Bass uit vloerstaanders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:10
Hallo allemaal!

Ik heb eens eerder hier een topic geopend over de plaatsing van een subwoofer en de problemen die ik daarmee heb ik mijn woonkamer, dat gaat hem dan ook niet worden.

Nu bezit ik over een set Canton GLE490 vloerstaanders i.c.m. een Yamaha RX-V675.
Klinkt prima, mooi krachtig en zuiver geluid!

Het enige wat ik soms nog mis, voornamelijk in films, is de "oempf".
Ik heb in de receiver alles onder de 60hz al hoger gezet in DB's en dat heeft wel geholpen tot een zekere hoogte, maar het is nog niet helemaal wat ik zoek.

Mijn vragen:
Is door afstellen/tweaken van mijn receiver/speakers de "oempf" toch te halen of is dit geluid alleen te krijgen door het plaatsen van een subwoofer?
De Cantons zouden toch voldoende diepe en lage klanken moeten kunnen produceren?
Zou een krachtige stereo receiver meer "oempf" uit de Cantons kunnen halen?

Alvast bedankt voor tips en antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:03

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Denk dat je hiervoor toch echt een Sub nodig hebt om dat Oempf te krijgen zoals je dat noemt. Wel is goede plaatsing van goede sub belangrijk.

Zelf heb ik achter mijn receiver een eindversterker hangen en de bass wordt hierdoor niet echt harder. Wel is deze wat voller gecontroleerde, maar zeker geen oempf, hiervoor gebruik ik dan ook mijn sub. Voor muziek gebruik wij de sub niet meer. Voor films deze nog zeker nodig.

Opstelling front B&W cm9s2 - receiver Marantz 7009 - eindversterker NAD c275

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:18
Wat je zou kunnen doen is je Canton's Bi-amped aansluiten.....Heb je wel een 2e set kabels voor nodig. Lees de handleiding van je receiver. Dat zou er wel voor zorgen dat je fronts iets meer vermogen krijgen.

Daarnaast je fronts gaan maar theoretisch tot 54hz.....een subwoofer gaat lager he. Dus de echte oempf geeft een subwoofer.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:14
Rainesh schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 08:39:
Wat je zou kunnen doen is je Canton's Bi-amped aansluiten.....Heb je wel een 2e set kabels voor nodig. Lees de handleiding van je receiver. Dat zou er wel voor zorgen dat je fronts iets meer vermogen krijgen.
Buiten het feit dat het enorm kewl klinkt (pun) dat je dan bi-amped draait heb je daarna nul komma nul meer oomph.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bi-amped zal in deze niet veel tot helemaal niks toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Bedankt voor de tips.
Mijn receiver ondersteund bi-ampen wel, maar de speakers doen dit niet.
Volgens mij is dit dus geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Een sub is gewoon een andere luidspreker dan je vloerstaanders. Natuurlijk kun je de wat lagere tonen harder uit de luidsprekers laten komen, maar je vloerstaanders hebben niet hetzelfde bereik als een sub. Je vervormt daarmee ook geluid!

Je receiver heeft geen moeite met het aansturen van de lage frequenties.
Bi-amp aansluiten? Wat een grap. Het is sowieso al iets waar je vraagtekens bij moet zetten, maar je frequentie range wordt er zeker niet groter van.

Een goede sub gaat het probleem voor je oplossen. Plaatsing van subs is altijd erg makkelijk, omdat ze niet gericht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:25
Boosten in het laag helpt maar tot op zekere hoogte, je compenseert het verlies bij het weergeven van lage tonen. Dit werkt prima op laag volume (stel 30hz doet -10dB), dan kun je dit verschil er bij boosten. Maar als je op wat hogere volumes speelt gaat je woofer vrij snel over de nek omdat deze niet geschikt is voor het hard weergeven van de lage frequenties. Ik denk zoals de overige personen in dit topic dat een goede subwoofer meer soelaas gaat bieden. Crossover op een hz of 60-80 en spelen maar :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:38

FeaR

In GoT we trust

Hann1BaL schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 08:59:
Plaatsing van subs is altijd erg makkelijk, omdat ze niet gericht zijn.
Dat is de theorie gebaseerd op dat de tonen niet richtingsgevoelig zijn en de subwoofer daarom niet exact gericht hoeft te worden. In de praktijk blijkt het goed plaatsen en afstellen van een subwoofer toch lastiger dan men veelal denkt door de akoestiek van de ruimte.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Het plaatsen van een subwoofer heb ik mijn woonkamer als bijna onmogelijk gevonden.

