Toon posts:

Media Desktop/Pi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is de bedoeling dat de computer gebruikt word als een soort media server, ik wil hem voornamelijk gebruiken voor netflix, maar ik wil ook applicaties als vuze 24/7 hebben openstaan, ik wil dat er verbinding gemaakt kan worden via andere computers zodat je films kan streamen naar iPad etc. eigenlijk een soort NAS dus.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 325€ maar het liefst zo goedkoop mogelijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet zo zeer, alleen randapparatuur heb ik al, externe hardeschijf heb ik ook.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
niet zoveel bijzonders

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Er zijn 2 mogelijke oplossingen, 1 is gewoon een normale desktop maken met zo laag mogelijk stroom verbruik. Ik heb ook gekeken naar Raspberry Pi, het probleem alleen is dat ik op mijn kamer niet zo een goeie wifi verbinding heb, Netflix word niet ondersteund door Raspberry Pi, dus moet ik gebruik maken van een ChromeCast, maar aangezien me wifi niet sterk is op me kamer moet ik de raspberry pi als acces point gebruiken. Ik heb hier nog geen ervaring mee, en weet niet of dat heel goed zou werken. De Raspberry Pi setup is overigens wel veel goedkoper

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stroomverbruik moet laag zijn, de server/desktop gaat 24/7 aanstaan Ook moet hij niet teveel geluid maken, moet er ook nog slapen he :).

Ga je overklokken?
lolz nope

Wat verwacht je van ons?
Misschien dat jullie mij kunnen helpen met kiezen van de build, misschien hebben sommige van jullie ook wat meer ervaring met Raspberry Pi, ik ben niet een complete leek op hardware gebied, maar ik weet nog lang niet alles. vooral hardware dat gebruikt word voor dit zulk projectjes weet ik vrij weinig van, ik heb tot nu toe 3 game pc'tjes gebouwd voor vrienden, maar dan let ik niet zo zeer op stroom verbruik :+

De Desktop build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 35,-€ 35,-
1ASRock H81TM-ITX R2.0€ 74,90€ 74,90
1WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB€ 61,95€ 61,95
1Cooler Master Elite 110€ 36,95€ 36,95
1Corsair 8GB DDR3 SODIMM Memory kit, 1066MHz€ 44,49€ 44,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,29

Het moederbord heeft een laptop aansluiting als voeding, iemand een suggestie?

De Raspberry Pie build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Evo microSDHC 32GB + SD-adapter€ 11,95€ 11,95
1Anidees Raspberry Pi 2 Model B Plus Case Zwart€ 39,-€ 39,-
1TP-Link TL-WN722N€ 8,53€ 8,53
1Google Chromecast (2015) Zwart€ 39,-€ 39,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 98,48

Zoals je kunt zien is deze build velen malen goedkoper, wel een heel stuk meer gedoe met installeren enzovoort. Gelukkig vind ik het wel leuk om te doen, dus dat is het probleem niet. Ik weet alleen niet zeker hoe je torrents op een raspberry pi kan krijgen, gebruik maken van remote control etc.

Brand maar los, ik ben heel benieuwd naar jullie mening!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:34

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Deze is 50 euro goedkoper dan jouw celeron build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Toshiba MQ Series, 1TB€ 46,95€ 46,95
1Intel NUC Kit DN2820FYKH€ 134,95€ 134,95
1Crucial CT51264BF160BJ€ 19,95€ 19,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 201,85

Je kunt inderdaad voor die RPI gaan, maar dat ligt er maar net aan hoe graag je speelt met Linux, hoewel er ongetwijfeld veel tutorials te vinden zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Johan9711 op 15-10-2015 13:49 ]

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Verwijderd

Topicstarter
Thanks hier heb ik wat aan, deze oplossing is wel zoveel simpeler dan de RPI, ik heb nog nooit wat met Linux gedaan, een beetje bashen in een VPS is ongeveer het enige wat ik gedaan heb met Linux dus het gaat veel tijd kosten om de RPI te configureren, moet hem ook in als een Acces Point gebruiken, andere kant zou het wel heel leerzaam zijn.

