Overstappen van dubbele teller naar enkele teller?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113280

Topicstarter
Ik weet niet precies of mijn vraag hier thuishoort, maar ik heb wat info/hulp nodig.

Zoals ieder jaar heb ik zopas de eindfactuur gekregen van gas & electriciteit. Nu ga ik al direct vermelden dat ik met een dubbele meter zit voor electriciteit & dat ik in het bezit ben van zonnepanelen.

Mijn probleem is het volgende, ieder jaar draait mijn teller terug van de dagteller en omhoog van de nachtteller.
Om concrete waardes te geven dit zijn ze van vorig jaar ten opzichte van dit jaar.

dag-teller oktober 2014: 6751
dag-teller oktober 2015: 5553

resultaat: -1198

nacht-teller oktober 2014: 11303
nacht-teller oktober 2015: 12486

resultaat: +1183

Nu dacht ik eraan of het niet voordeliger zou zijn om over te schakelen naar een enkele teller. Nu wou ik dat eerst eens berekenen of ik wel winst eruit zou kunnen halen of niet. Ik vroeg hulp hierover bij mijn verdeler electrabel, maar na 3 telefoons en 5 emails nog steeds geen hulp gekregen van hen.

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn, die met hetzelfde probleem zitten als ik of mensen die al veranderd zijn. Ik weet gewoon niet of het voordeliger zou zijn om over te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik denk dat deze een beter publiek vindt bij Duurzame Energie... AZ -> DED

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-04 00:46
1 teller is bijna nooit voordeliger. Eigenlijk is de enige uitzondering een leverancier die per telwerk in plaats van per aansluiting aan het salderen is. En de vraag is dan eerder of je daar als PV eigenaar nog iets te zoeken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het kan zijn dat je vastrecht met een enkel telwerk goedkoper is.
Anders is een dubbele meter een beter idee zolang nachtstroom goedkoper is dan dagstroom (zal nog zeker een paar jaar zo zijn)

Nederland of België?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Vul je verbruik in op een vergelijkingssite, eerst dubbel tarief en dan het totaal als enkel tarief en zie het verschil.
Bij enkel tarief heb je ook geen gezeur met salderen.

[ Voor 18% gewijzigd door klump4u op 16-10-2015 20:29 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Proton_ schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 20:21:
Het kan zijn dat je vastrecht met een enkel telwerk goedkoper is.
Anders is een dubbele meter een beter idee zolang nachtstroom goedkoper is dan dagstroom (zal nog zeker een paar jaar zo zijn)

Nederland of België?
Gezien ts bij ElectraBel zit denk ik België.

Wat is het verschil tussen de dag en nacht prijs?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david5
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-11-2021
Als je een nette energieleverancier hebt is een dubbel tarief meter zeer interessant. Je levert terug in hoog tarief en koopt in in dal tarief, al snel 1 cent winst per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:35
Als het goed is wordt je overschot op hoogtarief gesaldeerd op je tekort voor laagtarief. In jouw geval zou je nog een paar cent hoogtarief overhouden. Met enkeltarief vang je iets minder voor je overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
http://www.ad.nl/ad/nl/55...room-is-achterhaald.dhtml
http://kassa.vara.nl/tv/a...-al-snel-duurder/speel/1/
http://www.kiesvoorenkel.nl/ (zie het rekenvoorbeeld).
Nederlanders met een dag- en nachttarief voor stroom besparen gemiddeld slechts 5 euro per jaar ten opzichte van enkel tarief. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 10.000 klanten van prijsvergelijker Energieleveranciers.nl, zo meldt APS. Daarbij is ook de oorspronkelijke reden voor de verschillende tarieven achterhaald: het voordeel voor het stroomnet is verwaarloosbaar.
Ik heb gewoon lekker enkeltarief. Als je dubbeltarief hebt moet je (in NL) al zoveel moeite doen met plannen, vaatwasser na 23:00 aanzetten e.d. Alleen als je dat allemaal goed plant kan het uit. Voor mij teveel gedoe & het verschil is echt maar heel klein (2 cent ofzo) tussen het lage en het hoge tarief. Voor die 5 euro per jaar wil ik niet overal over moeten nadenken. Kan nu gewoon de wasmachine aanknallen wanneer ik wil.

Ik ben overigens wel alleen consument en geen producent met zonnepanelen. Maar voor iemand die alleen stroom afneemt is het dus amper interessant om voor dubbeltarief te gaan.

Je kunt het zelf berekenen: https://www.essent.nl/con...f_dubbeltarief/index.html

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 17-10-2015 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:42

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met zonnepanelen haal je dubbel tarief er uit, de meeste zonuren heb je met hoog tarief (5 dagen 7-23u).
Tegelijk zit je verbruik als je niet teruglevert in het laag tarief.
Je hebt wel een leverancier nodig die dit netjes administreert, dus salderen per telwerk.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:10
Voor Belgie weet ik niet hoe het zit maar Nederland is het afhankelijk bij welke energieleverancier je zit en hoe die omgaat met dubbel tarief salderen,
Eerst wegstrepen tegen elkaar (gelijk aan als een enkel tarief meter zou meten)
of verreken per tarief tot nul (gunstiger dan enkel tarief meter door prijsverschil hoog/laag tarief in je voordeel)

Voor Nederland ken ik geen voorbeelden met PV dat dubbel tarief onvoordeliger is sinds invoering van capaciteitstarief in 2009 dan enkel tarief, wel kan het energieleverancier afhankelijk een klein voordeel geven

Voor de topicstarter is die 15 kWh negatief en in geval Nederland zou ik proberen te overleggen met mijn energieleverancier of ik die zou kunnen "banken",(als overeengekomen meterstanden) meenemen naar nieuwe jaarrekening, is geen groot overschot en 2015 was een goed zonjaar.

