Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

optimalisatie WIFI netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ziggo modem UBEE 321b met wifi zenden aan (standaard wifikanaal 11 en alternatief DNS van google)
Sitecom N300 AP(standaard wifikanaal 6, zelfde SSID-naam en wachtwoord als het modem, DHCP-server uit, DHCP-client aan)
TP-link wifi extender WA850re (niet mogelijk om apart kanaal in te stellen, dus zelfde als het modem, ook dezelfde SSID-naam als het modem)

Wat nu gebeurd is het volgende: via de wifi-analyse app zie ik dat mijn N300-ap het grootste signaal geeft voor wifi 2,4GHZ.
Kijk ik nu via FING app, dan blijkt dat ik verbonden ben met het modem dus kanaal 11 en niet kanaal 6 mijn N300-ap!

Waarom “slaat” mijn telefoon de AP over?

Ik merk ook dat mijn internet sneller is via 4G netwerk van T-Mobile dan het thuisnetwerk! Duurt toch zeker 13 sec. voor een pagina is geladen, terwijl bij 4G dit gelijk gebeurd.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Met vr dank,

Adri-Jan

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
* Overlappende netwerken van de buren?
* Extender betekent halvering van de snelheid

Dat zijn in ieder geval 2 belangrijke punten waar je naar moet kijken.

Daarbij: als je wilt dat de UBEE niet gebruikt wordt voor wifi, omdat je daar de sitecom voor hebt, dan kun je de antenne er af schroeven. Dan heb je van kanaal 11 geen probleem meer en kun je volledig over op kanaal 6. Uiteraard wel nadat je zeker weet dat die redelijk vrij is in je omgeving.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij meer om de snelheid van de AP, deze zou buiten de extender moeten staan. Wat betreft de overlapping klopt wel, de buren zitten ook op 11, maar aangezien deze volgens mij een auto kanaal hebben ingesteld, zou ik dus steeds moeten switchen tussen kanalen??

Verwijderd

Topicstarter
En de ubee wil ik ook graag nog gebruiken voor het zenden van het signaal!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-11 09:16
Alles hangt af van de plaatsing in je huis. Waar staan de apparaten?

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-11 07:40
Als je de wifi van de ubee niet wilt gebruiken... watvoor signaal wil je dan zenden?

Verwijderd

Topicstarter
@gadgeteer: ik wil wel de wifi van de Ubee blijven gebruiken. @edwin: het Ubee modem in de meterkast bovenin waar ook de antenne binnenkomt en de AP in de huis kamer bij de tv, zodat ik in de toekomst de netwerkaansluitingen kan gebruiken voor de tv en de extender hangt in een stopcontact op de overloop.

Afstand tussen modem en ap is plusminus meter of 7-8.

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom wordt het N300 (ap) kanaal overgeslagen en gebruikt mijn telefoon bijv het 11 kanaal van het modem, terwijl deze verder weg staat?

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt nu dat mijn tablet het langzame internet niet heeft, maar onze smartfoons allebei wel. De laptop heeft ook nergens last van.
Wat zou er mis zijn?

iemand van de tweakers een idee?

thanks!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:17
Als ik het goed begrijp hebben zowel de Ubee als de Sitecom en de TP-Link eenzelfde SSID en wachtwoord. Dit is vragen om problemen.

Begin eens met het aanpassen van je SSID's. WiFi_A, WiFi_B etc

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:38
En waarom zou dat vragen om problemen zijn? Het enige waar voor je moet zorgen is dat apparaten disconnecten als de signaalsterkte te laag wordt. Dit zal je op ieder apparaat individueel moeten regelen, want beide accesspoints hebben daar naar aller waarschijnlijkheid geen functionaliteit voor.

Verwijderd

Topicstarter
Haalde ik eerst 18Mb/s, na verandering van SSID en kanaal van de sitecom N300 Access point, haal ik nu 40 das toch wel een verschil!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:40
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:13:

Waarom “slaat” mijn telefoon de AP over?
Niet onbelangrijk: de client is 100% verantwoordelijk[1] voor de beslissing om te roamen, op basis van de instellingen en secret sauce van de fabrikant. Als de signaalsterkten van de APs goed zijn, kan het zomaar zijn dat de telefoon het om wat voor reden dan ook impelweg verdomd. AP's moeten uiteraard niet overlappen, maar dat is meer een performance issue dan roaming an sich.

[1] In enterprise omgevingen met een controller zijn er wat technieken die dit kunnen beinvloeden, maar echt actief sturen is nog een work in progress.

[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 21-08-2015 23:30 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:34:
Maar waarom wordt het N300 (ap) kanaal overgeslagen en gebruikt mijn telefoon bijv het 11 kanaal van het modem, terwijl deze verder weg staat?
Zie:
Dav1d schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 17:17:
Advies: altijd een uniek SSID voor elke AP en elke band. En dan eventueel zelf schakelen van SSID afhankelijk van je plek in huis.

Het probleem bij identieke SSID's is dat wifi uit-/aanzetten op brakke clients soms toch niet voor de gewenste overstap zorgt, die verbinden met de eerst ontvangen SSID broadcast i.p.v. het sterkste signaal.

Een reden voor een uniek SSID per band is het feit dat veel clients 2.4GHz prefereren boven 5GHz, terwijl een zwak 5GHz signaal soms beter is dan 2.4GHz met veel interferentie.

Verwijderd

Topicstarter
Thank ik heb inderdaad de AP een ander SSID kanaal gegeven. Rare is dat ik soms razendsnel Internet heb op de AP en soms gewoon 15 sec moet wachten tot een pagina is geladen!

Wat zou hier aan de hand zijn?
Iemand een idee?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2015 21:14 ]

Verwijderd

Had je wellicht ook nog met andere kanalen getest? Zo ja, dan kan wellicht een firmware update ook helpen. Op onze website kan gecontroleerd worden of er firmware is:

1. Ga naar www.sitecomlearningcentre.com/nl
2. Voer je productcode en versienummer in (staat op de sticker op het apparaat)
3. Klik op downloads

Zie je geen downloads dan kun je het beste even e-mail sturen of chat starten. Als er geen downloads zijn zal er een contact link op de downloadpagina staan (anders onder elke FAQ te vinden). In enkele gevallen valt er dan nog via die weg nog wel andere firmware te verkrijgen.

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare
Pagina: 1