Zo een Intel Nuc heeft zo te zien dus een voeding en processor in 1? Is nog wel een optie, alleen de hardeschijf, die ken ik niet. Is dit een geschikte schijf om 24/7 aan te staan? hetzelfde voor de voeding :)

Het valt me trouwens op dat veel mensen OpenElec gebruiken, waarom geen Windows 10? Werkt toch net zo goed en eenvoudig?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2015 14:10 ]

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:34

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:59:
[...]

Thanks hier heb ik wat aan, deze oplossing is wel zoveel simpeler dan de RPI, ik heb nog nooit wat met Linux gedaan, een beetje bashen in een VPS is ongeveer het enige wat ik gedaan heb met Linux dus het gaat veel tijd kosten om de RPI te configureren, moet hem ook in als een Acces Point gebruiken, andere kant zou het wel heel leerzaam zijn.

Zo een Intel Nuc heeft zo te zien dus een voeding en processor in 1? Is nog wel een optie, alleen de hardeschijf, die ken ik niet. Is dit een geschikte schijf om 24/7 aan te staan? hetzelfde voor de voeding :)

Het valt me trouwens op dat veel mensen OpenElec gebruiken, waarom geen Windows 10? Werkt toch net zo goed en eenvoudig?
HDD zou ik niet durven zeggen. Voeding van de NUC is extern, net als bij een laptop. Zit er inderdaad wel bij, ik weet niet wat de kwaliteit is, maar mocht hij tegenvallen kan je hem relatief eenvoudig vervangen.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 15:31
Neem gewoon de Braswell Celeron NUC met SSD ipv hard disk

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC5CPYH€ 136,-€ 136,-
1Crucial BX100 120GB€ 61,95€ 61,95
Importeer productenTotaal€ 217,90

Verwijderd

Topicstarter
Ketho schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:06:
Neem gewoon de Braswell Celeron NUC met SSD ipv hard disk

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC5CPYH€ 136,-€ 136,-
Importeer productenTotaal€ 217,90
Ben bang dat het te weinig geheugen zou zijn :) Aangezien op me MBP al zo een 400 gb aan films zit :+

• Ketho
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:24:
Het is de bedoeling dat de computer gebruikt word als een soort media server, ik wil hem voornamelijk gebruiken voor netflix, maar ik wil ook applicaties als vuze 24/7 hebben openstaan, ik wil dat er verbinding gemaakt kan worden via andere computers zodat je films kan streamen naar iPad etc. eigenlijk een soort NAS dus.
Waarom zou je dan niet een echte NAS nemen, zoals bijvoorbeeld Synology? En dan de NUC of een ander systeem als HTPC gebruiken. Tenzij je het budget er niet voor hebt, dan nvm :X

[ Voor 8% gewijzigd door Ketho op 15-10-2015 15:21 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:32

DarkSide

theres no place like ::1

Je hoeft er geen SSD in te zetten. Er kunnen ook laptop HDD's in.
Dus dan heb je geen issues met 400GB aan ruimte zonder heel veel geld kwijt te zijn aan SSD's en/of M2 Disks.

Verder zal ik ook kijken naar een NAS.
Zelf heb ik een NUC draaien met Kodi en win10. Dit verbruikt echt heel weinig max 12W onder load.
En al mijn content staat op een NAS. Die zelf ook niet veel verbruikt.
De NAS kan je "goedkope" 3.5" disks in kwijt. En is evt makkelijk uit te breiden (als je een 2 bay koopt en begint met 1 4TB hdd bv).

Gaat wel over je budget in. Maar vind het zelf een fijne combi. Omdat ik zonder de NUC aan te zetten op mijn telefoon, tablets, laptops altijd nog bij de data kan etc.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:52

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:59:
[...]

OpenElec is leuk op een simpel machientje als je puur Kodi wilt draaien, maar zelf ik heb mijn Zotax zbox (soort NUC :+ ) ook voorzien van Windows 10, omdat het naast Kodi gewoon flexibiliteit geeft voor ALLE andere apps:
Netflix
Spotiy
web browser mocht je dan willen

Als ik zou vraag zo lees, zou ik het lekker met Windows 10 toen om eerlijk te zijn.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Hier voor dezelfde doeleinden ook een Intel Core i5, 8GB met een 40GB SSD in het TV meubel, daarnaast halt hij alle media van mijn NAS Zyxel NSA325 V2.

