Plaatsing subwoofer

Pagina: 1
Acties:

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:52
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met de plaatsing van mijn subwoofer, een Micoc SW-1100 A2.

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/uhsx6ectb/Woonkamer.jpg

De afbeelding is als volgt:
Grijze vakken zijn banken
Bruine vakken zijn salontafel, TV meubel, dressoir
Zwarte vakken zijn zuilluidsprekers, Canton GLE 490
Blauwe vak is de subwoofer met daarbij de richting waar hij naar toe staat.

In deze setup zit ik op de rode stip op de bank, ik hoor in deze situatie weinig toegevoegde bassen en de subwoofer biedt dan niks extra's om eerlijk te zijn, de setup staat er nu ook zonder subwoofer.

Op de groene stippen is de subwoofer te veel aanwezig, je wordt helemaal weggedreund door de subwoofer, vermoedelijk doordat de bassen van de muren reflecteren en dit op mijn positie juist niet gebeurt.

De richting van de subwoofer veranderen heeft totaal geen effect gehad, qua positie ben ik een beetje gebonden. Hij is namelijk te log om hem naast de rechterspeaker te plaatsen, het is geen gezicht en heeft z.g.a. geen WAF. :/

Kan iemand mij helpen wat in deze situatie een goede plek voor mijn subwoofer zou zijn?
Nu ik enkel de zuilen gebruik klinkt het goed, maar soms mis ik nog wel wat oemph.
Een andere subwoofer die op een bepaalde plek past mag ook voorgesteld worden.

Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Loei123 op 29-07-2015 08:49 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Midden tussen de zuilen zou het best zijn, maar ik neem aan dat er geen plek is in/onder het tv meubel ?

Misschien als je de sub iets meer je kamer in draait, of naast het dressoir zet (richting het raam).
Blijft uitproberen tot je iets gevonden hebt wat acceptabel is ;)

• Loei123
Hey Hippo, bedankt voor je reactie!

Naast het dressoir is helaas geen plek, ik denk dat hij dan ook te veel in een hoek gepropt staat, wat hij in de oorspronkelijke opstelling ook al eigenlijk stond.

Onder de TV meubel is helaas ook geen optie.

Ik heb zelf nog zitten denken aan een platte subwoofer (Yamaha heeft deze) en deze onder de bank te plaatsen, maar ik weet niet wat ik daar van moet verwachten.

Zou een down firing sub veel verschil kunnen maken?

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Loei123 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:07:
Hey Hippo, bedankt voor je reactie!

Naast het dressoir is helaas geen plek, ik denk dat hij dan ook te veel in een hoek gepropt staat, wat hij in de oorspronkelijke opstelling ook al eigenlijk stond.
Ik doelde op het hoekje (keuken/woonkamer)
Anders eventueel achter de bank in de hoek, alleen dan moet je wel een eindje met je draad gaan prutsen.
Of verruil je linkerzuil met je sub, staat ie al iets minder in het hoekje tegen de bank te blazen.
Zou een down firing sub veel verschil kunnen maken?
Ik gok dat dat het nog iets erger maakt (in een hoek). Ik zie het als een druppel in een bak water laten vallen, de golven gaan dan al snel door elkaar heen in een hoek.

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-12 12:24
Vrouw des huizes vind de sub niet mooi? Gewoon een dekentje erover en een leuk plushe beest erop en klaar ben :P Kan je dat ding plaatsen waar je wil! Gewoon een beetje out of the box denken ;)

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• Loei123
Haha!
Ik vind daar zelf ook niet mooi genoeg voor :P

Hij is erg groot en log, ik ben ook wel bereid een andere subwoofer te kopen. Maar dan wil ik wel zeker weten dat hij mooi geplaatst kan worden en dat het geluid dan goed is en die garantie krijg je natuurlijk nergens :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12 20:36

JT

VETAK y0

Dus je hebt een probleem door plaatsing maar kan hem niet op een andere plek plaatsen? Dan is het einde verhaal ben ik bang :) Dan zou ik kijken of je een subwoofer met hogere WAF kan krijgen zodat je wat meer keuze hebt qua plaatsing.

Rel Q200 van Marktplaats ofzo, zijn vrij compact maar gaan wel diep.

[ Voor 13% gewijzigd door JT op 29-07-2015 09:24 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-12 12:24
Loei123 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:22:
Haha!
Ik vind daar zelf ook niet mooi genoeg voor :P

Hij is erg groot en log, ik ben ook wel bereid een andere subwoofer te kopen. Maar dan wil ik wel zeker weten dat hij mooi geplaatst kan worden en dat het geluid dan goed is en die garantie krijg je natuurlijk nergens :)
Heb zelf een oerlelijke Klipsch, maar met mijn bovenstaande suggestie maakt het een hoop goed.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• Loei123
Gezien deze sub niet over een WAF beschikt, welke opties zijn er dan qua sub en plaatsing?
ik heb zelf hier wel eens naar gekeken:
pricewatch: Yamaha NS-SW210 (Zwart)
pricewatch: Yamaha YST-FSW150 (Zwart)

Deze bieden qua plaatsing al wat meer mogelijkheden, maar ik vrees dat door de inhoud hiervan er weinig verbetering zal zijn tegenover enkel met de zuilen te luisteren

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-12 13:05
niet geheel onbelangrijk.. maar wat voor vloer heb je?