Zie dit topic: Plaatsing subwoofer

Ik had de hoop om meer oempf uit mijn speakers alleen te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:18
Ik zeg niet dat je frequentie range groter van wordt. Waarom zou bi-amped geen invloed hebben? Als het een geluidsverschil van zou kunnen optreden waardoor de TS misschien meer tevreden zal zijn met het geluid, dan kan het toch geen kwaad.

Moet je dan ook echt bi-wire aansluiten als je wilt bi-ampen?

Ben ik dan de enige waar bi-amp aansluiten wel degelijk nut had?

Na wat google-werk:
Heeft bi-amping zin? Jazeker. Bi-amping zorgt zonder twijfel voor meer controle, rust en dynamiek. In de setups waar wij het gehoord hebben is het verschil gemakkelijk hoorbaar. Ongeacht de speaker of versterker. Het is ook logisch, want er is in veel gevallen twee keer zoveel vermogen voor handen. Het is natuurlijk wel verstandig om gelijke eindversterkers – of in ieder geval versterkers uit dezelfde stal – te gebruiken. Mocht er een wattageverschil zijn, zet de sterkste dan op het laag; dat heeft het meeste vermogen nodig en tevens de hoogste dempingsfactor. Vaak zijn ook minder krachtige versterkers sneller, wat weer een voordeel is in het middden- / hooggebied.

Dom....zie nu pas dat ie geen bi-wire terminals heeft! 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Rainesh op 16-10-2015 10:18 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Is het dan mogelijk om te bi-ampen zonder te bi-wiren?
Volgens mij is dit onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:58
Wat ik hier mis als advies en ook in je andere topic is hoe je makkelijk de plaatsing van je sub kunt optimaliseren. Je plaatst de sub dan op de luisterpositie (rode stip in jouw plaatje) en loopt dan door de kamer om te horen waar het geluidsbeeld het beste is. Hopelijk is dit ook een plek waar je de subwoofer wilt plaatsen. Is dat nog het proberen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Hey Loeberce,
Zeker heb ik dit overwogen, alleen moet ik dan een subwoofer kabel van 4/5 meter aanschaffen enkel voor de test alleen al. De mogelijkheid dat ik uitkom met een plek waar mijn sub goed kan staan is ook klein.
Een kleinere sub zou een mogelijkheid zijn maar dat doet ook weer afbreuk aan het oempf effect volgens mij.
Ik heb de subwoofer crawl iig overwogen ;)

Bedoelt men dit misschien met bi-ampen zonder bi-wiren?
http://cdn.shopify.com/s/...024x1024.jpg?v=1237649927

Moet er dan geen filter tussen o.i.d.?
Maar als dit weinig positief effect zal hebben hoef ik daar verder ook niet op in te gaan natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bi amping met een receiver is mijn ervaring dat dit er weinig tot niet hoorbaar is. De receiver is niet echt power house. mijn persoonlijke ervaring betreft Bi-amping. Zonde van het geld voor de bekabeling als je dit voor je receiver gaat gebruiken. Het ziet er wel stoer uit, maar voegt mijn inziens erg weinig toe.

Hier bi amping getest met de Marantz 7009 en de B&W cm9s2 als cm8s2 en we hoorde geen echt verschil. Plaatsing van extra eindversterker hoorde we aantoonbaar verschil. meer controle waar jij over spreekt, maar zeker geen oempf in het laag.

In de slaapkamer een Marantz 6009 draaien Bi- ampt op B&W CM1 en geen hoorbaar verschil. Waarom zo aangesloten. We hadden nog bekabeling en pluggen over en wilde het eens testen.