Voordeel van zo'n krachtige machine is dat alles is te decoden zelfs met Dolby Atmos etc.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Topicstarter
Blijkt toch dat ik meer leek ben dan dat ik dacht :+ Waarom combineren met een NAS precies?
Wat doen jullie met de Nuc en wat doen jullie met de NAS?

Sorry voor mijn kinda noob vragen, maar ach kan niet alles weten toch:D

• DarkSide

DarkSide

NAS is centrale storage.
NUC is gewoon een PC. Maar dan lekker klein en compact. Heb hier gewoon W10 opstaan.
Omdat ik graag Netflix App gebruik zodat ik netflix in DD kan luisteren.
Tevens staat er Kodi op zodat ik films, series en fotos kan bekijken op mijn , niet smart, TV.
De content staat dus op de NAS.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
DarkSide schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:40:
NAS is centrale storage.
NUC is gewoon een PC. Maar dan lekker klein en compact. Heb hier gewoon W10 opstaan.
Omdat ik graag Netflix App gebruik zodat ik netflix in DD kan luisteren.
Tevens staat er Kodi op zodat ik films, series en fotos kan bekijken op mijn , niet smart, TV.
De content staat dus op de NAS.
Kan je met de NAS ook torrents downloaden via Remote desktop?

• DarkSide

DarkSide

Wat wil je met een Remote desktop doen dan?

Op een Synology kan je packages installeren. En dat zijn gewoon "apps" en daar kan je heel veel mee doen.
Die van mij regelt alles gewoon zelf. SabNzb, Sickbeard en Couchpotato.

Dit kan je ook even google en je zelf even inlezen.
Er is ook een SABnzb sickbeard topic alsmede een Synology topic waar heel veel info in staat.

Verwijderd

Topicstarter
Zodat ik vanaf me werk bijvoorbeeld kan inloggen en de torrent downloaden, vervolgens naar huis ga en showtime:)

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:51
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:54:
Zodat ik vanaf me werk bijvoorbeeld kan inloggen en de torrent downloaden, vervolgens naar huis ga en showtime:)
Meestal doe je dit met een browser interface.

• DarkSide

DarkSide

je kan op je Syno nas gewoon inloggen op de browser interface.
Wel je poorten op je router configureren.
Dan kan je heel veel doen.

Ook kan je bv een "black hole"maken. Dat is een mapje waar in een download programma kijkt naar NZBtjes e.d.
Dan kan je gewoon vanaf elke computer dat mapje vullen. Met cloudstation synct die met je NAS.
en je NAS pakt dat dan weer automatisch op?

Ik doe dat ook zo. Hoef dan helemaal niet in te loggen op mijn NAS vanaf werk (of waar dan ook)

• Jumpman
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:48:
[...]

Kan je met de NAS ook torrents downloaden via Remote desktop?
Je kan op een goede NAS bijvoorbeeld TransMission installeren en via de webclient overal ter wereld inloggen om een Torrent toe tevoegen. Dan heb je geen remote desktop nodig. Wel moet je op je router de goede poorten mappen.

• Ketho
Voor meer vragen kan je beter even in Opslagtechnologie, [Synology] Vraag en antwoord] en Wikipedia: Network-attached storage kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ketho op 15-10-2015 16:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt wel goed imo, ik denk dat ik nu eerst even barebone pc aanschaf, en dan later een keer de NAS. Heb aankomende maand eigenlijk al teveel kosten om dit te doen maar ach. Voor nu is de barebone volgens mij wel genoeg, kan er netflix mee kijken en wat klooien met torrents dus opzich is dat prima:) tijd om mijn playstation die tot nu toe als dvd speler diende, te verkopen:)

• Jumpman
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:05:
Dat klinkt wel goed imo, ik denk dat ik nu eerst even barebone pc aanschaf, en dan later een keer de NAS. Heb aankomende maand eigenlijk al teveel kosten om dit te doen maar ach. Voor nu is de barebone volgens mij wel genoeg, kan er netflix mee kijken en wat klooien met torrents dus opzich is dat prima:) tijd om mijn playstation die tot nu toe als dvd speler diende, te verkopen:)
Er is nog iets dat je zou kunnen doen: Op Marktplaats staan heel veel goede HP, Dell (zakelijke) laptops met een oudere generatie Intel Core i5 en een HDMI aansluiting voor € 150,00/€ 180,00. Zo kan je heel goedkoop een krachtige PC/laptop voor in de TV kast regelen.