Hier nog twee rekeningen als voorbeeld van het kleine voordeel met salderen per tarief met nog netto verbruik van 10 kWh & 11 kWh onder de streep is het geen die €2,xx voor 10/11 kWh kosten maar lagere rekening door voordeel uit prijsverschil hoog-laag

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:09
In België neem je best een enkelvoudige teller, ik ga dat ook doen. In België kan je niet salderen en als je je eigen verbruik opwekt altijd een enkelvoudige teller nemen.
Ik vermoed dat je daar eens contact met infrax of eandis moet opnemen (afhankelijk waar je woont).

Je betaald nu elektriciteit kn dal en krijgt niets terug in de piek --> verlies.
Vast recht is goedkoper.

Veranderen van teller kost 125€ maar dat heb je er vrij snel uit op deze manier

[ Voor 13% gewijzigd door Engineer Stewie op 17-10-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:39
Essent verrekent eerste alle teruglevertelwerken (hoog en laag) op het hoogtarieftelwerk en als er nog wat over is wordt het met het daltarieftelwerk verrekend. Dat resulteert er in dat ik dit jaar alleen een aantal kWh's daltarief heb moeten inkopen, net even nagezocht, omdat ik het vreemd vond dat er alleen een daltarief werd gerekend. Op zich betekend dit dat een dubbeltariefmeter een voordeel oplevert.

Bron: https://www.essent.nl/con.../teruglevering/index.html

[ Voor 7% gewijzigd door janne_nl op 17-10-2015 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:37
Dit soort coulance dingen zie ik niet lang meer voortduren, maar wie een glazen bol heeft mag het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik moet de leverancier hebben met het goedkoopste vast recht, ik wek 1000-1500 kWh teveel op en kan dus nergens iets winnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ThinkPadd schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 09:42:
http://www.ad.nl/ad/nl/55...room-is-achterhaald.dhtml
http://kassa.vara.nl/tv/a...-al-snel-duurder/speel/1/
http://www.kiesvoorenkel.nl/ (zie het rekenvoorbeeld).

[...]

Ik heb gewoon lekker enkeltarief. Als je dubbeltarief hebt moet je (in NL) al zoveel moeite doen met plannen, vaatwasser na 23:00 aanzetten e.d. Alleen als je dat allemaal goed plant kan het uit. Voor mij teveel gedoe & het verschil is echt maar heel klein (2 cent ofzo) tussen het lage en het hoge tarief. Voor die 5 euro per jaar wil ik niet overal over moeten nadenken. Kan nu gewoon de wasmachine aanknallen wanneer ik wil.

Ik ben overigens wel alleen consument en geen producent met zonnepanelen. Maar voor iemand die alleen stroom afneemt is het dus amper interessant om voor dubbeltarief te gaan.

Je kunt het zelf berekenen: https://www.essent.nl/con...f_dubbeltarief/index.html
Er zijn locaties die al na 21:00 uur omschakelen naar het nachttarief, maar dit gezegd hebbende, het werkelijke voordeel is al jaren niet meer zo groot dan het vroeger (klinkt lang geleden), wel is geweest. Ik betaalde in de meest voordelige jaren de helft van het dagtarief. Door allerlei toeslagen en belastingen, plus dat tegenwoordig 's nachts de helft van Nederland ook nog actief blijkt te zijn (overdrijven verduidelijkt), is het voor de meeste energie-bedrijven al lang niet meer interessant om gebruikers naar het daltarief te lokken door extra lage prijzen. En die zijn er dus eigenlijk ook niet echt meer, het scheelt nog een paar cent (zelfs nog minder in mijn geval). Dus heul veul besparen kan eigenlijk al niet meer.

Mijn tarieven (incl. BTW)

Piektarief (per kWh) € 0,2171
Daltarief (per kWh) € 0,2024

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Engineer Stewie schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 13:46:
In België neem je best een enkelvoudige teller, ik ga dat ook doen. In België kan je niet salderen en als je je eigen verbruik opwekt altijd een enkelvoudige teller nemen.
Ik vermoed dat je daar eens contact met infrax of eandis moet opnemen (afhankelijk waar je woont).

Je betaald nu elektriciteit kn dal en krijgt niets terug in de piek --> verlies.
Vast recht is goedkoper.

Veranderen van teller kost 125€ maar dat heb je er vrij snel uit op deze manier
In Nederland is het niet verplicht om een contract met dubbeltarief af te sluiten als je een meter met dubbele teller hebt. Als dat in Belgie ook niet het geval is, dan is die het terugverdienen van die 125 euro vervangingskosten pas bij een hele serieuze besparing op vastrecht interessant. Anders kan je beter gewoon je contract laten omzetten naar enkeltarief.

Ik weet overigens niet hoe dat gaat met terugdraaiende schijven, wellicht is het eenvoudiger met 'gedoe' om 't wel te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
In mijn geval moet ik de teller nog kiezen en ga ik dus voor enkelvoudig tarief. Als je meer opwekt dan verbruikt is dat de 'goedkoopste' manier van werken in België.
Pagina: 1