Advies is dan ook voor oempf ga met je sub aan de slag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Rainesh schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:15:
Ik zeg niet dat je frequentie range groter van wordt. Waarom zou bi-amped geen invloed hebben? Als het een geluidsverschil van zou kunnen optreden waardoor de TS misschien meer tevreden zal zijn met het geluid, dan kan het toch geen kwaad.

Moet je dan ook echt bi-wire aansluiten als je wilt bi-ampen?

Ben ik dan de enige waar bi-amp aansluiten wel degelijk nut had?

Na wat google-werk:
Heeft bi-amping zin? Jazeker. Bi-amping zorgt zonder twijfel voor meer controle, rust en dynamiek. In de setups waar wij het gehoord hebben is het verschil gemakkelijk hoorbaar. Ongeacht de speaker of versterker. Het is ook logisch, want er is in veel gevallen twee keer zoveel vermogen voor handen. Het is natuurlijk wel verstandig om gelijke eindversterkers – of in ieder geval versterkers uit dezelfde stal – te gebruiken. Mocht er een wattageverschil zijn, zet de sterkste dan op het laag; dat heeft het meeste vermogen nodig en tevens de hoogste dempingsfactor. Vaak zijn ook minder krachtige versterkers sneller, wat weer een voordeel is in het middden- / hooggebied.

Dom....zie nu pas dat ie geen bi-wire terminals heeft! 8)7
Nee, gaat nu niet op. Maar je conclusies zijn veel te hard en niet gestaafd door feiten. "zonder twijfel meer controle" "het is logisch want er is 2 keer zoveel vermogen voor handen" 8)7

Je bent heel stellig, maar ik geloof niet dat het zo werkt. Had het zo geweest, was er niet zoveel discussie geweest over dit onderwerp :+

En over de plaatsing van de sub: eens, ik was iets te snel, maar in veel woonkamers in NL, die vrij rechthoeking/vierkant zijn is plaatsing in de hoek een veilige aanname en goede locatie. Ik was wel iets te snel met de conclusie. Toegegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Als het gebruik van subwoofer het enige is wat oempf op kan leveren in mijn setup dan de volgende vraag:
Welke (niet te grote) sub raden jullie aan?

In onderstaand topic is nog een plattegrond van onze woonkamer te vinden.
Plaatsing subwoofer

Op veel positiefsheb ik geen plek voor de sub, en naast de zuilen.. Tjah, daar is hij echt te lomp voor, dit ziet er dan ook echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat is je budget?

De SVS sb1000 is redelijke kleine sub. Die behoorlijk laag kan gaan. Afhankelijk van de grote van de kamer. Zelf een SVS sb2000. Deze is iets groter, maar valt eigenlijk ook nog wel mee.

Deze wel op voetjes gezet die ontkoppelen, aangezien de sub hier op laminaat vloer staat. En wij willen zelf niet dat alles gaat trillen en doen. De bass de vloer in gaat. Gebruiken de SVS Soundpath voetjes hiervoor.

Slaapkamer hebben we een kleine B&W ASW608 staan op SVS soundpath. Deze geeft wel oempf, maar speelt minder gecontroleerd laag dan de SVS

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 16-10-2015 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Poeh dat is wel een aardig bedrag :P
Komt een beetje neer op wat ik voor mijn speakers en receiver gezamenlijk heb betaald.

Ik heb wel een vloer met plafuizen, kan dat nog een oorzaak zijn aan het gebrek aan oempf?
Komt er wel op neer dat ik mijn huidige sub niet ideaal kan plaatsen gezien de grootte/uiterlijk van de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Rainesh schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:15:
Na wat google-werk:
Heeft bi-amping zin? Jazeker. Bi-amping zorgt zonder twijfel voor meer controle....
Vergeet niet dat je als bron een site aanhaalt welke ook kabels en dergelijke audio-voodoo zeer hoog heeft staan en daarmee ook een zeer hoog zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht-gehalte heeft. Bi-Amp en Bi-Wire vallen mijn inziens ook die kant al op.
Loei123 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:35:
Als het gebruik van subwoofer het enige is wat oempf op kan leveren in mijn setup dan de volgende vraag:
Welke (niet te grote) sub raden jullie aan?
Liever een grote subwoofer die je terug draait in zijn kunnen dan een klein exemplaar die op zijn top moet spelen. Vergeet niet dat hoe kleiner de behuizing dit ook effect heeft op de grootte van de driver die gebruikt kan worden. Er zijn zelfs "subwoofers" met 6,5" drivers, maar of je dat echt een subwoofer mag noemen dan... Verder zou ik eerst de basis van wat je wilt uitzoeken: gesloten of gepoort; Front Fire of Down Fire, budget, kleur, looks, et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Moeilijke keuzes allemaal, wel goede punten.
Ik denk dat ik als ik kwaliteit wil en kijkend naar mijn budget, ik beter op de tweedehands markt kan gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Loei123 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:51:
Poeh dat is wel een aardig bedrag :P
Komt een beetje neer op wat ik voor mijn speakers en receiver gezamenlijk heb betaald.