HTPC, Speeldoos | PVoutput

• Loei123
Plavuizen vloer, dus hard en reflecterend(?).

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:27
Met alle respect, maar die subwoofers die je aandraagt ga je geen plezier van beleven. Dat zijn echt instapmodellen zonder enige diepgang. En tja, de Mivoc is niet één van de mooiste helaas.

Zou de BK 200 in de acceptatie vallen denk je?

Afbeeldingslocatie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=85045.0;attach=64711;image

Zonder mogelijkheid tot herplaatsing gaat het in je huidige situatie gewoon niet lukken. Of je moet proberen naast de bank in de hoek. Plaatsing kan net HET verschil maken.

[ Voor 47% gewijzigd door StealthyPeanut op 29-07-2015 09:54 ]

• Loei123
Je bedoelt de hoek tussen de 2 banken in?

Dar staat nu een bijzettafel, een niet te hoge subwoofer moet daar wel onder passen, ik weet alleen niet in hoeverre een tafeltje boven een subwoofer effect heeft op het geluid.

Het gaat om deze subwoofer.
Afbeeldingslocatie: http://www.speakertrade.com/eBay/SW1100A-IIschwarz_Ebay.jpg

• StealthyPeanut
Ja dan kan ik wel begrijpen dat het niet helemaal WAF is. Maar probeer hem daar eens te zetten. Golven zijn rare en soms onbegrijpelijke fenomenen. Stel dat je hem daar in de hoek rechtsonder wegzet en hij klinkt goed, dan kan je altijd nog een oplossing verzinnen. Het is denk ik het belangrijkste dat je een goede plaats vindt.

• Loei123
Bedankt Loondijke,

Ik denk dat ik dat wel ga proberen, mits hij onder het meubeltje past :P
Ik heb ook nog een andere actieve sub van een home cinema, deze moet daar zeker onder passen en om te testen kan ik die ook altijd nog proberen daar neer te zetten om te luisteren hoe dat klinkt.

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
pricewatch: Yamaha NS-SW300 (Wit)

Deze laat weten dat hij er is en is een stukje kunstwerk.
Hij staat hier prachtig in de kamer en heeft alles wat een goede sub nodig heeft.

• Loei123
Bedankt voor de suggestie, ik ga het eerst met de informatie van Loondijke proberen :)

Ik vraag me dan wel af of in de hoek tussen de banken er veel verschil zal zijn tussen een down en front firing sub.
Heeft iemand daar ervaringen mee?

• StealthyPeanut
Mocht je echt op zoek gaan naar een andere, dan is er in de prijsklasse van € 300,- weinig beters dan dit;

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

DF en FF zit wel wat verschil tussen, maar heb dat zelf nooit kunnen ervaren helaas. Ik zou gewoon beginnen met plaatsen daar en dan je probleem verder bekijken.

• Loei123
Inderdaad, ik ga het gewoon testen, het enige wat ik dan nodig heb is een subwoofer kabel van 10 meter, maar die heb ik al gezien voor 12 euro :)

• Loei123
Nog even om hier op terug te komen.
Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met een "lowprofile" subwoofer?

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-12 13:05
Loei123 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:36:
Plavuizen vloer, dus hard en reflecterend(?).
dus de akoestiek van een badkamer ;)

HTPC, Speeldoos | PVoutput

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:16

Jag

Loei123 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 08:47:
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met de plaatsing van mijn subwoofer, een Micoc SW-1100 A2.
Mooie omschrijving die je geeft van een veel voorkomend probleem! Je hebt een aantal observaties gedaan die mooi aansluiten bij de theorie. In het kort komt het erop neer dat de lage tonen weergave (onder de ongeveer 150Hz) volledig bepaald wordt door het staande golven patroon wat ontstaat in de ruimte. In het laag luister je dus naar de ruimte en niet naar de speakers, iets wat maar weinig mensen zich realiseren. Voor meer diepgang/achtergrond: lees hoofdstuk 13 van Sound reproduction van Floyd Toole (is te googlen) :).

In het kort:
- of je vloerbedekking hebt liggen of niet maakt niet uit, sub laat zich niet dempen door vloerbedekking. Wel door buigslappe wanden of deuren. Maar hierop heb je natuurlijk niet zoveel invloed.
- de sub draaien heeft geen effect (behoudens dat je daarmee heel iets de positie ook verandert)
- een andere subwoofer kopen gaat het ook niet oplossen
- een andere luisterpositie maakt wel de wereld van verschil zoals zelf al opgemerkt
- een andere positie van de sub maakt ook uit, dit is nauwlijks te voorspellen wat wel en niet werkt, maar het is het proberen waard

Echte oplossingen:
- nearfield laag: sub zo dichtbij zetten dat je de nearfield zit waardoor het rechtstreekse geluid het gereflecteerde geluid overstemt. Dit werkt echter maar voor 1 positie. Maar je zou de sub recht naast de bank kunnen neerzetten waar nu het laag slecht is.
- meerdere subs. Zie ook eerdere verwijzing naar Toole. Die hard oplossing, maar hiermee kan wel de variatie in het laag een heel stuk verminderen! En dan ook voor alle luisterposities. Twee is beter dan één, en drie is eigenlijk wat je nodig hebt. Vier wordt gezien als het optimum, meer voegt weinig toe.