• The Eagle

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ik zou doen - want dan ben je meteen van een hoop ellende af:
Eigen routertje kopen dat een wireless bridge vormt. Oftewel: kastje dat je wifi ontvangt en het omzet naar een bekabeld netwerk.
Vervolgens een NAS kopen voor het downloadwerk en als media- en dataserver. Synology is al genoemd. Daar heb je tevens een plugin voor Chrome voor (Synology Downloadstation) waarbij je simpelweg de torrent oid aanklikt in je browser en zegt dat ie die moet downloaden. Kind kan de was doen :)
En uiteraard je Chromecast voor Netflix en het streamen.

Groot voordeel van deze setup is dat je voor intern verkeer van je NAS naar de chromecast niet via je trage wifi verbinding van je huis hoeft. NAS zit namelijk met een kabeltje op je AP aangesloten :)
En een NAS verbruikt naar verhouding weinig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Jumpman schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:35:
[...]

Er is nog iets dat je zou kunnen doen: Op Marktplaats staan heel veel goede HP, Dell (zakelijke) laptops met een oudere generatie Intel Core i5 en een HDMI aansluiting voor € 150,00/€ 180,00. Zo kan je heel goedkoop een krachtige PC/laptop voor in de TV kast regelen.
Het "kan", maar ik zou toch lekker voor de barebone gaan. Je kunt wel even kijken of je ergens een Zotac op de kop kunt tikken, soms net wat goedkoper dan de NUC, maar dezelfde prestaties.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reacties:) Ik heb even wat reviews gelezen van het nucje, en het viel me op dat sommige mensen moeite hebben met filmpjes afspelen in de browser, google chrome.
Dat zou aan de processor liggen volgens deze mensen, kan ik met dat nucje wel fatsoenlijk Netflix kijken zonder problemen, haperingen en uren bufferen
pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH

• Ketho
Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:04:
Ik heb even wat reviews gelezen van het nucje, en het viel me op dat sommige mensen moeite hebben met filmpjes afspelen in de browser, google chrome.
Dat zou aan de processor liggen volgens deze mensen, kan ik met dat nucje wel fatsoenlijk Netflix kijken zonder problemen, haperingen en uren bufferen
Het lag meer aan Google Chrome en dat hardware acceleration met 1080p niet goed werkt. [1], [2], [3]
Met Internet Explorer gaat het in dat geval weer wel goed.

De NUC met Intel Celeron N2820 waar je naar linkt is van de wat oudere generatie Bay Trail generatie.
In ieder geval zou het met de nieuwe generatie Braswell NUCs gewoon netjes moeten draaien. [1], [2]

#NUC (Intel Celeron N3050, Product Overview)PrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC5CPYH€ 137,-€ 137,-
1Crucial CT51264BF160BJ€ 19,51€ 19,51
Importeer productenTotaal€ 218,46

#NUC (Intel Pentium N3700, Product Overview)PrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC5PPYH€ 180,-€ 180,-
1Crucial CT102464BF160B€ 37,95€ 37,95
1Crucial BX100 250GB€ 79,95€ 79,95
Importeer productenTotaal€ 297,90

[ Voor 5% gewijzigd door Ketho op 16-10-2015 15:22 ]

• DarkSide

DarkSide

Heb zelf een NUC5PPHY en dat speelt zonder problemen YT filmpjes af.
En netflix is ook geen enkel probleem alsmede Kodi.

Wel mist er ondersteuninig voor DTS-HD MA en DD True HD voor windows op deze nucs (maar dat is op meerdere nucs onder windows het geval).
Ben daar nu op het intel forum mee bezig om te kijken of we een driver update kunnen krijgen zodat passthrough gaat werken.
Maar verder gewoon prima dingetje met DTS en HD sound. En een laag verbruik.
(ook hardwarematige 4k hevc ondersteuning is aanwezig (maar nog niet in kodi))

Pagina: 1