Ik heb wel een vloer met plafuizen, kan dat nog een oorzaak zijn aan het gebrek aan oempf?
Komt er wel op neer dat ik mijn huidige sub niet ideaal kan plaatsen gezien de grootte/uiterlijk van de sub.
De genoemde SVS subs kunnen genoeg oempf leveren. Subs zijn niet erg klein, maar zeker niet super groot nog wel redelijk weg te werken in een gemiddelde kamer. En met een driver van 12 inch komt daar genoeg laag uit.

bij harde vloer zou ik toch kijken of je kunt ontkoppelen. Hier met harde zwevende vloer heeft dat toch nodige positieve effect gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Kan het zijn dat mijn subwoofer, door hem te "ontkoppelen" van de vloer, beter prestaties levert op een positie waar hij mij eerder niet beviel?
Of zijn de verschillen niet zo groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Loei123 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:06:
Ik denk dat ik als ik kwaliteit wil en kijkend naar mijn budget, ik beter op de tweedehands markt kan gaan kijken.
Budget heb ik nog niet voorbij zien komen?

Maar wat wil je? Lekker lomp bonken en trillen op de LFE-track van Godzilla of ook het laag aanvullen zodat je het gehele bereik van de set wordt vergroot? Mijn ervaring is dat voor het eerste het redelijk snel goed is. Als in dat mijn oude Magnat Motion 200A subwoofer heel vrolijk en zelfverzekerd stond te bonken tijdens diverse testsessies en er maar weinig verschil was met mijn Velodyne. Voor de OEMPH! deed de Magnat het meer dan goed. Kwam het op muziek aan, dus subtieler spelen, was de gepoorte Magnat volledig weg tegen de gesloten Velodyne. Ook niet een geheel eerlijk vergelijk qua budget maar je snapt het punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Sorry, ik gok dat mijn budget vrij laag is, tot een 200/300 euro denk ik.

Qua muziek ben ik best wel tevreden, ik luister zelf dubstep, maar dan vaak via koptelefoon.
Voor alledaagse muziek speelt de set prachtig.

Inderdaad gaat het om effecten, gedreun en explosies en zware voetstappen in Jurassic Park.
Een eventuele boem in bepaalde muziek zou ook mooi zijn, maar het verrijken van het algehele bereik vind ik in mij huidige setup niet nodig. Ik heb er de inrichting, budget en ook niet helemaal de high-end set voor denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

toch, ik ben verder niet bekend met canton maar ik zie twee vloerstaanders met ieder 2x een 8 inch voor het laag en dan ook nog gepoort.
Daar moet natuurkundig gezien toch best wel wat oempf uit kunnen komen. Het is natuurlijk geen 12inch sub maar dan nog.

Komen de signalen wel richting de fronts? Gaat het downmixen goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Ah kijk, iemand die hopelijk kan helpen om meer oempf uit de Cantons te halen :D
Ik begrijp je vragen echter niet helemaal vrees ik. Kun je wat meer uitleg geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:02

DarkSide

theres no place like ::1

En toch is een SUB anders dan een Vloerstaander.
Heb zelf DM604's S3 staan. Die kunnen ook best laag. En kunnen het huis ook best laten trillen.
Maar een sub kan dit veel gecontroleerder en is beter af te stellen.
Hierdoor krijg je echt een hele andere indruk.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Ik speel trouwens films af met Kodi op een NUC,
Blijkbaar staat deze standaard op Passthrough in de audio settings, en moet je nog apart aanvinken dat je receiver DTS ondersteund.

