Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp bij instellen van AP en router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een Ziggo modem UBEE 321b, een Sitecom N300 Acess Point en een oude Netgear wifi router.
Ik wil nu alle drie dat ze wifi uitzenden.
Hoe configureer in mijn oude router tot range extender en hoe configureer ik mijn N300 acess point?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:47:
Hoe configureer in mijn oude router tot range extender en hoe configureer ik mijn N300 acess point?
Simpel gezegd:
Trek een kabel van het Zigoo modem naar de Netgear wifi router en maak van het ding een access point dmv. de volgende handleiding: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Verder zou ik je range extender niet gebruiken, omdat het nadeel van die dingen is dat ze de snelheid halveren.

Daarbij is het handig als je wat meer informatie geeft, topic start is nogal kort.
- Wat heb je zelf al geprobeerd?
- Waar worden de apparaten geplaatst?
- Hoe zit alles met elkaar verbonden?
- Wat voor internet snelheid heb je?

Edit. Ik zie dat je al een keer een topic hebt geplaatst met een vraag in dezelfde trand met dezelfde apparatuur. Wat is er in de tussen tijd veranderd?

Verwijderd

Topicstarter
Intussen heb ik de wifi router werkende als extender. Nu heb ik de n300 accesspoint op een andere wifikanaal zitten dan het ziggo modem. Is dit nodig of hoeft dit niet?

Het probleem is dat ik soms geweldig bereik heb maar ontzettend traag verbinding.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:01

Umbrah

The Incredible MapMan

1. DHCP op de router uit zetten
2. Router vast intern uniek IP geven in hetzelfde subnet maar buiten de range van je DHCP server (die waarschijnlijk in het ziggo modem draait)
3. Elk AP een eigen kabeltje
4. Geen range extenders gebruiken. Gebruik het als AP's met elk een eigen kabeltje.
5. Weet wat wifi is, wat de beperkingen zijn (babyfoons, garagedeuren, bluetooth, magnetrons, buren, 48 andere buren, buren op hetzelfde kanaal met netflix, buren met babyfoons)
6. Weet óf je de 2,4GHz band kán gebruiken, of dat je naar de 5GHz band voor alles moet uitwijken (aan te raden tenzij je een apparaat hebt zonder)

[ Voor 29% gewijzigd door Umbrah op 12-10-2015 22:44 ]

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 22:36:
Het probleem is dat ik soms geweldig bereik heb maar ontzettend traag verbinding.
Bereik zegt helaas helemaal niks. Als je veel interferentie hebt met andere netwerken hebt kan de snelheid alsnog belabberd zijn. Zoals Umbrah ook al aangeeft.

Kijk eens met bijv. Wifi Analyzer (Android / Windows) welke kanalen er allemaal gebruikt worden.
Intussen heb ik de wifi router werkende als extender. Nu heb ik de n300 accesspoint op een andere wifikanaal zitten dan het ziggo modem. Is dit nodig of hoeft dit niet?
Dit is verstandig om te doen, omdat je anders ook al interferentie hebt met jezelf.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:11

FreakNL

Well do ya punk?

Heb je nou kabels getrokken? Snap het range extender gedeelte niet.

Doe wat Umbrah zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Zoals Umbrah zegt heb ik gedaan:

Kabel vanuit het modem naar de N300 AP(in de huiskamer) en naar de wifi netgear router(op zolder).
Netgear heb ik een statisch IP gegeven buiten de range inderdaad. DHCP uit.

Ook heb ik al met wifi analyser gekeken naar de beste kanalen. ( je schrikt van het aantal wifi-gebruikers wat je oppikt)
De buren hebben allebei 11, dus heb ik mijn ziggo modem gezet op 1 en de N300 AP op 6. Toch wel wat lage piekjes die deze ook gebruiken.

Waarom mag de Netgear router (nu ingesteld als AP) wel het zelfde kanaal en SSID hebben en de N300 AP een eigen SSID en kanaal??

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:41

lier

MikroTik nerd

Kanalen zegt iets over de frequentie waarop de radio's uitzenden. Deze wil je nooit overlappend hebben (maar naast je eigen netwerk hebben je buren en hun buren enz. ook WiFi netwerken).

SSID is de naam waaronder je netwerk bekend is. Het mooiste is als je die op alle accesspoints hetzelfde hebt mits deze ook roaming ondersteunen. In jouw situatie (lees met jouw hardware) zou ik ervoor kiezen om overal een ander SSID te gebruiken zodat je zelf in de hand hebt met welk punt je verbinding hebt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:08:
Waarom mag de Netgear router (nu ingesteld als AP) wel het zelfde kanaal en SSID hebben en de N300 AP een eigen SSID en kanaal??
Het beste om te doen is om al je apparatuur een apart kanaal te geven. SSID mag je bij al je apparatuur hetzelfde houden. Je telefoon / laptop schakelt dan automatisch over naar de sterkste zender.

• lier

lier

MikroTik nerd

rens-br schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:52:
Je telefoon / laptop schakelt dan automatisch over naar de sterkste zender.
Zijn een hoop mensen die dit denken/hopen/geloven...
Helaas is het niet altijd zo.

• rens-br

rens-br

Je apparatuur schakelt in ieder geval beter over als alle namen hetzelfde zijn, dan wanneer alle namen anders zijn. Althans dat is wat ik gemerkt heb.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 13-10-2015 10:52 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

rens-br schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:55:
Je apparatuur schakelt in ieder geval beter over als alle namen hetzelfde zijn, dan wanneer alle namen anders zijn is mijn ervaring.
Elk voordeel heeft zijn nadeel: je hebt (als het niet lekker werkt) niet de mogelijkheid om zelf handmatig te sturen. Maar het klopt wel wat je zegt.

Verwijderd

Topicstarter
OK dan ga ik mijn AP het zelfde SSID geven, had dit nu gescheiden en moest steeds handmatig over schakelen. En ik weet dat er apps zijn waarmee je je wifi-priority kan regelen maar dan is een SSID toch het makkelijkste
Pagina: 1