Foto's roteren - "Bug" hier, of "bug" daar?

Pagina: 1
Acties:

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Een beetje vaag probleem, geen idee waar het aan ligt...
Niet zoveel verstand van foto's en dergelijken, dus ik schiet m'n vraag er maar gewoon in.
(Heb al andere topics bezocht en gekeken, ik leg verderop in de post uit waarom ik dit gepost heb.)

Hier op de advertentiesectie, heb ik 6 foto's bij een advertentie geplaatst.
Deze zijn allen geschoten met een iPhone 6S.
De foto's zijn in portrait mode geschoten, en zo openen ze ook overal; op computer, in PixelMator, noem het maar op: alles snapt prima dat het in portrait is; en niet in landscape.

Als ik echter die foto's hier upload, dan roteren ze opeens 90 graden naar links, alsof ik dus de camera verkeerd vast had. Maar als ik de foto's open met PixelMator, vervolgens "Export" zonder iets te wijzigen, en ik upload ze nogmaals: dan opeens roteren de foto's niet meer en komen ze gewoon netjes te staan zoals ik ze geschoten heb.

What the f-? :)

Heb even gekeken:
Foto direct vanaf iPhone: 3024 × 4032, 2,4MB)
Foto vanuit Pixel Mator: 3024x4032, 3,1MB)

De foto's zijn dus *exact* hetzelfde qua afmetingen, het enige dat verandert als ik hem opnieuw naar jpeg export met PM is dat het bestandje groter wordt.

Nu kwam ik dit topic tegen: Fotoalbum rotatie
Waarin staat dat het om de orientation gaat die weggeschreven wordt door de iPhone.

... Maar als ik in de EXIF/TIFF data kijk van mijn foto's: dan staat daar bij beiden "Orientation: 1".
De EXIF en TIFF data is *exact* hetzelfde bij beide foto's. Alle informatie is 100% 't zelfde, in tegenstelling tot de persoon in dat topic. (Kon geen andere topics vinden, overigens.)
Op 1 ding na: PixelMator voegt een sectie "JFIF" toe, waar dit in staat:

Density Unit: 0
JFIF Version: 1, 0, 1
X Density: 72
Y Density: 72

Dat is het enige verschil.

... Is dat nou een bug met die iPhone omdat ie geen JFIF wegschrijft, of is het toch iets leips bij Tweakers? :P

Alvast bedankt voor de reactie! :)
Kan de twee foto's trouwens uiteraard even naar een dev sturen op verzoek, PM dan ff je mail adres.
(Heb een aantal foto's met dit probleem, overigens. Genoeg testvoer.)

[ Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 17-10-2015 05:08 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:01

crisp

Devver

Pixelated

http://www.daveperrett.co...ion-handling-is-a-ghetto/

In principe doen wij niets met de orientation uit de EXIF data, maar misschien moeten we daar toch eens naar gaan kijken...

Intentionally left blank

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Als je wil kan ik je beide foto's (origineel die fout gaan, en exportee versie) toemailen.
Dat debugged wellicht wat makkelijker om te checken waar t fout gaat :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)