Kan het verschil van DTS of PCM signaal nog verschil geven in een stereo setup wat bas betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-06 13:42
Ik vraag me af wat de luister afstand / opstelling in de kamer is. Als je op een positie in de kamer (of bepaalde afstand zit) waar het laag precies wegvalt, kun je sleutelen aan je settings wat je wil, maar ga je het niet horen.

Als je een bepaald nummer opzit waarvan je weet dat er goed laag in zit, en je loopt stapsgewijs van je installatie vandaan, door je kamer heen, hoor je dan ergens wel het laag? (Sweetspot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
In de eerder gelinkte topic zie je een plattegrond staan, hierin heb ik sweetspots gemarkeerd van toen de subwoofer aangesloten was.
Deze sweetspots gelden nog steeds, op de positie waar ik zit, zit niet direct een muur achter mij. Op de andere plekken wel.

Mijn idee hiervan is dat door gebrek aan reflectie op mijn plek ik geen mooie lage bassen hoor.

Nu ik dit zelf schrijf kan het ook wel aan mijn luisterpositie liggen i.p.v. aan de luisprekers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Loei123 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:30:
Ik speel trouwens films af met Kodi op een NUC,
Blijkbaar staat deze standaard op Passthrough in de audio settings, en moet je nog apart aanvinken dat je receiver DTS ondersteund.

Kan het verschil van DTS of PCM signaal nog verschil geven in een stereo setup wat bas betreft?
Dit heeft te maken met de HDMI versie en de mogelijkheden van je Receiver.
in princiepe is Passthrough goed.

Dan hang het nog af wat de bron is. Als de bron geen .1 signaal heeft dan zal er geen apart LFE kanaal zijn. En zal je receiver de bas naar de MAINS sturen.
Is er wel een LFE kanaal kan je gebruik maken van een SUB. Als je die niet hebt dan zullen je Mains dat overnemen.

Er kan wel verschil zitten tussen een DD en een DTS track. Volgens mij zit daar standaar 3db verschil in het subkanaal.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Loei123 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:36:
Mijn idee hiervan is dat door gebrek aan reflectie op mijn plek ik geen mooie lage bassen hoor.

Nu ik dit zelf schrijf kan het ook wel aan mijn luisterpositie liggen i.p.v. aan de luisprekers..
Vuistregel is dat je de luister- / zitafstand met ongeveer factor 1.5 moet vermenigvuldigen ten opzichte van de afstand wat de speakers uit elkaar staan. Als ik naar jouw plattegrond kijk haal je dat bij lange na niet.

Wat gebeurd er met je geluidsbeleving als je eens helemaal strak tegen je muur gaat staan waar de entreedeur zit?

Edit:
Kijkende naar jouw woonkamer zou ik mijn installatie sowieso anders opstellen. Ik zou mijn speakers (note; ik draai stereo zonder surround) op de korte wand plaatsen (die van 3.5 meter) en de bank haaks op de lange wand van 8.94 meter zetten. Ik weet vrijwel zeker dat je daarmee het laag probleem zonder sub oplost).

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 16-10-2015 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
@DarkSide:
Mijn subwoofer is nu niet aangesloten, de receiver schakelt de optie van de subwoofer dan uit en LFE gaat dan naar de mains/fronts.

@Thazip:
Dan hoor ik meer dreunende tonen, die ik mijn positie vooral mis. De muur op mijn plek is ongeveer 150cm achter me. Wanneer ik zelf daar ga staan, dus tussen die 2 muurtjes in bij de entree, dan hoor je ook weer zware bassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Loei123 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:41:
@DarkSide:
Mijn subwoofer is nu niet aangesloten, de receiver schakelt de optie van de subwoofer dan uit en LFE gaat dan naar de mains/fronts.