Low profile subs die voor de auto gemaakt zijn kan je beter links laten liggen, die werken niet goed in een huiskamer.

• Loei123
Bedankt voor de in Jag!

Zoals ik het begrijp klinkt de sub het best als hij in een rechte lijn naar je toe staat zonder blokkades ertussen die geluidsgolven kunnen verstoren.

Hopelijk zit ik zo in de goede richting, mocht dat kloppen geeft dit me wel goed inzicht over hoe de subwoofer geplaatst moet worden :)

• Jag

Jag

Loei123 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 19:52:
Zoals ik het begrijp klinkt de sub het best als hij in een rechte lijn naar je toe staat zonder blokkades ertussen die geluidsgolven kunnen verstoren.
Haha, nee :P. Als je het echt wil begrijpen, dan moet je dat hoofdstuk 13 maar eens lezen van Sound reproduction van Floyd Toole. Als je dat te zware kost vindt, dan kan je de tips van mij en anderen uitproberen :).

• Loei123
Ik denk dat ik je post al wat beter begrijp.

Het is niet zo zeer dat ik de subwoofer goed/ niet goed hoor.
Maar meer de geluidsgolven die op sommige plekken van meerdere kanten naar je toe reflecteren dan op andere plaatsen.

De plaats waar ik zit is vrij open, geen wanden waar ik dicht op zit. Hierdoor hoor ik minder van de subwoofer.
De andere 3 plaatsen zitten allemaal dicht bij wanden en ook bijna alle 3 in een hoek waardoor je flinke reflecties hoort. Dit zal dan ook de reden zijn dat je op die plaatsen ook helemaal weg wordt gedreund, terwijl ik er weinig van meekrijg. Klinkt alsof het probleem moetlijk op te lossen gaat zijn :(

• StealthyPeanut
Het is wel op te lossen, maar dan gaat het je gewoon wat geld kosten helaas. Wat voor receiver heb je? Mocht je in de mogelijkheid zijn om te gaan sparen voor een dual sub setup, dan gaat dat heel erg veel schelen.

• Loei123
Ik heb een Yamaha RX-V675, maar volgens mij doet 1 van de 2 subuitgangen het niet :/

• StealthyPeanut
Dat zou wel erg jammer zijn natuurlijk :(. Met die receiver zou je best een dual setup kunnen testen in ieder geval. Mits de 2e sub aansluiting het doet natuurlijk....

[ Voor 59% gewijzigd door StealthyPeanut op 30-07-2015 09:07 ]

• Loei123
Volgens mij heb ik die zelf een keer afgebroken door de receiver uit mijn TV meubel te halen, en toen is hij me door het gewicht is naar onderen gevallen met de poort op de rand van het meubel.

Volgens mij wel te repareren dus ;)

Verwijderd

Je kan de huiskamer ook akoestisch behandelen met een basstrap die de staande golven verminderd maar dan zul je een aantal grote constructies in je woonkamer moeten plaatsen.

• Jag

Jag

Loei123 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 07:32:
Ik denk dat ik je post al wat beter begrijp.

Het is niet zo zeer dat ik de subwoofer goed/ niet goed hoor.
Maar meer de geluidsgolven die op sommige plekken van meerdere kanten naar je toe reflecteren dan op andere plaatsen.

De plaats waar ik zit is vrij open, geen wanden waar ik dicht op zit. Hierdoor hoor ik minder van de subwoofer.
De andere 3 plaatsen zitten allemaal dicht bij wanden en ook bijna alle 3 in een hoek waardoor je flinke reflecties hoort. Dit zal dan ook de reden zijn dat je op die plaatsen ook helemaal weg wordt gedreund, terwijl ik er weinig van meekrijg. Klinkt alsof het probleem moetlijk op te lossen gaat zijn :(
Het heeft wel iets met reflecties te maken maar het is ingewikkelder dan dat. De gereflecteerde geluidsgolven die gaan interfereren met elkaar en zo ontstaan staande golven. Het enige waar je naar luistert zijn die staande golven. Hoe dit patroon wordt hangt af van de ruimte en de plaatsing van de sub in die ruimte. Maar als je het echt wil begrijpen moet je dat hoofdstuk lezen.

Verder kan je het nooit oplossen, vaak wel verbeteren. Daarvoor moet je nog eens mijn vorige post lezen en die aanwijzingen eens proberen.

Meerdere subs is een oplossing, maar je kan eerst een andere positie van ne huidige sub proberen. Je hebt maar 1 sub uitgang nodig want je kan de subs hetzelfde signaal geven.

Evt kan je wel proberen de juiste afstanden in te vullen in je receiver afhankelijk van waar je de sub neerzet. Dit *kan* een verbetering geven.
Pagina: 1