap, maar die koop ik wel als ik de lotto een keer heb gewonnen!
Filter afzuiging wordt elke 4 weken vervangen, van de wtw elke 14 weken en de wisselaar 1x p.j. een 60 graden spoelbad.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:47

Seafarer

XXX

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1264cw6.jpg

Het duurde even voor ik de foto weer had gevonden.

De witte streepjes bij de ramen op de bovenverdieping is de warme lucht die uit de roosters komt. Ondanks dat de itho fan op stand 2 staat. Ik dacht dat dit zo'n 180 kuub per uur is.

Wind heeft mega invloed op je ventilatie. Zo'n WTW ventilatie geeft toch ook wel voordelen, roosters dicht en minder afhankelijk van de wind.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Pagina: 1