@Thazip:
Dan hoor ik meer dreunende tonen, die ik mijn positie vooral mis. De muur op mijn plek is ongeveer 150cm achter me. Wanneer ik zelf daar ga staan, dus tussen die 2 muurtjes in bij de entree, dan hoor je ook weer zware bassen.
Opgelost dus, het is je positionering en geen setting of aansluitwijze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Kan de afstand van dat muurtje dan alle verschil maken in de tonen die je hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Plaatsing is idd belangrijk.
En hoewel een BAS niet zo richtings gevoelig is en dus "makkelijk" te plaatsen. Zijn er wel veel factoren die invloed hebben. Met namen hoeken en muren. 20cm verder van de muur verplaatsen kan een wereld van verschil zijn. En vaak betekend dat je IRL een compromis moet sluiten omdat bv je speakers een halve meter verder de kamer in plaatsen niet kan.

Een sub is daarom soms nog best lastig te plaatsen en af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Nee, het is de afstand van jouw huidige zitpositie en de positie van je speakers ten opzichte van de langere afstand tot de muur waar je net stond.

In mijn (reeds verkocht) appartement had ik in het begin toen ik mijn huidige installatie kocht, een vergelijkbaar probleem. Laag heeft een bepaalde afstand nodig om in die sweet spot te zitten, juist uit zuilluidsprekers. Laag is inderdaad -zoals hierboven staat- grotendeels omni directioneel.

Nogmaals, eigenlijk zou ik mijn hele setup draaien als ik kon.. :)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/hLYNT0IvVanfC1k1tWbaxCAZ/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door ThAZiP op 16-10-2015 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Hey dat is wel een mooie oplossing die je noemt :P
Helaas zal ik dit niet voor elkaar krijg met de vriendin, ik ben zelf ook geen fan van het plaatsen van een TV voor een raam.

Wel bedankt voor je input en meedenken!

De plaats waar de bas mist is rechts, de sub heeft altijd links gestaan.
Kan het "gat opgevuld worden" door de sub dan ook rechts van de setup te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Wat je kunt doen is de SUB op je luisterplek neer zetten. Dan iets afspelen.
En dan zelf door de kamer heen lopen met je oor op de grond (ten hoogte van de sub zeg maar). Ook wel de SubCrawl genoemd.
Je zult dan zien dat er plekken zijn waar je de bas beter hoort dan anders.

Dit zou dan ongeveer de ideale plek moeten zijn om je sub neer te zetten zodat je op de luisterplek een lekkere bas hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Ja misschien toch een keer proberen dan die subwoofer crawl.

Ik ga vanmiddag nog even met de settings van Kodi spelen om te zien van DTS wat meer power geeft in het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Loei123 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:10:
Ja misschien toch een keer proberen dan die subwoofer crawl.

Ik ga vanmiddag nog even met de settings van Kodi spelen om te zien van DTS wat meer power geeft in het geluid.
Als je met Kodi en soundtracks gaat spelen:
1. Zorg dat de output in kodi op Wasapi staat voor direct output
2. Vink DTS passthrough aan (gaf je zelf al aan)
3. Begrijp dat er een verschil is tussen een DTS track met aparte track voor sub en stereo (PCM) audio waarbij je de sub zou KUNNEN aansturen, afhankelijk van je settings.

Dat derde punt is zeer belangrijk. De manier waarop ik muziek luister thuis komt er op neer dat ik dan geen sub hoef en voor films gaat de sub (automatisch) aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Dit ding heb ik zelf ook tot voor kort gehad, niet al te duur, niet al te groot ook, maar wel fors qua bereik.
Valt ook mooi in jouw budget.

http://www.marktplaats.nl...y=B%26W+ASW1000&postcode=

Is dat iets voor je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Bedankt voor de tips!
Ga ik zeker proberen vanmiddag :)

Edit: Bedankt voor de link Banshee.
Ik krijg wel de indruk dat deze toch wel redelijk log is :P

