Ik had eigenlijk een algemene vraag over kalibratie, maar ik vond het niet waardig genoeg om daar een heel nieuw topic voor te openen. Wellicht is het meer een vraag over hoe de x-rite software rekent, maar weet ik niet zeker.
Ik heb gister mijn iiyama B2475HDS (ja ja, TN paneel, ik weet het) voor de eerste keer met de x-rite gekalibreerd. Voorheen vaker met een spyder (alhoewel de laatste keer toch al zeker een jaar geleden was).
Ik heb geen hardwarematige kalibratie, dus geen LUT aanpassingen, maar gewoon handmatig de RGB, brightness en contrast aangepast en de software een ICC-profiel laten maken.
In eerste instantie klopte er niks van en werd mijn beeld magenta in de donkere delen. Bleek dat ik ICC v4 profiel had (default), terwijl Windows 7 beter overweg lijkt te kunnen met een ICC v2 profiel.
Maar goed, tijdens het kalibreren gaven de balkjes van de software dus aan dat ik op 6500K (wordt realtime gemeten) zat:

Ik heb nog wat gespeeld om de balkjes echt precies overal recht te krijgen, maar dat lukt niet. Zodra ik ook maar iets verander, kom ik op 6600K of 6430K uit. Dus dit lijkt de beste instelling.
Ook de brightness is exact op 120cd/m2 te krijgen:
De uniformity test laat zien dat het 121cd/m2 is:
Wat ik dus vreemd vind is dat ná de calibratie de software dus aangeeft dat ik op 6467K zit (KLIKBAAR):
Ook goed, maar vanwaar toch die minimale afwijking? In het quality report komt het volgende uit:
KLIK
Lijkt me prima dus.
En zo heb ik mijn ICC profiel genoemd:
Dus ik kom uit op deze settings:
- Contrast 55
- Brightness 18
- R=95
- G=95
- B=91
En ik dacht dat ik toch nog redelijk goed zat, maar de before-shot is veel groener, en de after-shot is wat roder....Maar ik ben wel tevreden, alleen vraag ik me af wat die afwijking is...