[ Voor 47% gewijzigd door Loei123 op 16-10-2015 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Log is misschien wel het juiste woord, echt hoog is het niet, maar is wel wat breder / langer dan een ander model.
Hij veroorzaakte mijn vorige setup wel flinke aardbevingen in huis, en daarbij maakte het totaal niet uit waar je zat of stond. Maar dat zal ook wel degelijk te maken hebben met hoe de akoestiek er bij staat.
Een te hoog ingesteld crossover zorgt er ook voor dat hij zijn richtingsgevoeligheid verliest. Dan krijg je idd het probleem dat je hem op de ene plek wel hoort, en ergens anders weer minder.
In mijn oude setup stond hij ergens tussen de 40 en 50 weggekanteld, vanaf de 45 namen mijn toenmalige zuilen het over, dus was puur om het extra laag een stuk aan te zetten. En dat deed hij heel makkelijk.
Maar ik ben van mijn werk uit ook bekend met zware hifi en theater / bioscoop spul, dus ik vind een sub niet zo snel groot meer eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Haha dat is te begrijpen.
Mijn crossover was ingesteld op 60 hz, maar de lage dreunen bereikten mijn zitplaats ook niet, wel de andere gemarkeerde plekken op de plattegrond.

Dit was dus wel een front firing sub, ik weet niet of een down firing sub meer "immuun" is voor de positionering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ik even niet snap: je bent wel bereid 2 a 300 euro uit te geven aan een sub, maar een subwooferkabel van max 10-15 euro om te testen wil je niet kopen?
Stuur hier zelf een Klipsch SUB 10 met een simpele dropveter aan en dat gaat prima :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Daar heb je ook wel een goed punt.
Ik vermoed dat en de subwoofer crawl resulteert in een sweetspot waar ik de subwoofer niet kan plaatsen.

Inmiddels heb ik mijn Mivoc ook verkocht (sinds vanmiddag) dus ik zal moeten leren leven met het gebrek aan oempf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
DarkSide schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:23:
En toch is een SUB anders dan een Vloerstaander.
Heb zelf DM604's S3 staan.
Had ik ook een aantal jaren geleden. Die dingen deden genoeg oempf om de ruiten te laten rammelen in de sponningen. Ik had ze bi-wired aangesloten staan met 4mm2 kabels, ruimte voor vermogen dus. Mijn set had als basis destijds ook een Yamaha. Een RX-V630 om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:18

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:50

Jag

Loei123 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:41:
@DarkSide:

@Thazip:
Ja mooie illustratie van hoe laagweergave werkt. Je zou eens wat metingen moeten zien, dan zou je zien dat er variaties zitten in de respons van vaak +10dB pieken en vaak nog veel diepere dalen. Je bent puur naar het staande golven patroon van je ruimte aan het luisteren (die ontstaan door reflecties tussen tegenoverliggende wanden). De plaatsting varieert in welke mate de verschillende staande golven aangesproken worden en zo kun je (beperkt) wat invloed uitoefenen.

De sub woofer crawl is hier geschikt voor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Is het dan niet zo dat een down firing sub die golven tussen grond en plafond creëert en je dan minder last hebt van invloeden van muren?
Of is dit te zwart wit? :P

caanova1984 bedankt voor je aanbod! Mijn zuilen zijn echter wit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een subwoofer straalt alle kanten op, ongeacht of de woofer aan de voorkant of onderkant zit. Welke staande golven worden aangeslagen hangt af van de fysieke locatie van de subwoofer in de ruimte.

Met een subwoofer die op de grond staat worden de staande golven tussen grond en plafond in ieder geval maximaal aangeslagen. Of dat goed of slecht is verschilt per geval.

[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 16-10-2015 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Hmm oke, moeilijk verhaal :P

Ik ben momenteel Hours aan het kijken.
Ik krijg stiekem wel het idee dat het geluid voller is dan wanneer ik mijn NUC gebruik.
Toch maar hopen dat de audio settings in de NUC het verschil kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:36
Hier een set canton ergo 90, dateerd ergens uit de jaren 90 en heeft ongeveer dezelfde spekerbezetting als jouw gle's

Mijn vorige receiver was een Yamaha rx-750rds, nu een Yamaha rx-v667

Ik ben erg tevreden over de combinatie.
Zeker voldoe de oempf bij films.
Muziek komt er ook mooi gebalanceerd uit.

Geen gedoe met bi wire want dat was er toen nog niet.

Ik merk wel dat de plaatsing van de speakers effect op het laag heeft.
Heb onlangs de setup een halve slag gedraaid, en de afstand is wat groter geworden. Voor mijn gevoel is het geluid nu beter.

Instellingen:
alle verbeteraars uit. Meetmicrofoon niet gebruikt maar alles handmatig ingevoerd.
Toonregeling alles op 0.

Zo zeer tevreden met het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:18

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Loei123 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 20:28:
Is het dan niet zo dat een down firing sub die golven tussen grond en plafond creëert en je dan minder last hebt van invloeden van muren?
Of is dit te zwart wit? :P

caanova1984 bedankt voor je aanbod! Mijn zuilen zijn echter wit :P
Niet wit ? want die van mij is wit :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Sorry, niet wit inderdaad :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Vandaag tot de ontdekking gekomen dat Passthrough niet aanstond in Kodi :$

Dit nu aangezet, de receiver geeft aan wanneer hij PCM of DTS krijg.
PCM wordt geupscaled(?) naar Dolby Digital.

Het verschil tussen de PCM/Dolby Digital en DTS in de klank in films is enorm!
Toch een zeer goed hoorbare verbetering :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik vind het maar een warrig verhaal. Als je bron PCM uitstuurt is de audio door de bron al gedecodeerd en zal de receiver en niet weer Dolby Digital van maken. De receiver ziet de track (DTS, Dolby Digital, etc.) alleen als er bitstream wordt verzonden. Het verschil tussen PCM en bitstream zou ook niet hoorbaar moeten zijn. Verschil tussen DTS en Dolby Digital kan zeker. Wat wel kan is dat je stereo verstuurd en je een optie als Dolby Pro Logic aan hebt staan wat een pseudo surround tracht te maken. Een film heeft een vaste track en stuurt die mee. Het is niet dat een film een Dolby Digital track heeft en dat het door een bron opeens een DTS track is geworden.

Maar goed, er is verbetering opgetreden en dat is positief. Al blijf ik van mening dat een speaker altijd baat heeft bij een goede subwoofer voor het echte OEMPH-gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Hmm dat klinkt ook vreemd.

Ik heb verschillende films in Kodi, bij sommige geeft de receiver aan: Decoder off, gevolgd door DTS wat op het display blijft staan.
Bij een andere film komt er bij het starten van de film het volgende op het display van de receiver: Decoder off, gevolgd door PCM wat even blijft staan waarna er PLII Movie komt te staan.
Dit laatste blijft staan, hierdoor dacht ik dat hij het PCM signaal upscalede.

Het verschil tussen films waar hij gewoon DTS aangeeft en films waarin hij eerst PCM aangeeft is wel groot, in het voordeel van de DTS films.

[ Voor 4% gewijzigd door Loei123 op 17-10-2015 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

PCM lijkt in dit geval dan 2.0 stereo, dat is niet te vergelijken met DTS 5.1. De opbouw van die twee is heel anders. "PLII Movie" is Dolby Pro Logic II Movie, een stukje software wat, zoals gezegd, van stereo geluid een soort van surround probeert te maken. Het is dus inderdaad wel een soort van upscalen, maar het is wel wat anders dan een native Dolby Digital 5.1 of DTS 5.1. Grote kans dat je receiver ook de DTS variant heeft in de vorm van DTS Neo:6, ook geen native 5.1 maar iets wat tracht 5.1 na te bootsen.

Ik ken heel Kodi verder niet, maar ik zou in de bron alles instellen op bitstream dan weet je zeker dat daar geen gekke dingen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Niet hele topic gelezen maar
Neem 2x passiefe sub-woofer of maak ze zelf en zet die onder je front speakers
Gebruik je bi-wire om die aan te sturen van je versterker
Dan heb je wel je laag en meer oempp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Hmm dat klinkt dan ook vreemd.

Ik ga de settings dan nog eens nalopen, maar de bron (NUC) en de receiver zijn beiden ingesteld op stereo, dus wel vreemd dat hij dan toch DTS of wat anders gaat uitzenden.

Ik neem aan de receiver aangeeft welk signaal hij uitzend en niet welke hij binnenkrijgt?
Pagina: 1